Vilket är det bästa stället att mounta radiator i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Vilket är det bästa stället att mounta radiator i mitt fall?

Så jag tänker vattenkyla min prolle så jag impulsköpte en Coolermaster Neptone 140XL.
Jag har en mid tower och nu ska jag visa mina super Paint skillz

Rött är vart jag redan har fläktat
Det gröna kan jag lägga till en fläkt till (bara en då jag måste flytta runt brännaren upp eller ner en fläkt slot)
Det lila är ett tak som jag kan mounta 2 fläktar.

Hur jag försöker få fram är bra luft cirkulation som kan hålla graffet kallt nog (framtid överklockning vid behov).

Det jag spekulerar är om jag sätter radiatorn i baken så kommer den suga in varm luft stigande från graffet.
Men om jag sätter radiatorn front nere så blir det sämre kallt luft till graffet.

Vad tycker ni om jag sätter min vattenkylare på front högst upp då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluxer:

Så jag tänker vattenkyla min prolle så jag impulsköpte en Coolermaster Neptone 140XL.
Jag har en mid tower och nu ska jag visa mina super Paint skillz

http://i.imgur.com/gnbYjyQ.png

Rött är vart jag redan har fläktat
Det gröna kan jag lägga till en fläkt till (bara en då jag måste flytta runt brännaren upp eller ner en fläkt slot)
Det lila är ett tak som jag kan mounta 2 fläktar.

Hur jag försöker få fram är bra luft cirkulation som kan hålla graffet kallt nog (framtid överklockning vid behov).

Det jag spekulerar är om jag sätter radiatorn i baken så kommer den suga in varm luft stigande från graffet.
Men om jag sätter radiatorn front nere så blir det sämre kallt luft till graffet.

Vad tycker ni om jag sätter min vattenkylare på front högst upp då?

Vad är det för typ av kylare du har på grafikkortet?

Om du sätter radiatorn i fronten kommer du dumpa varmluft i chassit. Då har du två intag och bara ett uttag. Chassit kommer då värmas upp ganska fort och då blir moderkortet och grafikkortet varmt.

Iden för att ha radiator i front är att du måste ha mer uttag än intag. Om du ska ha en 140 intag (rad) och en 120 i botten bör du ha minst två eller tre uttag. Då bör du montera två uttag i taget och en i bakpanelen.

Om ditt grafikkort använder jetmotor design (suger in, du dumpar baksida) så borde du köra så här:

En fläkt front botten intag, en fläkt front mitten intag.
Radiator uttag bakpanel, en-två uttag top.

Man ska helst köra negativt tryck för att hålla luftflödet högt och varmluften borta i chassit.

D.v.s. 2 intag och 3 uttag.

Om du däremot har ett kort som dumpar varmluft i chassit borde du köra så här:

Front top intag, radiator. Front botten 120/140 intag.
Bakpanel 120/140 uttag, och top 2st 120/140 uttag.

Så hade jag kört iaf.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |