Permalänk
Medlem

Hur fungerar Com Hem's fiber?

Tjenare!

Jag ska flytta in i en lägenhet i fibernätverkens välsignade stad, Stockholm. Nu är det så att det är en Com Hem lägenhet, vilket tydligen innebar att man har vad som ser ut som 3st antennuttag, istället för ett vanligt bredbandsuttag eller telejack. Beställde en router som ska komma i mitten av veckan och skulle enligt Com Hem vara PNP.

Jag är inte överlycklig över att ha dem som leverantör, har inga dåliga erfarenheter men vill ha 100/100 och tvingas nöja mig med 100/50, vilket inte är hela världen.

Så min fråga är, hur fungerar detta uttag? Finns det någon möjlighet att exempelvis byta ut uttaget mot ett vanlig bredbandsuttag och skaffa t.ex. Bahnhof som ISP istället?

Tack på förhand!
-Teskuz

Visa signatur

CASE: Fractal Design Define R4 H2O: Corsair H80i w/2x Gentle Typhoon @ 1850rpm
CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,2GHz MOBO: MSI Z77A-GD65 ATX
GFX: MSI HD7950 TwinFrozr III SSD: Samsung SSD Basic 840 250GB
RAM: 2x4GB Corsair Dominator Platinum @ 1600MHz HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm
PSU: Fractal Design Newton R3 800W 80+ Platinum OS: Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är fiber? Låter som Koax om du frågar mig...?

Permalänk
Medlem

Comhem leverarar "fiberkoax", dvs de drar in fiber i huset och levererar ut det till lägenheterna via gamla koax ledningar, med fördel att kunden kan använda samma utrustning som vid "vanligt" koaxnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Är du säker på att det är fiber? Låter som Koax om du frågar mig...?

En del fastigheter har situationen där fiber är fram till tomten och där tar coax över pga vem man valt som leverantör.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Jag har coax comhem, i min mening funkar det ypperligt! får lite mer en jag betalar för, stabilt, jag måste starta om modemet några ggr om året för att det hänger sig annars har jag inget att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Jag har coax comhem, i min mening funkar det ypperligt! får lite mer en jag betalar för, stabilt, jag måste starta om modemet några ggr om året för att det hänger sig annars har jag inget att klaga på.

Skönt att höra, ska bli intressant att se hur det fungerar för mig!
Men frågan kvarstår, finns det möjlighet att dra ett vanligt bredbandsuttag om man vill ha exempelvis BBB/Bahnhof?

Visa signatur

CASE: Fractal Design Define R4 H2O: Corsair H80i w/2x Gentle Typhoon @ 1850rpm
CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,2GHz MOBO: MSI Z77A-GD65 ATX
GFX: MSI HD7950 TwinFrozr III SSD: Samsung SSD Basic 840 250GB
RAM: 2x4GB Corsair Dominator Platinum @ 1600MHz HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm
PSU: Fractal Design Newton R3 800W 80+ Platinum OS: Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem

adsl via telejacket funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teskuz:

Men frågan kvarstår, finns det möjlighet att dra ett vanligt bredbandsuttag om man vill ha exempelvis BBB/Bahnhof?

Förmodligen inte. Dyrt för hyresvärden/bostadsrättsföreningen och många lär tycka att det är helt onödigt när det redan finns via Comhem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

adsl via telejacket funkar

ADSL är ju inte direkt fiber dock. TS undrar om han kan få en annan leverantör av fiber.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teskuz:

Skönt att höra, ska bli intressant att se hur det fungerar för mig!
Men frågan kvarstår, finns det möjlighet att dra ett vanligt bredbandsuttag om man vill ha exempelvis BBB/Bahnhof?

Det är inte så att alla leverantörer bara råkar finnas helt magiskt i ditt vägguttag, beror helt enkelt på om de leverantörerna har tjänster i ditt område och till ditt hus. Du får söka på din adress hos önskad leverantör för att se om de är etablerade hos dig.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

ADSL är ju inte direkt fiber dock. TS undrar om han kan få en annan leverantör av fiber.

ADSL är alltid fiber. Bara det att man för att spara pengar använder sig av gamla koppar ledningar in i varje enskild fastighet. Alla ADSL
linjer går till en låda någonstans i kvarteret där det går fiber till leverantören.

ADSL, Coax m.m är samma sak. Snålhet sista biten.

TS vet inte vad han pratar om, men vi kan utmynna är att han inte vill ha Coax kabel som internet koppling i sin lägenhet utan
han vill ha RJ-45. Dvs han vill ha switchat TP ifrån leverantörs fibern in till hans lägenhet. Allt beror på hur stor plånbok TS har.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

ADSL är alltid fiber. Bara det att man för att spara pengar använder sig av gamla koppar ledningar in i varje enskild fastighet. Alla ADSL
linjer går till en låda någonstans i kvarteret där det går fiber till leverantören.

ADSL, Coax m.m är samma sak. Snålhet sista biten.

TS vet inte vad han pratar om, men vi kan utmynna är att han inte vill ha Coax kabel som internet koppling i sin lägenhet utan
han vill ha RJ-45. Dvs han vill ha switchat TP ifrån leverantörs fibern in till hans lägenhet. Allt beror på hur stor plånbok TS har.

Jag struntar i om jag får dra en coax eller RJ-45 mellan modem och uttag, problemet är att andra leverantörer inte går via Com Hem jacket och nej, jag är inte så insatt i stadsnät därav så skapade jag denna tråd, finns ingen anledning att du försöker dumförklara mig genom att skriva "TS vet inte vad han pratar om" när samtliga av mina inlägg har varit frågor.
Anledningen till att jag är intresserad av andra leverantörer står i trådens absolut första inlägg, jag vill ha 100mbit både upp och NED, detta erbjuder inte Com Hem.

Visa signatur

CASE: Fractal Design Define R4 H2O: Corsair H80i w/2x Gentle Typhoon @ 1850rpm
CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,2GHz MOBO: MSI Z77A-GD65 ATX
GFX: MSI HD7950 TwinFrozr III SSD: Samsung SSD Basic 840 250GB
RAM: 2x4GB Corsair Dominator Platinum @ 1600MHz HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm
PSU: Fractal Design Newton R3 800W 80+ Platinum OS: Windows 7 Home Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teskuz:

Jag struntar i om jag får dra en coax eller RJ-45 mellan modem och uttag, problemet är att andra leverantörer inte går via Com Hem jacket och nej, jag är inte så insatt i stadsnät därav så skapade jag denna tråd, finns ingen anledning att du försöker dumförklara mig genom att skriva "TS vet inte vad han pratar om" när samtliga av mina inlägg har varit frågor.
Anledningen till att jag är intresserad av andra leverantörer står i trådens absolut första inlägg, jag vill ha 100mbit både upp och NED, detta erbjuder inte Com Hem.

Jag har 100/50 från comhem så kan väl glädja dig med att jag iaf får ut ca 110/65 typ alla tider om dygnet + varit väldigt stabilt.

Bor du i lägenhet och endast har tillgång till comhem finns det nog inget att göra åt saken.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

ADSL är alltid fiber. Bara det att man för att spara pengar använder sig av gamla koppar ledningar in i varje enskild fastighet. Alla ADSL
linjer går till en låda någonstans i kvarteret där det går fiber till leverantören.

ADSL, Coax m.m är samma sak. Snålhet sista biten.

TS vet inte vad han pratar om, men vi kan utmynna är att han inte vill ha Coax kabel som internet koppling i sin lägenhet utan
han vill ha RJ-45. Dvs han vill ha switchat TP ifrån leverantörs fibern in till hans lägenhet. Allt beror på hur stor plånbok TS har.

I sammanhanget är det du säger bara onödigt. Det är rätt orelevant huruvida det går fiber till telestationen eller ej i det här fallet för TS vill ändå bara ha Fiber i lägenheten.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av celoz:

Jag har 100/50 från comhem så kan väl glädja dig med att jag iaf får ut ca 110/65 typ alla tider om dygnet + varit väldigt stabilt.

Bor du i lägenhet och endast har tillgång till comhem finns det nog inget att göra åt saken.

Har 100/10 från comhem, och oftast fungerar de utan anmärkning och har nästan alltid full hastighet ut iallafall men så kommer de tillfällen när de är svajig, bara härom veckan var jag utan internet 2 ggr på två dagar med en ner tid på ca 24 timmar, mer än vad jag hade via BBB ADSL under 7-8 år.

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

ADSL, Coax m.m är samma sak. Snålhet sista biten.

TS vet inte vad han pratar om, men vi kan utmynna är att han inte vill ha Coax kabel som internet koppling i sin lägenhet utan
han vill ha RJ-45. Dvs han vill ha switchat TP ifrån leverantörs fibern in till hans lägenhet. Allt beror på hur stor plånbok TS har.

Tycker det är ganska tydligt vad TS pratar om, han ber om lite hjälp och ställer en hyffsat enkel fråga. Vad du vill med ditt inlägg kan tyckas oändligt mycket mer klurigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Teskuz:

Jag struntar i om jag får dra en coax eller RJ-45 mellan modem och uttag, problemet är att andra leverantörer inte går via Com Hem jacket och nej, jag är inte så insatt i stadsnät därav så skapade jag denna tråd, finns ingen anledning att du försöker dumförklara mig genom att skriva "TS vet inte vad han pratar om" när samtliga av mina inlägg har varit frågor.
Anledningen till att jag är intresserad av andra leverantörer står i trådens absolut första inlägg, jag vill ha 100mbit både upp och NED, detta erbjuder inte Com Hem.

Man kan ha andra leverantörer än Comhem via en liknade teknikplattform, problemet är inte tekniken utan hur avtalen ser ut, mest troligt så är det ju så att den som äger nätet har tecknat avtal som löper på att antal år med Comhem och att det antagligen inte finns något annan koppling till bostaden än coaxkabeln och en telefonledning, om det är så har du troligen bara Comhem och dsl teknik att välja mellan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Tycker det är ganska tydligt vad TS pratar om, han ber om lite hjälp och ställer en hyffsat enkel fråga. Vad du vill med ditt inlägg kan tyckas oändligt mycket mer klurigt.

Tydligt ?

" Så min fråga är, hur fungerar detta uttag? Finns det någon möjlighet att exempelvis byta ut uttaget mot ett vanlig bredbandsuttag och skaffa t.ex. Bahnhof som ISP istället?"

Citat på hans så kallade fråga. Han frågar om han kan byta ut hans 3-hål i väggen emot RJ-45? Och då helt auto-magiskt skulle han
hoppa över ComHem och kunna köra Bahnhof som ISP helt plötsligt.

Vad jag menar är att han säkert kan få bytt 3-hål i väggen emot RJ-45 som ni kallar för "fiber" men det ändrar väll inte ComHems abonnemangs
form som erbjuder 100/50. Det är inte 3-hål i väggen som begränsar 100/50 hastigheten, det går bra att köra 1000/1000 i det uttaget..

För att ge TS svar då, iom att ni tycker mina inlägg är onödiga:
Iom som du beskriver att den lägenheten du ska flytta till har 3-hål i väggen (Coaxial Bredbandskabel) så kan vi utgå ifrån att föreningen (Hyres eller Bostads) har slutit avtal med ComHem, dvs det är ComHem som levererar fibern till eran förening. Ifrån den utrustningen där då fibern kommer in så sitter
en mediaomvandlare och det går via Coax till varje lägenhet. Bytar man så du får nätverkskabel upp till din lägenhet (du betalar eller förening) så gör detta ingen skillnad, för du kommer få abonera på ComHems abonemang oavsett.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs