Skärmar med IPS-liknande 144 Hz AHVA i första kvartalet 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

Låter konstigt, jag och många andra har haft IPS skärmar som kan köras i +120 Hz i en längre tid.

Ja. IPS i QHD över 120hz har funnit bra länge, ser inte heller "sensationen" i det hela.

F.ö så varför är det ett solklar G-sync-chip på bilden till artikeln, det har väll inget med saken att göra då varken G-sync eller Nvidia näms i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

Låter konstigt, jag och många andra har haft IPS skärmar som kan köras i +120 Hz i en längre tid.

Hur ofta du kan uppdatera matrisen med "överklockning" och skräddarsydda upplösningar säger just ingenting om hur snabb panelen är - Kör du en IPS i 120Hz har du troligen släpningar som varar över flera bilder.

Skrivet av =)(=:

Förstår inte riktigt varför det knappt finns några IPS skärmar i 120 Hz men dom ska släppa IPS likanande skrämar i 120-144 Hz.
Vad är det med IPS som gör att dom inte har mer än 60 Hz?

Nyckelordet är IPS-liknande. Detta är en helt annan teknik som råkar dela IPS fördelar, som bra färger och betraktningsvinklar, och kombinerar dessa med en snabb panel.

Skrivet av Bakwetu:

Detta är samma företag som gör panelen till Asus swift. Om man tittar på specifikationerna på tft central (om de nu stämmer), så är swift panelen bra mycket snabbare (Tillverkare, paneltyp, fabrikatiosnnr, upplösning, responstid, kontrastratio, ljusstyrka, viewving angle, ntsc colour gamut, backlight, notes, tillverkningsår) :

AUO TN Film M270Q002 V0 2560x1440 1ms G2G 1000:1 350 170/160 72% W-LED 144Hz 2014
AUO AHVA M270DAN02.3 2560x1440 12ms G2G 1000:1 350 178/178 sRGB W-LED 144Hz IPS type 2014

Intressant! Är detta samma panel som kommer att sitta i dessa fattar jag inte varför man bygger 144 Hz-skärmar av dem. Med 12 ms G2G hinner den inte ens klart inom en 120 Hz-ruta.

Permalänk
Medlem

Det jag vill att min nästa skärm ska ha:

IPS färger utan IPS-glow som gör att betraktningsvinklarna blir lika dåliga som TN ibland då skärmen blir ljusare sett från vissa vinklar om man har otur med skärmen.

TN uppdateringsfrekvenser. Vill ha chansen att köra runt 120 fps när jag spelar ett spel som mitt GPU klarar av att köra så där högt. T ex TF2, förväntar mig inte bf4 i den hastigheten dock (pga upplösningen).

21:9 aspect ratio. Once you go 21:9, you never go (back to) 16:9 (det rimmar också ser ni).

3440x1440 upplösning. Samma som jag har nu, riktigt gött och jag kommer att kunna ha bra mycket bättre fps än 4k. Tyvärr hade jag velat ha 2560p men just nu krävs det 980x3 för detta verkar det som.

34". Samma som jag har just nu, denna storlek i 21:9 är bara en dröm för spel och film. Det täcker en bra del av synfältet vilket gör att spel upplevs som en dröm.

G-sync eller freesync om freesync är lika bra som g-sync. Detta behövs inte förklaras.

Pivotfunktioner och annat är bara plus och inte krav. Det jag nämnt ovan är redan så jäkla osannolikt att jag antar att jag får vänta tills 2050

Permalänk
Medlem

Gillar att folk säger att det funnits länge, komiskt verkligen.

Vet inte hur man kan räkna koreaskärmar som att det funnits.
Dom är inte 120-144hz som standard, avsaknad av OSD osv eftersom dom kräver direktkoppling för att ens kunna klockas, flera fel vid högre hz, den största majoriteten klarar INTE av 120hz stabilt utan några som helst problem, tvinga till sig custom profiler som kan strula etc etc etc etc.

Så nej denna tekniken har inte funnits länge, långt ifrån.

Sen får vi väll se vad inputlag osv hamnar på, minst lika viktigt som hög hz.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Luminous:

Att ha bränt knappt 2500 kr på en qnix som klockar 120 Hz känns plötsligt hyfsat värt!

Ja, det är bara att gratulera till väldigt mycket skärm för pengarna! 120 Hz är ju ingen garanti på Koreaskärmarna: Min Catleap gör bara 110 Hz. Jag ser absolut inte skillnaden, men man vill ju såklart nå den magiska gränsen 120 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

IPS är en teknik som inte direkt hör till någon specifik tillverkare, och har funnits sedan mitten av 90-talet. PLS är bara Samsungs variant av IPS, där de infört några ändringar som jag inte kommer ihåg.

De två vanligaste teknikerna är väl just TN och IPS, därav flitigt förekommande i diskussioner, men det finns fler.

Tackar, då förstår jag lite bättre.

Permalänk
Medlem

Det är på tiden. 60 Hz är för dåligt och TN har löjligt dåliga färger. Vidare är 1080p sanslöst låg upplösning.
De tre områdena har oftast inneburit att du kan välja 2 av de tre egenskaperna, på tiden det ändras.

Sen har det dock i flera år funnits 1440p pls skärmar som gått att överklocka till 110+ Hz som vissa av oss införskaffat, ebay, ~2kkr. Dock varierande kvalle, vissa har blacklightbleeding. Jag undrar dock, 3x 1440p klockningsbara eller en av dessa, vad väljer du? Eller köper du 3st för 7kkr? Eller en för 2kkr?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

YES, ÄNTLIGEN!
Well, kommer knappast köpa den skärmen för typ 7lök, men tekniken börjar komma ut på marknaden iaf! Det var snack om IPS-120hz skärmar för typ 2 år sen som jag var astaggad på, men sedan har det varit relativt tyst om det. Lite synd, eftersom alla tycker att pn/tft paneler suger så tror jag att många skulle kunna tänka sig köpa nya skärmar om de har samma höga frekvens och låga ms som dagens gaming skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Helt problemfritt? Skulle nog säga att det är väldigt prisvärt ja. Så länge som skärmen fungerar iaf.

Jag vill inte säga att det är perfekt, det var gott om flimrande vita och röda linjer ovan 110 Hz förr, men jag har bytt DVI kabel till den som följde med från en gammal tjock deltaco. Jag tror att vissa drivrutiner kan ha fungerat bättre men det borde väl bero på DVI kabeln kanske. Allt blir väldigt mörkt och det känns inte så värt, det är mest att jag sitter med en 1440p PLS för 2500 medan den här verkar gå loss på mer än dubbla. Det är väl inte jämförbart för fem öre, man slipper väl den backlightbleed jag har, och får bättre svärta kanske?

Skrivet av Alling:

Ja, det är bara att gratulera till väldigt mycket skärm för pengarna! 120 Hz är ju ingen garanti på Koreaskärmarna: Min Catleap gör bara 110 Hz. Jag ser absolut inte skillnaden, men man vill ju såklart nå den magiska gränsen 120 Hz.

Jag är bara glad att den klarar 120 Hz (isch), ungefär som att jag önskade att min phenom var stabil över 3500 MHz under min senaste klockning men den vägrar 3600 MHz hittills, men jag kör inte den klockad normalt då jag är paranoid för instabilitet :S

Inte ett måndagsex, men inget vidare för en upplåst heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv

IPS är väl ett steg på vägen men det jag vill ha är en AMVA-panel i 1440p 144Hz. Det skulle vara perfekt tills OLED tar över. IPS skärmar har dessvärre alltför dåliga betraktningsvinklar och blir väldigt ljusa/vita från sidan. För att inte tala om problemen med glow.

Permalänk
Medlem

Min Overlord IPS klarar +125 hz utan artefakter, förutom att man får värre coilwhine från skärmen när vissa högkontrastsidor visas. Men jag kör aldrig mer än 96-110hz, jag kan ändå inte hålla de fps:en i BF. G-sync tillsammans med min skärm hade varit perfekt.

Jag har aldrig förstått varför man eftersträvar 120hz på dessa? Det är ju inte 3d man ska kolla på ändå och jag ser i allafall ingen skillnad på t ex 110 hz och 120 hz. Den stora förbättringen kommer mellan 60 och 96 hz i mitt tycke.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Jag tror att det bara är LG kvar som tillverkar IPS-paneler för datorskärmar nuförtiden. Japan Display har IPS-NEO och andra varianter, men det är enbart för mobila enheter (?).

Hur ser det ut för TN?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimestam:

Jag tror att det bara är LG kvar som tillverkar IPS-paneler för datorskärmar nuförtiden. Japan Display har IPS-NEO och andra varianter, men det är enbart för mobila enheter (?).

AU Optronics tillverkar väl fortfarande IPS paneler, de är ju kontraktstillverkare åt Apple (samtSamsung, Sony, NEC, Lenovo, Panasonic, LG, Dell, Viewsonic, Acer och Toshiba) och Apple använder sig av IPS paneler i deras skärmar.
Panasonic har väl också tillverkning av IPS paneler kvar?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Borde väl vara mer VA liknade än IPS liknade, gör inget då jag ofta föredrar VA skärmar framför IPS
Bättre svärta, kontrast, nära lika bra betraktningsvinklar och färger, white glow slipper man också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fläsklägg:

Hur ser det ut för TN?

TN finns väl i alla budgetskärmar och alla "gaming" skärmar så det är ju ingen brist på skärmar med TN paneler direkt.

Skrivet av Rajat:

AU Optronics tillverkar väl fortfarande IPS paneler, de är ju kontraktstillverkare åt Apple (samtSamsung, Sony, NEC, Lenovo, Panasonic, LG, Dell, Viewsonic, Acer och Toshiba) och Apple använder sig av IPS paneler i deras skärmar.
Panasonic har väl också tillverkning av IPS paneler kvar?

Samsung tex. kör med PLS. Inte IPS. Även om de är väldigt snarlika.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Intressant! Är detta samma panel som kommer att sitta i dessa fattar jag inte varför man bygger 144 Hz-skärmar av dem. Med 12 ms G2G hinner den inte ens klart inom en 120 Hz-ruta.

Skrivet av Bakwetu:

Nä, detta är den panelen som avses, 144 mhz IPS-typ som är under produktion nu, men inte släppt ännu. Det är möjligt att de kan vässa dem ytterligare i responstid i framtiden, det vet vi ju inget om.

Blir intressant att se recensioner på skärmar när de kommer om man kan se eftersläpningar.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt! men väntar gärna på en modell med FreeSync, AUO brukar tillverka bra paneler, hoppas dessa håller samma kvalité.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Samsung tex. kör med PLS. Inte IPS. Även om de är väldigt snarlika.

Vad är det AU Optronics tillverkar åt Samsung då?

"Samsung source the panels that they use in their LED LCDs from multiple suppliers. As of 2013 a Samsung LCD could contain a panel from:
Samsung S-PVA
Sharp ASV/SVA/UV2A
AU Optronics A-MVA
Chi Mei Corporation S-MVA
Beijing Optoelectronics AFFs"

http://nxsfan.co.uk/mediawiki/index.php/Samsung_Panels

De inte bara använder paneler tillverkade av AU Optronics, de stämmer dem även (känns igen från någonstans)

http://www.bloomberg.com/news/2011-06-02/samsung-sues-au-optr...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vad är det AU Optronics tillverkar åt Samsung då?

"Samsung source the panels that they use in their LED LCDs from multiple suppliers. As of 2013 a Samsung LCD could contain a panel from:
Samsung S-PVA
Sharp ASV/SVA/UV2A
AU Optronics A-MVA
Chi Mei Corporation S-MVA
Beijing Optoelectronics AFFs"

http://nxsfan.co.uk/mediawiki/index.php/Samsung_Panels

De inte bara använder paneler tillverkade av AU Optronics, de stämmer dem även (känns igen från någonstans)

http://www.bloomberg.com/news/2011-06-02/samsung-sues-au-optr...

Enligt din lista.. Samsung A-MVA

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds