Ny dator: Konstiga linjer och bugs...

Permalänk

Ny dator: Konstiga linjer och bugs...

Hej, nybyggd dator här, Har upptäckt vissa problem:

Diagonala linjer i Hearthstone i flera olika färger. Händer kanske 3-4 gånger i timmen, bara för en sekund.

Lag spikes...

Specs:
i7
GTX 770 2GB
Asus Z97-A

Dubbla skärmar
Ingen överklock.
Uppdaterat drivrutiner
Har försökt installera om Hearthstone, ingen skillnad.
Körde Furmark i 10 minuter, inga tecken, max temp 79C, Ungefärlig FPS 42.

Tack!

Permalänk
Medlem

Strecken är artefakter, som kan uppstå om man t.ex har överklockat, om man har för låg spänning på antingen grafikminnena eller GPU:n.

Om du vet hur och vill så kan du testa att öka spänningen på GPU och vram pyttelite och så om det var boven.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderade*

Observera att vi, av rättviseskäl, ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Strecken är artefakter, som kan uppstå om man t.ex har överklockat, om man har för låg spänning på antingen grafikminnena eller GPU:n.

Om du vet hur och vill så kan du testa att öka spänningen på GPU och vram pyttelite och så om det var boven.

Jag har inte gjort någonting med datorn för att öka prestandan, så varför dyker dessa artefakter upp tror du? Och varför bara i Hearthstone?

Skrivet av screamin-daemon:

*Bump raderade*

Observera att vi, av rättviseskäl, ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

/moderator

Tack för upplysningen, kommer ihåg i fortsättningen!

Permalänk

Såg nyss att varje gång man startar datorn blinkar det två lampor på moderkortet, en längst upp till höger och en ner till vänster ovanför grafikkortet. Har det någon betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGoldScrew:

Jag har inte gjort någonting med datorn för att öka prestandan, så varför dyker dessa artefakter upp tror du? Och varför bara i Hearthstone?

Tack för upplysningen, kommer ihåg i fortsättningen!

Nej jag förstår att du inte har mixtrat med det. Det jag menade var att kort kan skickas iväg från fabriken med dessa små omärkta fel. Måndagsexemplar. Du kan givetvis skicka tillbaka det till butiken du köpte det från, men om du vill testa att fixa det själv utan massa krångel och risk att butiken inte hittar något fel, så öka spänningen lite.

Mitt kort hade samma problem, fast bara i webbläsaren och några andra 2D-applikationer. Inte i några spel eller när den bara satt i desktop.

Skrivet av MrGoldScrew:

Såg nyss att varje gång man startar datorn blinkar det två lampor på moderkortet, en längst upp till höger och en ner till vänster ovanför grafikkortet. Har det någon betydelse?

Läs igenom tillhörande manual till moderkortet för att få reda på vad det står för.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag fick samma streck på det inbyggda grafikkortet på mitt Asus moderkort, vet inte om det innebär att grafikkortet är trasigt sitter väl inbyggt i själv CPU:n nuförtiden? Kör med externt Geforce GT 520 och då fungerar allt klockrent, tanken var väl ändå att jag ska skaffa bättre när ekonomin tillåter men det inbyggda verkade ha bättre prestanda än mitt 4 år gamla Geforce kort.

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Nej jag förstår att du inte har mixtrat med det. Det jag menade var att kort kan skickas iväg från fabriken med dessa små omärkta fel. Måndagsexemplar. Du kan givetvis skicka tillbaka det till butiken du köpte det från, men om du vill testa att fixa det själv utan massa krångel och risk att butiken inte hittar något fel, så öka spänningen lite.

Mitt kort hade samma problem, fast bara i webbläsaren och några andra 2D-applikationer. Inte i några spel eller när den bara satt i desktop.

Läs igenom tillhörande manual till moderkortet för att få reda på vad det står för.

Tack för svar, återkommer om det inte fixar sig!