Vilket/vilka grafikkort för tre skärmar?

Permalänk

Vilket/vilka grafikkort för tre skärmar?

Hej
Jag är i tankarna att bygga en ny dator och har en del funderingar om grafikkort.
Jag kommer att ha tre skärmar med 1080p upplösning och de ska användas för att spela på. Då är frågan om man ska ha ett riktigt kraftfullt grafikkort eller SLI eller kanske rentav tre grafikkort om det fungerar?
Jag är inställd på Nvidia-kort då jag har bra erfarenheter av dem sedan tidigare så vad kan ni experter här rekommendera?

Datorn kommer att byggas i fulltower så utrymme/värmeutveckling bör inte vara något problem.
Hur är prestandan nuförtiden med flera grafikkort? (Microstuttering och liknande?)

För enkelhetens skull så vore det bra om man kunde skaffa ett riktigt kraftfullt grafikkort men är det då ett krav med 4GB videominne för tre skärmar i 1080p? Behöver kortet även ha tre likadana bildskärmsutgångar? Vad har man för alternativ då?

Budget ligger på ca 4-5000 kr. Finns det något billigare som skulle klara av detta så är det självklart också intressant.

Permalänk
Medlem

Om du ska spela CS go så är det inga problem vilket kort du tar, men ska du spela bf4 så behöver du kraftiga kort som 2*gtx 980

Permalänk

Det är lite nyare spel jag tänker mig att spela. Bilsimulatorer främst, men även GTA V vore kul att köra med bra flyt. Ett ensamt GTX 980 med 4GB minne är väl det jag är mest inne på just nu, finns det bildskärmsutgångar på dessa så att tre skärmar enkelt kan kopplas in? Alternativt ett GTX 780 Ti men dessa har väl endast 3GB minne, vet ej om det är tillräckligt för triple screen?
Är ny på detta med multi screen setup så ursäkta om frågorna är dumma. ;=