Asus Gtx 980 surrar vid belastning?

Permalänk
Medlem

Asus Gtx 980 surrar vid belastning?

Tjena

Jag köpte ett nytt grafikkort för en vecka sen nu, och jag har märkt att vid hög belastning såsom BF4 på ultra så börjar det ibland surra.

Är det normalt? Eller har jag haft sönder något?

Funkar klockrent annars, höga frames, inte för varm.

Vore snällt om någon kunde hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Surrar hur? Gnäller det eller låter det som att en fläkt vobblar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Tjena

Jag köpte ett nytt grafikkort för en vecka sen nu, och jag har märkt att vid hög belastning såsom BF4 på ultra så börjar det ibland surra.

Är det normalt? Eller har jag haft sönder något?

Funkar klockrent annars, höga frames, inte för varm.

Vore snällt om någon kunde hjälpa mig.

Jag skulle nog säga att det är en mild form av coilwhine du får vid belastning, men det är nödvändigtvis inte kortet som låter utan det kan vara nätagget med när det belastas av ditt nya kort.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoqi:

Surrar hur? Gnäller det eller låter det som att en fläkt vobblar?

Vet inte riktigt hur jag ska förklara hur det låter, det låter inte som det är fläkten iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag skulle nog säga att det är en mild form av coilwhine du får vid belastning, men det är nödvändigtvis inte kortet som låter utan det kan vara nätagget med när det belastas av ditt nya kort.

Vad är coilwhine? är det dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Vad är coilwhine? är det dåligt?

Det är inget som är farligt eller skadligt bara irriterande.

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Vad är coilwhine? är det dåligt?

låter det mycket tex när du spelar?

Låter det så här mer eller mindre?

http://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Läs mer här : http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1294404-gtx-780-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det är inget som är farligt eller skadligt bara irriterande.

https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Okej men det låter inte så för mig, det låter nästan som en surrande fluga, svårt att förklara
Men som sagt kommer bara ibland och sen försvinner det efter en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Okej men det låter inte så för mig, det låter nästan som en surrande fluga, svårt att förklara

Det finns många olika former av ljud det kan ge, sök på youtube på coil whine så lär du hitta många olika ljud att jämföra med.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

låter det mycket tex när du spelar?

Låter det så här mer eller mindre?

http://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc

Läs mer här : http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1294404-gtx-780-...

Det låter inte så, hörs inte jätte mycket när man har headset på sig, men man kan höra det om man spelar utan headset.
För mig låter det nästan som en surrande fluga och sen efter en stund försvinner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Det låter inte så, hörs inte jätte mycket när man har headset på sig, men man kan höra det om man spelar utan headset.
För mig låter det nästan som en surrande fluga och sen efter en stund försvinner det.

Av din beskrivning låter det definitivt som coil whine. Finns inget att göra åt, om du tycker att det är irriterande så kan du nog få kortet utbytt av återförsäljaren.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Hur mycket/lite beror på GPU load. Olika scenarios:
¤ Extremt hög FPS t ex 400 eller så i spelets meny (Vsync av) - Kan man eventuellt leva med
¤ Vid normal load (50-100) - Värre, bäst att reklamera

Sen har jag hört att vissa låter även i när man idlar i Windows men det är nog inte så vanligt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ditt låter lite mer som detta gissar jag?

https://www.youtube.com/watch?v=KA7B5on-6yU

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur mycket/lite beror på GPU load. Olika scenarios:
¤ Extremt hög FPS t ex 400 eller så i spelets meny (Vsync av) - Kan man eventuellt leva med
¤ Vid normal load (50-100) - Värre, bäst att reklamera

Sen har jag hört att vissa låter även i när man idlar i Windows men det är nog inte så vanligt.

Okej men det försvinner efter ett par minuter av spelande.
Samt att det händer bara ibland när man spelar, har aldrig hänt mig när idlar.

Permalänk
Medlem

Det är kanske ditt nätagg som låter? För mig så är mitt gtx 970 inga problem och kan klara av hur mycket fps som helst utan att coil whina men däremot mitt nätagg... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Ditt låter lite mer som detta gissar jag?

https://www.youtube.com/watch?v=KA7B5on-6yU

Ja ungefär så låter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Av din beskrivning låter det definitivt som coil whine. Finns inget att göra åt, om du tycker att det är irriterande så kan du nog få kortet utbytt av återförsäljaren.

Okej men jag hör det inte så väl när jag spelar med headset på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Ja ungefär så låter det.

Om du ska göra någonting åt det så försök att avgöra om det är nätagget eller kortet som låter för är det nätagget så är det ju stor chans att det kommer fortsätta även om man byter kort.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Om du ska göra någonting åt det så försök att avgöra om det är nätagget eller kortet som låter för är det nätagget så är det ju stor chans att det kommer fortsätta även om man byter kort.

Hur tar reda på det enklast?

förresten detta är mitt nätaggregat: https://www.komplett.se/corsair-cx-750m-750w-psu/773377#!tab:...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Hur tar reda på det enklast?

förresten detta är mitt nätaggregat: https://www.komplett.se/corsair-cx-750m-750w-psu/773377#!tab:...

Ha lådan öppen och köra med programmet igång som skapar ljudet mest och försöka lyssna sig till från vilket det kommer ifrån.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Okej men det försvinner efter ett par minuter av spelande.
Samt att det händer bara ibland när man spelar, har aldrig hänt mig när idlar.

Underligt men bra på ett sätt Mina kort låter hela tiden.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur mycket/lite beror på GPU load. Olika scenarios:
¤ Extremt hög FPS t ex 400 eller så i spelets meny (Vsync av) - Kan man eventuellt leva med
¤ Vid normal load (50-100) - Värre, bäst att reklamera

Sen har jag hört att vissa låter även i när man idlar i Windows men det är nog inte så vanligt.

Om det surrar när man browsar är det nog illa, som för mig. Hårdvaruaccelerering på.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Okej Tack allesammans för alla svar, ska kolla om jag kan lösa det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om det surrar när man browsar är det nog illa, som för mig. Hårdvaruaccelerering på.

Verkligen, usch

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur mycket/lite beror på GPU load. Olika scenarios:
¤ Extremt hög FPS t ex 400 eller så i spelets meny (Vsync av) - Kan man eventuellt leva med
¤ Vid normal load (50-100) - Värre, bäst att reklamera

Sen har jag hört att vissa låter även i när man idlar i Windows men det är nog inte så vanligt.

Mitt kort låter ganska mycket vid höga frames, 90 fps+ så börjar det låta eller vid extrem belastning så som 3dmark (Firestrike) :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Mitt kort låter ganska mycket vid höga frames, 90 fps+ så börjar det låta eller vid extrem belastning så som 3dmark (Firestrike) :/

Tyvärr ett vanligt problem när man läser om detta på forum

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Om det surrar när man browsar är det nog illa, som för mig. Hårdvaruaccelerering på.

Om du har lite pengar och lägga ut så kanske du kan byta kylare på kortet och köra fläkten på molex eller liknande kontakt

(på mitt hd 6870 så var det fläktkontrollern på kortet i sig som lät vid belastning.
(styrde jag fläktarna manuellt vid belastning i msi afterburner så minskade ljudet för mig en bit (från 70% fanspeed till 30% så blev det lite mindre whine så att säga.)
Så då testade man och köra utan medans man belastade lite smått och ljudet var borta.
Dock gillade inte kortet och ligga passivt så länge utan datorn stängde snart av sig så man satte dit 140mm fläkt och så blev det tyst och kortet höll sig skapligt svalt ^^).

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Om du har lite pengar och lägga ut så kanske du kan byta kylare på kortet och köra fläkten på molex eller liknande kontakt

(på mitt hd 6870 så var det fläktkontrollern på kortet i sig som lät vid belastning.
(styrde jag fläktarna manuellt vid belastning i msi afterburner så minskade ljudet för mig en bit (från 70% fanspeed till 30% så blev det lite mindre whine så att säga.)
Så då testade man och köra utan medans man belastade lite smått och ljudet var borta.
Dock gillade inte kortet och ligga passivt så länge utan datorn stängde snart av sig så man satte dit 140mm fläkt och så blev det tyst och kortet höll sig skapligt svalt ^^).

Men tyvärr är det inte fläkten, den håller låg temperatur även vid hård belastning och fläkten går som den ska, men jag skulle tippa på att jag har fått coil whine

Låter nästan så här: https://www.youtube.com/watch?v=sY7af_tz4uo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predatox:

Men tyvärr är det inte fläkten, den håller låg temperatur även vid hård belastning och fläkten går som den ska, men jag skulle tippa på att jag har fått coil whine

Låter nästan så här: https://www.youtube.com/watch?v=sY7af_tz4uo

det var inte fläktarna för mig heller utan när de satt kopplade till grafikkortet så fick jag coilwhine i belastning så då fick man reda på ganska snart att fläktkontrollern på grafikkortet tjuter vid belastning med fläktarna inkopplade.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

det var inte fläktarna för mig heller utan när de satt kopplade till grafikkortet så fick jag coilwhine i belastning så då fick man reda på ganska snart att fläktkontrollern på grafikkortet tjuter vid belastning med fläktarna inkopplade.

Men det ljudet från klippet jag skickade, det är väl inte farligt eller skadligt av något slag eller?