AMD FX-8370E – Vishera på 95 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Jag tror snarare att vi får förlita oss på att kineserna kommer med något som ger Intel en match, om inte i prestanda så med ännu bättre priser än vad AMD kan förmå med sina små marginaler.

Nvidia är en utav dom få som har tillräcklig know-how och resurser för att kunna ta fram en cpu.

Och det är väl känt att nvidia känner sig hotade av intel och deras integrerade gpu'er. Om de integrerade gpu'erna blir mera kraftfulla behövs det snart inga dedikerade gpu'er, och då är det bye bye nvidia. Tidigast om 10-15 år kanske... men som företag måste man tänka så långsiktigt.

Så om man tror på det scenariot så måste nvidia ut it cpu svängen för att överleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Nvidia är en utav dom få som har tillräcklig know-how och resurser för att kunna ta fram en cpu.

Och det är väl känt att nvidia känner sig hotade av intel och deras integrerade gpu'er. Om de integrerade gpu'erna blir mera kraftfulla behövs det snart inga dedikerade gpu'er, och då är det bye bye nvidia. Tidigast om 10-15 år kanske... men som företag måste man tänka så långsiktigt.

Så om man tror på det scenariot så måste nvidia ut it cpu svängen för att överleva.

Nvidia säljer ju inte bara grafikkort för spelande och renderingar
Deras marknad är betydligt mycket bredare än så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Den var ju sämre än min gamla 2600k :/

Jag tror den är sämre än min gamla Q6600.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

Tycker man ser mer AMD fanboys flame'a intel trådar än tvärtom. För min del är det inte ens värt att kommentera AMD. Hoppas de kommer ikapp snart.

Ja-ja, men vad gjorde du just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Ja-ja, men vad gjorde du just nu?

Jag läste kommentarerna och såg en kommentar som jag inte tyckte stämde. Dock skrev jag ingenting negativt om AMD eller någonting om AMD överhuvudtaget, vilket är det jag tycker är meningslöst att kommentera.

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viliktotr:

Nu får AMD skärpa sig, dom har haft skitprocessorer alltför länge nu. Det gör att Intel kan ta ut högre priser och min plånbok blir fattigare.

köpte min 2500k för 3 år sedan och den står sig stark fortfarande så vet inte, en uppgradering som håller i ca 5 år är jävligt prisvärt imo jämfört med 10 år sedan då man var tvungen att köpa en ny processor varannat år för att kunna spela de senaste spelen.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intels processorer har blivit väldigt mycket snabbare sedan Sandy Bridge om man tittar utanför modellerna för stationära. Problemet Intel har just på skrivbordet är att det går en hård vägg vid ca 4GHz vad det gäller frekvens, det är möjligt att ta sig till strax över 5GHz men strömförbrukningen rusar iväg rejält då.

Vad det gäller utfört arbete per CPU cykel, IPC, så finns det även där en gräns för hur hög denna kan bli då det bara finns en begränsad mängd parallellism i en enskild instruktionsström. Simuleringar och forskning pekar på att det är inte troligt att man någonsin kommer speciellt mycket längre än att köra ca 2-2.5 instruktioner per cykel i genomsnitt, det är ungefär den nivå Haswell redan ligger på. Detta förklarar också varför all som gått all-in på hög IPC (Apple med Cyclone, IBM med POWER7-8) ligger på väldigt snarlik prestanda per CPU-tråd. Det går att öka prestanda per fysisk CPU-kärna en bit till med SMT (det Intel kallar Hyper Threading) men värdet av en CPU med många trådar per kärna är lågt på skrivbordet, på serversidan finns redan modeller med både 4 och 8 trådar per kärna.

Summan av detta är att dagens modeller på skrivbordet är ungefär så snabba vi kan förvänta oss med dagens teknik och inget ser ut att ändras under överskådlig tid. Tillhör man den lilla minoritet som har någon nytta av många CPU-kärnor även på skrivbordet så har ju prestanda ökat en hel del i.o.m Haswell-E.

På servers har prestanda fortsatt att öka rejält. Varför då om det bara handlar om AMD? AMD har inte haft något att konkurrera med här sedan Intel lanserade 6-kärniga Westmere Xeon (krympt Nehalem), ändå har prestanda mångdubblats till just lanserade Haswell baserade Xeon (upp till 18 kärnor och jämfört med Westmere finns en rad finesser som rejält ökar I/O-kapaciteten).

