Nybyggd dator, låg fps och spikes

Permalänk

Nybyggd dator, låg fps och spikes

Hej.

Byggde min dator för ett par dagar sen och fick först igår klart allt, märker nu efteråt att saker ibland tar tid i windows och har även problem i spel, i WoW t.ex så hoppar fpsen mellan 30-80 hela tiden, den ligger inte stilla en sekund oavsett vad jag gör i spelet, har mig veterligen alla drivrutiner installerade och förstår verkligen inte vad problemet kan vara.

Vad kan problemet vara tror ni?

*edit* Här ser jag att minnena av någon konstig anledning jobbar 96%, det låter ju inte bra/normalt? Kan det vara en sån sak?

Datorn
|
|
V

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Att FPS hoppar i WoW är ingen konstighet, WoW är väldigt dåligt flertråds optimerat vilket gör 5820k till en relativt dålig "WoW-CPU".

Däremot är det där med minnena lite knas.
Hittar datorn alla 16gb?
Har du 64bit OS?
Vad ligger och suger på minnena?

Edit: Kan vara en potentiell addon som memleakar om det är WoW som tar sinnessjuka mängder minne.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | EVGA SuperNova G2 | 4770k | Noctua U14-S | MSI 780-Ti

Permalänk
Skrivet av wezzmhm:

Att FPS hoppar i WoW är ingen konstighet, WoW är väldigt dåligt flertråds optimerat vilket gör 5820k till en relativt dålig "WoW-CPU".

Däremot är det där med minnena lite knas.
Hittar datorn alla 16gb?
Har du 64bit OS?
Vad ligger och suger på minnena?

Edit: Kan vara en potentiell addon som memleakar om det är WoW som tar sinnessjuka mängder minne.

Jo två kärnor mer än min gamla I7a och där laggade det ingenting.

Ja datorn hittar 16gb och jag kör W8.1 64. Står att småsaker drar minneskraft, kan ladda upp en bild efter reboot.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Kan de va att du bränt minnerna då dem är 1.2V och standard är 1.5V. Så du kör fortfarande på 1.5V?

Permalänk
Skrivet av Matthewsfox:

Kan de va att du bränt minnerna då dem är 1.2V och standard är 1.5V. Så du kör fortfarande på 1.5V?

Nej de sitter auto på 1.2V, kan jag ha satt dem fel på mobot eller nåt sånt? Känns allmänt som min dator inte är optimal så att säga, som om allt går långsammare än det bör och lagg i spel osv :S

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Vad kan vara fel på/i datorn?

Morgon!

Byggde nyligen en dator som jag hade lite problem med, åkte till affären och fick mobo+CPU+minnen utbytta, installerade om windows och så och märker att jag inte har den FPSen jag förväntat mig i spel.

I WoW har jag t.ex inte mer än 80 fps, med mitt förra kort (780) så hade jag en bit över 100 fps hela tiden. Och igår (innan jag bytte ut grejerna iofs) så käkade datorn både minne och SSD så jag inte kunde röra musen knappt, låg på 100% bägge två med bara 10mb minne ledigt.

Har ringt både Inet och komplett och frågat olika personer där men det är ingen som tycks veta vad det kan vara, har senaste drivisar installerade och kört alla slags error tester jag kan komma på.

Och i CS:GO har jag en ganska hoppig fps mellan 70-120 & 200-280 hela tiden, och CS om något spel är väl ett spel som FPSen ska vara skyhög hela tiden? Testade min GPU i brorsans dator och han hade lika dan fps i sin dator med mitt kort som jag hade i min.

Och värst är det i Diablo 3, när stora packs kommer så har jag sett FPSen nere i 12 fps eller något sånt, på tok för lågt med andra ord.

Är det någon annan med X99/980 som har märkt liknande grejer i spel med FPS och att minnen/SSD i W8 äts upp totalt på ingenting ibland?

Har fortfarande över 8 dagars öppet köp på allt men på nåt sätt så känns det inte som problemet ligger i hårdvaran trots allt.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

WoW är inte optimerat och Diablo 3 har vissa zoner som drar alla maskiner på knäna om man inte kör på absolut lägsta inställningarna, först och främst Cesspools och Rakkis men även ett fåtal andra zoner från Act3-5..

Vad gäller CS:GO har jag ingen aning men har sett väldigt många klaga på dålig FPS där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hur har du felsökt?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av TiasE:

WoW är inte optimerat och Diablo 3 har vissa zoner som drar alla maskiner på knäna om man inte kör på absolut lägsta inställningarna, först och främst Cesspools och Rakkis men även ett fåtal andra zoner från Act3-5..

Vad gäller CS:GO har jag ingen aning men har sett väldigt många klaga på dålig FPS där.

Installerade W7 nu istället och då satt D3 fast på 143 fps hela tiden oavsett vart jag var och jag kör allt maxat.

Skrivet av BrusE:

Hur har du felsökt?

Burnin, furmark, memtest, hdtune osv.. Sen även kört uteslutningsmetoden men det spelade ingen roll då jag fick nya delar.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Mitt 980 för varmt?

Detta var direkt efter en urtabbning i Diablo 3, 1080p allt på högsta inställningar med MSI 980 ref.

Är detta normalt?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

72c med 43% fanspeed? Heh, det är långt ifrån mycket

Permalänk
Skrivet av Lindell90:

72c med 43% fanspeed? Heh, det är långt ifrån mycket

Asså 72 grader i sig oroar mig inte så mycket, utan att fläkten inte jobbar mer? Och sen har jag aldrig heller haft referens tidigare.

x-treme testade ju kortet en timma i furmark, gick inte över 81c

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Asså 72 grader i sig oroar mig inte så mycket, utan att fläkten inte jobbar mer? Och sen har jag aldrig heller haft referens tidigare.

x-treme testade ju kortet en timma i furmark, gick inte över 81c

Du kan ju dra upp fläkten i typ MSI Afterburner om du gillar oväsen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

GPU boost begränsar ju kortet till 81 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Asså 72 grader i sig oroar mig inte så mycket, utan att fläkten inte jobbar mer?

Det är väl bara bra? Att det inte drar upp fläkten i onödan.

Permalänk
Medlem

Klaga.. mina gamla 480SLI låg i 80c idle :/

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Mitt 690 kunde gå över 85 grader, borde inte vara några problem med 72.

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Det är väl bara bra? Att det inte drar upp fläkten i onödan.

Sålänge den inte tar stryk på något sätt haha, allt annat i datorn ligger på låg temp. Inte än sett min CPU över 40 grader

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Klaga.. mina gamla 480SLI låg i 80c idle :/

sant 105 grader full rulle

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Skrivet av drakelito:

Sålänge den inte tar stryk på något sätt haha, allt annat i datorn ligger på låg temp. Inte än sett min CPU över 40 grader

En 5820K som inte går över 50 i spel!?!? Bor du i en iglo?? Vilka fläktar kör du till din h100i?

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Återigen har vi fått sammanfoga dina trådar, vänligen respektera §3.3.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Installerade W7 nu istället och då satt D3 fast på 143 fps hela tiden oavsett vart jag var och jag kör allt maxat.

Burnin, furmark, memtest, hdtune osv.. Sen även kört uteslutningsmetoden men det spelade ingen roll då jag fick nya delar.

Vad kom du fram till efter dessa "tester"?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av ianmoon123:

En 5820K som inte går över 50 i spel!?!? Bor du i en iglo?? Vilka fläktar kör du till din h100i?

Haha nej då, faktiskt ganska varmt i mitt rum. Jag kör original som hängde med

Skrivet av BrusE:

Vad kom du fram till efter dessa "tester"?

"Tester"?

Jag kom fram till att inga errors dök upp, eller ville du ha något annat svar?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Haha nej då, faktiskt ganska varmt i mitt rum. Jag kör original som hängde med

"Tester"?

Jag kom fram till att inga errors dök upp, eller ville du ha något annat svar?

När man felsöker så måste man börja med att etablera en startpunkt. Därifrån börjar man att göra tester och jämföra det med startpunkten.
Blir det bättre eller blir det sämre?

Om du hade bättre ping med den gamla datorn än med den nya så måste du leta efter gemensamma nämnare.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

När man felsöker så måste man börja med att etablera en startpunkt. Därifrån börjar man att göra tester och jämföra det med startpunkten.
Blir det bättre eller blir det sämre?

