Permalänk

980 single vs 970 SLI?

Tjenare!

Det är så att mitt 980 har varit lite struligt och lämnat in det för att kikas på. Hur det nu slutar så vet jag inte om jag fortsätta köra på 980 single eller köra 970 i SLI. Enligt PSU calculator så klarar mitt nätagg det utan allt för mycket besvär.

Enligt tester så gör ju två 970 bra ifrån sig, det jag undrar nu är ni som har dessa två kort i SLI hur tycker ni det funkar?
Detta blir i så fall mitt första SLI bygge och vet inte riktigt hur det är. Hört nästan mer dåligt om SLI/CF än bra saker, som microstuttering och drivrutinsfel och lite andra tråkigheter. Har dessa problem löst sig pretty much i dagsläget?

Såg en tråd angående vilken modell man ska köra, spelar inte världen största roll men ska man försöka hitta referenskort eller går det bra med tredjepartskylning?

Tack på förhand.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Efter år av CF/SLI så rekommenderar jag alltid ett starkare kort än 2 svagare, dels får du lägre ljudvolym, lägre förbrukning, slipper strul med drivrutiner och spelprofiler.

EDIT: Beror på vilken upplösning du lirar i.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Efter år av CF/SLI så rekommenderar jag alltid ett starkare kort än 2 svagare, dels får du lägre ljudvolym, lägre förbrukning, slipper strul med drivrutiner och spelprofiler.

EDIT: Beror på vilken upplösning du lirar i.

1080p, och ser inte ut just nu som jag kommer spela i någon annan upplösning fören det tycker upp någon bra 1440p/4k skärm med mänskligt pris.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

980, eller even 970 med 1080p.
Jag har kört 770 SLI, och FPS i några spel var på 20. Oacceptabelt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

980, eller even 970 med 1080p.
Jag har kört 770 SLI, och FPS i några spel var på 20. Oacceptabelt.

Kolla reviews och jämför prestandan, personligen hade jag inte gjort det då jag vet att det nästan alltid fattas SLI stöd till de allra senaste titlarna.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av GarfieldPower:

Kolla reviews och jämför prestandan, personligen hade jag inte gjort det då jag vet att det nästan alltid fattas SLI stöd till de allra senaste titlarna.

Ja, och 980 är ju inget dåligt kort heller precis. Spelar ganska mycket WoW som inte ens stöder SLI oavsett så kanske lägger det på is tills majoriteten av spel stöder.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kolla reviews och jämför prestandan, personligen hade jag inte gjort det då jag vet att det nästan alltid fattas SLI stöd till de allra senaste titlarna.

japps, för man måste ju alltid spela allt på releasedagen I stort sett så finns det oftast SLI support vid release när det handlar om stora releaser, mindre spel med egenutvecklade grafikmotorer så tar det ju självklart mkt längre tid. Nu har jag väldigt gamla kort men tack vare sli så har de hållt lääänge. Hade tänkt att byta ut mot två 970 nu, men hittar ingen monitor att köpa så jag kan nyttja dem. Asus Swift verkar ju dras med endel problem

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Körde 2 770 i sli och fom idag kör jag 2st 970 i sli... aldrig några problem med ngt och hur nöjd som helst.
Varför köra single när man kan köra dual

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

jag valde mellan samma setup, och körde på 970sli i slutändan, hur nöjd som hellst. inga problem än så länge, har inte märkt någon microstutter heller

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Ska man bara köra 1080 så hellre 980. Annars har jag inga större problem med 780 sli.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Körde 2 770 i sli och fom idag kör jag 2st 970 i sli... aldrig några problem med ngt och hur nöjd som helst.
Varför köra single när man kan köra dual

Skrivet av Prophet^:

jag valde mellan samma setup, och körde på 970sli i slutändan, hur nöjd som hellst. inga problem än så länge, har inte märkt någon microstutter heller

Så ni har inte märkt av några problem alls nu med era 970?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

asså saken är att tekniken har utvecklats så mycket både mjukvara och i drivrutinsväg så idag är det inga större problem att köra sli som det va förr.

jag personligen hade kört dubbla 970