Windows 10 plattar till ikonerna

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har svårt att förstå de som försvarar designen med att det behövs pga vektorgrafik, vektorgrafik betyder ju inte att man måste göra ikonerna fula och utan detljer, det är bara trams att skylla på det som en anledning till den fula designen, vektortekniken borde snarare innebära att man kan öka detaljeringsgraden och färger och designspråk har absolut inget med det att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rätt bra för företagen med dagens designtrend. De behöver inte betala någon konstnärligt lagd person utan kan dra in vem som helst. Någon anställds barn eller nått. Höll på för några år sedan med att försöka "porta" Windowblinds-teman till Linux (KDE3). Höll på med att av temana i flera veckor. Med dagens designtrend gör jag det på ett par timmar. Gråa rutor och streckgubbs-ikoner är ju inte så svårt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Stilen känns ok men måste dom verkligen använda pastellfärger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Rätt bra för företagen med dagens designtrend. De behöver inte betala någon konstnärligt lagd person utan kan dra in vem som helst. Någon anställds barn eller nått. Höll på för några år sedan med att försöka "porta" Windowblinds-teman till Linux (KDE3). Höll på med att av temana i flera veckor. Med dagens designtrend gör jag det på ett par timmar. Gråa rutor och streckgubbs-ikoner är ju inte så svårt.

Windows Phone och Metro UI:et började med matt, platt, kantigt, få färgat sedan dess har allt flera anpassats sig dit åt också.
Det ser ut som Microsoft jobbar på ett bättre helhetsutseendet som jag klagat på innan, alltså att skrivbordet och Metro designen ska vara kompatibla med varandra istället för avvikande.

Permalänk
Avstängd

lekte runt lite med ikonerna inte helt perfekt tog kanske i lite för mycket i färgstyrka men är nöjd

Permalänk
Medlem

Allt det här tillplattade utseende är riktigt jobbigt att titta på. Till och med XP är lättare att se på än detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Riktigt fult.

Synd att de inte kan kika på både iOS7/8 och deras egna Windows Phone 7/8 som bägge har väldigt stilrena och snygga ikoner. Moderna platta/matter ikoner, men väldesginade och riktigt trevliga att se på. Dessutom har båda systemen ett totalt sätt snyggt, genomtänkt och konsekvent användargränssnit som genomsyrar dem.

Dessa var ju rent av gräsligt fula tycker jag!

Har även sätt bilder på Yosemite (beta på en kollegas MBP), och där har Apple verkligen lyckats att "platta" till och "matta" ner ikonerna på ett snyggt sätt som ser bra ut med helheten.

Tycker att Windows 8/8.1 fungerar bra, och det kommer säkert Windows 9.. hmm... 10 också göra, men de måste ju se till att lägga lite av den enorma marknadsföringsbudgeten på att anställa/hyra in någon riktig formgivare som kan få det att se hyfsat snyggt ut. Inte att de själva i utvecklarteamen sitter och leker fram detta på ett amatörmässigt sätt.

Nu är det en riktig blandning av nya och gamla ikoner, och nu ovan på detta denna tredje varitant med dessa förfärliga kreationer som visas i artikeln (ser inte ut som varken nya metro/modern-inkoner, och inget likt de som funnits i desktop/windows 7).

Tyvärr känns hela Windows desktop som en riktig formmässig röra just nu (men verkar dock att bli bra rent funktionellt sätt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ser lite retro ut, jag drog associationer till gamla Amigan.

Permalänk
Snusfri

Detta utspridda hatet som kommit de senaste år en är löjligt.

Tidigare när något inte överenstämde med det man gillade så skrev man om varför man inte gillade det man såg och berättade det för den som låg bakom.
Numera så skriker man ut "Det suger", "MS är dumma i huvudet", "MS kan suga min k*k", "Jag hatar MS" osv, vilket inte är det minsta produktivt eller hjälper någon, förutom kanske egot på den som skriker mest.

Vill ni verkligen förändra något, gör det konstruktivt istället för att försöka vara den som hörs mest på ett forum eller liknande.

Företag lyssnar på oss konsumenter, var inte dumma och tro att de inte gör det.
De lyssnar på oss som ger konstruktiv kritik, de lyssnar inte på er som basunerar ut hur mycket det och det suger.

Uppför er som vettigt folk så kanske folk lyssnar på er och tar till sig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att förstå de som försvarar designen med att det behövs pga vektorgrafik, vektorgrafik betyder ju inte att man måste göra ikonerna fula och utan detljer, det är bara trams att skylla på det som en anledning till den fula designen, vektortekniken borde snarare innebära att man kan öka detaljeringsgraden och färger och designspråk har absolut inget med det att göra.

Nej, vektorgrafik behöver nödvändigtvis inte vara fult och detaljlöst. Däremot är det rent tekniskt väldigt stor skillnad på en bitmap ala win7 och vektorgrafik som beräknas med geometriska formler och i praktiken blir det ett platt och annorlunda formspråk än de 3d-liknande bitmaps-ikonerna vi sett tidigare. Man behöver absolut inte gilla det.

Som jag tidigare nämnt så är jag ingen grafiker och kan ha fel i mina teorier och det skulle vara väldigt intressant att höra ett utlåtande från en grafiker angående eventuella utmaningar med responsiv design.

EDIT:
Hittade en bra länk som beskriver skillnaden mellan vektorbaserad grafik och pixelbaserad:

http://www.1stwebdesigner.com/design/pixel-vector-graphics-di...

Det är ju otroligt svårt att beskriva hur en fotografiliknande/detaljrik ikon ska renderas med geometriska formler, så samma detaljrikedom som kan finnas i en bitmap är orealistiskt, det är ju därför 3d grafik utnyttjar texturer som är just bitmapar för att få till detaljrikedomen. Och de flesta känner ju till hur kvalitén på texturerna påverkas när man står nära ett objekt i ett 3d-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu är det en riktig blandning av nya och gamla ikoner, och nu ovan på detta denna tredje varitant med dessa förfärliga kreationer som visas i artikeln (ser inte ut som varken nya metro/modern-inkoner, och inget likt de som funnits i desktop/windows 7).

Tyvärr känns hela Windows desktop som en riktig formmässig röra just nu (men verkar dock att bli bra rent funktionellt sätt).

Du verkar att ha missat att det rör sig om en "preview". Det är inte på långa vägar den färdiga designen du ser. 9 månader eller mer av finputsning innan det är färdigt. Då kommer den förfärliga blandningen vara borta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Drömmer tillbaka till goda tiden, windows 98/2000. Känns lite gammalt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det var ju nästan snyggare i 3.1..

Jadu jag vet inte..

Permalänk
Entusiast

Ser ut som om Windows 1.0 och Windows 10 kommer att ha en hel del gemensamt.
Ta bort en punkt, och vi har framtidens Windows-version.

If Windows 1.0 had metro interface...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv

Borde stå;

"Windows 10 plattar till intresset för många köpare"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är som om Microsofts designers varit på studiebesök hos SVT och svalt hela deras "platta" design med hull och hår där även IKEA har den där "platta" förenklade barndesignen på lite allt möjligt (även webbsiten).

Fruktanstvärt fult.

PS har några "fixar" till Windows 8.1 med bla tunnare linjer/borders runt fönster och en "Aero" typ Windows 7 vilket gör att man kan använda windows utan att spy eller iaf att bli irriterad på det.

Microsoft är ju som bekant ett förtag som tar intryck av vad användarna tycker om deras OS, sarkasm, vlket gör att om en sådan "nyhet" hamnat i "preview-versionen" så är det kvar och först ändrat till nästa OS typ Windows 11 eller vad nu kommer heta. Hoppas man har fel (men det kommer säkert gå att krångla till det med 3:e parts apps så designen blir njutbar igen. Men för normalanvändaren som knappt "rör" windowsintällningar eller nämda apps då ser det ut som skit (stackars alla som använder "standard" datorer i jobb etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av beachman:

Nej, vektorgrafik behöver nödvändigtvis inte vara fult och detaljlöst. Däremot är det rent tekniskt väldigt stor skillnad på en bitmap ala win7 och vektorgrafik som beräknas med geometriska formler och i praktiken blir det ett platt och annorlunda formspråk än de 3d-liknande bitmaps-ikonerna vi sett tidigare. Man behöver absolut inte gilla det.

Det finns inget som hindrar duktiga grafiker från att göra snygga ikoner med perspektiv om man så önskar.
Hittade en sida med några exempel här: http://slodive.com/freebies/globe-vector/
Några är sämre, några bättre, precis som med all annan grafik. Skillnaden är väl att vektorgrafik sannolikt tar längre att producera.

Ville bara framhäva att vektorgrafik inte är en ursäkt eller en anledning till att ikoner blir platta och livlösa som vissa uttryckt att MS nya ikoner är, tvärtom kan dom blir riktigt snygga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

"Det ser inte ut som jag är van vid, alltså är det dåligt." <-- Typ alla i denna tråd.

Eller också är det så enkelt som att det faktiskt är en försämring. Nej, jag anser inte att det estetiska är speciellt viktigt. Däremot stör jag mig på att användarvänligheten försämras. Jag säger inte att allt är dåligt, den nya startmenyn verkar kombinera det bästa från såväl Windows 7 som Windows 8.

Inte fullt relaterat till tråden, men önskar verkligen att MS kunde ta tag i detta med upplösning/pixeldensitet. Microsoft kopplade speciella krav till netbooks, de kan på samma sätt sätta krav på på framtida datorer. T.ex. att de ska säljas med antingen en minimiupplösning och/eller en minimi-pixeldensitet. Plattor med 1280x800 ligger på cirka 215 PPI, låt det bli grundnivån upp till en upplösning på 2560x1600. Ungefärlig tabell:
7" 1280x800
10" 1920x1080
14" 2560x1600
15" 2560x1600
17" 2560x1600
etc..

Ja, det skulle öka kostnaden. Men förmodligen mindre än vad många räknar med. Och vi skulle äntligen få en situation med tillräckligt många användare med högupplösta skärmar för att låta utveckligen ta fart ordentligt. Två år sedan var det uppskattade prispåslaget för Apple 500-600 kronor för en retina-panel. Jag förväntar mig att priserna sjunkit sedan dess.

