Negativ SLI skalning i WoW

Permalänk
Medlem

Negativ SLI skalning i WoW

Sen jag köpte 970SLI har jag undrat varför FPSen inte går upp och testade därför idag att stå på ett visst ställe i Jade Forest och testa med båda korten och bara ett av dem.

Resultatet:
SLI - 71fps
Single - 89fps

Hur kan SLI ge sämre prestanda? Noterade runt 50% GPU load i SLI men 76% med ensamt kort. Prollen som flaskar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Att SLI och CF kan ge sämre prestanda i spel som är dåligt/inte optimerade för multi-GPU är ingen nyhet.

Kan mycket väl tänka mig att så är fallet med WoW, som ju faktiskt är väldigt dåligt optimerat.
(Fast till spelets försvar så är det en gammal grafikmotor.)

Sen så bör ju ett ensamt GTX 970 räcka gott och väl, såvida du inte kör riktigt hög upplösning.
Minns att mitt gamla GTX 670 klarade det i Ultra @ 1080p utan några som helst problem.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sen jag köpte 970SLI har jag undrat varför FPSen inte går upp och testade därför idag att stå på ett visst ställe i Jade Forest och testa med båda korten och bara ett av dem.

Resultatet:
SLI - 71fps
Single - 89fps

Hur kan SLI ge sämre prestanda? Noterade runt 50% GPU load i SLI men 76% med ensamt kort. Prollen som flaskar?

Var får du 89 fps avg. - Och använder du ''higher than ultra'' inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sombi71:

Var får du 89 fps avg. - Och använder du ''higher than ultra'' inställningar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Att SLI och CF kan ge sämre prestanda i spel som är dåligt/inte optimerade för multi-GPU är ingen nyhet.

Kan mycket väl tänka mig att så är fallet med WoW, som ju faktiskt är väldigt dåligt optimerat.
(Fast till spelets försvar så är det en gammal grafikmotor.)

Sen så bör ju ett ensamt GTX 970 räcka gott och väl, såvida du inte kör riktigt hög upplösning.
Minns att mitt gamla GTX 670 klarade det i Ultra @ 1080p utan några som helst problem.

Kan vara så som du säger men konstigt att FPSen blir lägre i ett spel som WoW som har aft evigheter på att bli bra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan vara så som du säger men konstigt att FPSen blir lägre i ett spel som WoW som har aft evigheter på att bli bra.

Som sagt, man kan bara göra så mycket med en så gammal grafikmotor! Det är menat för att nästan _ALLA_ ska kunna spela, det är inte optimerat för High-End datorer.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Jag får också mer fps med bara ett kort i WoW

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Så har det så gott som alltid varit i WoW, så det är inget nytt, snarare konstigt att dom inte försökt fixa till det. Har kompisar som suttit med det problemet sedan GTX295 kom ut i princip, Avaktiverat SLI gav lika mycket eller högre framerate än SLI påslaget.

for the horde

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan vara så som du säger men konstigt att FPSen blir lägre i ett spel som WoW som har aft evigheter på att bli bra.

Blizzard behöver verkligen uppdatera deras grafikmotor...

Citat:

for the horde

For the Alliance, Death to the Horde!

Permalänk
Medlem

För wow hade det högst troligt varit bättre att köpa nya cpu och clocka högre, just sayin... I5 @4.4 känns rätt klent även i andra spel för 970 sli även om du kör 1440p

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Förr var man i och grottade i .ini-fil eller liknande för att ändra inställningar till WoW (b.la. stöd för fler kärnor). Minns dock inte om det var för att ställa om till SLI eller för att tvinga till singelkortsläge, det var inte anpassat för SLI på den tiden heller. Någon som kommer ihåg mer konkret?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Tbax:

För wow hade det högst troligt varit bättre att köpa nya cpu och clocka högre, just sayin... I5 @4.4 känns rätt klent även i andra spel för 970 sli även om du kör 1440p

Nej nej nej. Hans CPU flaskar inte. Då hade han inte fått sämre FPS med två kort. En i5 på 4.4 idag flaskar inte två 770. Inte ens nära. En 4770k i 3.6ghz flaskar inte ens två 290x. Hade processorn flaskat hade den belastats 100% och korten legat under 100% belastning eftersom CPUn inte hade hunnit med att mata dem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kolla load på CPUn också? Kolla dessutom load på varje kärna, osäker på hur många kärnor wow använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

En 4770k flaskar garanterat två 290x i stock, det kan jag garantera dig att du har fel i (Menar du WoW specifikt kanske? Min 3770k i 4.7Ghz var nära att flaska ETT 290x i WoW, bara så du vet..)

BF4, WoW, Watch Dogs.. Vill du ha fler exempel? GTA IV, Civ, Arma..

Med tanke på att wow är mer CPU törstigt än GPU törstigt är det inte så konstigt, hur du lyckas flaska ett 290x är dock lustigt.

Min CPU flaskar i princip aldrig mitt GTX690..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tbax:

För wow hade det högst troligt varit bättre att köpa nya cpu och clocka högre, just sayin... I5 @4.4 känns rätt klent även i andra spel för 970 sli även om du kör 1440p

Nu är du ute på hal is. En Intel Core i5:a, som är överklockad, kommer inte flaska något grafikkort med mindre du kör tre-fyra stycken grafikkort i SLI/Crossfire.

Permalänk
Medlem

Tips är att dra ner AA och att ha 2 max 4 för man ser inte nån stor skillnad när du har den upplösningen. Men det är grymt mycke tyngre för grafikkortet. Sedan har WoW alltid haft problem med SLI/CF så det är normalt att det inte fungerar så bra för dig.

Permalänk

Vet att det är off topic men vad är det för addon du har för settings?

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Skrivet av Tbax:

För wow hade det högst troligt varit bättre att köpa nya cpu och clocka högre, just sayin... I5 @4.4 känns rätt klent även i andra spel för 970 sli även om du kör 1440p

Hur är det klent? Tvivlar på att det finns något spel där hans processor på 4.4ghz klock får problem och är för "klen". Eller är du en av de som tycker det är acceptabelt om du har 8 ghz + med flytande kväve?

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Samma sak här (670 SLI). Men så länge FPS:en inte går ner under 60, så bryr jag mig inte ett DUGG!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag har kört min 4770k i stock med 290x och GTX 780 i crossfire. Varken Watchdogs, Rome II, Crysis 2, Battlefield 4 eller CoH II kommer i närheten av att flaska något av dem setupsen i 1440p.

FPSen som en CPU kan leverera i ett spel är i princip den samma oavsett grafikinställningar. Detta eftersom det är "allt det andra" utöver det grafiska som CPU tar hand om. Spelets fysikberäkningar, AI, spelvärldens stomme och skelett så att säga. Dessa är lika beräkningstunga oavsett grafikinställningar.

Enkelt sätt kan man säga såhär. Om din processor inte belastas 100% men ditt/dina grafikkort gör det så flaskar inte processorn. Ett annat sätt man enkelt kan se det på är såhär:

Ta valfritt spel: Sänk grafikinställningarna till minimum. Den FPS som datorn då klarar av att leverera är ofta runt CPUs maximum. Om du sen höjer dina grafikinställningar till där du vill spela sjunker FPS eftersom grafikkortet inte klarar av att leverera samma FPS med högre grafikinställningar. Lägger du sedan till ytterligare ett grafikkort och din FPS fortfarande inte har nått upp till den FPS du hade när du spelade allt på minimum - då ligger du fortfarande under din CPUs maxbelastning.

Ytterligare ett bevis på att det inte handlar om att TS CPU flaskar i det här fallet är att hans FPS SJÖNK med två grafikkort. Hade hans CPU flaskat så hade FPSen i absolut värsta fall legat kvar på precis samma som med ett kort. Kolla gärna in Sweclockers Review av Haswell-E där jämför de processorerna med 290x i Crossfire. En 4790k i 4.2 GHz (stock boost frekvens för alla fyra kärnor) presterar i princip samma som 5960x i samtliga spel även i 1080p. Det är knappt så en sketen FX 8350 flaskar i vissa spel.

TS problem här är helt enkelt att WoW inte funkar bra alls med SLI/Crossfire. Det är på grund av sådana här saker som gör att jag istället har ett grafikkort just nu.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Vet att det är off topic men vad är det för addon du har för settings?

http://www.wowinterface.com/downloads/info18589-Aurora.html

Ändrar alla menyer grafiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Hur är det klent? Tvivlar på att det finns något spel där hans processor på 4.4ghz klock får problem och är för "klen". Eller är du en av de som tycker det är acceptabelt om du har 8 ghz + med flytande kväve?

Du har inte lirat WoW va? Kan säga att CPU > GPU när det kommer till FPS påverkan...

Nästan 90 fps avg. låter tom högt för en ivy i 4.4Ghz imo, kan ju inte va i 25man raids iaf.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mocka:

Kan vara så som du säger men konstigt att FPSen blir lägre i ett spel som WoW som har aft evigheter på att bli bra.

Varför ska du ha SLI ett spel, där ingen high-end GPU flaskar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Varför ska du ha SLI ett spel, där ingen high-end GPU flaskar.

Det kan man också fråga sig. Inte helt konstigt att siffrorna blir som dom blir när det är CPUn som flaskar redan vid singel kort och sen fläska på med ett kort till som CPUn måste hålla reda på. Makes no sense...

Folk jämför RTS, FPS osv. med ett MMO och undrar varför CPUn flaskar....

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nej nej nej. Hans CPU flaskar inte. Då hade han inte fått sämre FPS med två kort. En i5 på 4.4 idag flaskar inte två 770. Inte ens nära. En 4770k i 3.6ghz flaskar inte ens två 290x. Hade processorn flaskat hade den belastats 100% och korten legat under 100% belastning eftersom CPUn inte hade hunnit med att mata dem.

jo den flaskar något fruktansvärt i wow. jag ligger på ~40-50% gpu load i wow när jag raidar.

för att utveckla: spelet trådar inte och är samtidigt väldigt cpu-tungt. därför får du aldrig ens nära 100% belastning på processorn samtidigt som den flaskar någorlunda kraftiga grafikkort hur mycket som helst, speciellt i tunga situationer. man möter det här problemet med så hög klockfrekvens som möjligt på en processor med hög ipc.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Hade gärna velat citera alla och tackar er en och en men det hade blivit en monster post

Väldigt intressant input och tankar. Jag har länge undrat om min prolle flaskar men skönt att höra att den inte gör det...i WoW iaf.

wRRM - Gött att du svarade på frågan om interface, hade glömt att addonet hette Aurora.

Skrivet av Tbax:

Du har inte lirat WoW va? Kan säga att CPU > GPU när det kommer till FPS påverkan...

Nästan 90 fps avg. låter tom högt för en ivy i 4.4Ghz imo, kan ju inte va i 25man raids iaf.

Du är inte ensam om att ha missat att jag inte menade 90 fps avg. Det är ju sjukt svårt att mäta FPSen i WoW varför jag ställde mig på ett visst ställe i Jade Forest och jämförde FPSen endast på den platsen.

Skrivet av tvelander:

Varför ska du ha SLI ett spel, där ingen high-end GPU flaskar.

Jag köpte inte SLI enbart för WoW, dock är det segt att behöva stänga av SLI i vissa spel vilket är delvis varför jag skapade denna tråd. Kan inte tänka mig att du orkar stänga av 4-way SLI varje gång du spelar WoW (eller liknande)?

Skrivet av versions:

jo den flaskar något fruktansvärt i wow. jag ligger på ~40-50% gpu load i wow när jag raidar.

Skrev exakt samma sak, ca 50% GPU load när jag flög runt i Jade Forest (inte kollat raid). Men hälften av de som postat här säger att CPUn inte flaskar, andra hälften att CPUn flaskar. Vet inte vad jag ska tro längre eller om det motiverar en GPU/mobo upgrade för runt 4k (exkl kylare).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Du är inte ensam om att ha missat att jag inte menade 90 fps avg. Det är ju sjukt svårt att mäta FPSen i WoW varför jag ställde mig på ett visst ställe i Jade Forest och jämförde FPSen endast på den platsen.

Skrev exakt samma sak, ca 50% GPU load när jag flög runt i Jade Forest (inte kollat raid). Men hälften av de som postat här säger att CPUn inte flaskar, andra hälften att CPUn flaskar. Vet inte vad jag ska tro längre eller om det motiverar en GPU/mobo upgrade för runt 4k (exkl kylare).

Din CPU flaskar i WoW. Dom som skriver annat jämför med andra spel. WoW är ett MMO och inte att jämföra med tex WD eller BF4...

Testa kör ett singel kort, klocka ner det typ 100Mhz på kärnan. Hur stor är skillanden?
Kör din GPU orgianl o pressa din CPU 100Mhz till. Gjorde det nån skillnad?
Så svårt att prova sig fram är det inte....

Värt att tänka på är att WoW hanterar 2 kärnor och det är knappt... Min 3930k visar en himla skillnad mellan 4.4 och 5Ghz iaf och då sitter jag med ett 290x. Jag kör dock inte max settings eller i mer än 1080 för att det inte fixar ok fps i tunga 25man raids.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skrev exakt samma sak, ca 50% GPU load när jag flög runt i Jade Forest (inte kollat raid). Men hälften av de som postat här säger att CPUn inte flaskar, andra hälften att CPUn flaskar. Vet inte vad jag ska tro längre eller om det motiverar en GPU/mobo upgrade för runt 4k (exkl kylare).

läs min edit på mitt förra inlägg.

en uppgradering kommer hjälpa men du kan inte fixa problemet helt, du kommer ha en flaskande processor. de säger att det ska bli mer gpu-fokuserat i wod så vi får se hur det blir men som det är nu och vad vi vet även i framtiden så flaskar alla processorer. du vinner inget på en massa kärnor och hyper-threading, det som är viktigt är riktigt hög klockfrekvens, där kan du vinna på en 4790k då de klockar bra generellt och du har 10% högre enkeltrådad prestanda i samma klockfrekvens, inte för att du får hyper-threading. det kommer absolut hjälpa med ht i spel som faktiskt kan utnyttja det, dock, kräver ganska bra med cpu för att mata 2st gtx 970.

Permalänk
Avstängd

Folk har det fel.

Visst, CPU:n flaskar, men det är inte på grund av dess antal kärnor och/eller trådar. Det är på grund av dess IPC och tyvärr så finns det inget bättre än Haswell/Haswell-E i nuläget. Ingen upgradering kommer hjälpa något nämnvärt. Bästa är att överklocka så mycket det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

läs min edit på mitt förra inlägg.

en uppgradering kommer hjälpa men du kan inte fixa problemet helt, du kommer ha en flaskande processor. de säger att det ska bli mer gpu-fokuserat i wod så vi får se hur det blir men som det är nu och vad vi vet även i framtiden så flaskar alla processorer. du vinner inget på en massa kärnor och hyper-threading, det som är viktigt är riktigt hög klockfrekvens, där kan du vinna på en 4790k då de klockar bra generellt och du har 10% högre enkeltrådad prestanda i samma klockfrekvens, inte för att du får hyper-threading. det kommer absolut hjälpa med ht i spel som faktiskt kan utnyttja det, dock, kräver ganska bra med cpu för att mata 2st gtx 970.

Jag svarade nog precis samtidigt som din edit.

Tror inte jag kan få min nuvarande att gå mycket högre än så tyvärr och om jag skall köpa en vattenlösning så blir det också väldigt dyrt.

Skrivet av Mars SSX:

Folk har det fel.

Visst, CPU:n flaskar, men det är inte på grund av dess antal kärnor och/eller trådar. Det är på grund av dess IPC och tyvärr så finns det inget bättre än Haswell/Haswell-E i nuläget. Ingen upgradering kommer hjälpa något nämnvärt. Bästa är att överklocka så mycket det går.

Din prolle kostar 3500kr, grymt dyr. Men det bästa för spel just idag är väl 4790K? Kommer det något intressant i CPU väg nästa år?

Skrivet av Tbax:

Din CPU flaskar i WoW. Dom som skriver annat jämför med andra spel. WoW är ett MMO och inte att jämföra med tex WD eller BF4...

Testa kör ett singel kort, klocka ner det typ 100Mhz på kärnan. Hur stor är skillanden?
Kör din GPU orgianl o pressa din CPU 100Mhz till. Gjorde det nån skillnad?
Så svårt att prova sig fram är det inte....

Värt att tänka på är att WoW hanterar 2 kärnor och det är knappt... Min 3930k visar en himla skillnad mellan 4.4 och 5Ghz iaf och då sitter jag med ett 290x. Jag kör dock inte max settings eller i mer än 1080 för att det inte fixar ok fps i tunga 25man raids.

Fast jag fick höra i en annan tråd att min CPU flaskar WD också. Märkte det genom att jag inte fick högre FPS med GTX970 än med ett ensamt 780Ti. Och BF4 trodde jag faktiskt att jag skulle få högre FPS i än jag hade tidigare men där verkar GPUerna jobba hårt så något stämmer iaf.

Varför jag ens tar upp diskussionen är för att jag inte minns att jag hade problem när jag gick från 5850 till 5850CF för längesen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9