På mobila enheter har vi gått från det första försöket med Bonnell/Saltwell Atom (den som satt i netbooks) till dagens Silvermont som är mer än dubbelt så snabb. Snart kommer Core M som lär dubbla CPU prestanda igen + mångdubbla GPU prestanda mot dagens BayTrail-T.

Den som inte ser utveckling på CPU-sidan tittar inte speciellt noga.

Jag menade just stationära för konsumenter, är inte alls insatt i de andra områdena. Jag vet att telefonernas processorer har blivit väldigt mycket snabbare dock.

Bärbara vet jag bara om att Broadwell verkar vara en rätt så stor förbättring, åtminstone på riktigt låg TDP.

Jag hade inte en aning om att serversidan har haft stora förbättringar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Skit ska skit ha brukar det ju låta annars, vad gör AMD så speciellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan kanske bero på att AMD fortfarande på något sätt lider av efterdyningarna av Intels fusk aka skitspel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Kan kanske bero på att AMD fortfarande på något sätt lider av efterdyningarna av Intels fusk aka skitspel?

Big business is dirty business, är något lagligt och det missgynnar en konkurrent så gör man så. Det är tyvärr så det går till i verkligheten, om AMD inte fattade dessa spelregler så är det tråkigt men deras eget fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Big business is dirty business, är något lagligt och det missgynnar en konkurrent så gör man så. Det är tyvärr så det går till i verkligheten, om AMD inte fattade dessa spelregler så är det tråkigt men deras eget fel.

Absolut, men nu var det i allra högsta grad olagligt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Absolut, men nu var det i allra högsta grad olagligt!

Jag tror jag missat vad du syftar på, vad har intel gjort mot AMD som är olagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag tror jag missat vad du syftar på, vad har intel gjort mot AMD som är olagligt?

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_v._Intel

http://www.reuters.com/article/2014/06/12/us-intel-court-eu-i...

http://www.extremetech.com/computing/184323-intel-stuck-with-...

Citat:

Intel’s $1.25 billion payout to AMD in 2009 probably fairly represents the profit AMD might have taken home over the same intervening period, but this was never about profits — it was about time. And no matter what Intel ended up paying to the EU, it won time from AMD — and AMD was forced to spin off GlobalFoundries in an attempt to accelerate its own product roadmaps.

Där är starten på AMD´s problem idag, eller vad man nu vill kalla det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag är inte så värst insatt i processorvärlden, men något åt detta håll kanske vore en idé:

Tanken är att "schedulern" ska kunna kombinera flera cores inom samma "core set" för att simulera högre klockfrekvenser så vi får bättre prestanda i enkel/få-trådigia applikationer.

Det kan vara komplext att implementera men idén är troligtvis inte ny...

Permalänk
Avstängd

V*fan håller AMD på med... försöker sparka igång döda kossor för eller är det bara för att dom lyckas lura så mycket folk med det uråldriga tricket : mer kärnor, mer megahertz måse väl betyda mer prestanda, aight?"

Jag blir så trött på sånt här bullshit.
Kan någon på AMD vara så vänlig och sparka människan ansvarig för denna sk "FX" serie omgående.

Att lägga pengar på o lansera FX-serie efter serier varav varje serie sämre än den tidigare generationen och generationen innan dess nu till o med....

Alltså... Sparka. Omedelbart. Eller gå i konkurs.

Enda AMD lever på just nu är sitt uppköp av ATI som va endast bara Tur att dom hann först.

Pinsamt. AMD kan bättre, så visa det då ! men utan samma "chef" som tar såna här beslut att släppa bananer utan skal. Fast prismärkta lägst av alla baner med slogan: the ultimate workout banana.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Det är inte att AMD är dåliga de hinner bara inte med i intels otroliga utvecklingstempo. Det är Intel som är duktiga, inte AMD som är kassa.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

V*fan håller AMD på med... försöker sparka igång döda kossor för eller är det bara för att dom lyckas lura så mycket folk med det uråldriga tricket : mer kärnor, mer megahertz måse väl betyda mer prestanda, aight?"

Jag blir så trött på sånt här bullshit.
Kan någon på AMD vara så vänlig och sparka människan ansvarig för denna sk "FX" serie omgående.

Att lägga pengar på o lansera FX-serie efter serier varav varje serie sämre än den tidigare generationen och generationen innan dess nu till o med....

Alltså... Sparka. Omedelbart. Eller gå i konkurs.

Enda AMD lever på just nu är sitt uppköp av ATI som va endast bara Tur att dom hann först.

Pinsamt. AMD kan bättre, så visa det då ! men utan samma "chef" som tar såna här beslut att släppa bananer utan skal. Fast prismärkta lägst av alla baner med slogan: the ultimate workout banana.

Vad kan man säga om Intel då? Ja när en Pentium presterar lika bra i spel som en 4770K snacka om att mjölka konsumenterna på pengar?

Och nej AMD sparkar inte igång döda kossor dom energieffektiviserar en befintlig arkitektur, btw. när söker du chefsjobbet på AMD?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Saknar vid samma klockfekvens även om det inte är så intressant här så skulle det vara roligt att ha det i framtida test!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Bygger man en budget dator så är ju AMD fortfarande att föredra så man kan lägga mycket krut på gkortet.

Nej. AMDs processorer kostar mer och presterar sämre i spel än Intels.

Skrivet av skruvis:

Vad kan man säga om Intel då? Ja när en Pentium presterar lika bra i spel som en 4770K snacka om att mjölka konsumenterna på pengar?

Och nej AMD sparkar inte igång döda kossor dom energieffektiviserar en befintlig arkitektur, btw. när söker du chefsjobbet på AMD?

Nej, en Pentium presterar inte lika bra som en 4790K i spel. Dock så är det så att de flesta spel inte behöver en speciellt bra CPU och då räcker en Pentium. Det är väl inte Intels fel? En 4790K är mycket kraftfullare och kostar därefter, om mjukvaran man använder inte utnyttjar det så är väl det skit samma för Intels prissättning? Det går lika bra att surfa på en Celeron som på en 5960X också.

"Energieffektiviserar" jo tjena.. De drar ner klocken och därmed prestandan.. Då är det klart att den drar mindre ström. Och sen var det det här med befintlig arkitektur.. Hur har AMD tänkt att detta ska hålla fram till 2016? De är redan nu extremt långt efter Intel på alla områden: prestanda, energieffektivitet, pris, features på moderkorten (p.g.a. uråldrig plattform). Enda anledningen till att köpa en AMD-processor idag är om man har extremt speciella användningsområden eller är fanboy.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nej. AMDs processorer kostar mer och presterar sämre i spel än Intels.

Vadå kostar mer??? Skämtar du eller?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nej. AMDs processorer kostar mer och presterar sämre i spel än Intels.

Nej, en Pentium presterar inte lika bra som en 4790K i spel. Dock så är det så att de flesta spel inte behöver en speciellt bra CPU och då räcker en Pentium. Det är väl inte Intels fel? En 4790K är mycket kraftfullare och kostar därefter, om mjukvaran man använder inte utnyttjar det så är väl det skit samma för Intels prissättning? Det går lika bra att surfa på en Celeron som på en 5960X också.

"Energieffektiviserar" jo tjena.. De drar ner klocken och därmed prestandan.. Då är det klart att den drar mindre ström. Och sen var det det här med befintlig arkitektur.. Hur har AMD tänkt att detta ska hålla fram till 2016? De är redan nu extremt långt efter Intel på alla områden: prestanda, energieffektivitet, pris, features på moderkorten (p.g.a. uråldrig plattform). Enda anledningen till att köpa en AMD-processor idag är om man har extremt speciella användningsområden eller är fanboy.

Extremt spännande inlägg.

Om du nu är sådan master och vet allt säg mig hur konkurrerar en mindre aktör mot en annan aktör som kan göra exakt vad fan dem vill. Det så kallade problemet hos AMD är inte att dem är dåliga utan det finns andra externa faktorer som påverkar dess situation.

Ok då kommer min fråga till dig, ta fram en ny produkt som skall vara billig och ta så lite ström som möjligt inom 1 år och du har säg 100k till godo i budget och du skall göra en vinst på säg 400k. Samtidigt har du bara 1 leverantör som kan leverera komponenter inom minst 5 månader. Hur löser du den här uppgiften.

Som du kanske börjar förstå är det inte så jäkla enkelt när kostnaden för att utveckla samt göra en vinst på sin produkt är så himla enkelt.

Sedan hur kan du veta om AMD är efter. AMD kanske ha varit färdig med sin produkt sedan lång tid tillbaka medans grundkomponenterna har blivit försenade och åter försenade. Samtidigt som allt kostar pengar.

Som du kanske förstår så sågar jag ditt inlägg till fotknölarna. Fast åt andra sidan det är inget nytt på det här forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vadå kostar mer??? Skämtar du eller?

Ja, Intels processorer ger betydligt mer pris/prestanda än AMDs i spel. Spel använder i regel få kärnor och då säger det sig självt att det är bättre med en Intel som har få starka kärnor. T.ex. så utpresterar en billig Pentium en FX 8350 i många spel till en tredjedel av priset. Och då har vi inte ens räknat med hur bra en G3258 klockar jämfört med en 8350.
För att inte tala om effektförbrukning, uppgraderingsmöjligheter och hur modern plattformen är.

Skrivet av buddaz:

Extremt spännande inlägg.

Om du nu är sådan master och vet allt säg mig hur konkurrerar en mindre aktör mot en annan aktör som kan göra exakt vad fan dem vill. Det så kallade problemet hos AMD är inte att dem är dåliga utan det finns andra externa faktorer som påverkar dess situation.

Ok då kommer min fråga till dig, ta fram en ny produkt som skall vara billig och ta så lite ström som möjligt inom 1 år och du har säg 100k till godo i budget och du skall göra en vinst på säg 400k. Samtidigt har du bara 1 leverantör som kan leverera komponenter inom minst 5 månader. Hur löser du den här uppgiften.

Som du kanske börjar förstå är det inte så jäkla enkelt när kostnaden för att utveckla samt göra en vinst på sin produkt är så himla enkelt.

Sedan hur kan du veta om AMD är efter. AMD kanske ha varit färdig med sin produkt sedan lång tid tillbaka medans grundkomponenterna har blivit försenade och åter försenade. Samtidigt som allt kostar pengar.

Som du kanske förstår så sågar jag ditt inlägg till fotknölarna. Fast åt andra sidan det är inget nytt på det här forumet.

Jag förstår väl också att AMD har det svårt och gör sitt bästa. Men när jag köper en produkt skiter jag fullständigt i vilket namn företaget råkar ha och hur det går för just det företaget. Jag kollar bara på hur bra produkten i fråga är i förhållande till vad den kostar. Och just nu är Intel överlägsna på CPU-marknaden.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Nej, en Pentium presterar inte lika bra som en 4790K i spel. Dock så är det så att de flesta spel inte behöver en speciellt bra CPU och då räcker en Pentium. Det är väl inte Intels fel? En 4790K är mycket kraftfullare och kostar därefter, om mjukvaran man använder inte utnyttjar det så är väl det skit samma för Intels prissättning? Det går lika bra att surfa på en Celeron som på en 5960X också.

"Energieffektiviserar" jo tjena.. De drar ner klocken och därmed prestandan.. Då är det klart att den drar mindre ström. Och sen var det det här med befintlig arkitektur.. Hur har AMD tänkt att detta ska hålla fram till 2016? De är redan nu extremt långt efter Intel på alla områden: prestanda, energieffektivitet, pris, features på moderkorten (p.g.a. uråldrig plattform). Enda anledningen till att köpa en AMD-processor idag är om man har extremt speciella användningsområden eller är fanboy.

Dold text

Ingen idé att försöka med Skruvis. Om du visar honom havet, och frågar om dess färg, svarar han rött.;)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av femkantig:

köpte min 2500k för 3 år sedan och den står sig stark fortfarande så vet inte, en uppgradering som håller i ca 5 år är jävligt prisvärt imo jämfört med 10 år sedan då man var tvungen att köpa en ny processor varannat år för att kunna spela de senaste spelen.

Ja Sandy i5 var ju ett väldigt bra köp. Hoppas min i7-4790k också förblir det. Skulle kännas surt om Skylake krossar Haswell totalt.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:
Dold text

Ingen idé att försöka med Skruvis. Om du visar honom havet, och frågar om dess färg, svarar han rött.;)

Så vad har havet för färg då?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Så vad har havet för färg då?

Öööööh var det rosa? Nej nu vet jag, det är lila. Hm, eller var det svart.
Jag vet iallafall en sak och det är att det INTE är blått.:P

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Öööööh var det rosa? Nej nu vet jag, det är lila. Hm, eller var det svart.
Jag vet iallafall en sak och det är att det INTE är blått.:P

Där har du HELT rätt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Där har du HELT rätt

Värsta är ju att det egentligen är genomskinligt. Fast himmelen sapar te och speglar sig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Väldigt dåligt av AMD...