GTX750TI-OC-2GD5 Hur mycket vågar man klocka i GPU TWEAK?

Permalänk
Medlem

GTX750TI-OC-2GD5 Hur mycket vågar man klocka i GPU TWEAK?

Tja!

När jag köpte ett gtx 750 ti så fick jag med ett program( PGU TWEAK ) där man kan
klocka grafikkortet väldigt enkelt från skrivbordet.
Jag är väldigt ny på det här med klockning så jag undrar följande,
hur mycket vågar jag klocka mitt nya gtx 750?
Är det ofarligt att maxa i programmet gpu tweaken?
kommer jag få märkbar skillnad i spel om jag klockar så mycket som gpu tweak programmet tilllåter?

Seriösa svar tack!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Börja med 50Mhz och pressa kortet med furmark. Sen går du upp 10mhz i taget. Ha gärna GPU-z uppe så du får fina grafer över frekvenser och temperaturer och sånt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Börja med 50Mhz och pressa kortet med furmark. Sen går du upp 10mhz i taget. Ha gärna GPU-z uppe så du får fina grafer över frekvenser och temperaturer och sånt.

jag har lagt på 50mhz på GPU boost clock nu. vad menar du med pressa kortet med funmark? vad är funmark?
Jag har två rutor uppe, den som jag drar upp mhz på kortet och sen på den andra sidan ser jag
Gpu temperature, PGU usage%, fb usage, GPU voltage, mV, GPU fan duty.
när du skriver fina grafer, menar du att det går RAKT och inte "för" HÖGT?

Det jag kan klocka är GPU boost clock och Memory Clock

sen så kan jag välja fan1 speed%, är det värt att röra fläkten eller ska jag ha den på auto?

tack för svar !

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Lewins:

jag har lagt på 50mhz på GPU boost clock nu. vad menar du med pressa kortet med funmark? vad är funmark?
Jag har två rutor uppe, den som jag drar upp mhz på kortet och sen på den andra sidan ser jag
Gpu temperature, PGU usage%, fb usage, GPU voltage, mV, GPU fan duty.
när du skriver fina grafer, menar du att det går RAKT och inte "för" HÖGT?

Det jag kan klocka är GPU boost clock och Memory Clock

sen så kan jag välja fan1 speed%, är det värt att röra fläkten eller ska jag ha den på auto?

tack för svar !

Furmark är ett program du får ladda ned. Det stressar GPUn till max. Får du konstiga grafiska artefakter så får du sänka din överklockning helt enkelt

Håll koll på GPU usage och Frequency i GPU-Z. Sänks frequency efter en stund så ligger du för högt och kortet börjar klocka ned sig pga överhettning. Då får du ojämn prestanda i spel sen.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Furmark är ett program du får ladda ned. Det stressar GPUn till max. Får du konstiga grafiska artefakter så får du sänka din överklockning helt enkelt

Håll koll på GPU usage och Frequency i GPU-Z. Sänks frequency efter en stund så ligger du för högt och kortet börjar klocka ned sig pga överhettning. Då får du ojämn prestanda i spel sen.

Ladda hem programmet Funmark men är tyvärr lite för skrajj för att använda det haha.. man vill ju inte råka ta sönder sitt nya kort...
Som sagt, ovan klockare så gärna en simpel instruktion på hur man kan göra detta på ett säkert sätt finns det säker överklockning eller är det "vinna eller försvinna"?

Permalänk
Skrivet av Lewins:

Ladda hem programmet Funmark men är tyvärr lite för skrajj för att använda det haha.. man vill ju inte råka ta sönder sitt nya kort...
Som sagt, ovan klockare så gärna en simpel instruktion på hur man kan göra detta på ett säkert sätt finns det säker överklockning eller är det "vinna eller försvinna"?

Om du överklockar så att kortet blir instabilt så kan du få artefakter på skärmen eller så återställs drivrutinen, alltså inget farligt för kortet så länge du inte ökar spänning för mycket eller att kortet blir för varmt under en längre tid. Denna guiden är bra: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-geforce-...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW