Permalänk

Bästa 970en för SLI?

Hejsan

jag kommer snart att köpa en ny dator och då hade jag tänkt att köpa två st 970 men då undrar jag vilket som är bäst för just SLI?
Jag kommer ha dem i en Fractal Design R4 och moderkortet är en Asus Z97 Pro

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809934 - bekostnad på lite hög ljudnivå däremot går värmen ut från chassit.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Jag är snuskigt nöjd med MSI så jag går i god för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av renderlessPi:

Hejsan

jag kommer snart att köpa en ny dator och då hade jag tänkt att köpa två st 970 men då undrar jag vilket som är bäst för just SLI?
Jag kommer ha dem i en Fractal Design R4 och moderkortet är en Asus Z97 Pro

Tack i förhand.

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1322030-gtx-970-fran-asus-eller-msi/

Många som har fått coilwhine från MSI korten.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

Är det stor skillnad mellan referens och eftermarknadskylare?

Då moderkortet har tre x16 expansionsplatser.

Permalänk
Medlem

Ska du köra två grafikkort på luft i en sån "liten" låda så är det nog smartast att köpa referens kort så du inte vispar runt massa varmluft från två grafikkort i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Synd att det var en sådan där konstig kylare på MSI kortet :/

Finns det 970's med samma kylare som 980 har?

Förövrigt tycker jag ts ska ha kort med referenskylare då de som sagt skjuter ut varmluften på baksidan av chassit.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av renderlessPi:

Är det stor skillnad mellan referens och eftermarknadskylare?

Då moderkortet har tre x16 expansionsplatser.

Ja det är skillnad.

Har du låt säga 3 GPU:er så är nog referenskylaren bättre, då den trycker ut all värme så länge man har bra luftflöde in.

Kör du däremot eftermarknadskylare, så blir det mer som en elvisp. Allting värme åker omkring inne i lådan.

Själv kör jag eftermarknadskylare på mina 780 Ti's och värmen stiger uppåt, mot fläkten som suger ut allt. Så det är knappt någon värme bak på datorn.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Synd att det var en sådan där konstig kylare på MSI kortet :/

Finns det 970's med samma kylare som 980 har?
http://i.imgur.com/iMJ61rM.png

Förövrigt tycker jag ts ska ha kort med referenskylare då de som sagt skjuter ut varmluften på baksidan av chassit.

Tyvärr inte men har hört att Bestbuy har referenskylare på GTX 970 xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sombi71:

Tyvärr inte men har hört att Bestbuy har referenskylare på GTX 970 xD

tjuvens vad tokigt! xD xD xD

Permalänk

Jaha då är det väl vänta på referens 970, det finns väl inte redan nu i Sverige?

Finns det några uppenbara skillnader mellan referens och kylare? Hur mycket är gimmick och hur mycket är sant så att säga.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man behöva köpa referens 970 när tempsen ändå inte drar iväg över 70 med två eftermarknads kort?

Permalänk

Jag hade nog kört det övre med referens och det undre med eftermarknadskylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

Varför skulle man behöva köpa referens 970 när tempsen ändå inte drar iväg över 70 med två eftermarknads kort?

Beror som sagt vilket chassi man har.

Har du tight så vill du trycka ut luften snabbt, vilket den gör i bakstycket av kortet.

Kör du eftermarknad så vispas luften bara omkring...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Jag har som som sagt en Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Beror som sagt vilket chassi man har.

Har du tight så vill du trycka ut luften snabbt, vilket den gör i bakstycket av kortet.

Kör du eftermarknad så vispas luften bara omkring...

Det jag säger är trots att luften vispas runt så blir korten inte så varma. Visst 780ti's/290x bör man köra referens, men 970n blir inte så varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

Det jag säger är trots att luften vispas runt så blir korten inte så varma. Visst 780ti's/290x bör man köra referens, men 970n blir inte så varm.

Nej men andra komponenter mår inte bra av värmen. Det är ju inte bara grafikkorten du ska hålla koll på.

Blir det för varmt inne i lådan, så påverkas även CPU och minnet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Du behöver verkligen inte referenskylare för SLI när det gäller 970an. Kör själv MSI 970 Gaming 4G och korten är svalare tillsammans än mitt gamla singel kort.

Även vid överklockning håller sig översta kortet runt 71-75 grader och fläktarna låter inte ens då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du behöver verkligen inte referenskylare för SLI när det gäller 970an. Kör själv MSI 970 Gaming 4G och korten är svalare tillsammans än mitt gamla singel kort.

Även vid överklockning håller sig översta kortet runt 71-75 grader och fläktarna låter inte ens då.

Däremot får dina fläktar i chassit jobba mer för att få ut värmen. Exempelvis CPU/moderkort/chipset/nordbrygga kan bli något varmare.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Du behöver verkligen inte referenskylare för SLI när det gäller 970an. Kör själv MSI 970 Gaming 4G och korten är svalare tillsammans än mitt gamla singel kort.

Även vid överklockning håller sig översta kortet runt 71-75 grader och fläktarna låter inte ens då.

Blir det en stor temperatur skillnad för CPUet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av renderlessPi:

Blir det en stor temperatur skillnad för CPUet då?

Det är inte bara CPU utan även nordbrygga/sydbrygga på moderkortet. Dessa har ibland för dålig kylning på vissa moderkort. Kolla här: http://www.tomshardware.co.uk/forum/317948-30-mobo-temp-drast...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nej men andra komponenter mår inte bra av värmen. Det är ju inte bara grafikkorten du ska hålla koll på.

Blir det för varmt inne i lådan, så påverkas även CPU och minnet.

Ja det är klart, men ytterst tveksamt att det blir sån temperaturskillnad att någon av de komponenterna tar skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809934 - bekostnad på lite hög ljudnivå däremot går värmen ut från chassit.

resultatet blir ofta sämre än om man haft 2 st vanliga istället, såvida man inte har typ 0 luftflöde i chassit vilket inte är något problem för ts.

Skrivet av lowngcawt:

Ska du köra två grafikkort på luft i en sån "liten" låda så är det nog smartast att köpa referens kort så du inte vispar runt massa varmluft från två grafikkort i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

R4 är väl fan inte speciellt litet utan har nog fullt tillräcklig förmåga att få ut varmluft. lågnt mycket bättre än de där små skitkassa fläktarna på referenskylarna.

Att köra referenskylare i detta fall för att skydda övriga komponenter är verkligen att skjuta sig själv i foten.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

Ja det är klart, men ytterst tveksamt att det blir sån temperaturskillnad att någon av de komponenterna tar skada.

Mindre värme, högre klock

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Däremot får dina fläktar i chassit jobba mer för att få ut värmen. Exempelvis CPU/moderkort/chipset/nordbrygga kan bli något varmare.

Skrivet av renderlessPi:

Blir det en stor temperatur skillnad för CPUet då?

Någon grad eller två eventuellt, inget CPU kylaren (Thermalright Silver Arrow) inte klarar av.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Om jag ändrar chassi då? För att jag har inte köpt något än så jag kan fortfarande ändra. Om jag har en fulltower istället?