Permalänk

processorbyte på gammal HP dator

Hej!

skulle vilja ge mig på ett processorbyte i en gammal dator som jag satte igång och slösurfar på.
nyligen satte jag i ett annat Grafikkort och uppgraderade RAM-minnet och för att kunna spela lite Minecraft med min son.

nu, för skojs skull skulle jag vilja veta om jag kan göra något mer med den för att ytterligare öka lite prestanda.
jag har läst mig förblindad på HP:s hemsida men hittar inte på vilka processorer som är kompatibla med mitt moderkort.

är det mer jag måste tänka på vid processorbyte? jag har insett att datorn egentligen gjort sitt för längesedan och det kanske är dags för en ny.
men att skruva,testa och hobby-fippla med duger den ju alldeles utmärkt till.

är det någon som kan tipsa om vad som kan passa, har lyckats via ett program CPU-Z hittat att det är en 775LGA socket.
vet nån var det går att få tag i sådana processorer någonstans så tas tacksamt tips emot.

Dator: HP Pavilion AC6043.sc
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit

Processor: Intel Core2Duo E4300 1,80GHz
Processorkylare: orginal
Moderkort: P5LP-LE
Minne: 4x 1GB Kingston KTH-XW4300 667Mhz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 210
Hårddisk: orginal
Nätaggregat: orginal

Permalänk

Här ser du vilka CPU:er som passar.

http://www.cpubenchmark.net/socketType.html#id5

Håll utkik på tradera.

Permalänk

oj, se där... rekommendationer någon ?

//pappkanna

Permalänk
Medlem

En bit ner i denna tråd finns länkar till ditt moderkort med infon du söker.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1970345/processor-as...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagbarden:

Här ser du vilka CPU:er som passar.

http://www.cpubenchmark.net/socketType.html#id5

Håll utkik på tradera.

Det är med än bara sockeln som måste stämma...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Entusiast

Visst, processorn är väl inte den bästa men ärligt talat så skulle jag satsa på en ny GPU först i det här fallet.
Problemet med alla färdigbyggda datorer är dock att nätagget först och främst oftast är det allra billigaste man kan hitta som oftast inte klarar av att ge mycket mer ström än till komponenterna som redan satt i och dessutom är det lite av en tickande bomb då kassa nätagg har en förmåga att gå upp i rök efter en tid (Och då oftast ta annat med sig).

Det finns ju GPU'er som inte kräver så mycket ström så som GTX 750/750 Ti som jag skulle rekommendera men det tål ändå att tänkas på nätagget inte gör grafikkortet eller någon annan komponent rättvisa.
Ett annat problem med nätagget kan vara att det inte har 6pin-kablar för grafikkortet men till exempel GTX 750/750 Ti som jag rekommenderade har varianter som inte behöver extra strömförsörjning.

Öppna datorn och ta en bild/säg vad som står på nätagget så ska vi se

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Motherboard supports the following processor upgrades:

Core 2 Duo E6x00
Core 2 Duo E4x00
Pentium D 9x0 Dual Core
Pentium D 8xx Dual Core
Pentium 4 6x1 series
Celeron D 3xx series

bara och leta efter en c2d E6700 då eller E6600 eller helt enkelt köpa nytt mobo och köra i en core 2 quad eller ny cpu,moderkort,ram på en gång.
(e6750 som finns på tradera kanske funkar men det lämnar jag åt dig att ta reda på) vissa versioner utav det moderkortet funkade vissa inte...

http://www.tradera.com/item/301821/216288250/intel-core-2-duo...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Bestec

nätaggregatet är ju orginal så kanske skulle man se över det också.

la precis ett bud på processorn det tipsades om. 60spänn är de väll värt att prova iallfall?

nätagg: Bestec BST ATX-300-12Z ECR
output på 300W max
+5V & 3,3V 180W max och +5V &+12V 288Wmax

då jag saknar talang fick jag inte in nån bild här...

jag vill tacka er alla för hjälp och information. jag är inte speciellt hemma i datorvärlden men tror jag fattat rätt att när ni pratar om GPU så menar ni grafikkortet? eller?

isåfall har jag ju lärt mig nått nytt idag igen...
//pappkanna

Permalänk
Medlem

GPU = Graphics Processing Unit eller Sovjetunionens säkerhetspolis 1922-1934 http://sv.wikipedia.org/wiki/GPU

CPU = Central Processing Unit http://sv.wikipedia.org/wiki/Central_Processing_Unit

PSU = Power Supply Unit http://sv.wikipedia.org/wiki/PSU

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

GPU: graphics processing unit, grafik processorn altså chippet på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

PMa din adress så bjuder jag på en 6600 som du kan testa med. Kanske har en lite tub pasta med...

