GTX 980, vilken tillverkare och varför?

Permalänk

GTX 980, vilken tillverkare och varför?

Lönen ligger på sparkontot och gör ingen nytta, bättre att sätta sprätt på degen så man kan gå och sucka över att det är så lite månad kvar i slutet av pengarna.

Nej men skämt åsido: Står och trummar på att jag vill ha ett 980 men kommer då till frågan från vilken tillverkare man skall köpa?

I dagsläget ser det ut som dött lopp mellan samtliga kort som ligger på kompletts sida. Varesig det är MSI, Zotac, Gigabyte, Asus, evga eller Gainward så ser dom ut att vara mer eller mindre samma kort och nästan samma priser. Vad är skillnaden på dessa korten? Handlar det bara om vilka som har bäst garanti eller varför föredrar folk att köpa ett visst märke över ett annat? Såg nämligen att de tog slut i en viss ordning på lanseringsdagen.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett grafikkort så köp ett med tillverkarens egna kylare. Ska du köra SLI så köp ett med referenskylare och då spelar det mindre roll vad du väljer. Av de korten som syns där så rekommenderar jag varmt MSI GTX 970 Gaming om du ska ha ett grafikkort. Det som framför allt skiljer mellan olika kort som inte har referensdesign är kylarna. Hur bra de kyler och hur tysta de är. MSI kortet borde t.ex. vara mycket tystare än ett kort med referenskylare. Har själv ett MSI GTX 970 Gaming och är riktigt nöd med det. Hör inte ens kylaren när jag spelar.

https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-physx/824862

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamidutten:

Lönen ligger på sparkontot och gör ingen nytta, bättre att sätta sprätt på degen så man kan gå och sucka över att det är så lite månad kvar i slutet av pengarna.

Nej men skämt åsido: Står och trummar på att jag vill ha ett 980 men kommer då till frågan från vilken tillverkare man skall köpa?

I dagsläget ser det ut som dött lopp mellan samtliga kort som ligger på kompletts sida. Varesig det är MSI, Zotac, Gigabyte, Asus, evga eller Gainward så ser dom ut att vara mer eller mindre samma kort och nästan samma priser. Vad är skillnaden på dessa korten? Handlar det bara om vilka som har bäst garanti eller varför föredrar folk att köpa ett visst märke över ett annat? Såg nämligen att de tog slut i en viss ordning på lanseringsdagen.

Tacksam för svar

Jag hade kört på ett av korten med icke referens kylare, zotacs dyrare modell eller msi är det som finns om du vill beställa i detta nuet. Övrig setup så du inte skapar någon dum flaskhals eller inte orkar driva setupen?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag på Asus 980 Strix. Den ska nog dyka upp inom 3 veckor. Sett att Gigabyte har hittat ut på prisjakt också fast det är lite för långt för mitt chassi. Så det blir nog Asus

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Väntar på 980 Classy ja!
Handplockade gpuer som klockar bättre, nästan garanterad Hynix eller Samsung minnen, 1400Mhz boost redan ifrån fabrik, acx kylaren är riktigt bra. Sen är deras garantier dom bästa jag vet!

Permalänk
Medlem

Asus för de är bäst (enligt mig)!

Permalänk
Medlem

Köpte ett MSI GTX 980 Gaming kort, och det ersätter mina 680 sli, kan bara säga att det är underbart! Semipasivt och tyst och svalt, går som tåget direkt ur lådan, överklocknings potentialen är suverän. Det presterar ca~15-20% bättre i standardutförandet d.v.s. fabriksOC än mina 680 sli!!
Det är nog det bästa köpet jag gjort..efter SSD'n.:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Tjena gubbs!

Är sjukt intresserad av ett "ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP! Extreme". Är det någon som har erfarenhet utav ZOTAC? Har aldrig hört talas om dom nämligen. Vad tycker ni? + att man får 5 års garanti på kortet om man registrerar sig inom 28 dagar efter köp vilket är awesome!!

http://www.inet.se/produkt/5411282/zotac-geforce-gtx-980-4gb-amp-extreme

Permalänk
Medlem
Skrivet av oompii:

Tjena gubbs!

Är sjukt intresserad av ett "ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP! Extreme". Är det någon som har erfarenhet utav ZOTAC? Har aldrig hört talas om dom nämligen. Vad tycker ni? + att man får 5 års garanti på kortet om man registrerar sig inom 28 dagar efter köp vilket är awesome!!

http://www.inet.se/produkt/5411282/zotac-geforce-gtx-980-4gb-amp-extreme

Körde 460 i sli med "referens"-kylare den cirkulära som ofta idag sitter på nvidias kort ifrån fabrik. Rulla på bra!
Sitter i en polares dator än idag tre år gamla!
Har inget varken negativt elle rpositivt att säga. Det abra fungerar

Ont. so har jag msi 680 lightning och gillar kylaren väldigt mycket och har sneglat på msi varianten på 980'it.

Ej, fanboy (eller?) bara blivit mycket msi

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Körde 460 i sli med "referens"-kylare den cirkulära som ofta idag sitter på nvidias kort ifrån fabrik. Rulla på bra!
Sitter i en polares dator än idag tre år gamla!
Har inget varken negativt elle rpositivt att säga. Det abra fungerar

Ont. so har jag msi 680 lightning och gillar kylaren väldigt mycket och har sneglat på msi varianten på 980'it.

Ej, fanboy (eller?) bara blivit mycket msi

Ja MSI är riktigt najs! Hade varit ett lätt val om det inte vore för den grymt clockade ZOTAC:en ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Körde 460 i sli med "referens"-kylare den cirkulära som ofta idag sitter på nvidias kort ifrån fabrik. Rulla på bra!
Sitter i en polares dator än idag tre år gamla!
Har inget varken negativt elle rpositivt att säga. Det abra fungerar

Ont. so har jag msi 680 lightning och gillar kylaren väldigt mycket och har sneglat på msi varianten på 980'it.

Ej, fanboy (eller?) bara blivit mycket msi

http://media.msi.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_it...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Den e ju kass
Finns värre typ asus-modellen med fem 30mm - fläktar!

Syftade på att den som sitter på lightning var vettig!

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Den e ju kass
Finns värre typ asus-modellen med fem 30mm - fläktar!

Syftade på att den som sitter på lightning var vettig!

Måste vara detta som du syftar på?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oompii:

Ja MSI är riktigt najs! Hade varit ett lätt val om det inte vore för den grymt clockade ZOTAC:en ^^

Zotacen är för jävla ful. Jag är sugen på den men kan inte köpa den för att den är hemsk. Blir evga eller gigabyte istället
Sen är texten på backplaten åt fel håll. Sånt stör mig (tur att gigabyte fixat detta på 980)

Permalänk
Avstängd

Hade MSI 980 Gaming haft backplate hade den sålt dubbelt smör i solsken..dåligt av MSI att snåla in

Permalänk
Medlem

Eviga om du ska byta till vattenblock , dom tillåter det sålänge du inte skadar kortet. Tror inte de andra märken tillåter det.

Refr kylare annars om du ska köra sli.

Evga classy är fint om du ska ha kvar 3e parts kylare.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb