Microsoft tillkännager Windows 10

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Windows 10.
Som borde heta Windows 9.
Som egentligen är Windows 8.2.

Exakt så är det.

Jag undrar hur många som köper Windows 10 i tron att det är något nytt och avancerat operativ system?

Jag skulle gissa på runt 99.7%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Windows xp va bra vista sög win7 va bra 8an sög windows 9 va bra så jag förespår att Windows 10 kommer va dålig

(Dessutom härmar dom Nvidia med att skippa nummer )

Så Windows 10 var bra men du förutspår att det kommer vara dåligt? Bra jobbat.

Vad var det för fel på Vista?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Windows 9...

...åtminstone jag vet varför det inte kommer ngn 9:a...

Hackare/programerare kom över Core-koden för 9:an (som på ngt vis har läckt ut) o släppte då en egen variant.. hi hi

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Minsc S2 Visa inlägg
Windows 10.
Som borde heta Windows 9.
Som egentligen är Windows 8.2.

...som borde eg heta windows Vista R4.2... (kom ut som en beta uppgradering men försvann snabbt!)

Permalänk
Medlem

Trist att dom tar tillbaka startmenyn. Den är ju sjukt förlegad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Windows 2000 finns med fullt fungerande PAE men tyvärr ej i 64bit. Drivrutinerna från XP går i nästan alla fall använda i 2k då man inte behöver driver signingn och de som inte funkar brukar bara vara att ändra version info på för att få igång. DirectX9 räcker för de flesta spel än idag och OpenGLstödet är extraordinärt bra.

Min server (4x HP 360 1U Dual Xeon Blades i rackskåp) kör 2k fortfarande med minimalt antal processer och smider på för fullt. PAE påverkar prestandan negativt endast i ett väldigt litet antal applikationer och binärerna samt code-base är mindre än för 2003 x64. Personligen kommer jag aldrig uppgradera dessa servrar, då de fyller sin uppgift utmärkt. När det blir dags att byta ut dem dock, så blir det nån form av Unix, troligtvis Oracle Solaris eller nån form av BSD med on-site support.

Hur fungerar det med SSD och sådant i Win2000? Lite tråkigt att program inte kan nyttja mer än 2GB stycket också.

Skrivet av Petterk:

Alltså Windows 7 x64 i Classic-temat. DWM stängs ju t.o.m. av då. Tja, bara upp till DX11.1 (delvist) då. 11.2 finns bara till NT 6.3/WDDM1.3. 11.3 och 12 lär väl bara finnas i Windows 10/NT6.4. Spelar inte så stor roll än. Drivrutiner kommer ju fortfarande.

Uhm, nä, det är faktiskt mer än temat som skiljer Win7 x64 och Win2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur fungerar det med SSD och sådant i Win2000? Lite tråkigt att program inte kan nyttja mer än 2GB stycket också.

Uhm, nä, det är faktiskt mer än temat som skiljer Win7 x64 och Win2000.

Självklart, men det blir ganska nödvändigt om du ska stödja nya drivrutiner, nyare D3D, Win64/WOW64, nya kernelfeatures osv. Windows 7 x64 stämmer bättre in på den hypotetiska produkten än Windows 2000. Dvs "64-bit, senaste drivrutinerna och DX". Det hänger med lite annan teknik där. Skillnaden på senare tid är att DWM inte går att stänga av.

Program kan utnyttja 3GB (virtuellt minne) sen Windows Server 2003 om man vill. Med 64-bit och largeaddressaware kom senare 32-bitarsprogram upp till 4GB. En SSD går för övrigt lika bra i Win2000 som på WinXP. Bara in med chipset/kontrollerdrivare, det som saknas i båda fallen är ju TRIM.

Permalänk
Medlem

Skumt att de skippar "9" och går direkt ifrån "8" till "10". Inte helt med på den.

Hoppas dock att de verkligen tar bort Charms-menyn. Den är riktigt irriterande i desktopläge tycker jag. Stör mig betydligt mer på den när den dyker upp än vad jag gör på startskärmen.

Faktum är att W8 är rätt likt OSX där Dock = Taskbar, Start-sidan = DashBoard, och LaunchPad = Apps-listan i W8. Har aldrig hört någon Mac-användare beklaga sig över att de måste installera en "startmeny" för att kunna arbeta med datorn.

Det sagt så tycker jag det är bra att den kommer tillbaka och användarna själva får bestämma över hur de föredrar att jobba (alltid bra att kunna ha lite olika alternativ).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur fungerar det med SSD och sådant i Win2000? Lite tråkigt att program inte kan nyttja mer än 2GB stycket också.

Jo 2gb gränsen är ju lite unkig, men SSD funkar på exakt samma sätt som i XP och 2003 på 2000 server.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Windows 10 kommer garanterat bli succé. Jag postade en del om alla nyheter Microsoft visade på kvällens event här
http://www.itbyggare.se/wp/wow-microsoft-windows-10-hololens-...

Hololens kommer troligen ta världen med storm och få fler än mig att gapa

Permalänk
Medlem

När släpps directx 12?

Permalänk
Medlem

Hmmm...

Steve80???

"Hololens kommer troligen ta världen med storm och få fler än mig att gapa"

-Kan du vänligen förklara åt mig/andra hur vovven ser hologrammet på väggen utan "Hololens"?
(Första klippet, slutsekunderna då mannen går o sätter sig på soffan o ser på "TV:n".)
Jag tror knappast den är menat att vara ett Hologram...? Eller får man Vista på köpet?
Eller kommer vovven med på köpet då man köper Hololens?
Jag hoppas verkligen inte att vovven är meningen att vara framtidens husdjur...

"Lufsen? -Kan du hämta mina badtofflor?"

(Bara nu som ett tokinlägg såhär mitt i natten... )

Permalänk
Medlem

Direct x12

Skrivet av Sarbanes:

När släpps directx 12?

Gå in på: http://www.pcworld.com/article/2872370/windows-10-powers-up-p...

Permalänk
Medlem