Vilken mobo återförsäljare erbjuder bäst överklockning? (z97)

Permalänk

Vilken mobo återförsäljare erbjuder bäst överklockning? (z97)

Tjenafan!
Som rubriken lyder. Vilken moderkorts tillverkare erbjuder bäst möjligheter inom överklockning av CPU?

Själv tror jag att det ligger emellan Asus och AsRock men kan inte bestämma vilket märke jag ska välja av dom.

Permalänk
Medlem

Återförsäljare har inget att göra med hur bra ett moderkort klockar, däremot är det ju skillnad på olika tillverkare

Jag rekommenderar ett moderkort från asus t.ex. rog-serien, finns många guider till deras kort och de överklockar väldigt bra.

Fast det handlar mest om att ha tur med att få en CPU som klockar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

De kommer med högsta sannolikhet först ta stopp från CPUn, och inte moderkortet. Välj moderkort som matchar din budget, dina funktionskrav, utseende och formfaktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av cartman2425:

Tjenafan!
Som rubriken lyder. Vilken moderkorts tillverkare erbjuder bäst möjligheter inom överklockning av CPU?

Själv tror jag att det ligger emellan Asus och AsRock men kan inte bestämma vilket märke jag ska välja av dom.

Moderkorts tillverkare menar du nog! Asus har ju sin 5-Way optimization på sina Z97-A,Z97-Pro se mer här : http://www.asus.com/Compare/

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Återförsäljare har inget att göra med hur bra ett moderkort klockar, däremot är det ju skillnad på olika tillverkare

Jag rekommenderar ett moderkort från asus t.ex. rog-serien, finns många guider till deras kort och de överklockar väldigt bra.

Fast det handlar mest om att ha tur med att få en CPU som klockar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack som fan, ''tillverkare'' det var det order jag letade efter, inte återförsäljare.
Kollar på dessa moderkorten just nu:
ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
ASUS MAXIMUS VII GENE Z97 mATX
ASUS Z97-A ATX
ASUS Z97-PRO ATX

Vet inte vilket jag ska välja, får vara ärlig och säga att moderkort är inte min starka sida.
Vilket tycker du är ett bra alternativ och varför?

Resterande setup:
CPU: i5 4690K (Ska överklocka CPUn)
CPU-Kylare: Corsair H100i
GPU: MSI GTX 970 (Ska köpa ett till och köra SLI)
Mobo: Vet inte än
PSU: EVGA Supernova G2 850W
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120Gb
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av cartman2425:

Tack som fan, ''tillverkare'' det var det order jag letade efter, inte återförsäljare.
Kollar på dessa moderkorten just nu:
ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
ASUS MAXIMUS VII GENE Z97 mATX
ASUS Z97-A ATX
ASUS Z97-PRO ATX

Vet inte vilket jag ska välja, får vara ärlig och säga att moderkort är inte min starka sida.
Vilket tycker du är ett bra alternativ och varför?

Resterande setup:
CPU: i5 4690K (Ska överklocka CPUn)
CPU-Kylare: Corsair H100i
GPU: MSI GTX 970 (Ska köpa ett till och köra SLI)
Mobo: Vet inte än
PSU: EVGA Supernova G2 850W
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120Gb
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

Dom mer avancerade moderkorten kan klocka bättre, men samtidigt krävs det ofta en hel del kunskaper att kunna utnyttja dessa överklockningsfunktioner, SK autoöverklocknings funktioner eller via program är helt uteslutet om man vill utnyttja dessa moderkort för att överklocka mer än med dom lite enklare korten.

Visserligen kan man hitta en del giuder, men följa guider är nog det bästa sättet för att fixa en misslyckad överklockning, finns inga genvägar direkt, utan man måste lära sig den manuella överklockingens ädla vetenskap.
Kan eller vill man inte det, välj ett bra men lite enklare (billigare) moderkort tex ASUS Z97-A, ASUS Z97-PRO eller liknade..

Om man däremot känner sig som fisken i vattnet när man är i BIOS och inte har några större problem att veta vad man ska pilla på, välj ett ROG kort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300