Permalänk

Skall köpa en 5930k tips på kyln !

Hej ! Skall snart köpa en 5930k och funderar lite på valet av kylare .
duger en h80i ? Bör man isf köpa bättre slangar till den ? Hur länge innan man skall byta vatten , slänger osv?

Skall jag satsa på luftkylning och isf vilken kylare ? Moderkort : Asus rampage extreme v x99
Tack på förhand
Mvh
Lars J Mandel

Permalänk
Medlem

Du tänker köpa en entusiastplattform men är inte hemma på kylning är det korrekt uppfattat?

Om du vill OC så är vatten att föredra, H80/H100 är i klenaste laget i så fall, definitivt dock att föredra framför luft.
Om du ej tänker köra OC så gå på luftkylning, inga större skillnader på marknaden se bara till att köpa en som är kompatibel med den nya 2011-3.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Du tänker köpa en entusiastplattform men är inte hemma på kylning är det korrekt uppfattat?

Om du vill OC så är vatten att föredra, H80/H100 är i klenaste laget i så fall, definitivt dock att föredra framför luft.
Om du ej tänker köra OC så gå på luftkylning, inga större skillnader på marknaden se bara till att köpa en som är kompatibel med den nya 2011-3.

Ja det stämmer har bara erfarenhet av luft , H80i är för klen har du några tips på kraftigare vattenkylnings-system?
[Det var Inet som tipsade om h80i]
Tack!
Mvh
Lars Johan Mandel

Permalänk
Medlem

Har du funderingar på att överklocka CPU/GPU m.m. så är custom h2O det enda "rätta" i min mening, detta kostar dock en hel del. Har du inte ork/tid/motivation att läsa på/montera ett sådant så är det en annan femma. Du besvarade dock inte min fråga om hur du tänkte gällande överklockning, om inte så köp en vanlig luftkylare för 3-400kr då skillnaderna är väldigt små gentemot t.ex. H80.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Har du funderingar på att överklocka CPU/GPU m.m. så är custom h2O det enda "rätta" i min mening, detta kostar dock en hel del. Har du inte ork/tid/motivation att läsa på/montera ett sådant så är det en annan femma. Du besvarade dock inte min fråga om hur du tänkte gällande överklockning, om inte så köp en vanlig luftkylare för 3-400kr då skillnaderna är väldigt små gentemot t.ex. H80.

Har tänkt överklocka cpun upp till 4,2 eller mer .gpuerna något kanske men då kör jag ganska aggresiv fläktkurva.
Mvh
Lars Johan Mandel

Permalänk

vad ska du använda datorn till?

köp h100i/h110 beroende på chassi

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

vad ska du använda datorn till?

köp h100i/h110 beroende på chassi

Det blir enbart till spel och lite musik , men musikprogrammet jag använder (Renoise) är inte särskilt krävande.
Bf4 ,Dragon Age Inquisition , Witcher 3 mfl är spel som kommer spelas
Cooler Master Storm Trooper heter chassit , fungerar h100i/h110 där ? (ska kika vad som finns på inet)
Mvh
Lars J Mandel

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt haja varför det skulle vara så mycket bättre att ha vattenkylning bara för att man ska överklocka processorn.

Enligt recensionen av CPUerna så drar de i sitt överklockade läge ungefär som CPUer för 5-6 år sen.

Men jag kanske har missat något så rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Kan inte riktigt haja varför det skulle vara så mycket bättre att ha vattenkylning bara för att man ska överklocka processorn.

Enligt recensionen av CPUerna så drar de i sitt överklockade läge ungefär som CPUer för 5-6 år sen.

Men jag kanske har missat något så rätta mig gärna om jag har fel.

Nej så trodde jag med att det funka ...Ska man safta på med en kraftig Noctua som vanligt månne ? Eller vad har du för tips ?
Mvh
Lars J Mandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Nej så trodde jag med att det funka ...Ska man safta på med en kraftig Noctua som vanligt månne ? Eller vad har du för tips ?
Mvh
Lars J Mandel

Jag har ju inga rekommendationer egentligen. Har inte prövat vattenkylning tillräckligt.

Jag tycker det verkar betydligt smidigare att installera och lättare att få en bra kylning med vattenkylningspaketen. Sen har ju vattenkylningen lättare att jämna ut kylningen/uppvärmningen över tid. Så vid mellan/tung belastning kanske den är svalare och tystare. Men samtidigt verkar det snarare bli en högre ljudnivå vid låg belastning.

Vid riktigt hög belastning som rendering i flera timmar så spelar ju utjämningen ingen roll och man vill bara kyla maximalt konstant. Det tänker jag borde gå lika bra med rejäl luftkylning och välventilerat chassi... om man bara står ut med ljudet under den tiden. - Vilket kommer bli mitt val.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Jag har ju inga rekommendationer egentligen. Har inte prövat vattenkylning tillräckligt.

Jag tycker det verkar betydligt smidigare att installera och lättare att få en bra kylning med vattenkylningspaketen. Sen har ju vattenkylningen lättare att jämna ut kylningen/uppvärmningen över tid. Så vid mellan/tung belastning kanske den är svalare och tystare. Men samtidigt verkar det snarare bli en högre ljudnivå vid låg belastning.

Vid riktigt hög belastning som rendering i flera timmar så spelar ju utjämningen ingen roll och man vill bara kyla maximalt konstant. Det tänker jag borde gå lika bra med rejäl luftkylning och välventilerat chassi... om man bara står ut med ljudet under den tiden. - Vilket kommer bli mitt val.

Tack så mycket allihopa för alla synpunkter och tips , får ta mig ett snack med Inet och höra vad dom säger .
Mvh
Lars J Mandel

Permalänk

jag har själv testat AIO vattenkylare, tyvärr en av dom mindre modellerna med den lilla tunna 120mm radiatorn och jag har gått på luft igen, sitter på en liten billig Coolermaster EVO 212 och den gör jobbet jävligt bra på min 5820K

min temp efter att ha ca 25-30 grader i rummet på cpun är 41C på varmaste kärnan, och det är efter ett par timmar CS:GO

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Antingen blir det corsair hydro h110 eller coolermaster nepton 280l eller så kör jag Noctua NH-U9B SE2 på luft som Inet föreslog .

Permalänk
Skrivet av Lars Mandel99:

Antingen blir det corsair hydro h110 eller coolermaster nepton 280l eller så kör jag Noctua NH-U9B SE2 på luft som Inet föreslog .

Inte en U9 isf, den är pyteliten o klen och är gjord för små chassin. kör då ist på noctua nh d15 som bör klara att kyla din cpu vid hög oc.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WonderPlatoon:

Inte en U9 isf, den är pyteliten o klen och är gjord för små chassin. kör då ist på noctua nh d15 som bör klara att kyla din cpu vid hög oc.

Håller helt och hållet med ska man gå på luft, gör de ordentligt och D15 är en riktigt best som kommer kyla riktigt bra.

Men D15 är ju inte speciellt snygg så för ett cleanare utrymme skulle jag säga H110. Sen beror det ju även på hur stort chassi och väl ventilerat de är
Fördelen med H110 är ju att den inte dumpar den varma luften i chassit utan flyttar den direkt ut ur lådan.

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk

slutna vattenkylare väljer man främst från ett estetiskt perspektiv. Stora tornkylare (a la noctua eller be quiet dark rock) är i de flesta fallen bättre på att kyla. I ditt fall med så liten oc så borde du klara dig på en h100i om du vill köra på vatten. va bara beredd på att du kommer vilja byta de medföljande fläktarna.

Är du dock okänslig för ljud så kör på en corsair h110 med 4 st akasa viper i push/pull

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

Tack som fan för hjälpen !
Blev en corsair hydro h110 i ett stormtrooper cm chassi , kanske blir Noctuas biffvariant i framtiden beroende på hur jag trivs med vatten , samt hur OCn går !
Mvh
Lars Johan Mandel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxxPaladinxxx:

slutna vattenkylare väljer man främst från ett estetiskt perspektiv. Stora tornkylare (a la noctua eller be quiet dark rock) är i de flesta fallen bättre på att kyla.

Det är mycket enklare att få bra luftflöde i chassit när det inte sitter en stor tornkylare ivägen, framför allt i mindre chassin, så att påstå att det främst är för estetiken är inte riktigt rättvist.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Kör på custom loop om du har råd, det är roligt att pilla med och du får en tyst och snygg dator.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Hej ! Skall snart köpa en 5930k och funderar lite på valet av kylare .
duger en h80i ? Bör man isf köpa bättre slangar till den ? Hur länge innan man skall byta vatten , slänger osv?

Skall jag satsa på luftkylning och isf vilken kylare ? Moderkort : Asus rampage extreme v x99
Tack på förhand
Mvh
Lars J Mandel

Ska du köra minst 3 grafikkort? Har du mindre än tre grafikkort finns det absolut 0% prestandavinst att köpa en 5930k över 5820k, och även om du har tre kort så blir skillnaden minimal.

Har du 4 grafikkort du ska köra samtidigt så skulle jag gått på 5930k dock

Jag kör 5820k med H110, fungerar väl helt ok men custom watercooling är att föredra om du vill få ner tempen ordentligt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Entusiastplattform förtjänar Custom loop på cpu.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

slutna vattenkylare väljer man främst från ett estetiskt perspektiv. Stora tornkylare (a la noctua eller be quiet dark rock) är i de flesta fallen bättre på att kyla. I ditt fall med så liten oc så borde du klara dig på en h100i om du vill köra på vatten. va bara beredd på att du kommer vilja byta de medföljande fläktarna.

Är du dock okänslig för ljud så kör på en corsair h110 med 4 st akasa viper i push/pull

Hahaha jag skulle vilja höra den när jag drar på två stycken akasa på max så låter det som att det är en orkan i datorn, men gaaalet vad det blåser

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Ska du köra minst 3 grafikkort? Har du mindre än tre grafikkort finns det absolut 0% prestandavinst att köpa en 5930k över 5820k, och även om du har tre kort så blir skillnaden minimal.

Har du 4 grafikkort du ska köra samtidigt så skulle jag gått på 5930k dock

Jag kör 5820k med H110, fungerar väl helt ok men custom watercooling är att föredra om du vill få ner tempen ordentligt.

Vinsten med 5930k är 200MHz per kärna vilket är 1200MHz mer än vad 5820k har... Så ca 6% mer cpu prestanda får du för 1700 kr

Permalänk

Någon som har tips på ett bra custom loop ?!
Tack på förhand
Lars Mandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

slutna vattenkylare väljer man främst från ett estetiskt perspektiv. Stora tornkylare (a la noctua eller be quiet dark rock) är i de flesta fallen bättre på att kyla. I ditt fall med så liten oc så borde du klara dig på en h100i om du vill köra på vatten. va bara beredd på att du kommer vilja byta de medföljande fläktarna.

Är du dock okänslig för ljud så kör på en corsair h110 med 4 st akasa viper i push/pull

Kan också intyga att Akasa Viper fläktarna är grymma, flyttar jädrans mycket luft när det väl behövs och är samtidigt inte högljudda

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Någon som har tips på ett bra custom loop ?!
Tack på förhand
Lars Mandel

Här har du en bra start för nybörjare: http://www.frozencpu.com/products/23930/ex-wat-311/XSPC_Copper_Raystorm_RX480_V3_Extreme_Intel_CPU_Water_Cooling_Kit_w_Twin_D5_w_Free_Dead-Water.html?tl=g30c83s137

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av burger_:

Vinsten med 5930k är 200MHz per kärna vilket är 1200MHz mer än vad 5820k har... Så ca 6% mer cpu prestanda får du för 1700 kr

Öh? Jag hoppas verkligen ingen köper en processor för över 4800kr och inte tänkt överklocka den? Du förlorar absolut ingenting på det, bortsett från mer strömförbrukining och då borde du inte köpt en extreme-processor ändå.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Tackar ! Kollar in meddetsamma !
Mvh
Lars Mandel

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Öh? Jag hoppas verkligen ingen köper en processor för över 3000kr och inte tänkt överklocka den? Du förlorar absolut ingenting på det, bortsett från mer strömförbrukining och då borde du inte köpt en extreme-processor ändå.

Extreme?
Och argumenterar du för eller emot 5930 över 5820? Vid överklockning blir de väl om något ännu mer lika.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Extreme?
Och argumenterar du för eller emot 5930 över 5820? Vid överklockning blir de väl om något ännu mer lika.

burger_ hävdade att du får 200mhz mer med en 5930k och att det skulle rättfärdiga 1800kr mer.

Jag svarade att om man köper en 6-kärnig processor (Intel-Extreme) så ska man även överklocka den, och då kommer du sluta på exakt samma resultat med de två.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional