Permalänk

Är det värt att köpa det här?

Jag funderar på att köpa det här: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14494...
och jag undrar ifall det är värt det. Jag har för tillfället en i5-3570k och ett HD 7950. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Jag funderar på att köpa det här: https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=14494...
och jag undrar ifall det är värt det. Jag har för tillfället en i5-3570k och ett HD 7950. Tack

Det är nog frågan om vad för problem du försöker lösa...
Utan att veta detaljerna så tycker jag att bytet av grafikkort ser mer vettigt ut än bytet av mobo/cpu.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är nog frågan om vad för problem du försöker lösa...
Utan att veta detaljerna så tycker jag att bytet av grafikkort ser mer vettigt ut än bytet av mobo/cpu.

Jag vill ha mer FPS i spel.

Permalänk

4790k är en riktig bra processor om inte den bästa just nu för spel.

Permalänk

3570k flaskar INTE ett 7950 du kommer inte få några fps med en ny CPU, överklocka den du har och köp bättre grafikkkort!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är nog frågan om vad för problem du försöker lösa...
Utan att veta detaljerna så tycker jag att bytet av grafikkort ser mer vettigt ut än bytet av mobo/cpu.

Håller helt med, skulle vilja vara lite kaxig och nästan gissa på att någon skillnad knappt kommer synas i syntettester som gör det motiverat att köpa den cpu'n.

Skrivet av EatingHotdogs:

Jag vill ha mer FPS i spel.

Med det grafikkortet så kommer du självklart få mer FPS

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

3570k flaskar INTE ett 7950 du kommer inte få några fps med en ny CPU, överklocka den du har och köp bättre grafikkkort!

Har du äns kollat länken?

Permalänk

Deras poäng är att det inte motiverar för ett byte av moderkort och cpu givet dina behov. Mer krut på ett grafikkort skulle ge dig mer FPS i spel som du efterfrågar.

Permalänk
Medlem

Köp grafikkortet och behåll din 3570k, du kommer inte tjäna nånting på att byta till en 4790k om du bara ska spela.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMartin:

3570k flaskar INTE ett 7950 du kommer inte få några fps med en ny CPU, överklocka den du har och köp bättre grafikkkort!

håller med, puckat å byta ut CPUn, det är GPUn som behöver bytas, och evetuellt någon till sticka med RAM, "Add more RAM"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Har du äns kollat länken?

det har vi, ta bort mammakort och CPU, köp bara nytt graffe, för den nya CPUn kommer inte ge dig något i spel. eventuellt en eller två stickor med RAM.

(GPU + mer RAM) istället för (CPU+Mammakort + GPU) om du har plats för mer RAM vill säga på ditt nuvarande mammakort.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
99:e percentilen

Köp gärna ett 970, men behåll din nuvarande plattform och lägg istället de pengarna på en 144 Hz-skärm, [mer] SSD, bättre headset, bättre kylning eller något annat som du känner för.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Har du äns kollat länken?

Spelar ingen roll om om vi checkar länken eller inte eftersom vi vet med oss att t.om. en 2500K är overkill för spel om vi ska dra det så långt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Köp ett 980 och spara resten

Permalänk
Skrivet av Alling:

Köp gärna ett 970, men behåll din nuvarande plattform och lägg istället de pengarna på en 144 Hz-skärm, [mer] SSD, bättre headset, bättre kylning eller något annat som du känner för.

Jag har funderat på det där med 144hz skärm ett tag nu. Är det stor skillnad mellan 60hz och 144hz? Vad är skillnaden?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av EatingHotdogs:

Jag har funderat på det där med 144hz skärm ett tag nu. Är det stor skillnad mellan 60hz och 144hz? Vad är skillnaden?

Skillnaden är 140 % bättre flyt. Eller som morsan sa när hon provade att flytta musen på 144 och 60 Hz jämsides: "Muspekaren hackar inte fram."

Finns få uppgraderingar som är så svåra att gå tillbaka från. Skillnaden är i klass med SSD vs. HDD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Skillnaden är 140 % bättre flyt. Eller som morsan sa när hon provade att flytta musen på 144 och 60 Hz jämsides: "Muspekaren hackar inte fram."

Finns få uppgraderingar som är så svåra att gå tillbaka från. Skillnaden är i klass med SSD vs. HDD.

Har du någon rekommendation på en bra 144hz skärm? Tack för att du är så aktiv

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av EatingHotdogs:

Har du någon rekommendation på en bra 144hz skärm? Tack för att du är så aktiv

» Om priset är oviktigt: Asus ROG Swift PG278Q (recension) – king gamingskärm med 8‑bitars TN-panel, 2560x1440, G‑Sync och riktigt låg responstid och latens.

» Om du kan lägga drygt 4 000 kr: Eizo Foris FG2421 (recension) – riktigt bra allroundskärm med VA-panel och "Turbo 240", vilket tar bort rörelseoskärpa.

» Om du vill komma undan lite billigare: Asus VG248QE eller BenQ XL2411Z – bra spelskärmar för priset.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För 7000kr till kommer du få 45% fler FPS. Värt? Avgör själv.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att kolla in en 144hz skärm i verkligheten först innan man bestämmer sig för att köpa. För färgerna kan upplevas som lite bleka om man jämför med en skärm med IPS-panel eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Alling:

» Om priset är oviktigt: Asus ROG Swift PG278Q (recension) – king gamingskärm med 8‑bitars TN-panel, 2560x1440, G‑Sync och riktigt låg responstid och latens.

» Om du kan lägga drygt 4 000 kr: Eizo Foris FG2421 (recension) – riktigt bra allroundskärm med VA-panel och "Turbo 240", vilket tar bort rörelseoskärpa.

» Om du vill komma undan lite billigare: Asus VG248QE eller BenQ XL2411Z – bra spelskärmar för priset.

Är det här någonting? https://www.komplett.se/philips-24-led-242g5djeb00/783775

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Den skärmen har jag. Helt ok skärm, men färgerna är lite bleka.

Permalänk
Skrivet av KaptenB:

Den skärmen har jag. Helt ok skärm, men färgerna är lite bleka.

Det kanske är bättre att vänta med att köpa skärm och köpa en kylare till CPUn istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Det kanske är bättre att vänta med att köpa skärm och köpa en kylare till CPUn istället?

Om du är nöjd men du har nu så är det nog det. För när man väl vant sig vid flytet som en 144hz skärm kan ge så är det svårt att gå tillbaka till en vanlig skärm igen

Permalänk
Skrivet av EatingHotdogs:

Det kanske är bättre att vänta med att köpa skärm och köpa en kylare till CPUn istället?

skulle du defenetivt göra så du kan kräma skiten ur den processorn du redan har.

en redit stor fin luftkylare ä gutt.

Noctua NH-D15 ser ut å va en bra modell

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av KaptenB:

Om du är nöjd men du har nu så är det nog det. För när man väl vant sig vid flytet som en 144hz skärm kan ge så är det svårt att gå tillbaka till en vanlig skärm igen

Jag känner mig som en liten unge i en leksaksaffär som har svårt att bestämma sig vad hen ska ha :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Jag känner mig som en liten unge i en leksaksaffär som har svårt att bestämma sig vad hen ska ha :/

Jag skulle köpt nytt grafikkort och klockat processorn till att börja med och se hur det blir.
Skärm kan du ju köpa senare om det kommer 144hz skärmar med bättre bildkvalitet.

Själv sitter jag och väntar på något liknande den här fast med 144 hz:
https://www.komplett.se/aoc-34-led-u3477pqu/821806

Permalänk
Skrivet av KaptenB:

Om du är nöjd men du har nu så är det nog det. För när man väl vant sig vid flytet som en 144hz skärm kan ge så är det svårt att gå tillbaka till en vanlig skärm igen

Ser man någon skillnad i "FPS" med en 144hz skärm jämfört en 60hz skärm?

Permalänk

Eller ska man kanske vänta med en CPU kylare och köpa en skärm istället? Hmm... Eller varför inte bägge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatingHotdogs:

Ser man någon skillnad i "FPS" med en 144hz skärm jämfört en 60hz skärm?

Jag tycker att jag gör det, men alla verkar inte göra det. Det är nog som med ljud. En del hör stor skillnad på billiga högtalare mot dyra och andra gör inte det. Mycket kan ju vara placebo också, men det viktiga är ju att det funkar