Permalänk

köpte i7 980x Q3QQ ES från ebay

hej. köpte en i7 980x Q3QQ ES visste inte först att det var en engenering sample. någon som vet om det är någon stor skillnad mellan en sån och en retail? kommer den funka som vanligt mm?

Permalänk
Medlem

Googlade lite och hittade en del trådar:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1540249
http://www.tomshardware.co.uk/forum/287015-28-980x-engineerin...

Kortfattat ES är bland de första cpu's som lämnar fabriken för de modellerna och skickas ut till testare mm. Verkar som det bör vara lugnt dock, läs igenom trådarna för mer info.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Googlade lite och hittade en del trådar:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1540249
http://www.tomshardware.co.uk/forum/287015-28-980x-engineerin...

Kortfattat ES är bland de första cpu's som lämnar fabriken för de modellerna och skickas ut till testare mm. Verkar som det bör vara lugnt dock, läs igenom trådarna för mer info.

jo googlade och kollade lite jag med. men var dum som inte gjorde det innan jag köpte hoppas den funkar som den skall inte har några buggar eller liknande problem som stod I någon recension jag kollade på

Permalänk
Medlem

Brukar inte E-samples vara dem som klockar fruktansvärt bra?

Har fått för mig det iaf

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av werter123456789:

hej. köpte en i7 980x Q3QQ ES visste inte först att det var en engenering sample. någon som vet om det är någon stor skillnad mellan en sån och en retail? kommer den funka som vanligt mm?

De brukar inte ha samma begränsningar när man klockar som en konsument version, så professionella OCare brukar vilja komma åt dem.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Proffsmobbare

Största problemet är att det inte är varken din eller säljarens egendom. Det är Intel som äger ES-processorer och all försäljning är totalförbjuden.

Om det är direkt straffbart i Sverige vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av Laine:

Största problemet är att det inte är varken din eller säljarens egendom. Det är Intel som äger ES-processorer och all försäljning är totalförbjuden.

Om det är direkt straffbart i Sverige vet jag inte.

jo läste lite om det med och vad skall jag göra? vill ha pengarna tillbaka men no returns är det från han som sålde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

jo läste lite om det med och vad skall jag göra? vill ha pengarna tillbaka men no returns är det från han som sålde.

Du kan kräva det då man enligt eBays policy inte får sälja stulna saker eller liknande? Du betalade säkert med PayPal och de är rätt hårda med detta och brukar returnera pengarna ganska fort. Stod det inte i annonsen i7-980X ES eller liknande?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av werter123456789:

jo läste lite om det med och vad skall jag göra? vill ha pengarna tillbaka men no returns är det från han som sålde.

http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-030747.htm

Du kan testa att kontakta Intel och förklara situationen. Jag har läst om fall där Intel ersatt/belönat personen som skickade in sin ES-CPU, men det är nog ingen garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

De brukar inte ha samma begränsningar när man klockar som en konsument version, så professionella OCare brukar vilja komma åt dem.

Nja, det stämmer på vissa versioner. En del generationer ES klockar bättre än retail andra blir senare retail bättre. Så det är som vanligt med överklockning, har du tur så klockar den bra men det har man ju inte så den klockar medel som bäst...

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort till den?
Brukar vara lite halvsvårt att få tag i några som e bra.
Socklen har ju ändå några år på nacken...

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av Icte:

Du kan kräva det då man enligt eBays policy inte får sälja stulna saker eller liknande? Du betalade säkert med PayPal och de är rätt hårda med detta och brukar returnera pengarna ganska fort. Stod det inte i annonsen i7-980X ES eller liknande?

stod INTEL CPU i7-980X Q3QQ ES 12M Cache, 3.33 GHz, 6.40 GT/s Intel® QPI

Permalänk
Skrivet av Homer_S1:

Vad har du för moderkort till den?
Brukar vara lite halvsvårt att få tag i några som e bra.
Socklen har ju ändå några år på nacken...

Homer_S

har asus p6t deluxe v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Största problemet är att det inte är varken din eller säljarens egendom. Det är Intel som äger ES-processorer och all försäljning är totalförbjuden.

Om det är direkt straffbart i Sverige vet jag inte.

