Asus GTX 970 STRIX . [Dåliga resultat i benchmarks /mod]

Permalänk
Avstängd

Asus GTX 970 STRIX . [Dåliga resultat i benchmarks /mod]

Precis börjat testköra mitt nya Asus gtx 970 strix (+4790k) och jag är hittils mycket besviken, alla benchmarks jag testat hittils är klart mycket sämre än vad sweclockers tester visar. Mina resultat hamnar ungefär där gtx 770 gör på sweclockers test artikel: http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx-980-och-gtx-970/. :/

Exempel:

3dmark firestrike: 9435
graphics score: 10875

unigen valley, extreme hd:
fps 47, Score: 1967

(sweclockers asus strix kort får 2385, medans 770gtx får 1904)

metro last light benchmark (samma inställningar som swec):
Average fps : 56

På sweclockers graph får Asus strix gtx970 74fps medans gtx770 får 55fps,

hur fan kan detta vara möjligt att mitt kort presterar så jävla dåligt?
Kan det vara mitt PSU som är för klent? Moderkort? Kan de spela roll vilken prestanda man får ut av sitt kort?

EDIT: "Ok . Dumt av mig att tro att asus hemsida hade de senaste drivrutinerna. Med de nyaste 344.16 fick jag mycket bättre resultat:

Cinebench opengl: 154.2
3d mark firestrike: 9774 (något sämre än swec´s test av samma kort (9982)
Unigen valley: 2420 (bättre än swec´test av samma kort (2385)

metrolastlightbenchmark: 77.6 fps (0,4 fps mindre än swec test av samma kort)
"

Förtydligad rubrik
Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du samma drivrutin som använts för SweC's test och samma inställningar i spelen inkl. upplösning?
Hur ser det ut om du loggar cpu-användning samt gpu-användning, temperatur och frekvens medan du spelar?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Kör den senaste drivrutinen på asus support sida . 344.05 (sweclockers har kört ngn 344.07 beta, Ska det verkligen göra sådan skillnad?)

Ja jag kör exakt samma inställningar för spelet... Metro Last light har ett eget benchmark program och i swec artikel har de screenshot på inställningarna de kör. 100% säker att det är samma.

Temperaturerna är bra på både cpu och gpu. Frekvens vet jag inte vad du menar.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Avstängd

Har du ens överklockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Kör den senaste drivrutinen på asus support sida . 344.05 (sweclockers har kört ngn 344.07 beta, Ska det verkligen göra sådan skillnad?)

Ja jag kör exakt samma inställningar för spelet... Metro Last light har ett eget benchmark program och i swec artikel har de screenshot på inställningarna de kör. 100% säker att det är samma.

Temperaturerna är bra på både cpu och gpu. Frekvens vet jag inte vad du menar.

Drivrutinerna är otroligt dåligt optimerade för dom nya korten ännu så det kommer bli bättre så fort dom löst lite kompabilitetsproblem.
Ju nyare drivrutiner även om det är beta ju bättre bör dom funka på dom nya korten.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Har du ens överklockat?

Är du seriöst? Kortet är Asus gtx 970 strix OC och är fabriksöverklockat precis som sweclockers har användt i sina testar.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Entusiast
Skrivet av guanabana:

Är du seriöst? Kortet är Asus gtx 970 strix OC och är fabriksöverklockat precis som sweclockers har användt i sina testar.

Du ska ladda ner ifrån Nvidias hemsida, inte Asus. Dra ner senaste ifrån Nvidia och se om problemet kvarstår.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mac83:

Drivrutinerna är otroligt dåligt optimerade för dom nya korten ännu så det kommer bli bättre så fort dom löst lite kompabilitetsproblem.
Ju nyare drivrutiner även om det är beta ju bättre bör dom funka på dom nya korten.

Okej nvidia hade visst nyare drivrutiner än vad som fanns på asus hemsida. Ursäkta ska installera deras nyaste 344.16 för att se om det blir någon förbättring.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guanabana:

Är du seriöst? Kortet är Asus gtx 970 strix OC och är fabriksöverklockat precis som sweclockers har användt i sina testar.

Är du seriös när du inte omfattar vare sig du jämför överklockade resultat eller ej?

Permalänk
Medlem

Högre än så bör du ju absolut ligga, jag ligger med min 2500k och MSI 970 (väldigt lätt överklockat dock) på FPS: 57.0 Score: 2385 i Unigine Valley Extreme HD.
Du har inget som ligger i bakgrunden och käkar GPU prestanda?

Edit: nvm, såg i GPU-Z att överklockningen på kortet hade nollställts efter en drivercrash så detta är stock.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mac83:

Drivrutinerna är otroligt dåligt optimerade för dom nya korten ännu så det kommer bli bättre så fort dom löst lite kompabilitetsproblem.
Ju nyare drivrutiner även om det är beta ju bättre bör dom funka på dom nya korten.

Skrivet av guanabana:

Okej nvidia hade visst nyare drivrutiner än vad som fanns på asus hemsida. Ursäkta ska installera deras nyaste 344.16 för att se om det blir någon förbättring.

Du ska verkligen försöka använda de senaste från Nvidia. I och med att korten är så pass nya så kan varje ny version göra otroligt stor skillnad på prestandan. Det är alltid så när man köper en produkt som precis har kommit ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

344.16 kommer säkert lösa hans problem 344.11 har också officiellt stöd för de nya 9XX korten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Högre än så bör du ju absolut ligga, jag ligger med min 2500k och MSI 970 (väldigt lätt överklockat dock) på FPS: 57.0 Score: 2385 i Unigine Valley Extreme HD.
Du har inget som ligger i bakgrunden och käkar GPU prestanda?

Edit: nvm, såg i GPU-Z att överklockningen på kortet hade nollställts efter en drivercrash så detta är stock.

Låter lågt...fick 2450p i Valley med mitt r9 290 Tri-x

Permalänk
Avstängd

Ok . Dumt av mig att tro att asus hemsida hade de senaste drivrutinerna. Med de nyaste 344.16 fick jag mycket bättre resultat:

Cinebench opengl: 154.2
3d mark firestrike: 9774 (något sämre än swec´s test av samma kort (9982)
Unigen valley: 2420 (bättre än swec´test av samma kort (2385)

metrolastlightbenchmark: 77.6 fps (0,4 fps mindre än swec test av samma kort)

Ok jag är nöjd. Ursäkta att jag störde

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem

Är det ens konstigt då ni inte har samma processor? Du jämför hela firestrike poängen som tar in både processor samt gpu, mot deras överklockade processor... så ja..

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, (har lite av samma problem)

hejsan, jag vet inte om jag har samma problem som trådskaparen men när jag kör samma test som SC gör på deras asus GTX 970 strix så får jag bara 9125 i score, och tycker det är lite om man jämför med deras poäng som dom fick. men sen såg jag att dom kör deras test med en i7 processor klockad och med 16gb minne. och deras score är 9982. är det så stor skillnad från i5 4690k och 8gb minne? eller borde jag ha lite mer poöng.

sedan såg jag att deras grafikpoäng hamna på 11145 medans min hamna på 11405 så allt kanske stämmer som det ska?

Permalänk
Medlem

Jag ville inte spama i tråden eller något sådant men skulle jätta gärna uppskatta svar av någon, haha
har ändå hålt fingrarna i styr 2 dagar nu från att skriva här igen annars får jag väl göra ett nytt forum eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

hejsan, jag vet inte om jag har samma problem som trådskaparen men när jag kör samma test som SC gör på deras asus GTX 970 strix så får jag bara 9125 i score, och tycker det är lite om man jämför med deras poäng som dom fick. men sen såg jag att dom kör deras test med en i7 processor klockad och med 16gb minne. och deras score är 9982. är det så stor skillnad från i5 4690k och 8gb minne? eller borde jag ha lite mer poöng.

sedan såg jag att deras grafikpoäng hamna på 11145 medans min hamna på 11405 så allt kanske stämmer som det ska?
http://i.imgur.com/n9W4nIn.jpg

Skrivet av ackki:

Jag ville inte spama i tråden eller något sådant men skulle jätta gärna uppskatta svar av någon, haha
har ändå hålt fingrarna i styr 2 dagar nu från att skriva här igen annars får jag väl göra ett nytt forum eller?

Ja, tycker allt ser rimligt ut.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Ja, tycker allt ser rimligt ut.

okej, tack för hjälpen! jag tror mitt kort lider lite svagt av coil whine, har du/någon nå bra tips på hur man kan belasta kortet ganska tungt för att se hur mkt det "verkligen" är (har inga tungt krävande spel på datorn så).så jag har kört novabench (vet inte om den belastar mkt) men den testar ju kortet i typ 3100 fps. eller finns det något bättre sätt att belasta det på? program? gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

okej, tack för hjälpen! jag tror mitt kort lider lite svagt av coil whine, har du/någon nå bra tips på hur man kan belasta kortet ganska tungt för att se hur mkt det "verkligen" är (har inga tungt krävande spel på datorn så).så jag har kört novabench (vet inte om den belastar mkt) men den testar ju kortet i typ 3100 fps. eller finns det något bättre sätt att belasta det på? program? gratis?

Dina poäng ser normala ut och ja...En spelmeny med typ 300 fps+ testar verkligen om det har coilwhine. Annars bör du väl kunna köra säg 3dmark och lyssna, annars ska som sagt väldigt hög FPS kunna avgöra om du har coilwhine mycket enklare. Har aldrig läst om ett kort som INTE har coilwhine med över runt 300-400 FPS och BARA har det i tyngre spel där man ligger på 60-150 fps.

Så kortfattat, ska du VERKLIGEN se om ditt kort lider av coilwhine, kör igång något med vääääldigt hög FPS, typ 500+.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Dina poäng ser normala ut och ja...En spelmeny med typ 300 fps+ testar verkligen om det har coilwhine. Annars bör du väl kunna köra säg 3dmark och lyssna, annars ska som sagt väldigt hög FPS kunna avgöra om du har coilwhine mycket enklare. Har aldrig läst om ett kort som INTE har coilwhine med över runt 300-400 FPS och BARA har det i tyngre spel där man ligger på 60-150 fps.

Så kortfattat, ska du VERKLIGEN se om ditt kort lider av coilwhine, kör igång något med vääääldigt hög FPS, typ 500+.

Som vad skulle det va för spel haha. körde 3dmark och lyssna och upplevde inte att det lätt alls så mkt, bara lite.
spelar ju wow och där låter det lite också inte så jag stör mig på det. mitt kort kanske inte lider av det så mkt trots allt... jag får tacka för hjälpen

Så vad menar du? borde jag ha mer poäng? grafikpoöng va nästan det samma som mitt. men den totala skilde ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

Som vad skulle det va för spel haha. körde 3dmark och lyssna och upplevde inte att det lätt alls så mkt, bara lite.
spelar ju wow och där låter det lite också inte så jag stör mig på det. mitt kort kanske inte lider av det så mkt trots allt... jag får tacka för hjälpen

Så vad menar du? borde jag ha mer poäng? grafikpoöng va nästan det samma som mitt. men den totala skilde ju.

En spelmeny? Typ i WoW t ex. Finns andra spel där du kan nå den FPSen med, gamla godingar lär man inte ha problem med precis.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

En spelmeny? Typ i WoW t ex. Finns andra spel där du kan nå den FPSen med, gamla godingar lär man inte ha problem med precis.

kan man på något sätt se vad FPSen ligger på? tex i wow kan jag hitta det in game men inte i spelmenyn haha. har inte så mkt spel på datorn, men gamla CS 1.6 borde nog funka då haha. blir och testa det imorgon, är nämligen inte hemma idag så. men jag får åter igen tacka för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

kan man på något sätt se vad FPSen ligger på? tex i wow kan jag hitta det in game men inte i spelmenyn haha. har inte så mkt spel på datorn, men gamla CS 1.6 borde nog funka då haha. blir och testa det imorgon, är nämligen inte hemma idag så. men jag får åter igen tacka för hjälpen

Fraps. Stäng av vsync bara.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Fraps. Stäng av vsync bara.

okej, jag laddade ner CS 1.6 och stängde av Vsync och testade vrida och vända på alla grafik inställningar men den vägrade hoppa över 100 FPS vad jag än gjorde haha. startade jag vsync så hoppa FPSs ner till 60. och deta va i spel menyn, inte i game asså. så vad kan jag göra? eller finns det något annat spel som det funkar bättre med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

okej, jag laddade ner CS 1.6 och stängde av Vsync och testade vrida och vända på alla grafik inställningar men den vägrade hoppa över 100 FPS vad jag än gjorde haha. startade jag vsync så hoppa FPSs ner till 60. och deta va i spel menyn, inte i game asså. så vad kan jag göra? eller finns det något annat spel som det funkar bättre med?

Så länge sen jag körde så minns inte kommandot för att låsa fpsen, som det verkar som att du gjort. fps_max kanske?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Så länge sen jag körde så minns inte kommandot för att låsa fpsen, som det verkar som att du gjort. fps_max kanske?

Japp fps_max 9999 typ, kan behöva sätta developer 1 också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Så länge sen jag körde så minns inte kommandot för att låsa fpsen, som det verkar som att du gjort. fps_max kanske?

Skrivet av lowngcawt:

Japp fps_max 9999 typ, kan behöva sätta developer 1 också

Skickades från m.sweclockers.com

okej, tack båda. Ska testa det imorgon igen och så får vi om det blir bättre resultat

Edit: testade det lite fort nyligen, funkar fortfarande inte, den är låst vid 100. skrev in båda sakerna men inge resultat

Edit2: hittade fps_override den låg på noll och det räckte att jag ändra den till 1 så hoppa FPSn till 1900 mer/mindre och då låter den en del. men så fort jag öppnar menyer så att FPSn sjunker till under 1000 så låter det inte alls så mkt. att jag låter nog ljudet va så får det ligga och surra där i sin ensamhet haha. och jag kör fläktarna i 5V. så fort jag kör dom i 12V så låter fläktarna mer ändå så (med under 1000fps). och jag hade tex 1900fps så lät det mer än fläktarna i 12V men inte mkt. Tack för hjälpen alla!