Permalänk
Medlem

Det första tipset, se till att OSet är uppdaterat.
Många hävdar att Vista blir mycket snabbare om man lägger på SP2.

Som så många andra redan säger, din CPU är lite i slöaste laget, men med stor sannolikhet inte flaskhalsen.
Det är grafikkortet. Ditt grafikkort är några generationer gammalt.
Du har ett Nvidia grafikkort, så för att få enklast möjliga uppgradering bör du köpa ett nyare grafikkort med Nvidia GPU.
Gå in på prisjakt och hitta ett nytt kort för runt 1000:- eller lägre. Det räcker, tror faktiskt att 1000:- är väl mycket för dig.
Se till att det har minst 1GB i grafikminne.
Alternativt kan du kolla upp Sweclockers Marknad, det finns säkert någon som har en lämplig ersättare till dig.

Nyare grafikkort är mer strömkrävande än gamla, så räkna med att köpa ett nytt nätagg.
Gå gärna på prisjakt och kolla!
Sortera efter omdömme (det andra tycker är bra kan ju knappast vara superdåligt!)
Du bör inte ge mer är 1Kr/W och du behöver nog inte mer än 500-600 W.
Se till att det är "plus"-nånting, brons, silver, guld etc

Skulle du tycka att detta var riktigt roligt, att skruva i datorn.
Välkommen till en ny underbar värld!

(alla datorer hos mig är hemmabyggen, min spelmaskin, htpcn, barnens, frugans, och någar reservare i källaren....)

Permalänk

testade med annan cpu

hej godvänner!

köpte en CPU för 70kr(72kr på tradera) för att testa med men den funkade inte...
datorn startade ej upp och fläktarna varvade upp som bara den, som om den skulle berätta för mig att "HALLÅ, DÖDA MIG INTE" typ rop på hjälp.

så kastade i orginalet och nu är den som vanligt igen.

lärdom 1:
en Intel Core2Duo E6750 2,66GHz fungerar alltså inte.
(men klart inom budget för att ge det ett försök! tackar för fler sådana tips)

vad har jag lärt mig mer nu då, jo...
att byta CPU är inte speciellt avancerat, en skruvmejsel och en kontakt till fläkten var det enda som behövdes plockas bort.

nån som har mer ideér på processorer som kan passa min gamla HP?

//pappkanna

Dator: HP Pavilion AC6043.sc
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit SP2
Processor: Intel Core2Duo E4300 1,80GHz
Processorkylare: orginal
Moderkort: P5LP-LE
Minne: 4x 1GB Kingston KTH-XW4300 667Mhz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 210
Hårddisk: orginal
Nätaggregat: orginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av pappkanna:

hej godvänner!

köpte en CPU för 70kr(72kr på tradera) för att testa med men den funkade inte...
datorn startade ej upp och fläktarna varvade upp som bara den, som om den skulle berätta för mig att "HALLÅ, DÖDA MIG INTE" typ rop på hjälp.

så kastade i orginalet och nu är den som vanligt igen.

lärdom 1:
en Intel Core2Duo E6750 2,66GHz fungerar alltså inte.
(men klart inom budget för att ge det ett försök! tackar för fler sådana tips)

vad har jag lärt mig mer nu då, jo...
att byta CPU är inte speciellt avancerat, en skruvmejsel och en kontakt till fläkten var det enda som behövdes plockas bort.

nån som har mer ideér på processorer som kan passa min gamla HP?

//pappkanna

Dator: HP Pavilion AC6043.sc
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit SP2
Processor: Intel Core2Duo E4300 1,80GHz
Processorkylare: orginal
Moderkort: P5LP-LE
Minne: 4x 1GB Kingston KTH-XW4300 667Mhz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 210
Hårddisk: orginal
Nätaggregat: orginal

E6750 är nog för ny för att fungera, möjligen skulle den kunna fungera med en biosuppdatering om sådan finnes.

Ett ganska säkert kort borde vara E6600, men se upp med E6700 finns nämligen 2 helt olika E6700, en som kanske fungerar, och en som garanterat inte gör det.

Rekommenderar också nåt annat grafikkort än NVIDIA GeForce 210 det är inte lämpligt ens till enkla spel..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

intressant, ska söka av tradera lite efter en 6600 eftersom det verkar vara det "säkra" kortet.

vet vi vad som skiljer dessa olika 6700 ??? vad beror det på att vissa är kompatibla men inte andra i samma serie?

jättekul att ni hjälper till... fantastiskt forum! speciellt för en annan som är lite ny i "branschen".

//pappkanna

Permalänk
Medlem

EBay är ett ganska trevlig plats att söka äldre CPU:er på. Det brukar finnas med bra pris och fri frakt. Tyvärr kan det dröka imellanåt. Det har tagit allt mellan 5 dagar och 1 månad för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av pappkanna:

intressant, ska söka av tradera lite efter en 6600 eftersom det verkar vara det "säkra" kortet.

vet vi vad som skiljer dessa olika 6700 ??? vad beror det på att vissa är kompatibla men inte andra i samma serie?

jättekul att ni hjälper till... fantastiskt forum! speciellt för en annan som är lite ny i "branschen".

//pappkanna

Dessa 2 E6700 CPU är helt olika CPU, är inte inom samma serie, den ena som bör kunna fungera är släppt ca 2007 den andra 2010
Finns någon mer också som har samma namn, E6300
Dessa är dock märkta Pentium

Edit: kom på efter ett tag att finns 2 olika E6600 också, men samma här den som är "fel" är också Pentium.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hej allesamman !

eftersom Divil är en underbart snäll människa, så kör jag nu min dator med en annan CPU.

orginal Intel Core2Duo E4300 1,80GHz är nu bytt mot Intel Core2Duo E6600 2,40GHz
och det funkar finemangs.

nu blev dock suget stort efter att plocka ihop en helt ny dator...
meeen de blir framledes, nu susar ju den här på ett tag till.

SUPERTACK till Divil och tack såklart till er andra som bemödat sig hjälpa till i denna tråd.

//pappkanna

Dator: HP Pavilion AC6043.sc
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit SP2
Processor: Intel Core2Duo E6600 2,40GHz
Processorkylare: orginal Asus
Moderkort: P5LP-LE
Minne: 4x 1GB Kingston KTH-XW4300 667Mhz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 210 1GB
Hårddisk: orginal
Nätaggregat: orginal Bestec BST ATX-300-12Z ECR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pappkanna:

eftersom Divil är en underbart snäll människa, så kör jag nu min dator med en annan CPU.

orginal Intel Core2Duo E4300 1,80GHz är nu bytt mot Intel Core2Duo E6600 2,40GHz
och det funkar finemangs.

nu blev dock suget stort efter att plocka ihop en helt ny dator...
meeen de blir framledes, nu susar ju den här på ett tag till.

SUPERTACK till Divil och tack såklart till er andra som bemödat sig hjälpa till i denna tråd.

//pappkanna

Dator: HP Pavilion AC6043.sc
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit SP2
Processor: Intel Core2Duo E6600 2,40GHz
Processorkylare: orginal Asus
Moderkort: P5LP-LE
Minne: 4x 1GB Kingston KTH-XW4300 667Mhz
Grafikkort: NVIDIA GeForce 210 1GB
Hårddisk: orginal
Nätaggregat: orginal Bestec BST ATX-300-12Z ECR

Du borde verkligen tänka på att plocka ihop en helt ny dator om du spelar mycket spel. Grafikkortet är väldigt old nu och alla andra dina delar du har nu.

Tips köp delar och inte en färdigbyggd dator nästa gång