GTX 970 Serien, vilket kort ska du köpa? Den stora frågan! HÄR ÄR SVARET!

Permalänk
Medlem

GTX 970 Serien, vilket kort ska du köpa? Den stora frågan! HÄR ÄR SVARET!

Om du är ute efter ett GTX 970 precis som jag, så kan jag gott rekommendera den snabbaste och bästa tillverkaren med en Windforce X3 kylare.

Varsågoda sweclockers och alla som söker på det, jag har spenderat 25 timmar på att läsa igenom allt jag kan på alla forum angående Zotac, MSI, Inlead, Gigabyte, Asus, MSI, Gainward. Och vinnaren är enligt min mening, och en del andras...
v
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955

Med vänligaste hälsningar
Pontus Widehall

*EDIT*

Blivit jättemycket diskussioner, riktigt kul!

En ihopsättning och värdeindex värdering av en hel del olika spel.
Då ett visst kort och tillverkare kan erövra ett spel, är här en tabell som visar en mängd olika spela testade och ett diagram därefter.

Samma test som ovanför, fast i min egna upplösning, mer relevant för mig!

Värdeindex för prestanda med 3 skärmar.

4K upplösning, gaming. Vilka är redo? De i toppen här är nästan där.

Battlefield i 1440p Upplösning, Överklockat!

Bioshock i 1440p Upplösning, ÖVERKLOCKAT!

När man surfar så kan man vilja veta hur pass mycket grafikkortet låter.

När man game'ar som fan, då kan det låta ungefär såhär.

Strömförbrukning, här har vi GTX 9xx seriens främsta framsida.

Enjoy people. "Power" to the people.

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Skrivet av Puvve:

Om du är ute efter ett GTX 970 precis som jag, så kan jag gott rekommendera den snabbaste och bästa tillverkaren med en Windforce X3 kylare.

Varsågoda sweclockers och alla som söker på det, jag har spenderat 25 timmar på att läsa igenom allt jag kan på alla forum angående Zotac, MSI, Inlead, Gigabyte, Asus, MSI, Gainward. Och vinnaren är tveklöst-------------------------------

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955

Med vänligaste hälsningar
Pontus Widehall

om du kan länka till dom sidor du läst så vore det bra, måste uppdatera mina kunskaper om just Nvidia

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk

Det vore ju ganska roligt om du kunde MOTIVERA ditt val också.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Medlem

Gigabyte eller MSI är de bästa har jag hört av många.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

För mig blir det nog ett zotac gtx 970 amp extreme edition men väntar på reviews först, var först inne på gigabytes kort men har läst att en del har fått problem med coil whine på dem , har nog bara varit måndags exemplar. Tycker att zotac kylaren ser fet ut, men kanske ändrar mig när den släpps.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Gigabyte är säkert ett bra kort men det har inte rum i mitt chassi. Tror det är rätt många som har det så.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Puvve:

Om du är ute efter ett GTX 970 precis som jag, så kan jag gott rekommendera den snabbaste och bästa tillverkaren med en Windforce X3 kylare.

Varsågoda sweclockers och alla som söker på det, jag har spenderat 25 timmar på att läsa igenom allt jag kan på alla forum angående Zotac, MSI, Inlead, Gigabyte, Asus, MSI, Gainward. Och vinnaren är tveklöst-------------------------------

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955

Med vänligaste hälsningar
Pontus Widehall

Då gjorde man ett bra val!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Så då jag nu alldeles precis gjorde ett litet impulsköp från Komplett på sista chansen i deras "superrea" på ett MSI GTX 970 Gaming och ett MSI Z97 Gaming 5 så är man lurad? Synd för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke75:

Så då jag nu alldeles precis gjorde ett litet impulsköp från Komplett på sista chansen i deras "superrea" på ett MSI GTX 970 Gaming och ett MSI Z97 Gaming 5 så är man lurad? Synd för mig!

Hell No du har gjort ett mycket bra köp!

Hade varit roligt ifall fler än asus körde med en 8-pin istället för dubbla.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke75:

Så då jag nu alldeles precis gjorde ett litet impulsköp från Komplett på sista chansen i deras "superrea" på ett MSI GTX 970 Gaming och ett MSI Z97 Gaming 5 så är man lurad? Synd för mig!

MSI är riktigt bra. Bra köp

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puvve:

Om du är ute efter ett GTX 970 precis som jag, så kan jag gott rekommendera den snabbaste och bästa tillverkaren med en Windforce X3 kylare.

Varsågoda sweclockers och alla som söker på det, jag har spenderat 25 timmar på att läsa igenom allt jag kan på alla forum angående Zotac, MSI, Inlead, Gigabyte, Asus, MSI, Gainward. Och vinnaren är tveklöst-------------------------------

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809955

Med vänligaste hälsningar
Pontus Widehall

Högst subjektiv bedömning eftersom man prioriterar olika.
Enligt de recensioner jag läst kommer MSI på första plats följt av Asus.

Permalänk
Avstängd

Själv köpte jag grisen i säcken. Zotac 980 AMP! Extreme. Inte en review ute, men det blir säkert bra.

Synd att ASUS och Gigabyte har så mild fabriksöverklockning. MSI saknar backplate, vilket är ett måste för mig, samt vek fabriksoc, 1216mhz.
EVGA släpper sina SC ACX 2.0 men de har inte heller backplate. Strunt samma hur kylaren/fläktarna ser ut, den ser man inte iaf, dock ser man baksidan och vad är tråkigare än 30cm kretskort

Permalänk
99:e percentilen

För mig blev det ett Asus Strix, då kravet är en helt ohörbar dator och jag är nöjd med mina nuvarande Asus-produkter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

och vad är tråkigare än 30cm kretskort

Att se på när färg torkar

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elakekocken:

Att se på när färg torkar

eh va?:)

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mitt msi gtx 970. Precis som på asus modellen så går inte fläktarna när det inte är någon belastning, idlar kring 40-45°C . Det enda jag hade önskat, var att det följde med en backplate.

Permalänk
Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2821282
Priset är inte det trevligaste dock, skulle i det läget satsa på ett 980 istället. Men vem vet priset kanske justeras lite..

Permalänk
Medlem

Fick min 970 gigabyte idag, gräslig coilwhine, överväger att skicka tillbaka den och antingen testa en msi eller vänta på amp extreme kortet.

Även en vän till mig köpte samma kort (fast i en annan butik) med coilwhine, ser ut som att gigabyte stressade ut korten lite för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

Fick min 970 gigabyte idag, gräslig coilwhine, överväger att skicka tillbaka den och antingen testa en msi eller vänta på amp extreme kortet.

Även en vän till mig köpte samma kort (fast i en annan butik) med coilwhine, ser ut som att gigabyte stressade ut korten lite för fort.

Trist att det är coilwhine, tur för mig att den lokala datorbutiken "bara" hade msi's kort i lager när jag slog till, fundade länge på gigabyte kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burto:

Trist att det är coilwhine, tur för mig att den lokala datorbutiken "bara" hade msi's kort i lager när jag slog till, fundade länge på gigabyte kortet.

Var nog bara tur i vilket fall, sitter på msi med whine här Åker tillbaka nästa vecka.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk

För mig handlar det om kylning ,ljud och prestanda. Alla 970 är ett 970 . Vilka har bäst kyla och minst ljud / temperaturer vid spelande/ idle / överklockning ? Summan av detta blir mitt köp . Och allt pekar då mot gigabytes kort . Alla kort funkar att överklocka , så varför bry sig hur dem kommer i kartong .

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Avstängd

Efter vad man läst,Så är coilwhine 970 ett bättre namn än gtx 970 (Förutom asus då förstås )

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

För mig handlar det om kylning ,ljud och prestanda. Alla 970 är ett 970 . Vilka har bäst kyla och minst ljud / temperaturer vid spelande/ idle / överklockning ? Summan av detta blir mitt köp . Och allt pekar då mot gigabytes kort . Alla kort funkar att överklocka , så varför bry sig hur dem kommer i kartong .

Enligt de tester jag sett gällande kylning och ljud så ligger väl inte gigabyte i topp på dessa punkterna, både asus och msi har ju semipassiva kylare vilket definitivt ger lägre ljud i idle.

Permalänk
Medlem

Jag köpte MSI 970 Gaming och är väldigt nöjd. Inget direkt coilwhine och närmast ljudlösa fläktar och bra temps.
Det verkar dock som att den kylaren är något högre än Asus gamla DCU2 som jag hade innan.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MacAllan:

Enligt de tester jag sett gällande kylning och ljud så ligger väl inte gigabyte i topp på dessa punkterna, både asus och msi har ju semipassiva kylare vilket definitivt ger lägre ljud i idle.

Har man annat som överröstar ett låg grafikkorts ljud i idle så bryr man sig kanske inte om semi-passiva kylare. Då är det roligare med ett kort som är tyst vid belastning och ger hög kylförmåga vid låga varvtal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har man annat som överröstar ett låg grafikkorts ljud i idle så bryr man sig kanske inte om semi-passiva kylare. Då är det roligare med ett kort som är tyst vid belastning och ger hög kylförmåga vid låga varvtal.

Jo det är ju sant, men han angav ju ljud i idle som en av sakerna som var intressant

Sen om jag kommer ihåg rätt så har väl både Asus och MSI's kylare haft bättre resultat både på ljud och kylning än gigabytes på äldre kort, iaf inte sämre, samtidigt slipper man de onödigt långa korten.

Permalänk

Beställde ett MSI då det får plats i mitt chassi utan problem och för mig är inte en helt tyst dator ett krav.

Visa signatur

MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel Core i5 2500k @ 4,2GHz | Samsung EVO 512GB SSD | Coolermaster v8 | Corsair 16GB | MSI GTX970 G4 | Corsair TX750W | NZXT Phantom 410 RED | ASUS VG248QE | Steelseries APEX M800 | Roccat Kone Pure Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr fantastic:

oj det var dyrt. Men det kortet är säkerligen bland de bästa. Högt klockat också.
Sen kommer det fungera som ASUS STRIX