Permalänk

Problem med ny skärm ASUS PB278Q.

Hej! Jag har precis köpt en ny skärm (ASUS PB278Q) som funkar perfekt med datorn, älskar den större upplösningen 2560x1440
Men när det kommer till att koppla in min Xbox 360 till skärmen ( Via HDMI ) så är det som att titta på VHS.... Det blir suddigt och verkar vara en uppskalad 720p även fast jag både testat o välja 1080p / i och även testat att manuellt ställa in 1920x1080.
När jag kopplar in den till min TV med HDMI så är det enorm skillnad, i skärpa och bildkvalité ( och den tvn är inte full HD ).
Jag har även testat att koppla in med VGA kabel, med samma resultat.

Vet någon varför det blir såhär, och vad kan man göra för att åtgärda det ?

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Bildexpert 📺

ASUS-skärmen måste skala om en betydligt större mängd pixlar och även om skalning främst kan ses som något godtyckligt så lär inte PB278Q innehålla de mest sofistikerade skalningskretsarna. På det kommer det faktum att internt renderas spelen i en lägre upplösning i 360:n och du har skalning på skalning.

På TV:n krävs inte lika mycket skalning och du sitter troligtvis på ett helt annat avståndsförhållande vilket inte gör det här problemet lika tydligt. Ytterligare detaljer som påverkar är inställningarna i ASUS-skärmen, till exempel skärpefilter och sådana saker som overscan vilket ger ett tredje steg av skalning.

I grunden finns inte mycket att göra åt saken, annat än att sätta dig längre bort från skärmen. I teorin torde 720p ut från 360:n fungera bäst eftersom det öppnar för enklast tänkbara skalningsproblematik, x2 i båda leden.

Permalänk
Medlem

Är det såhär med alla 1440p skärmar och xbox 360? Känns ju rätt värdelöst att man inte kan ställa in den korrekt?

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Bildexpert 📺

Hur skärmarna skalar är olika, men grundproblemet är att man vanligtvis sitter med skärmen på en armlängds avstånd och då ser man hur knölig grafiken är från 360:n. Det är samma sak med en 1920x1080-skärm också. Skillnaden är att situationen knappast blir bättre med en QHD-skärm.

Permalänk

Knas... jag har testat att koppla in till min gamla 1920x1080 skärm tidigare och då såg det fint ut ( på samma avstånd som jag har till 1440p skärmen )
Och även om jag sitter nära tvn så ser det mycket finare ut, även om Anti Aliasing suger på xboxen

Jag testade även att ändra till 720p och det ser fortf suddigt ut.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Bildexpert 📺

Då är det tyvärr skalningen hos ASUS:n som inte håller måttet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Då är det tyvärr skalningen hos ASUS:n som inte håller måttet.

Tror du BenQ's 1440 skärm är bättre? jag har fortfarande öppet köp

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag gissar tyvärr att det är helt och hållet godtyckligt vad som är "bättre".

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att de 1440 skärmar som finns på marknaden idag klarar skalning ned till 1080 utan större problem.
Om skalningen däremot skall vara ännu lägre blir det nog problem. Det bästa sättet att få sig en uppfattning om hur bra en skärm skalar är att läsa en djuplodande recension.

Här är en för ASUS PB278Q. Om man bläddrar ned till interpolation kan man läsa.
Citat:
"We ran the screen at 1920 x 1080 which was the next step down, while still maintaining the screens 16:9 aspect ratio. Text was actually pretty good and was not blurred much. The screen is perfectly capable of being run at a lower 1920 x 1080 resolution if you wanted to, without too much degradation in the picture quality and sharpness. To give you more desktop real estate and maximum picture quality, the native resolution is of course recommended where possible."

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_pb278q.htm

Med detta sagt ligger nog snarast problemet hos din XBOX där ytterligare skalning sker precis som Laxpudding säger.