Om det är olagligt borde inte eBay förbjuda att de listas? De brukar ju ha bra koll, och ES CPU'er har funnits på eBay länge.
Och om Intel är så hårda på ES CPU'er borde de vara mer proaktiva, de är ju ingen liten aktör... ingen man vill bråka med juridiskt med för då kommer det en armé med advokater och stämmer dig bortom all rim och reson.

Ta det inte som ett påhopp, luftar bara tankarna lite.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av bandite:

Om det är olagligt borde inte eBay förbjuda att de listas? De brukar ju ha bra koll, och ES CPU'er har funnits på eBay länge.
Och om Intel är så hårda på ES CPU'er borde de vara mer proaktiva, de är ju ingen liten aktör... ingen man vill bråka med juridiskt med för då kommer det en armé med advokater och stämmer dig bortom all rim och reson.

Ta det inte som ett påhopp, luftar bara tankarna lite.

Tror det är mycket i det resonemanget som faktiskt gör att ES-marknaden är så stor och öppen som den är. Det är nog jättesvårt att jaga rätt på små aktörer, men vissa större försäljare har åkt dit och har blivit bestraffade. Sen är det Intel så allt är väldigt luddigt, det mesta man har att gå på är forumsrykten och lösa storys.

http://www.techspot.com/news/46902-engineers-arrested-for-sel...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/364802-28-risk-buying-eng...

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/698459-Inte...

Skrivet av I.M.O.G. @ Overclockers.com:

The Asian guys selling es on eBay just got in big trouble earlier this month (jail and hundreds of thousands in fines). They wont bother buyers but they also wont offer any sort of warranty.

http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-030747.htm

The following conditions apply to Intel ES Processors:

  • Intel ES Processors are the sole property of Intel

  • Intel ES Processors are Intel Confidential

  • Intel ES Processors are provided by Intel under nondisclosure and/or special loan agreement terms with restrictions on the recipient's handling and use

  • Intel ES Processors are not for sale or re-sale

Jag är absolut ingen jurist, men min personliga tolkning är att man som svensk köpare av ES-CPU deltar i häleri, då det är en belånad produkt som sedan har sålts. Om någon med bättre inblick i dessa ärenden kan kommentera vore det guld!

Permalänk
Skrivet av werter123456789:

stod INTEL CPU i7-980X Q3QQ ES 12M Cache, 3.33 GHz, 6.40 GT/s Intel® QPI

ES, engineering sample i annonsen då. Skulle väl knappast oroa mig för att Intel ska komma och knacka på dörren iofs.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D -- Corsair AX 1000W -- MSI Z87-G45 -- Intel Core i7 4770K -- 2xR290X Crossfire -- Corsair 2x8GB DDR3 1600 Mhz -- Samsung 850 EVO systemdisk -- Windows 8.1 64 bit.

Permalänk

kör bara, minns att jag körde med en QX9650 ES, bra skit var det

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Någon som är intresserad av den hör av er på pm
Skickade till ebay och fick bara att jag skulle skicka till säljaren och fråga om att avbryta köpet :/

Permalänk
Medlem

tycker du ska köpa den jag har ägt en Xeon E5 -26xx V2 baserad på ivy bridge-ep som var "ES" exemplar med 10 cores/20 Threads,115w tdp,20Mb cache. enda som jag inte tyckte om den var låst hade vart kul om den var upplåst

vad fick du ge för den ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Behåll den säger jag !
Är du nöjd med köpet för övrigt så är det inget du behöver tänka på.

Har själv köpt o sålt några sådana proppar genom åren.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Jag är absolut ingen jurist, men min personliga tolkning är att man som svensk köpare av ES-CPU deltar i häleri, då det är en belånad produkt som sedan har sålts. Om någon med bättre inblick i dessa ärenden kan kommentera vore det guld!

Det är överdrivet att tro att Intel bryr sig om gamla utgångna modeller som redan är end of life.

Att det skulle räknas som häleri enligt svensk lag tror jag inte heller, Intel har ju inget intresse av att ta tillbaka gamla ES-produkter. Så vad ska företagen göra med dem? Vet inte ens om Intel skulle ta emot stora mängder gammal bråte...

Även om det tekniskt sett är utlånade saker så är det ingen som någonsin kommer göra anspråk på sakerna, det är mer ett NDA/kontraktsbrott isåfall.

Jämför med om jag säljer ett ADSL-modem som tekniskt sett är utlånat från leverantören, skulle jag åka dit för häleri om jag säljer det på tradera? Nej knappast.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W