fixa nätverket i källaren, funkar denna kabel(sista sidan)

Permalänk

fixa nätverket i källaren, funkar denna kabel(sista sidan)

Hej vi har precis skaffat fibernätverk men routern sitter på övervåningen och jag har mitt rum i källaren vilket medför att hastigheten sänks väldigt mycket vilket gör det i princip oanvändbart.
Vi har 100/100 och jag vill hellst ha det i min stationära så frågan är hur jag bäst fixar det?
Om jag skulle behöva dra en sladd direkt från routern från övervåningen till källaren skulle jag behöva en sladd på cirka 30-40 meter (gör inte längden att hastigheten sänks?)
Så hur ska man göra för att fixa detta på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Hej vi har precis skaffat fibernätverk men routern sitter på övervåningen och jag har mitt rum i källaren vilket medför att hastigheten sänks väldigt mycket vilket gör det i princip oanvändbart.
Vi har 100/100 och jag vill hellst ha det i min stationära så frågan är hur jag bäst fixar det?
Om jag skulle behöva dra en sladd direkt från routern från övervåningen till källaren skulle jag behöva en sladd på cirka 30-40 meter (gör inte längden att hastigheten sänks?)
Så hur ska man göra för att fixa detta på bästa sätt?

En första fråga är varför routern är på övervåningen. Fiber brukar ju komma in i markplan. En skiss utan att veta hur det ser ut hos dig är att sätta routern på bottenvåningen med en kabel ner till din dator. En annan kabel dras upp till övervåningen. Där kan man sätta upp en switch och accesspunkt om det behövs.
Om det inte går bra kan du dra en kabel från övervåningen till din dator. Maxgränsen är 100 m totalt enligt standarden.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

En första fråga är varför routern är på övervåningen. Fiber brukar ju komma in i markplan. En skiss utan att veta hur det ser ut hos dig är att sätta routern på bottenvåningen med en kabel ner till din dator. En annan kabel dras upp till övervåningen. Där kan man sätta upp en switch och accesspunkt om det behövs.
Om det inte går bra kan du dra en kabel från övervåningen till din dator. Maxgränsen är 100 m totalt enligt standarden.

med övervåning menade jag markplan haha och källaren där jag har datorn ligger under marken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

med övervåning menade jag markplan haha och källaren där jag har datorn ligger under marken

Då är det bästa att dra en kabel så slipper du problem. Du tappar ingen fart på grund av kabeln om du använder någorlunda bra grejer.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Då är det bästa att dra en kabel så slipper du problem. Du tappar ingen fart på grund av kabeln om du använder någorlunda bra grejer.

har du tips på bra internet sladdar då?

Permalänk
Skrivet av Vikingbjörn:

har du tips på bra internet sladdar då?

Jag skulle rekommendera en powerline istället. Det är en adapter som du sätter i eluttaget. På så vis slipper du dra kabel genom hela huset. Googla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Jag skulle rekommendera en powerline istället. Det är en adapter som du sätter i eluttaget. På så vis slipper du dra kabel genom hela huset. Googla

Skickades från m.sweclockers.com

Och förmodligen ännu långsammare än wifi... Endast om kabel inte är möjligt kan det vara en idé att ens titta åt homeplug.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av LessGifted:

Jag skulle rekommendera en powerline istället. Det är en adapter som du sätter i eluttaget. På så vis slipper du dra kabel genom hela huset. Googla

Skickades från m.sweclockers.com

verkar grymt, tack!
såg att vissa hade med wi-fi, fungerar detta bra?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2134079
hitta denna t.ex vad tror du om den? och behöver man köpa två stycken, alltså så de blir sammanlagt 800 eller får man med 2 st på en beställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Jag skulle rekommendera en powerline istället. Det är en adapter som du sätter i eluttaget. På så vis slipper du dra kabel genom hela huset. Googla

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle inte rekommendera powerline. Det är bara en nödlösning. På samma sätt som trådlöst nätverk så är det mycket beroende på omgivningen. Det kan fungera bra på ett ställe och bara trassla på ett annat. Jag vet att det inte är roligt att dra kabel men när det väl ar gjort och fungerar problemfritt är det roligt.

Permalänk
Medlem

En vanlig nätverkskabel (cat5 alt. cat6) håller hastigheten upp till 1gbit/s ända upp till 100meter enligt standarden, så använder du den metoden behöver du inte oroa dig för farten.
Jag kör själv powerline hemma och är väl inte missnöjd direkt, men tappar 60% i väggen då lägenheten är gammal och kopparen i väggarna antagligen gamla. Testa powerline först och får du inte ut 100% så lira med kabel. Det går ju att dra snyggt om man bara vill och har lite tålamod.

Permalänk
Medlem

Om ni har investerat 15-20k på en fiberinstallation så är det bara dumsnålt att inte köra kabel hela vägen.
Att ha fiber och sabba grejen sista metrarna känns lite...

Permalänk

Hade inte koll på att man förlorar så mycket bandbredd. Det funkar fint föt mig och andra jag känner men fördtår då att det beror på hus osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle dragit en Cat6 lina direkt, men jag jobbar ju med det... Polarn skaffade skaffade sig en Homeplug och för honom fungerar det väl ganska bra. Men han har samtidigt ett 4G-modem, det är väl en solig dag runt 45Mbit/s och kanske 30Mbit/s via Homeplug. Det beror helt på hur elnätet ser ut i just ditt hus, huruvida bra det fungerar med LAN via elnätet.

Om du verkligen vill få ut dina 100/100 så dra en kabel.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

Jag skulle dragit en Cat6 lina direkt, men jag jobbar ju med det... Polarn skaffade skaffade sig en Homeplug och för honom fungerar det väl ganska bra. Men han har samtidigt ett 4G-modem, det är väl en solig dag runt 45Mbit/s och kanske 30Mbit/s via Homeplug. Det beror helt på hur elnätet ser ut i just ditt hus, huruvida bra det fungerar med LAN via elnätet.

Om du verkligen vill få ut dina 100/100 så dra en kabel.

vi har ett lite äldre hus så jag kan tänka mig att det kan slöa ner? kan någon förklara vad det är i gamla hus som slöar ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

vi har ett lite äldre hus så jag kan tänka mig att det kan slöa ner? kan någon förklara vad det är i gamla hus som slöar ner?

Bl.a taskiga kopparledningar, beläggningar i uttagen och allmän förslitning... vad ska man säga, skit blir sämre med tiden

Sen verkar det göra skillnad om man sitter på samma säkring eller inte. Datan får längre att springa om det är olika säkringar o.s.v.
Oavsätt vad så tror jag aldrig att du kommer få dina 100/100 via el-uttaget, nytt eller gammalt hus.

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Skrivet av TobX:

Bl.a taskiga kopparledningar, beläggningar i uttagen och allmän förslitning... vad ska man säga, skit blir sämre med tiden

Sen verkar det göra skillnad om man sitter på samma säkring eller inte. Datan får längre att springa om det är olika säkringar o.s.v.
Oavsätt vad så tror jag aldrig att du kommer få dina 100/100 via el-uttaget, nytt eller gammalt hus.

jaha okej tack men hur skickar den signalen mellan husets elledningar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vikingbjörn:

jaha okej tack men hur skickar den signalen mellan husets elledningar?

Om du menar hur homeplug överförs mellan olika faser så sker det när faserna ligger bredvid varandra tex i en 3fas kabel eller så kan man installera en fasbrygga i elcentralen eller så kopplar man om elen så att båda ändarna på homepluglänken är anslutna till samma fas.
Homeplug kan definitivt ge betydligt över 100Mbit länkar om ändarna sitter på samma fas och det inte finns mycket störningar, i den här testen gav samtliga enheter över 100Mbit.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homeplug-5-dosor-som-...
men en cat 6 kabel är ju bättre om det går att lösa förbindelsen den vägen.

i

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet med homeplug är att det är beroende av elnätets kvalitet och eventuella störningskällor. Därför blir varje installation unik. Det som fungerar bra hos grannen kanske fungerar dåligt hos dig. Det innebär att det blir rätt intetsägande med tester av homeplug då du aldrig kan få med påverkan av just ditt elnät. Det enda vettiga man kan göra är att låna en uppsättning och prova i rätt miljö. Eller också drar man kabel och slipper problemen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du menar hur homeplug överförs mellan olika faser så sker det när faserna ligger bredvid varandra tex i en 3fas kabel eller så kan man installera en fasbrygga i elcentralen eller så kopplar man om elen så att båda ändarna på homepluglänken är anslutna till samma fas.
Homeplug kan definitivt ge betydligt över 100Mbit länkar om ändarna sitter på samma fas och det inte finns mycket störningar, i den här testen gav samtliga enheter över 100Mbit.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homeplug-5-dosor-som-...
men en cat 6 kabel är ju bättre om det går att lösa förbindelsen den vägen.

i

aha okej tack

Permalänk

kollade n u på kablar och hittade en u/utp för 300 kr 50 m, men hittade en f/utp för 200 kr 50m, som ja förstår det är f/utp bättre då den är skyddad mot elektrisk störning eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Köp vanlig utp kabel utan skärm.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Köp två
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Dra kabel mellan de två uttagen. Ett uttag där du får in fibern och ett där du sitter.
Sedan sätter du routern vid inkommande fiber. Kopplar vanlig patch kabel från fiberkonverterare till router och en till patchkabel från router till ovanstående nätverksuttag.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Skrivet av Docker:

Köp vanlig utp kabel utan skärm.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Köp två
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Dra kabel mellan de två uttagen. Ett uttag där du får in fibern och ett där du sitter.
Sedan sätter du routern vid inkommande fiber. Kopplar vanlig patch kabel från fiberkonverterare till router och en till patchkabel från router till ovanstående nätverksuttag.

kostar en kabel bara 15 kr för 100 m?

och varför ska jag inte bara dra en 50 meters kabel direkt från routern till stationära datorn där nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

kostar en kabel bara 15 kr för 100 m?

och varför ska jag inte bara dra en 50 meters kabel direkt från routern till stationära datorn där nere?

Gissar att de är 15:-/m.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av svalle:

Gissar att de är 15:-/m.

varför ska jag inte ha skärm på kabeln då?n bär de inte bättre att köpa den för 200 kr då med skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

med övervåning menade jag markplan haha och källaren där jag har datorn ligger under marken

Hade samma problem när jag bodde hemma, lösningen va en kabel från router ut genom ett hål under ett fönster och ner genom ventilationstrumma in i mitt rum :>

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Skärmad kabel kan ge större problem än oskärmad. ( för hemmnätverk behöver du det inte.) du får tro mig... Jag har över 200-300 meter dragen cat6 kabel i vår villa. Oskärmad. Dessutom är oskärmadkabel smidigare.
Men du kan välja vilken du vill.

Jag gav förslaget att sätta två snygga uttag på väggen men det går så klart att dra kabel direkt från routern till din dator. Då får du köpa kontakteringsverktyg och RJ-45 kontakter. Går det med.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Skrivet av Docker:

Skärmad kabel kan ge större problem än oskärmad. ( för hemmnätverk behöver du det inte.) du får tro mig... Jag har över 200-300 meter dragen cat6 kabel i vår villa. Oskärmad. Dessutom är oskärmadkabel smidigare.
Men du kan välja vilken du vill.

Jag gav förslaget att sätta två snygga uttag på väggen men det går så klart att dra kabel direkt från routern till din dator. Då får du köpa kontakteringsverktyg och RJ-45 kontakter. Går det med.

jaha, kan inte så mycket om kablar, på vilket sätt kan de ge mer problem och varför är de krångligare? (nyfiiken)

vad menar du men kontakterinsverktyg som ja skulle behöva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Docker:

Köp vanlig utp kabel utan skärm.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Köp två
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Dra kabel mellan de två uttagen. Ett uttag där du får in fibern och ett där du sitter.
Sedan sätter du routern vid inkommande fiber. Kopplar vanlig patch kabel från fiberkonverterare till router och en till patchkabel från router till ovanstående nätverksuttag.

De råd Docker ger dig är vettiga. Använd oskärmad kabel och gör en snygg installation från början. Att krångla med "påhittade" dragningar som ser ut som skit rekommenderas inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Skrivet av LessGifted:

Jag skulle rekommendera en powerline istället. Det är en adapter som du sätter i eluttaget. På så vis slipper du dra kabel genom hela huset. Googla

Skickades från m.sweclockers.com

Inte Homepluggs, då har du inte mycket kvar av bandbredden om inte dom uttagen du kopplar in den på är samma fas, sitter på samma säkring och inte passerar någon form av kopplingsbox i vägggen som det sitter skarvar i...

Har testat och hårdtestat i flera månader nu och inte ens i scenariot ovan blir det riktigt bra. Har som mest kommit upp i 50Mbit kopplat till samma uttag dessutom. Då är det AV2 standarden som skall vara mycket bättre.

Kabel är det som gäller i ditt fall utan att veta alltför mycket av layouten på ditt hus.

Visa signatur

===========================================================================
I prefer dangerous freedom before peaceful slavery... Anonymous!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

jaha, kan inte så mycket om kablar, på vilket sätt kan de ge mer problem och varför är de krångligare? (nyfiiken)

Skölden i kabeln är ledande, och kopplas inte den på rätt vis mot en "jord" så kommer den orsaka problemen den är tänkt att lösa, på ställen där det normalt inte skulle finnas några problem.

För att den ska fungera behöver hela kedjan vara byggd med det i åtanke.
Det ska bara användas i områden som är utsatta för stora störningar, tex i närheten av starkström.

edit: Alla vanliga TP kablar är tvinnade just för att motverka och minska alla normala "mindre" störningar.