Permalänk
Entusiast

Jag kan hålla med om att Windows försämras alltmer.
Det fanns en gång i tiden visuellt slimmade operativsystem som var designade att få plats med så mycket information som möjligt på skärmen. Hade man dessutom en högupplöst monitor var det ännu bättre.

Men en dag så förändrades allt. Det var inte längre någon bra idé att nyttja skärmytan på ett effektivt sätt. Man tummande ner på detta till förmån för, vad jag kallar det, extrem användarvänlighet.

Det skall vara luftigt mellan fälten med information så användaren kan se tydlig skillnad när mer än en sorts information ges samtidigt.
Sedan skall mängden information skalas ner till ett minimum så att användaren inte blir överrumplad.
Som grädde på moset skall man också göra allting i Duplo-klosslands-skala, så att användaren kan se.

Dags för den klassiska bil-analogin.
Systemen när de var effektiva, smidiga, snabba och hade ett bra arbetsflöde:

"Moderna" system med användarvänlighet:

Lite så känns "utvecklingen". Och jag misstänker att många håller med.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

Det är som om Microsofts designers varit på studiebesök hos SVT och svalt hela deras "platta" design med hull och hår där även IKEA har den där "platta" förenklade barndesignen på lite allt möjligt (även webbsiten).

Fruktanstvärt fult.

PS har några "fixar" till Windows 8.1 med bla tunnare linjer/borders runt fönster och en "Aero" typ Windows 7 vilket gör att man kan använda windows utan att spy eller iaf att bli irriterad på det.

Microsoft är ju som bekant ett förtag som tar intryck av vad användarna tycker om deras OS, sarkasm, vlket gör att om en sådan "nyhet" hamnat i "preview-versionen" så är det kvar och först ändrat till nästa OS typ Windows 11 eller vad nu kommer heta. Hoppas man har fel (men det kommer säkert gå att krångla till det med 3:e parts apps så designen blir njutbar igen. Men för normalanvändaren som knappt "rör" windowsintällningar eller nämda apps då ser det ut som skit (stackars alla som använder "standard" datorer i jobb etc)

Det är väl bara att byta den där jävla ikonen så som man alltid kunnat göra.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Tycker att det är skitsnyggt, men jag vet ju inte vad ni andra hade tänkt er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det fanns en gång i tiden visuellt slimmade operativsystem som var designade att få plats med så mycket information som möjligt på skärmen.

Det är ju precis det Windows 10 gör.

Folket i den här tråden har ett tydligt behov av att få sina åsikter hörda. Det är det som är det allra viktigaste. Jag var på riktigt intresserad av det nya operativsystemet, så jag kollade på den 40 minuter långa presentationen på Youtube.

Det finns väldigt(!) många fördelar med Windows 10 än vad som syns på ytan. Det visuella känns som det sista man bör haka upp sig på, för det är det enklaste att ändra på.

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk

Hade tyckt att det var snyggare ifall de höll sig till ännu färre färger faktiskt, att blanda in så dassiga färger som de har valt i ett modernt OS passar inte, ifall de hade valt att färga de i kanske endast vitt/grå-vitt så hade det varit mycket snyggare

Permalänk

Ser förjävligt ut. Sen hoppas jag att classic-temat finns även om det inte har något med ikonerna att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Stevesmom:

Ser förjävligt ut. Sen hoppas jag att classic-temat finns även om det inte har något med ikonerna att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Classic-tema i Windows 10; är det att det skall se ut som Windows 8?!

Permalänk

Edit: 43.4% tycker att det är sämre än tidigare / gräsligt och jag håller med.

Permalänk

Hurra för modenycker!!

Platt->bubbligt->Platt->bubbligt->Platt->bubbligt->Platt->bubbligt->Platt->bubbligt

Huvudsaken är att det skiljer sig från föregående.

Permalänk
Medlem

Sitta och gnälla över ikoners eventuella utseende i en beta där releasen är 8-9 månader bort, har folk verkligen inget bättre för sig?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av thmz:

Det finns väldigt(!) många fördelar med Windows 10 än vad som syns på ytan. Det visuella känns som det sista man bör haka upp sig på, för det är det enklaste att ändra på.

Exakt, om detta nu är nånting som folk stör sig på enormt på så krävs det inte särskilt mycket från antingen MS eller användaren själv att ändra på det.
Risken är ju tyvärr överväldigande att det blir samma diskussion och argument som med startmenyn i 8:an.
Folk sitter hellre kvar och gnäller istället för att fixa det själva på mindre än 1 minut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Exakt, om detta nu är nånting som folk stör sig på enormt på så krävs det inte särskilt mycket från antingen MS eller användaren själv att ändra på det.
Risken är ju tyvärr överväldigande att det blir samma diskussion och argument som med startmenyn i 8:an.
Folk sitter hellre kvar och gnäller istället för att fixa det själva på mindre än 1 minut.

Och du gnäller på de som gnäller om någonting. Trots att många faktiskt bara framför sitt missnöje med sakliga argument.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC