[PSA]GTX980 + 570 som physX

Permalänk
Medlem

[PSA]GTX980 + 570 som physX

Om ni, som mig, när ni gör eran uppgradering från ett gammalt grafikort (GTX570) till ett nytt (GTX980) men vill använda det gamla som dedikerad PhysX.
Gör följande:

1: Ladda ner Display Driver Uninstaller (http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html)
2: Starta om i Safemode och välj att avinstallera alla Nvidia drivrutiner och stäng av datorn.
3: Plocka ut det gamla kortet och sätt in det nya i första PCIe sloten
4: Starta datorn och installera drivrutinerna 344.11 (Notera, INTE 344.16)
5: Starta om, kontrollera att kortet fungerar som det ska. Min rekomendation är en tur igenom Unigine Heaven benchmark.
6: Stäng av datorn och plugga in ditt gamla kort i en PCI express port längre ner på moderkortet.
7: Starta datorn. De gamla kortet borde kännas igen och installeras. Därefter är det bara gå in på nvidia control panel och välja dedicate as physX. Om kortet inte fungerar (orange icon med utropstecken på enhetshanteraren), kör 344.11 drivrutinerna igen och starta om.

Problem jag har träffat på: Plockar man inte ut det gamla kortet när man installerar det nya verkar det bli någon konflikt emellan dem.
Installerar man 344.16 installeras bara 970/980, inte tidigare modeller. Sen installer windows update i efterhand 344.11 för det andra kortet vilket skapar konflikt och båda korten slutar fungera.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

PsyX, då tar det sekundära grafikkortet över all fysik i alla spel eller bara i spel som stödjer PhysX eller hur funkar det?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

PsyX, då tar det sekundära grafikkortet över all fysik i alla spel eller bara i spel som stödjer PhysX eller hur funkar det?

Bara i spel som stöder Nvidias Physx-fysikmotor. Helt värdelöst då det antagligen inte ger mer än några enstaka fps, men däremot högre temp samt strömförbrukning. Speciellt ifall man har ett 980. Hade man suttit med ett 760/770/780 så ger det nog lite mer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Nisse86:

Om ni, som mig, när ni gör eran uppgradering från ett gammalt grafikort (GTX570) till ett nytt (GTX980) men vill använda det gamla som dedikerad PhysX.
Gör följande:

1: Ladda ner Display Driver Uninstaller (http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html)
2: Starta om i Safemode och välj att avinstallera alla Nvidia drivrutiner och stäng av datorn.
3: Plocka ut det gamla kortet och sätt in det nya i första PCIe sloten
4: Starta datorn och installera drivrutinerna 344.11 (Notera, INTE 344.16)
5: Starta om, kontrollera att kortet fungerar som det ska. Min rekomendation är en tur igenom Unigine Heaven benchmark.
6: Stäng av datorn och plugga in ditt gamla kort i en PCI express port längre ner på moderkortet.
7: Starta datorn. De gamla kortet borde kännas igen och installeras. Därefter är det bara gå in på nvidia control panel och välja dedicate as physX. Om kortet inte fungerar (orange icon med utropstecken på enhetshanteraren), kör 344.11 drivrutinerna igen och starta om.

Problem jag har träffat på: Plockar man inte ut det gamla kortet när man installerar det nya verkar det bli någon konflikt emellan dem.
Installerar man 344.16 installeras bara 970/980, inte tidigare modeller. Sen installer windows update i efterhand 344.11 för det andra kortet vilket skapar konflikt och båda korten slutar fungera.

Vad får du för prestandaskillnad? Kör en runda med Hawken som stödjer PhysX med och utan slav-kortet och notera FPS.

Skrivet av Santrik:

Bara i spel som stöder Nvidias Physx-fysikmotor. Helt värdelöst då det antagligen inte ger mer än några enstaka fps, men däremot högre temp samt strömförbrukning. Speciellt ifall man har ett 980. Hade man suttit med ett 760/770/780 så ger det nog lite mer.

Har en känsla av att det inte ger någon större prestanda ökning nej. :/

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Bara i spel som stöder Nvidias Physx-fysikmotor. Helt värdelöst då det antagligen inte ger mer än några enstaka fps, men däremot högre temp samt strömförbrukning. Speciellt ifall man har ett 980. Hade man suttit med ett 760/770/780 så ger det nog lite mer.

Ska testa borderlands 2. Men visst, lär vara marginell förbättring i FPS hos spel som faktiskt stödjer hårdvaru Physx. Poängen att göra det var lite mer att jag kan

Bryr mig sådär lagom om strömförbrukning och efter att ha kört två fermi kort (570) i SLI kan jag säga att denna kombination är sval som en vintervind i jämförelse.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Man ska dock se tll att inte ha ett för svagt PhysX kort för då flaskar det huvudkortet.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Men man brukar väl få välja mellan att använda GPU´n och CPU´n?
Isådanafall borde ju CPU´n vara det klockrena valet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/