Ny PC, kan inte spela spel - d3d error - dxgi_error_device_removed

Permalänk

Ny PC, kan inte spela spel - d3d error - dxgi_error_device_removed

Hej!

Fick hem min nya PC i tisdags men har knappt kunna spela på den. Problemen började med att jag inte kunde starta ARMA 3, launchern startades men sen inget mer, spelet låg i bakgrunden och om man försökte starta på nytt så fick man felmeddelandet 'App already running'. Drog ner Watch Dogs bara för att testa, men nu får jag istället felmeddelandet 'd3d error - dxgi_error_device_removed', följt av 'Nvidia Windows Kernel mode driver --- stopped responding and has recovered successfully'.

Jag har testat alla möjliga drivrutiner, gamla som nya, Microsoft Basic Display adapter låter mig starta spelet, men går naturligtvis inte att spela då det går väldigt sakta. Uppdaterar man drivrutinerna efter det så återkommer problemet.

Jag är helt tom på idéer. Vad är det som har hänt?

GPU: Geforce GTX Titan Z Driver: 344.11
CPU: Intel Core i7-5820K CPU @ 3.30 GHz
RAM: 16 GB
OS: Win 8.1 64 bit

Permalänk

Nu ändrade jag PsysX-inställningarna inne i Nvidias kontrollpanel, under processor valde jag TITAN Z (A) (finns B också) istället för automatiskt val. Då startar spelet och allt ser bra ut, men laggar lite.

Någon?

Permalänk
Skrivet av Malmighty:

Nu ändrade jag PsysX-inställningarna inne i Nvidias kontrollpanel, under processor valde jag TITAN Z (A) (finns B också) istället för automatiskt val. Då startar spelet och allt ser bra ut, men laggar lite.

Någon?

Du har SLI påslaget, och du får ut prestandan av båda GPUer? Tänkte ifall det är en GPU som är defekt, med tanke på att dina drivrutiner kraschade konstant.

Sen kan du kika i den här tråden om deras lösning funkar även för dig.

http://steamcommunity.com/app/107410/discussions/1/6488167433...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Du har SLI påslaget, och du får ut prestandan av båda GPUer? Tänkte ifall det är en GPU som är defekt, med tanke på att dina drivrutiner kraschade konstant.

Sen kan du kika i den här tråden om deras lösning funkar även för dig.

http://steamcommunity.com/app/107410/discussions/1/6488167433...

Hur ser jag att jag faktiskt får ut prestandan från båda?
Jag hittar inte SLI? Brukar inte det ligga synligt i menyn eller är det bara en ny version? Edit: Rädd för att bli dumförklarad nu, men det är ju fysiskt bara ett kort, Titan Z 12 GB. Varför är det delat i två när man ser på det i kontrollpanelen? Två GPU:er i ett kort?

Har testat den tråden tidigare, utan framgång.. Förstod dock inte allt i en länk som blev delad.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/dn458383...

Permalänk
Medlem

Du har inte SLI aktiverat som det är nu. Du ser att det står "Flera GPU-enheter inaktiverat"
Jag tippar att detta är för att du har dedikerat ena GPU:n till PhysX. Testa att ändra tillbaks till "Automatiskt" igen för PhysX och verkställ för att se om SLI blir aktiverat.

Men är det så att spelen fortfarande hänger sig för dig finns tyvärr möjligheten att ena GPU:n är trasig.

Kom förresten på att jag hade problem med att nVidias drivrutiner slutade svara efter min senaste ominstallation av datorn.
Kolla om du får följande fel i eventloggen under "System"

The description for Event ID 3 from source NvStreamSvc cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

Detta bör i så fall dyka upp efter du startat spelet så det skriver till loggen (så slipper du leta bakåt i tiden).
Och är det framför allt NvStreamSvc som hänger sig så ska det räcka med att inaktivera hela tjänsten.
Tjänsten ska heta "NVIDIA Streamer Service" under services.msc - den hanterar nVidias verktyg om du streamar från datorn. Antar att du inte brukar streamar från din dator så det är bara att inaktivera den. Jag la om min till manual istället för automatic, här finns guide om du vet hur man inaktiverar tjänster: http://www.sevenforums.com/tutorials/2495-services-start-disa...

EDIT: Här finns även ett annat sätt hur man kan inaktivera tjänsten via kommandotolken: http://www.windowsvc.com/bbs/board.php?bo_table=windowsvc&wr_...

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Malmighty:

Hur ser jag att jag faktiskt får ut prestandan från båda?
Jag hittar inte SLI? Brukar inte det ligga synligt i menyn eller är det bara en ny version? Edit: Rädd för att bli dumförklarad nu, men det är ju fysiskt bara ett kort, Titan Z 12 GB. Varför är det delat i två när man ser på det i kontrollpanelen? Två GPU:er i ett kort?
http://i.imgur.com/fHUxYnQ.png

Har testat den tråden tidigare, utan framgång.. Förstod dock inte allt i en länk som blev delad.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/dn458383...

Ser om du får ut prestandan gör du lättast med MSI Afterburner, kör igång spel med Vsync avstängt, se om båda GPUer arbetar nära fullt ut.

SLI ska vara aktiverat när du har valt "maximera 3d prestanda", men med tanke på att du har klickat i "dedikera till PhysX" så används istället ena processorn till det, och alltså körs inte SLI som det skulle ha gjort annars.

Det är uppdelat i två eftersom det finns två GPUer, hur många PCBs de sitter på bryr sig kontrollpanelen sig inte om

Min misstanke är att GPU A är defekt, vilket gav dig alla krascher tidigare, när du sen bestämde att GPU A ska ta hand om PhysX så behövde den inte längre göra det huvudsakliga arbetet, och ställde därför inte till samma problem.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Har haft samma problem. Testa att installera Geforce 337.88 drivern istället, det löste problemet för mig.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Skrivet av Den_Samme:

Har haft samma problem. Testa att installera Geforce 337.88 drivern istället, det löste problemet för mig.

Det verkar inte som att den drivern finns till Titan Z enligt Nvidias hemsida, antar att den hadde stått där om den hade varit kompatibel?

Skrivet av Poison:
Skrivet av Lasergurka:

Nu gjorde jag så att Titan Z (B) skulle sköta PhysX, samma resultat som när A skötte det, det startar, men laggar lite. Det borde väl betyda att båda GPU'erna funkar?

När jag inaktiverade NvStreamSvc försvann felmeddelandet "Nvidia Windows Kernel mode", men nu står det bara att Watch Dogs har stött på ett problem och måste avslutas.

Så här säger loggen:

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts.

Ett korrigerat maskinvarufel har inträffat. Komponent: PCI Express-rotport Felkälla: Avancerad felrapportering (PCI Express)

PS: Tack för svar, uppskattas!

Permalänk

Märkligt, jag klarar att köra Battlefield 4 på ultra, men bara om jag går in i C:\Program Files (x86)\Origin Games\Battlefield 4\__Installer\directx\redist och kör DXSETUP. Detta måste jag göra varje gång när jag startar spelet.

Permalänk
Medlem

Har du verkligen fått SLI aktiverat? Känns som att du bara bytte plats på vilken GPU som skulle sköta PhysX. Då får du inget SLI.
Så ställer om PhysX till automatiskt så det står att SLI är aktiverat, där det idag står "Flera GPU-enheter är inaktiverat" - det ska stå aktiverat där istället.

Verkar dock fortfarande som att drivrutinerna krashar för dig. Vilken av PCI-Express-portarna har du kopplat in grafikkortet på? Vore bra du återkom med vilket moderkort du kör också. Kan vara att den inte klara att leverera på nuvarande port. Med tanke på felmeddelandet från eventloggen låter det som något åt det hållet.

Prova även en ominstallation av drivrutinerna och gör en "clean" installation så att alla tidigare inställningar nollställs.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Jag har kört Display Driver Uninstaller och installerat allt på nytt, testat alla drivers, ingen framgång. Har ett MSI X99S SLI PLUS, Socket-2011-3.

Såhär ser inställningarna ut.

Komplett.no har byggt ihop skiten åt mig, jag har bara valt delarna. Är i kontakt med supporten men jag har redan gjort allt de föreslår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmighty:

Jag har kört Display Driver Uninstaller och installerat allt på nytt, testat alla drivers, ingen framgång. Har ett MSI X99S SLI PLUS, Socket-2011-3.

Såhär ser inställningarna ut.
http://i.imgur.com/Dibo5u4.png

Komplett.no har byggt ihop skiten åt mig, jag har bara valt delarna. Är i kontakt med supporten men jag har redan gjort allt de föreslår.

nu ser det ju mer rätt ut, aktiverat står det nu. har du provat arma nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av runeman:

nu ser det ju mer rätt ut, aktiverat står det nu. har du provat arma nu?

Såhär hade jag det först, då gick det inte att starta alls. Ändrade till en GPU och då gick det att starta. Funkar fortfarande inte.

Skrivet av Mac83:

Avinstallerade precis nya drivrutiner och installerade gamla. Ingen skillnad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmighty:

Såhär hade jag det först, då gick det inte att starta alls. Ändrade till en GPU och då gick det att starta. Funkar fortfarande inte.

Avinstallerade precis nya drivrutiner och installerade gamla. Ingen skillnad..

Det låter som att det är grafikkortet som spökar då. Alternativt PCI-bryggan som grafikkortet är inkopplat på i moderkortet.
Men har Komplett byggt ihop den åt dig borde dom ta tillbaka den och kontrollera.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Vågar inte hoppas allt för mycket, men nu funkar det fanimej! Installerade om Windows och nu verkar det som att det går. Får testa mer imorgon men detta lovar gott!

Tusen, tusen tack för hjälpen. Helt ovärderligt.

Edit:
Hepp.. När jag startade datorn nu efter jobbet så hade problemet kommit tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmighty:

Vågar inte hoppas allt för mycket, men nu funkar det fanimej! Installerade om Windows och nu verkar det som att det går. Får testa mer imorgon men detta lovar gott!

Tusen, tusen tack för hjälpen. Helt ovärderligt.

Edit:
Hepp.. När jag startade datorn nu efter jobbet så hade problemet kommit tillbaka..
http://i.imgur.com/eoRDaMQ.jpg

Antingen är det grafikkortet eller moderkortet. Felmeddelandet tyder på att den tappar kontakten med grafikkortet, ungefär som om man drar ut hela grafikkortet när datorn är igång, men sedan får kontakt igen. Så det är bara att returnera hela burken till Komplett som får göra om och göra rätt

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Poison:

Antingen är det grafikkortet eller moderkortet. Felmeddelandet tyder på att den tappar kontakten med grafikkortet, ungefär som om man drar ut hela grafikkortet när datorn är igång, men sedan får kontakt igen. Så det är bara att returnera hela burken till Komplett som får göra om och göra rätt

Ja, jag skickar tillbaka hela skiten imorgon. 4101 kan ju vara en rad olika saker, snackade med Nvidia och en av deras supporterindier och vi kom inte fram till något vettigt. Vi gick genom alla komponenterna och körde stresstest på GPU. Det som är märkligt dock är att efter att jag installerade om Windows, som faktiskt fick det till att funka tillfälligt, är att om jag kör en systemåterställning så funkar det, men bara till nästa gång jag startar datorn. Lite segt att behöva göra det varje gång man ska spela.

Men det passar egentligen ganska bra med en retur, då det var skador på kabinettet när jag öppnade emballaget. Det var det jag började att reklamera på.

Får se om man kan få Komplett till att ge mig något gott i kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmighty:

Ja, jag skickar tillbaka hela skiten imorgon. 4101 kan ju vara en rad olika saker, snackade med Nvidia och en av deras supporterindier och vi kom inte fram till något vettigt. Vi gick genom alla komponenterna och körde stresstest på GPU. Det som är märkligt dock är att efter att jag installerade om Windows, som faktiskt fick det till att funka tillfälligt, är att om jag kör en systemåterställning så funkar det, men bara till nästa gång jag startar datorn. Lite segt att behöva göra det varje gång man ska spela.

Men det passar egentligen ganska bra med en retur, då det var skador på kabinettet när jag öppnade emballaget. Det var det jag började att reklamera på.

Får se om man kan få Komplett till att ge mig något gott i kompensation.

Man kan ju börja felsöka själv på själva hårdvaran, men jag skulle inte riskera garantin på det eftersom Komplett själva har byggt ihop datorn till dig.
Jag förutsätter att dom även installerade Windows till dig?

Om paketet varit dåligt behandlat låter det ännu mer som att det skulle vara hårdvaru-relaterat. Jag tippar på att det är PCI-platsen som grafikkortet är inkopplat på som fått sig en känga och har dålig kontakt. Kan vara en slump att det funkar ibland och sedan förlorar den kontakten på nytt. Glappar kontakterna för grafikkortet så slutar även drivrutinerna att svara, sedan när den slutar glappar återställs det igen, därför det "flimmrar" till för dig. Men vi får se vad Komplett kommer fram till

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"