Är det värt att vänta på ASUS STRIX 970?

Permalänk
Medlem

Är det värt att vänta på ASUS STRIX 970?

Hej!

Som ni kanske eller inte redan vet så är ASUS STRIX 970 slut i princip överallt, jag har beställt två stycken från inet men har tyvärr inte fått mina än pga krångel från leverantör. Jag har fått erbjudande från inet att byta ut mina strix mot 2 stycken MSI kort istället. (Grafikkorten är en del utav en dator dom ska montera).

Hur skulle ni ha gjort? Väntat på ASUS korten eller bytt till MSI korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vsven92:

Hej!

Som ni kanske eller inte redan vet så är ASUS STRIX 970 slut i princip överallt, jag har beställt två stycken från inet men har tyvärr inte fått mina än pga krångel från leverantör. Jag har fått erbjudande från inet att byta ut mina strix mot 2 stycken MSI kort istället. (Grafikkorten är en del utav en dator dom ska montera).

Hur skulle ni ha gjort? Väntat på ASUS korten eller bytt till MSI korten?

Jag tycker att du ska vänta på Asus korten är nog värt det.

Permalänk
Medlem

MSIs verkar till och med tystare/svalare.
Källa: http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/baesta-ge...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Jo kanske det men vissa hade problem med coil whine på Msi 970 modellen

Permalänk
Medlem

Flera här på forumet har problem med coilwhine på sina MSI 970 kort. Jag är dock inte drabbad.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 970 från msi är inte heller drabbad av coil whine ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Jo kanske det men vissa hade problem med coil whine på Msi 970 modellen

Jaha med det tilläget så kanske det inte är ett självklart val då.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Enligt Inets hemsida så ska dom få in nya Asus kort nu på lördag. Så tycker du ska vänta om du nu inte vill ha några andra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Avstängd

Jag satt också och väntade på bokning på inet och en på webhallen, webhallen trollade fram ett strix igår. Det har inget coilwhine förutom i vissa situationer, upptäckt det endast i crysis3 menyn när fps är 2500-4000 då whinar det men såfort man kommer in i Spelet så slutar det. Till er som har coil whine/ på msi korten, har ni konstant coilwhine i idle /load eller endast i dessa extrem fps situationer. Bör jag byta kortet eller är det normalt att whine kan uppstå såhär?

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1

Permalänk
Medlem
Skrivet av guanabana:

Jag satt också och väntade på bokning på inet och en på webhallen, webhallen trollade fram ett strix igår. Det har inget coilwhine förutom i vissa situationer, upptäckt det endast i crysis3 menyn när fps är 2500-4000 då whinar det men såfort man kommer in i Spelet så slutar det. Till er som har coil whine/ på msi korten, har ni konstant coilwhine i idle /load eller endast i dessa extrem fps situationer. Bör jag byta kortet eller är det normalt att whine kan uppstå såhär?

Har också bara whine i höga fps, har testat diablo3, Sc2, bf4, Cs:go, dota2, Crysis 3 och märker inte av det i något av dessa spel. Har nu även satt in en spärr i Rivatuner så man slipper ljudet i menyer.
Tänkte lämna tillbaka det först, men tror nog jag skippar det nu. Spelar ändå på 2560x1440, så kommer aldrig upp i några fantasi fps ändå. Samt att skärmen går bara i 96hz.

Något jag undrar lite över är era temperaturer, får nämligen 76c som högst i load och en fan speed på 70% (dock fortfarande väldigt tyst). Är inte detta lite varmt/högt? Inte särskilt varmt i rummet och har bra kylning iofs av ett varmt chassi.

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pollux89:

Har också bara whine i höga fps, har testat diablo3, Sc2, bf4, Cs:go, dota2, Crysis 3 och märker inte av det i något av dessa spel. Har nu även satt in en spärr i Rivatuner så man slipper ljudet i menyer.
Tänkte lämna tillbaka det först, men tror nog jag skippar det nu. Spelar ändå på 2560x1440, så kommer aldrig upp i några fantasi fps ändå. Samt att skärmen går bara i 96hz.

Något jag undrar lite över är era temperaturer, får nämligen 76c som högst i load och en fan speed på 70% (dock fortfarande väldigt tyst). Är inte detta lite varmt/högt? Inte särskilt varmt i rummet och har bra kylning iofs av ett varmt chassi.

Om du får 76c som högsta temperatur och kortet håller sig tyst så verkar allt vara i sin ordning. Ett kort på 70c slits inte mer än ett kort i 60c t.ex.

Permalänk
Medlem

Fick mitt Asus 970 igår. Hunnit testa lite och jag måste säga att jag är mycket nöjd.
Väldigt tyst om inte annat. Har ett vattenblock som ska på, men nu finns det ingen anledning att stressa
Däremot klockar det inte riktigt som jag vill. Av någon konstig anledning får jag inte ur mer volt än 1212mv trots att man drar på mer i programmen (testat Asus tweak, AB, evga precision X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irdeto:

Fick mitt Asus 970 igår. Hunnit testa lite och jag måste säga att jag är mycket nöjd.
Väldigt tyst om inte annat.

Inga coil whine-bekymmer?

Permalänk
Medlem

jag har haft två msi gtx 970 som jag lämnat tillbaka pga coil whine, har nu ett asus gtx 970 strix som jag e supernöjd med och inget coil whine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scab:

Inga coil whine-bekymmer?

Nej, verkligen ett tyst kort i alla avseenden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pollux89:

Har också bara whine i höga fps, har testat diablo3, Sc2, bf4, Cs:go, dota2, Crysis 3 och märker inte av det i något av dessa spel. Har nu även satt in en spärr i Rivatuner så man slipper ljudet i menyer.
Tänkte lämna tillbaka det först, men tror nog jag skippar det nu. Spelar ändå på 2560x1440, så kommer aldrig upp i några fantasi fps ändå. Samt att skärmen går bara i 96hz.

Något jag undrar lite över är era temperaturer, får nämligen 76c som högst i load och en fan speed på 70% (dock fortfarande väldigt tyst). Är inte detta lite varmt/högt? Inte särskilt varmt i rummet och har bra kylning iofs av ett varmt chassi.

Ja 76 grader är det högsta jag sett gpun komma upp i. I Crysis 3 på ultra ligger den oftast på 69-74 grader. I många mindre krävande spel som cs:go runt 52grader.

Visa signatur

MB: Asus z97-a CPU: i7-4790k + Noctua NH-D14 RAM: 32GB @ 1600MHz GPU: Asus gtx 970 strix PSU:Corsair rm650 Chassi: Fractal Design r4 SSD: Samsung 850 pro 256gb HD: 2x 1tb Skärm: Asus vg248qe 144hz Ljud: ---- Keyboard:Qpad mk-50 MX Brown Mus: Zowie FK1