Moderkortet tog eld. Nytt nätagg. Klok idé ???

Permalänk

Moderkortet tog eld. Nytt nätagg. Klok idé ???

Goddag!

Har en 6år gammal pc. Moderkortet tog eld. Så jag köper ett begagnat moderkort nu av en kille..
Kan det vara värt att investera ett nytt Nätagg också?

Känns som det inte är något fel på mitt gamla då inget annat tog eld i min dator?
Under dessa 6år har detta nätagget använts väldigt mycket..Om det är relevant..

Mitt nätagg: Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,

Vad tycker/tänker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompan86:

Goddag!

Har en 6år gammal pc. Moderkortet tog eld. Så jag köper ett begagnat moderkort nu av en kille..
Kan det vara värt att investera ett nytt Nätagg också?

Känns som det inte är något fel på mitt gamla då inget annat tog eld i min dator?
Under dessa 6år har detta nätagget använts väldigt mycket..Om det är relevant..

Mitt nätagg: Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,

Vad tycker/tänker ni?

Beror väl lite på vad anledningen är till att ditt moderkort gick. Har du fastställt vad felet var?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av gugel:

Beror väl lite på vad anledningen är till att ditt moderkort gick. Har du fastställt vad felet var?

Hur kan man lista ut det?
Lågan kom från baksidan av moderkortet.
Bakom denna "guld"-aktiga grejen vad det nu är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompan86:

Hur kan man lista ut det?
Lågan kom från baksidan av moderkortet.
Bakom denna "guld"-aktiga grejen vad det nu är.

http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/images/X-20071130153137...

Hur ser 8-pin CPU Power kabeln ut? Bränd eller hel?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av gugel:

Hur ser 8-pin CPU Power kabeln ut? Bränd eller hel?

Ser hel ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompan86:

Ser hel ut.

Har läst lite angående ditt problem. Verkar som att moderkortet var boven i det hela. Detta ska man ta med en nypa salt för det går aldrig att vara 100% säker på att det inte var nätagget. Men så som det ser ut så är det dåliga eller felaktiga moderkort. Mest såna som har riktigt kassa faser.

Vad är det för nätagg och moderkort? Går nog att räkna ut vilken som har högst risk för att ge upp så grovt.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av gugel:

Har läst lite angående ditt problem. Verkar som att moderkortet var boven i det hela. Detta ska man ta med en nypa salt för det går aldrig att vara 100% säker på att det inte var nätagget. Men så som det ser ut så är det dåliga eller felaktiga moderkort. Mest såna som har riktigt kassa faser.

Vad är det för nätagg och moderkort? Går nog att räkna ut vilken som har högst risk för att ge upp så grovt.

joo som sagt, 6år gammalt nätagg/moderkort.
Utan att ta nån risk vid byte till ett annat Moderkort kanske det är smartast att köpa ett nytt nätagg? Så värst dyra är dom inte iofs...
- Om risken finns förstås!

grejer;
Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,
ABIT IX38-QuadGT, X38, Socket-775, GbLAN

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompan86:

joo som sagt, 6år gammalt nätagg/moderkort.
Utan att ta nån risk vid byte till ett annat Moderkort kanske det är smartast att köpa ett nytt nätagg? Så värst dyra är dom inte iofs...
- Om risken finns förstås!

grejer;
Corsair Powersupply 550W Bulk, svart,
ABIT IX38-QuadGT, X38, Socket-775, GbLAN

Säkrast är att ersätta båda. Däremot om nätagget är intakt så bör nog bara moderkortet vara problemet. Tippar på moderkortet.

Var noga med att det inte finns något objekt som kortsluter moderkortet eller dylikt. Insekter kan också kortsluta om man har riktigt jävla otur.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Skrivet av gugel:

Säkrast är att ersätta båda. Däremot om nätagget är intakt så bör nog bara moderkortet vara problemet. Tippar på moderkortet.

Var noga med att det inte finns något objekt som kortsluter moderkortet eller dylikt. Insekter kan också kortsluta om man har riktigt jävla otur.

Tusen tack för svar!

Tänkte lite mer...;

Men jag antar att Nätaggregat har en livslängd?

Tänkte på en annan sak också.. Har inte direkt gjort rent i mitt Chassi på dessa 6 år.. Så en och annan dammråtta har flyttat in där. Jag vet att damm inte direkt leder ström. Men kanske annan skit fastat där och gjort någon kortslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompan86:

Tusen tack för svar!

Tänkte lite mer...;

Men jag antar att Nätaggregat har en livslängd?

Tänkte på en annan sak också.. Har inte direkt gjort rent i mitt Chassi på dessa 6 år.. Så en och annan dammråtta har flyttat in där. Jag vet att damm inte direkt leder ström. Men kanske annan skit fastat där och gjort någon kortslutning?

Så lite så
Det är inte helt omöjligt. Bäst vore faktiskt om du plockar isär allt och rengör ordentligt. Jag är ganska säker på att något som inte skulle varit där orsakade kortslutningen.

Tro det eller ej, jag hade fönstret öppet en gång och en nattfjäril flög in och campade bakom mitt moderkort. Jag var tvungen att plocka ut allting från chassit för att få ut den och det ledde till en halvtimmes jaga och leta. Har fobi för insekter som sätter sig i datorn. Skulle kännas jävligt ruttet om jag fick köpa ett nytt moderkort eller eventuellt andra komponenter för att en insekt ville åt värmen. Det är rätt så riskabelt med insekter. Det är ju där ordet "bug" kommer ifrån. De satte sig på resistorer och dylikt, kortslöt datorer förr i tiden. Så var det något fel kunde det vara en "bug".

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

6 år gammalt agg bör du byta ändå. Corsairs dyrare modeller brukar ha 7 år och dom något billigare 5 år typ ej modulära men ändå seasonic eller liknande OEM.
Så 6 år då är det dags oavset. Kondingar mm slits ut med tiden och har du haft brand i datorn så byt ut nätdelen med. Testa även andra komponmenter i en annan skräp dator som fungerar som du inte bryr dig mö om i fall du kan.

Jag bytte nätdel som hade gått. Visade sig att mosfetsen på grafikkortet gått men man ser inte det. Nätdelen går först. Sedan med ny nätdel så smäller mosfetsen bokstavligt talat så det vart en fin ljusbåge. Inget gick sönder men som sagt saker kan gå sönder utan att gå upp i rök men när man väl får matat dom med spänning igen så är komponenterna kortslutna internt och då kan det smälla redigt.

I det fallet jag nämnde så var det pga att GPU fläkten stannat så GPU:n kokat och drog med sig mosfetsen till VRM delen på grafikkortet och nätdelen offrade sig. Testade riggen med en 850W Silverstone Zeus, gammalt men gediget agg kapabelt av 1KW i praktiken. Fin ljusbåge i det grafikkortet. Inget dog, gfx kortet var redan dött pga överhettning så tog bort det och körde på inbyggda intel grafiken.

Men som sagt när man haft brand eller komponenter som överhettat och dött och man inte vet vilka dessa är så är det risk att dessa är kortslutna internt och kan orsaka merskada när agget bytts.
Så har man möjlighet att testa komponenter som GFX, HDD, ram mm i nåt gammalt lik till dator som fungerar men har lite värde så är det rätt smart innan man stoppar tillbaks det i sitt flong nya moderkort med ny nätdel.

Permalänk
Medlem

Det är ett kvalitets agg det där tvivlar det är nätagget men visst om det används hårt under 6 år så är det inte helt meninglöst å byta det ändå.

Se till att distanserna bakom modekortet sitter helt rätt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Det är ett kvalitets agg det där tvivlar det är nätagget men visst om det används hårt under 6 år så är det inte helt meninglöst å byta det ändå.

Se till att distanserna bakom modekortet sitter helt rätt

Funderade också på distanserna bakom moderkortet men det borde ha visats tecken på det tidigare isåfall.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Funderade också på distanserna bakom moderkortet men det borde ha visats tecken på det tidigare isåfall.

Man tycker det men inte säkert jag skulle iallfall kolla upp det först av allt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Man tycker det men inte säkert jag skulle iallfall kolla upp det först av allt.

Jopp, därför jag bad honom plocka isär och rengöra allting. Däremot är inte hans fall så unikt. Många som får felaktiga moderkort som brunnit upp på exakt samma punkt.

De flesta hade inga fel eller problem, utan det var bara designfel eller dålig batch. Kan tycka att 6 år är ganska dåligt för ett moderkort så det är nog definitivt en ren skithög eller ett riktigt dåligt exemplar.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk

Tack för alla svar!!

Vad var det för något som tog eld på mitt moderkort föresten?

Som sagt; på baksidan av moderkortet på transistorer som tillhörde denna Guldliknande pjäsen:

Google gjorde mig inte smartare...

?

Permalänk
Medlem

sitter strömförsörjning till cpu och kondingar till detta där under.

Visa signatur

- Corsair 450D | 4790K @ 4.7Ghz, 1.26v | G.Skill 16GB 2400Mhz | Asus Maximus VII Hero | MSI R9 270X -
- Alphacool Nexxos ST30 360 | Swiftech Apogee HD Black | Ek-DDC-2 + Ek DDC Res | 3xCorsair SP120 HP | Benq XL2430T -

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompan86:

Tack för alla svar!!

Vad var det för något som tog eld på mitt moderkort föresten?

Som sagt; på baksidan av moderkortet på transistorer som tillhörde denna Guldliknande pjäsen:
http://otavafiles.fi/plaza/s/f/editor/images/X-20071130153137...

Google gjorde mig inte smartare...

?

Troligtvis mosfets.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk

Hej igen!
Nu har jag byggt ihop min dator igen.
Slängde i ett begagnat moderkort samt ett NYTT nätagg. Nu funkar datorn igen!

Jag la märke till att även en hårddisk hade kraschat från när min gamla dator tog eld.
Minns att denna hårddisken lät konstigt dom sista veckorna den funkade.
Kan detta ha något samband med att moderkortet tog eld ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompan86:

Hej igen!
Nu har jag byggt ihop min dator igen.
Slängde i ett begagnat moderkort samt ett NYTT nätagg. Nu funkar datorn igen!

Jag la märke till att även en hårddisk hade kraschat från när min gamla dator tog eld.
Minns att denna hårddisken lät konstigt dom sista veckorna den funkade.
Kan detta ha något samband med att moderkortet tog eld ?

Det kan det definitivt ha, kan också vara så att den bara är gammal. Men brinner ens moderkort upp har man nog rätt att skylla på det. Du har tur att inte CPUn dog.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |