Permalänk

Ovanligt varm CPU

Hejsan!

Först börjar jag med att lista mina specs

Chassi: Fractal Design Define R4
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB
HDD: Hitachi 1 TB 7200 RPM
Moderkort: Asus Z87-A
CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz
RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz
GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB
PSU: Cooler Master GX Lite 600W
Fläktar: 2 medföljande fläktar från chassit + Intel's egna fläkt till CPUn

Förr i tiden hade jag inga problem med min dator (kanske 3 månader sen) men på senare tid har den börjat bli seg och klarar inte av spel lika bra. Jag har en 100% defragmenterad HDD, alla fläktar snurrar och jag har blåst lite på fläktarna för att få bort damm samt dragit med fingret lite här och där för att se hur smutsigt det var (var knappt smutsigt)

Jag fick tidigare ett förslag härifrån att det kanske är så att CPUn blir extremt varm och därför inte körs lika bra, mycket riktigt så är den extremt varm.

Jag använder ett program som heter RealTemp för att se temperaturen. Jag har stängt av Turbo och dragit ner klockningen från 100% till 75%. Just nu med några få Chromeflikar öppna ligger temperaturen på ungefär 70 celsius. Håller jag handen vid utblåset på datorn så är det kallare än rumstemperaturen som ligger på ungefär 22-23 grader vilket som påvisar att problemet bara har med CPUn/CPU-fläkten att göra. Genom RealTemp ser jag även att min GPU ligger på 32 celsius.

Någon som har något förslag på hur jag kan minska temperaturen? Tips på ny billig fläkt? Hur man gör fläkten effektivare? Andra tips?

Tack på förhand!

Mvh, DarknessSky

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen har du monterat CPU-kylaren fel, verkar vara rätt vanligt av vad jag sett i forumet tidigare (många läser inte instruktionerna utan trycker bara fast kylaren). Är inte pushpinsen i rätt läge när de trycks ner så låses de inte fast ordentligt och kan lossa efter ett tag. Lägg upp en bild så kan man se direkt om de är felvridna eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DarknessSky:

Hejsan!

Först börjar jag med att lista mina specs

Chassi: Fractal Design Define R4
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB
HDD: Hitachi 1 TB 7200 RPM
Moderkort: Asus Z87-A
CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz
RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz
GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB
PSU: Cooler Master GX Lite 600W
Fläktar: 2 medföljande fläktar från chassit + Intel's egna fläkt till CPUn

Förr i tiden hade jag inga problem med min dator (kanske 3 månader sen) men på senare tid har den börjat bli seg och klarar inte av spel lika bra. Jag har en 100% defragmenterad HDD, alla fläktar snurrar och jag har blåst lite på fläktarna för att få bort damm samt dragit med fingret lite här och där för att se hur smutsigt det var (var knappt smutsigt)

Jag fick tidigare ett förslag härifrån att det kanske är så att CPUn blir extremt varm och därför inte körs lika bra, mycket riktigt så är den extremt varm.

Jag använder ett program som heter RealTemp för att se temperaturen. Jag har stängt av Turbo och dragit ner klockningen från 100% till 75%. Just nu med några få Chromeflikar öppna ligger temperaturen på ungefär 70 celsius. Håller jag handen vid utblåset på datorn så är det kallare än rumstemperaturen som ligger på ungefär 22-23 grader vilket som påvisar att problemet bara har med CPUn/CPU-fläkten att göra. Genom RealTemp ser jag även att min GPU ligger på 32 celsius.

Någon som har något förslag på hur jag kan minska temperaturen? Tips på ny billig fläkt? Hur man gör fläkten effektivare? Andra tips?

Tack på förhand!

Mvh, DarknessSky

Dold text

Kollat att CPU kylaren sitter som den ska? Montera om den annars och på med lite ny kylpasta

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Antagligen har du monterat CPU-kylaren fel, verkar vara rätt vanligt av vad jag sett i forumet tidigare (många läser inte instruktionerna utan trycker bara fast kylaren). Är inte pushpinsen i rätt läge när de trycks ner så låses de inte fast ordentligt och kan lossa efter ett tag. Lägg upp en bild så kan man se direkt om de är felvridna eller inte.

Ber om ursäkt för dålig bild

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 SSD: Kingston SSDNow V300 120GB HDD: 1 TB 7200 RPM Moderkort: Asus Z87-A CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB PSU: Cooler Master GX Lite 600W Tangentbord: Logitech Gaming Keyboard G110 Mus: Logitech G500 Webbkamera: Logitech HD Webcam C310 Mikrofon: Logitech USB Microphone Hörlurar: SteelSeries Siberia V2 Hörlurar: Pioneer HDJ-1500

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Hejsan!

