Permalänk

HD-Filmer laggar

Hej alla experter!

Jag har gått på pumpen på ett problem.
Jag har uppgraderat grafikkort från ett gammal som gatan kort , 8800 GTX till ett lite nyare GTX 760.

Med kortet 8800 GTX som endast har DVI kontakter så körde jag en DVI => HDMI till min förstärkare och ljudet via optisk. Funkar klockrent.
Men de nya kortet som har HDMI så körde jag en kabel HDMI => HDMI , men fortfarande ljudet via optisk. Funkar dåligt.

Bilden hackar/laggar till då och då. Uppenbarligen så är de något med grafikkortet och HDMI.
Trycker jag i mitt gamla 8800 igen så funkar allt prima. Men jag vill inte köra med de gamla kortet.

Vart ska jag börja? Är de någon inställning som krävs?

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emil_eriksson:

Hej alla experter!

Jag har gått på pumpen på ett problem.
Jag har uppgraderat grafikkort från ett gammal som gatan kort , 8800 GTX till ett lite nyare GTX 760.

Med kortet 8800 GTX som endast har DVI kontakter så körde jag en DVI => HDMI till min förstärkare och ljudet via optisk. Funkar klockrent.
Men de nya kortet som har HDMI så körde jag en kabel HDMI => HDMI , men fortfarande ljudet via optisk. Funkar dåligt.

Bilden hackar/laggar till då och då. Uppenbarligen så är de något med grafikkortet och HDMI.
Trycker jag i mitt gamla 8800 igen så funkar allt prima. Men jag vill inte köra med de gamla kortet.

Vart ska jag börja? Är de någon inställning som krävs?

Då ditt nya kort har inbyggt ljud så behöver du inte använda den optiska ljudkabeln utan välj ljudet för ditt grafikkort (nVidia High Definition Audio) i inställningar för ljudet istället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av emil_eriksson:

Hej alla experter!

Jag har gått på pumpen på ett problem.
Jag har uppgraderat grafikkort från ett gammal som gatan kort , 8800 GTX till ett lite nyare GTX 760.

Med kortet 8800 GTX som endast har DVI kontakter så körde jag en DVI => HDMI till min förstärkare och ljudet via optisk. Funkar klockrent.
Men de nya kortet som har HDMI så körde jag en kabel HDMI => HDMI , men fortfarande ljudet via optisk. Funkar dåligt.

Bilden hackar/laggar till då och då. Uppenbarligen så är de något med grafikkortet och HDMI.
Trycker jag i mitt gamla 8800 igen så funkar allt prima. Men jag vill inte köra med de gamla kortet.

Vart ska jag börja? Är de någon inställning som krävs?

Har att göra med vilken uppdateringsfrekvens av bilden du skickar ut. (tex du skickar ut 60Hz till tvn säger vi, men filmen är kodad i 24fps vilket i princip är samma sak som 24Hz). Därför måste uppspelaren slänga vissa bildrutor för att hålla syncad bild, vilket resulterar i hackig bild.

Antingen behöver du skicka ut bilden i en uppdateringsfrekvens som passar bättre ihop med filmens fps (brukar vara 23.98fps), tex 48Hz (50 kan funka ok). Alternativt får du hitta mjukvara som bättre kan "skapa" bilderna som saknas för att det ska funka ihop med tex 60Hz (tex såkallad "frame interpolation" alternativt 3:2 pulldown).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat drivrutinerna så du inte kör med windows egna?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bara bytt kort eller har du även ominstallerat drivern efter att du monterat i det nya korte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Har att göra med vilken uppdateringsfrekvens av bilden du skickar ut. (tex du skickar ut 60Hz till tvn säger vi, men filmen är kodad i 24fps vilket i princip är samma sak som 24Hz). Därför måste uppspelaren slänga vissa bildrutor för att hålla syncad bild, vilket resulterar i hackig bild.

Antingen behöver du skicka ut bilden i en uppdateringsfrekvens som passar bättre ihop med filmens fps (brukar vara 23.98fps), tex 48Hz (50 kan funka ok). Alternativt får du hitta mjukvara som bättre kan "skapa" bilderna som saknas för att det ska funka ihop med tex 60Hz (tex såkallad "frame interpolation" alternativt 3:2 pulldown).

Det låter ju helt logiskt såklart, jag ska testa detta och se om de faktiskt gör skillnad. De borde de göra.
Jag återkommer

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Har att göra med vilken uppdateringsfrekvens av bilden du skickar ut. (tex du skickar ut 60Hz till tvn säger vi, men filmen är kodad i 24fps vilket i princip är samma sak som 24Hz). Därför måste uppspelaren slänga vissa bildrutor för att hålla syncad bild, vilket resulterar i hackig bild.

Antingen behöver du skicka ut bilden i en uppdateringsfrekvens som passar bättre ihop med filmens fps (brukar vara 23.98fps), tex 48Hz (50 kan funka ok). Alternativt får du hitta mjukvara som bättre kan "skapa" bilderna som saknas för att det ska funka ihop med tex 60Hz (tex såkallad "frame interpolation" alternativt 3:2 pulldown).

Det funkade utmärkt att ändra Hz frekvensen. Lagget/hacket försvann spårlöst!

Visa signatur

Mvh Emil