Om du hade bättre ping med den gamla datorn än med den nya så måste du leta efter gemensamma nämnare.

Nja, bättre var den nog inte. I alla fall inte nu när det verkar fungera igen med Windows 7, runt 150-300 fps i D3 och 100 stadiga i wow, lite skumt att jag inte har mer än 200 fps i CS:GO men aja.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Benchar mitt 980 sämre?

Tjena.

Kikade lite på denna http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980_SLI...

Ska enligt testet ha RUNT 160+ fps i WoW, min fråga är. Ska jag ha det som MEST eller majoriteten av tiden?
Samma i D3, säger att jag ska har nästan 300 fps.

Märker själv att jag kan droppa en del i WoW ibland, har också hört att det är ett hoppigt spel när det kommer till FPS men vill ändå vara så säker jag kan bli.

Här är mitt valley benchmark:

Får nästan 4700 score när jag kör bara ultra utan AA.

https://www.youtube.com/watch?v=wO8pN1B9tUc och denna kille får bättre än mig.

Så min fråga är, ser det normalt ut eller kunde jag ha bättre?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Om du bara kör din 5820 i standardfrekvens så kan du mycket väl få lägre resultat än andra på nätet, orginal är den cpu'n inte någon raket räknat i prestanda per tråd.

Har du klockat eller kör du orginal?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Mitt 780 reference (oklockat) körde Extreme HD Preset och fick:

FPS:
60.0

Score:
2512

Min FPS:
30.9

Max FPS:
110.9

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Tjena.

Kikade lite på denna http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_980_SLI...

Ska enligt testet ha RUNT 160+ fps i WoW, min fråga är. Ska jag ha det som MEST eller majoriteten av tiden?
Samma i D3, säger att jag ska har nästan 300 fps.

Märker själv att jag kan droppa en del i WoW ibland, har också hört att det är ett hoppigt spel när det kommer till FPS men vill ändå vara så säker jag kan bli.

Här är mitt valley benchmark:

http://i.imgur.com/SAUrkkW.jpg

Får nästan 4700 score när jag kör bara ultra utan AA.

https://www.youtube.com/watch?v=wO8pN1B9tUc och denna kille får bättre än mig.

Så min fråga är, ser det normalt ut eller kunde jag ha bättre?

Just WoW är som du säger lite lurigt och inget bra benchmark, eftersom inte ens den snabbaste överklockade i7an kan hålla det i över 60FPS hela tiden.
Det är dels gammal spelmotor, men sen är det ju servern som segar ner, eftersom det är ett MMO med så många andra spelare som ska synkas ihop.

Kollar man på enskilda kärnors belastning och grafikkortets belastning samtidigt så kan är det ofta som antingen en kärna ligger på 100% på CPUn och begränsar, eller så är både CPU och GPU neråt 60-80% och då är det servern och annat som segar ner.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Om du bara kör din 5820 i standardfrekvens så kan du mycket väl få lägre resultat än andra på nätet, orginal är den cpu'n inte någon raket räknat i prestanda per tråd.

Har du klockat eller kör du orginal?

Just original, haft problem med min dator som jag bara haft en vecka så inte hunnit clocka den nåt än.

Skrivet av Printscreen:

Mitt 780 reference (oklockat) körde Extreme HD Preset och fick:

FPS:
60.0

Score:
2512

Min FPS:
30.9

Max FPS:
110.9

Mitt resultat är alltså inte så bra, eller så är ditt väldigt bra. Vad tror du? hehe

Skrivet av blackeagle:

Just WoW är som du säger lite lurigt och inget bra benchmark, eftersom inte ens den snabbaste överklockade i7an kan hålla det i över 60FPS hela tiden.
Det är dels gammal spelmotor, men sen är det ju servern som segar ner, eftersom det är ett MMO med så många andra spelare som ska synkas ihop.

Kollar man på enskilda kärnors belastning och grafikkortets belastning samtidigt så kan är det ofta som antingen en kärna ligger på 100% på CPUn och begränsar, eller så är både CPU och GPU neråt 60-80% och då är det servern och annat som segar ner.

Ja precis, ska testa min fps i BF4 och Metro last light och jämföra med andra benches.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)