Först börjar jag med att lista mina specs

Chassi: Fractal Design Define R4
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB
HDD: Hitachi 1 TB 7200 RPM
Moderkort: Asus Z87-A
CPU: Intel Core i7 4770k 3,5GHz
RAM: Kingston HyperX Beast 16GB DDR3 2400MHz
GPU: Sapphire Radeon HD7950 Boost 3GB
PSU: Cooler Master GX Lite 600W
Fläktar: 2 medföljande fläktar från chassit + Intel's egna fläkt till CPUn

Förr i tiden hade jag inga problem med min dator (kanske 3 månader sen) men på senare tid har den börjat bli seg och klarar inte av spel lika bra. Jag har en 100% defragmenterad HDD, alla fläktar snurrar och jag har blåst lite på fläktarna för att få bort damm samt dragit med fingret lite här och där för att se hur smutsigt det var (var knappt smutsigt)

Jag fick tidigare ett förslag härifrån att det kanske är så att CPUn blir extremt varm och därför inte körs lika bra, mycket riktigt så är den extremt varm.

Jag använder ett program som heter RealTemp för att se temperaturen. Jag har stängt av Turbo och dragit ner klockningen från 100% till 75%. Just nu med några få Chromeflikar öppna ligger temperaturen på ungefär 70 celsius. Håller jag handen vid utblåset på datorn så är det kallare än rumstemperaturen som ligger på ungefär 22-23 grader vilket som påvisar att problemet bara har med CPUn/CPU-fläkten att göra. Genom RealTemp ser jag även att min GPU ligger på 32 celsius.

Någon som har något förslag på hur jag kan minska temperaturen? Tips på ny billig fläkt? Hur man gör fläkten effektivare? Andra tips?

Tack på förhand!

Mvh, DarknessSky

Köp en bättre CPU kylare så ska du se att temperaturen går ner!

tex http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
http://www.inet.se/produkt/6308825/noctua-nh-u14s
http://www.inet.se/produkt/5322278/corsair-hydro-h100i
http://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15
https://www.komplett.se/phanteks-ph-tc14cs-cpu-kylare-silver/...
https://www.komplett.se/cooler-master-seidon-240m-cpu-kylare/...
Ger endast exempel sedan får dom som är mer kunniga säga om dessa passar så det inte slår i ditt moderkort eller nått annat.

Permalänk
Medlem

Valfri vattenkylare borde göra susen, sedan bara byta ut fläkt/fläktarna på denna till t.ex. Akasa Viper som jag gjort, minskar ljudnivån rejält!
Bytte från Antec 620 (som började läcka), till Corsair H80i och använda mina Akasa Viper fläktar till den, fungerat klockrent och inge vidare svårt att montera heller för den delen, "dubbel" vattenkylare lär inte behövas om du inte har extrema planer på överklockning, antingen en vanlig enklare radiator 20-25mm räcker gott till de flesta eller t.ex. som mig en tjockare radiator 38mm som H80i'n är om du vill ha möjligheter att plåga din processor

Ta en titt på corsairs utbud http://www.inet.se/kategori/140/processorkylning/186/corsair

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Rosa | MB: ASUS M5A99FX PRO R2.0 | CPU: AMD AM3+ FX-8120 @ 4,1 GHZ | CPU Cooler: Corsair H80i @2x Akasa Viper Fläktar | GPU: CrossfireX @MSI R7970 Lightning 3GB+HIS IceQ Boost Clock HD7950 3GB | Ram: Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1866mhz 9-9-9-27 8GB (2x4gb) | PSU: Enermax Maxrevo 1200W | Hårddiskar: OCZ Trion SSD 480GB | Western Digital Caviar Black 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla baksidan av moderkortet. Om du har råkat få "step 3 fail" (se bilden), ominstallera fläkten, eller ännu bättre byt ut den mot en billig men bra aftermarketmodell t.ex. Hyper 212 EVO.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarknessSky:

Ber om ursäkt för dålig bild

http://i.imgur.com/I32iIif.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Om man kollar på bilden så är push pins:en i upplåst läge. När man lossar kylaren så vrider man i pilens riktning. Kolla så att kylaren verkligen sitter ordentligt. Oavsett om den sitter bra eller inte så skulle jag montera om kylaren, rengör, på med ny pasta och montera korrekt.

Jämför med denna bilden:
http://www.buildeasypc.com/wp-content/uploads/2011/01/step17_cpu_fan.jpg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DarknessSky:

Ber om ursäkt för dålig bild

http://i.imgur.com/I32iIif.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Samtliga pushpins är i upplåst läge. Ren tur att kylaren inte trillat av. Läs på hur det ska vara och montera om med ny kylpasta, så bör dina problem försvinna. Jag har länkat videos från youtube och skrivit om detta många gånger. Det följer väl t o m med en instruktionsbok med processorn?

Mystiskt att så pass många i forumet gör samma fel. Kör ni bil utan körkort/utbildning också?

Har du använt rätt antal moderkortsdistanser när du monterade moderkortet? Också en vanlig miss.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro