Permalänk
Medlem

Hur få bättre wifitäckning ?

Tjenare.

Nu har jag tröttnat helt på min wifitäckning hemma. Kör idag med en kombo modem/router från telenor. Tyckte att det va ganska dålig täckning redan där men dom skickar säkert inte med några superprylar. Fick testat en dovado-router som vad jag läst mig till ska vara bra, men ingen skillnad. Kopplade återigen in telenorroutern men i vardagsrummet å vips så har jag grym wifi. Men jag vill gärna ha routern i tvättstugan där jag har mitt lilla mediaskåp, så vad ska jag köpa för att få bättre täckning i vardagsrummet som är 10m från tvättstugan.

//Jimmy

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är att montera accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har också min router i mitt mediaskåp i tvättstugan. Mediaskåpet är inbyggt i väggen med en metallucka. Wifi täckningen blir således riktigt dålig om man inte står precis vid mediaskåpet.

Jag köpte en sån här:

https://www.dustinhome.se/product/5010596628/wn3000rp-univers...

och är hur nöjd som helst med min täckning nu!

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är att montera accesspunkter.

Lyssna på mrqaffe (han verkar ha bäst koll här på forumet). Skaffa accespunkt/er. Dra en kabel mellan tvättstugan och rummet där du vill ha bättre täckning, montera där sedan en AP. Avråder starkt från att lösa det hela ned extender.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk

Jag är supernöjd med en uppsättning Ubiquiti Unifi AP trådanslutna till min Asus-router (med avslagen wifi).

Visa signatur

| Intel Core i7-13700K | Noctua NH-D14 | MSI Pro Z690-A | Corsair 64 GB | Samsung Pro 980 2TB + Kingston KC2500 2TB + A2000 1TB NVMe | KFA2 GTX 3080 | Corsair RM1000X Shift | Fractal Design Meshify 2 | W11 Pro x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync | Varmilo VA88M | Logitech G305 | Corsair HS70 PRO | VKB Gunfighter Mk.III + MCG Pro | VPC MongoosT-50CM2 | Monstertech | DELANCLiP Fusion | Secretlab OMEGA |

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med en router (Zyxel) från BBB. Jag stängde av wifi i den och satte in en accesspunkt (ASUS) i nätet centralt placerad i huset. Sen dess har jag bra täckning i hela huset inlusive tomt och garage utan behov av repeaters, slipper roaming problem.

En sån här har jag...
http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/asus-ea-...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stroemberg:

Jag är supernöjd med en uppsättning Ubiquiti Unifi AP trådanslutna till min Asus-router (med avslagen wifi).

Kan Stroemberg ge lite "data" på vilka överföringshastigheter du får med Ubiquiti Unifi AP? Är intresserad av att själv skaffa samt det är säkert ett bra alternativ för Ts.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk

Jag kör en lite kombo mix. Telia router <-> Powerline <-> Accesspunkt <->WIFI, Fungerar väldigt bra för mig

Full wifi täckning i hela huset.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk

Har samma problem

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias95g:

Jag kör en lite kombo mix. Telia router <-> Powerline <-> Accesspunkt <->WIFI, Fungerar väldigt bra för mig

Full wifi täckning i hela huset.

tobias95g: blir inte powerlinen en flaskhals i ditt nätverk? Vad får du ut för hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Skrivet av yttox:

tobias95g: blir inte powerlinen en flaskhals i ditt nätverk? Vad får du ut för hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara 8mbit, så flaskhals finns inte.
Har testat att flytta några stora filer och går ca 70mbit.

Borde komma lite högre om jag tog bort de 2 skarvdoser som sitter.

*Edit. Humm, idag ger den bara 45Mbit/s. jaja, duger för mig ändå. Edit*

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobias95g:

Har bara 8mbit, så flaskhals finns inte.
Har testat att flytta några stora filer och går ca 70mbit.

Borde komma lite högre om jag tog bort de 2 skarvdoser som sitter.

*Edit. Humm, idag ger den bara 45Mbit/s. jaja, duger för mig ändå. Edit*

Stämmer ganska bra med de erfarenheter jag har av powerlines/homeplug. Många har ju 100mbit idag och då vill man ju maxa ut den hastigheten. I så fall är det kabel och AP som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

En följdfråga; jag köpte en https://www.dustinhome.se/product/5010796493/rp-ac52 och den fungerar inte riktigt som jag tänkt mig (tror jag). Installationsansvisningarna är ruskigt dåliga och vad jag förstår så skapar denna extra nätverk att ansluta till när man är utom räckvidden för routern. Jag var egentligen ute efter en lösning där jag kan röra mig fritt i lägenheten och alltid ha bra täckning. Problemet nu är att jag måste byta nätverk manuellt eller gå helt ur räckvidd för routern för att förstärkarens nät ska användas. Problemet är att signalen är dålig, inte helt obefintlig. Har jag för stora förhoppningar, har jag missuppfattat installationsanvisningarna, har jag köpt fel produkt eller går detta inte att få till som jag vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

En följdfråga; jag köpte en https://www.dustinhome.se/product/5010796493/rp-ac52 och den fungerar inte riktigt som jag tänkt mig (tror jag). Installationsansvisningarna är ruskigt dåliga och vad jag förstår så skapar denna extra nätverk att ansluta till när man är utom räckvidden för routern. Jag var egentligen ute efter en lösning där jag kan röra mig fritt i lägenheten och alltid ha bra täckning. Problemet nu är att jag måste byta nätverk manuellt eller gå helt ur räckvidd för routern för att förstärkarens nät ska användas. Problemet är att signalen är dålig, inte helt obefintlig. Har jag för stora förhoppningar, har jag missuppfattat installationsanvisningarna, har jag köpt fel produkt eller går detta inte att få till som jag vill?

Kör du den där (rp-ac52) som extender eller som AP?

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Kör du den där (rp-ac52) som extender eller som AP?

Bra fråga. Jag vet tydligen inte skillnaden, förklara gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Lyssna på mrqaffe (han verkar ha bäst koll här på forumet). Skaffa accespunkt/er. Dra en kabel mellan tvättstugan och rummet där du vill ha bättre täckning, montera där sedan en AP. Avråder starkt från att lösa det hela ned extender.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är det fel att använda en extender ?

Accespunkt/er måste trådanslutas till routern verkar det som, är det enda sättet att installeras en accespunkt.
Har absolut ingen möjlighet att dra fler kablar om jag inte kan nyttja något av de som redan är draget i väggarna

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stroemberg:

Jag är supernöjd med en uppsättning Ubiquiti Unifi AP trådanslutna till min Asus-router (med avslagen wifi).

Slår också ett slag för dessa. Kör på mitt jobb på 12 kontor runt om i världen. Funkar sjukt bra. Är tveksam till om du ens behöver fler än en, om du sätter den i högt upp i taket. De når långt om du sätter antennstyrkan på max.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge mig lite "siffror" på hur ubiquiti unifi AP presterar sett till överföringshastighet?

Vad gäller att välja bort användande av extender så kan sägas att de ger:" Dubbel latens, halv hastighet." Finns massa skrivet om detta. Extender/repeater är ingen bra teknisk lösning helt enkelt.

Jimman: har du kablar draget redan i väggen? I så fall varför inte använda dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Själv kör jag via elnätet med adaptrar. 100 Mbps är inga problem.

Antingen kan du via elnätet flytta din router ifrån metallskåpet eller kör du en AP där det passar bäst i huset som är kopplad till din router via elnätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Någon som kan ge mig lite "siffror" på hur ubiquiti unifi AP presterar sett till överföringshastighet?

Vad gäller att välja bort användande av extender så kan sägas att de ger:" Dubbel latens, halv hastighet." Finns massa skrivet om detta. Extender/repeater är ingen bra teknisk lösning helt enkelt.

Jimman: har du kablar draget redan i väggen? I så fall varför inte använda dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag inte den senaste modellen här på kontoret och vi är väl 40pers på nätverket men via lan får jag ut 40mbit på vår 100mbit lina och via wifi får jag ut 36 just nu, så den begränsar inte så mkt. Och då kör jag inte 5ghz bandet. Lite missvisande siffror men de presterar väldigt bra, och räckvidden är bra
Ska se om jag kan köra lite LAN-WLAN hastighetstest åt dig så du får lite mer realistiska siffror.

EDIT: Om jag skulle köpa en idag skulla jag satsa på den nya som har AC standarden. För att vara lite framtidssäker.

EDIT 2: Lite mätning. Är Ansluten med 144mbit n-standard, 2.4ghz bandet. Mäter WLAN->LAN och fick följande resultat:

Client connecting to 192.168.9.11, TCP port 5001
TCP window size: 64.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local 192.168.9.223 port 54339 connected with 192.168.9.11 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-60.0 sec 371 MBytes 51.8 Mbits/sec

Får räknas som bra för att vara ett WiFi. Jag sitter dock en ganska bra bit bort från AP:n med vägg emellan. Skulle få ut högre hastighet om jag mätte med UDP också för den delen.

EDIT 3: Har en nyare modell på ett annat kontor, ska testa där också när jag får tillfälle

EDIT 4: Kom på att jag borde testa LAN-LAN för att ge en rättvisare jämförelse. Verkar som det är vårt lokala nätverk som sätter stopp snarare än AP:n då jag i princip får samma hastigheter över kabel:

Client connecting to 192.168.9.11, TCP port 5001
TCP window size: 64.0 KByte (default)
------------------------------------------------------------
[ 3] local 192.168.9.81 port 59127 connected with 192.168.9.11 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 3] 0.0-60.0 sec 428 MBytes 59.8 Mbits/sec

Om någon annan är intresserad av att testa också så är det iperf jag kör för att mäta:
https://iperf.fr/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yttox:

Någon som kan ge mig lite "siffror" på hur ubiquiti unifi AP presterar sett till överföringshastighet?

Vad gäller att välja bort användande av extender så kan sägas att de ger:" Dubbel latens, halv hastighet." Finns massa skrivet om detta. Extender/repeater är ingen bra teknisk lösning helt enkelt.

Jimman: har du kablar draget redan i väggen? I så fall varför inte använda dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är oerhört svårt att mäta wifihastigheten på ett bra sätt eftersom den beror på vad dina grananr gör och hur lokalen ser ut, man kan ju mäta i ett skärmat rum med enheterna 1 m från varandra för att få nått sorts "meningslöst" referensvärde men det säger ju inget om hur verkligheten blir, själlv så bor jag wifimässigt bra, jag har inga omgivande nät på 5GHz och en granne jag kan känna av i en änden av huset och när jag använder bättre antenner, jag har alltså i princip inga störningar alls och har mätt 100Mbit genom Telias "hatade smart"
Det finns däremot tester på Unifi sett som system.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3218...
Men om du inte är ensam i etern och har fri sikt mellan enheterna och avståndet inte är långt så kommer andra saker också att påverka hastigheten så den måste mätas på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka alla för bra svar och snabb hjälp. Fick handlat en ASUS EA-N66 på väg till jobbet idag.
Får se om de blir inkoppling ikväll, återkommer med funktion.

//Jimmy

Permalänk
Medlem

Nackdelen med EA-N66 är att den inte klarar två frekvenskbanden samtidigt som jag förstått utan man måste välja. Jag själv kör en rt-n66u som AP och den klarar köra både 2,4 och 5 GHz bandet samtidigt. Kommer upp i ca 20MB/s när jag laddar ner en film från min NAS.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av yttox:

Nackdelen med EA-N66 är att den inte klarar två frekvenskbanden samtidigt som jag förstått utan man måste välja. Jag själv kör en rt-n66u som AP och den klarar köra både 2,4 och 5 GHz bandet samtidigt. Kommer upp i ca 20MB/s när jag laddar ner en film från min NAS.

Inte ens om man kör in DD-WRT på den?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vet inte faktiskt. Har inte ens koll på vilken firmware som man kan köra på den men den frågan kanske någon annan här kan svara på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Unifi är en entrepriselösning till ett vanligt pris.

Är inte byggda för att prestera max i överförningshastighet, faktum är att deras vanliga Unifi AP bara har en 100Mbit/s port och därmed begränsas hastighet direkt. Därimot är det ett utmärkt produkt ifråga om stabilitet och managering.

Den kräver också att du kör en servermjukvara till den, linux eller windows. Övrigt som är bra att känna till er att deras vanliga modell (ej Pro) kör en egen standard för PoE så koppla inte den i en vanlig PoE port i en switch etc.

Managerar en miljö med ett hundratal Unifi av ovan nämnd modell som nu snart är inne på sitt tredje år sedan nummer 1 monterades och vi kunde inte nöjdare. Mestadels när man jämför kostnaden man investerat kontra Cisco, HP eller Aruba för motsvarande funktion.

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte riktigt jämföra Aruba med ubiquiti.
Det senare har inte ens i närheten av Arubas feature set/lösningar för en komplett WLAN infrastruktur.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"