Kan inte ändra RPM på chassifläkt eller CPU-fläkt. Rotationshastigheten är konstant oavsett belastning.

Permalänk
Medlem

Kan inte ändra RPM på chassifläkt eller CPU-fläkt. Rotationshastigheten är konstant oavsett belastning.

Hej,

Jag sitter här med en märkesdesktop (Asus m51ac) och försöker fixa en egen fläktkurva då datorn låter fruktansvärt mycket i idle. Allt började med att jag tyckte datorn lät mycket och gick därför in i AU Suite 2 som fanns på datorn. Det visade sig att chassifläkten (finns bara en) konstant ligger på ~1150 RPM och CPU-fläkten på ~1450 RPM. Chassifläkten är av vad jag kan döma på 92 mm och är av märket Sunon. CPU-fläkten verkar vara en Intel stock (vill inte öppna datorn i onödan då jag förmodligen bryter garantin då). I idle ligger CPUn (i7 4770s) på 27-28 grader och GPUn (GTX 760 OEM) på 33 grader.

Det skumma är att fläktarna snurrar lika snabbt oavsett om jag surfar eller spelar spel. I Prime95 gick CPUn upp i 61 grader, med toppar ibland till 66 grader. Då började fläktarna snurra en aning snabbare. Jag laddade ner SpeedFan för att ställa in en egen fläktkurva men hur jag än gör vill hastigheten inte ändras. Inte ens om jag ställer in ett procenttal under fliken Readings.

Jag vet inte hur fläktarna är inkopplade men i.o.m. att jag kan se rotationshastigheten så tycker jag det är konstigt att jag inte kan ändra hastigheten.

Om det inte går att lösa, skulle jag då kunna köpa en annan chassifläkt och byta ut den nuvarande? Jag tror nämligen att den gör det mesta ljudet (i alla fall i idle, när jag spelar överröstar grafikkortet den rejält). Vad för fläkt rekommenderar ni isåfall? Om jag köper en ny så spelar inte priset så stor roll men de flesta jag har sett ligger på runt 150 kr vilket känns rimligt. Antar att jag ska ha PWM-fläkt då? Eller är det att sminka en gris? Vad tror ni om ljudnivån på CPU-kylaren och nätaggregatet?

Jag vet att man egentligen inte ska köpa märkesdatorer men den kostade 6990 så jag kunde inte låta bli.. Köpte den precis i början av detta året.

Hoppas ni kan hjälpa mig och tack på förhand!

Specs:
Asus m51ac
i7 4770s troligen med stockkylare
GTX 760 OEM 192-bit 3GB (http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-760-...)
12 GB RAM 1600 Mhz (8 + 4)
1 Tb 7200 RPM HDD
500W nätaggregat
H87 moderkort (av vad jag har sett på bilder/videor liknar det mest Asus H87M-Pro)
Vad jag tror är en 92 mm fläkt av märket Sunon
Asuschassi som ser ut såhär: http://www.asus.com/Desktops/M51AC/
Windows 8.1
DVD
Minneskortsläsare

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Se först över vilken "power-plan" du kör i.
Är det max prestanda så kanske inte moderkortet reglerar ner fläktarna alls.

Men annars med ett ASUS moderkort så borde du utan vidare kunna reglera fläktarna i UEFI.
Om inte så testa ASUS's "Fan Xpert".

Att öppna datorn borde inte förvärva garantin, du har ju trots allt expansionsplatser man måste kunna komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Det skumma är att fläktarna snurrar lika snabbt oavsett om jag surfar eller spelar spel. I Prime95 gick CPUn upp i 61 grader, med toppar ibland till 66 grader. Då började fläktarna snurra en aning snabbare. Jag laddade ner SpeedFan för att ställa in en egen fläktkurva men hur jag än gör vill hastigheten inte ändras. Inte ens om jag ställer in ett procenttal under fliken Readings.

Har du kopplat reglagen rätt i Speedfan då? Det räcker inte att bara ändra på värdena i rutorna utan man måste koppla rätt fläkt till rätt inställning, är jäkligt pilligt om man inte gjort det förut.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Först och främst: tack så hemskt mycket för svaren!

Skrivet av Svensktiger:

Se först över vilken "power-plan" du kör i.
Är det max prestanda så kanske inte moderkortet reglerar ner fläktarna alls.

Men annars med ett ASUS moderkort så borde du utan vidare kunna reglera fläktarna i UEFI.
Om inte så testa ASUS's "Fan Xpert".

Att öppna datorn borde inte förvärva garantin, du har ju trots allt expansionsplatser man måste kunna komma åt.

Om du menar inställningen i Windows så kör jag balanserad och processorn klockar ner sig friskt vid enklare laster.
Ska absolut pröva Fan Xpert!
Edit: Hmmm.. Fan Expert 2 verkar vara en del av AI Suite som finns på datorn men där finns ingen Fan Expert. Min Suite ser annorlunda ut jämfört med en kille på youtube som visade upp programmet.

Skrivet av blackeagle:

Har du kopplat reglagen rätt i Speedfan då? Det räcker inte att bara ändra på värdena i rutorna utan man måste koppla rätt fläkt till rätt inställning, är jäkligt pilligt om man inte gjort det förut.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Där man ändrar fläktkurvan har jag provat med alla olika fläktar. Men under startfliken där man ändrar RPM till ett konstant %-värde har jag inte gjort något. Behöver jag det?

EDIT 2: Jag funderar på om Asus helt enkelt låst funktionen att ändra fläktkurvor så att inte folk klagar på deras support att deras dator blivit överhettad när de stängt av fläkten. Vad tror ni?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Har du kopplat reglagen rätt i Speedfan då? Det räcker inte att bara ändra på värdena i rutorna utan man måste koppla rätt fläkt till rätt inställning, är jäkligt pilligt om man inte gjort det förut.

Skrivet av Svensktiger:

Se först över vilken "power-plan" du kör i.
Är det max prestanda så kanske inte moderkortet reglerar ner fläktarna alls.

Men annars med ett ASUS moderkort så borde du utan vidare kunna reglera fläktarna i UEFI.
Om inte så testa ASUS's "Fan Xpert".

Att öppna datorn borde inte förvärva garantin, du har ju trots allt expansionsplatser man måste kunna komma åt.

Jag tyckte det vore lite väl att gör en tredje edit så jag skriver därför detta inlägget.
Nu är jag nästan helt säker på att Asus har låst funktionaliteten att ändra fläkthastigheten. Jag kollade på Youtube och en kille där visade i bios hur man ändrar fläkthastigheten och i mitt bios som i övrigt ser likadant ut var de reglagen borta.. Finns det någon lösning på detta? Jag ska i all fall ta och kontakta Asus och se vad de har att säga.

Annars är väl mitt sista alternativ att köpa en ny chassifläkt. Jag har inte så mycket koll där men Noctau verkar bra.. Denna är dessutom extremt snygg: http://www.inet.se/produkt/6308856/noctua-nf-b9-redux-1600-pw.... Vad rekommenderar folket?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag tyckte det vore lite väl att gör en tredje edit så jag skriver därför detta inlägget.
Nu är jag nästan helt säker på att Asus har låst funktionaliteten att ändra fläkthastigheten. Jag kollade på Youtube och en kille där visade i bios hur man ändrar fläkthastigheten och i mitt bios som i övrigt ser likadant ut var de reglagen borta.. Finns det någon lösning på detta? Jag ska i all fall ta och kontakta Asus och se vad de har att säga.

Annars är väl mitt sista alternativ att köpa en ny chassifläkt. Jag har inte så mycket koll där men Noctau verkar bra.. Denna är dessutom extremt snygg: http://www.inet.se/produkt/6308856/noctua-nf-b9-redux-1600-pw.... Vad rekommenderar folket?

För att ta sig igenom begränsningar i BIOS kan kräva BIOS uppdatering, men då är vi igen inne på att häva garanti.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

För att ta sig igenom begränsningar i BIOS kan kräva BIOS uppdatering, men då är vi igen inne på att häva garanti.

Tack för svaret.

Okej, det var ju trist. Jag skickade ett mail till Asus där det stod ungefär samma sak som i det första inlägget i denna tråden. Fick detta svaret:

Du skulle kunna prova göra en återställning utav datorn och installera om den helt till fabriksinställningar. Går man in i datorn och bytar delar i datorn undertiden man har garanti så kommer man att bryta garantin. Så jag rekomenderar en återställning och om inte det fungerar så rekomenderar jag sen service.

Dold text

Verkar ju helt korkat.. Svarade detta:

Hej,

Tack för svaret. Du pratar om det som att det är ett tekniskt fel. Jag tror snarare att det är ett medvetet designfel.

Har ni inte tagit bort möjligheteten att ändra fläkthastigheten med mening? För det verkar uppenbarligen som det.

Det är för mig obegripligt varför ni gjort såhär. Fläkthastigheterna är anpassade efter värmen som alstras när datorn är under full load och börjar inte snurra långsammare i idle när datorn förbrukar en bråkdel så mycket ström. Att man sen dessutom inte kan fixa felet genom att göra en egen fläktkurva gör inte saken bättre.

Jag tror inte en sekund på att detta skulle fixas med en återställning, det är såhär det ska vara verkar det ju som. Jag vill gärna ha ett svar på varför ni valt att ställa in fläktarna såhär och dessutom valt att ta bort möjligheten att fixa det själv. Om detta inte fixas med en mjukvaruuppdatering eller liknande så blir det nog tyvärr inga fler datorer från er.

Min sista lösning skulle vara att byta ut fläkten mot en mer tystgående men inte ens det kan jag göra (utan att bryta garantin då, och den vill man ju ha kvar).

Mvh

Dold text

Får se vad de svarar på det.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Får se vad de svarar på det.

Låter lite som en okunnig person på andra sidan. Väntar på uppdatering.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Låter lite som en okunnig person på andra sidan. Väntar på uppdatering.

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig med detta. Väldigt trevligt.

Inte för att det var någon substans i svaret över huvud taget, men för att hålla dig up to date så att säga.

Jag skall kolla upp detta ärendet och se om jag kan finna en lösning här till dig. Så fort jag har hittat en lösning så återkommer vi med information till dig.

Dold text
Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Tack för att du tar dig tid att hjälpa mig med detta. Väldigt trevligt.

Inte för att det var någon substans i svaret över huvud taget, men för att hålla dig up to date så att säga.

Jag skall kolla upp detta ärendet och se om jag kan finna en lösning här till dig. Så fort jag har hittat en lösning så återkommer vi med information till dig.

Dold text

Verkligen mitt nöje, vet att det är riktigt tråkigt när saker inte fungerar som man vill så ska försöka lösa det så fort dom finner ett sätt att ge dig kontroll över fläktar utan att häva garantin.

Att dom däremot kollar djupare inpå problemet kan vara positivt. Vanligtvis skulle man fått svaret att du inte får kontrollera fläktar alls. Asus ska kunna försäkra sig om att deras produkt lever upp till garantitiden. Överhettning kan vara ett hot mot deras beräkningar om hur länge du kan driva datorn utan att det ska behöva kosta dom en massa pengar.

Dock vill jag fråga dig när du köpte den och om du har möjlighet till återköp om det skulle vara så att dom inte går med på att lämna över fläktkontroll åt dig?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Dock vill jag fråga dig när du köpte den och om du har möjlighet till återköp om det skulle vara så att dom inte går med på att lämna över fläktkontroll åt dig?

Jag köpte datorn i januari i år på Media Markt så det är nog kört med det. Dock så fick jag den till ett väldigt bra pris så även om jag inte kan fixa fläktarna så vill jag nog behålla datorn. Datorn kostade mig bara 6490.
Egentligen kostade den 9990 och sänktes sen på rea till 6990. Men det var ett problem med datorn; det fanns ett störningsljud i hörlursjacken (troligen från grafikkortet) så den gick in på service. Men de lyckades inte lösa problemet så då fick jag 500 kronor istället. För de pengarna köpte jag ett headset (Sennheiser PC 323D) som inkluderade ett USB-ljudkort.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Det är inget fel med att sminka en gris!

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag köpte datorn i januari i år på Media Markt så det är nog kört med det. Dock så fick jag den till ett väldigt bra pris så även om jag inte kan fixa fläktarna så vill jag nog behålla datorn. Datorn kostade mig bara 6490.
Egentligen kostade den 9990 och sänktes sen på rea till 6990. Men det var ett problem med datorn; det fanns ett störningsljud i hörlursjacken (troligen från grafikkortet) så den gick in på service. Men de lyckades inte lösa problemet så då fick jag 500 kronor istället. För de pengarna köpte jag ett headset (Sennheiser PC 323D) som inkluderade ett USB-ljudkort.

Smart drag med USB ljudkort.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Det är inget fel med att sminka en gris!

Visserligen inte, haha!

Skrivet av gugel:

Smart drag med USB ljudkort.

Nu har jag fått ett nytt svar:

Denna möjligheten skall inte vara låst. DU kan som sagt testa att göra en ominstallation och se om det fungerar efter det.

Dold text

Och på det svarade jag detta:

Hej,

Okej, tack för svaret. Tror du verkligen att en ominstallation av Windows skulle hjälpa? Problemet finns ju inte bara i Windows utan också i bios. Här är en bild av hur det ser ut för mig i bios: http://i.imgur.com/TDT1ckg.jpg. Jag har sett andra personers bios på YouTube och där finns det reglage för att ändra fläktarna där det är tomt för mig.

Jag har även uppdaterat till de senaste drivrutinerna som fanns på er hemsida och även uppdaterat till den senaste biosversionen.

Mvh

Dold text
Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag har sett andra personers bios på YouTube och där finns det reglage för att ändra fläktarna där det är tomt för mig

Dold text

Enter Advanced Mode
Monitoring
Fan Speed Control

Har du detta?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Enter Advanced Mode
Monitoring
Fan Speed Control

Har du detta?

Så här ser det ut för mig:

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Så här ser det ut för mig:
http://i.imgur.com/kLSzpLU.jpg

Du ser nedanför där kan du ställa in lägen för fläktar m.m. Finns profiler för CPU och så finns det olika hastigheter för optional fans.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Du ser nedanför där kan du ställa in lägen för fläktar m.m. Finns profiler för CPU och så finns det olika hastigheter för optional fans.

Förstår inte riktigt vad du menar.. Jag har försökt pilla, men utan resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Förstår inte riktigt vad du menar.. Jag har försökt pilla, men utan resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vilka du ändrar. För varje 3-4 pin uttag på moderkortet finns det en inställning till den. OPT_FAN1 på moderkortet brukar vara Chassie Fan 1 i BIOS. Kolla var fläktarna är inkopplade och ändra värdena till dom i BIOS så bör de ändras. Jag har till exempel alla på disable, vilket betyder att jag inte vill att moderkortet ska styra fläktarna, alla går då på max.

Men om jag väljer Enabled på Chassie Fan 1 och sen ställer in den på 60% så kommer alla fläktar jag kopplar in i OPT_FAN1 uttaget köras i 60% av sin hastighet. Samma för CPU_FAN, där kan du t.o.m. ställa in olika värden för temperaturer o.s.v.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Beror på vilka du ändrar. För varje 3-4 pin uttag på moderkortet finns det en inställning till den. OPT_FAN1 på moderkortet brukar vara Chassie Fan 1 i BIOS. Kolla var fläktarna är inkopplade och ändra värdena till dom i BIOS så bör de ändras. Jag har till exempel alla på disable, vilket betyder att jag inte vill att moderkortet ska styra fläktarna, alla går då på max.

Men om jag väljer Enabled på Chassie Fan 1 och sen ställer in den på 60% så kommer alla fläktar jag kopplar in i OPT_FAN1 uttaget köras i 60% av sin hastighet. Samma för CPU_FAN, där kan du t.o.m. ställa in olika värden för temperaturer o.s.v.

Jag har nu provat alla inställningar som finns under "Monitor" i mitt bios. Jag kan antingen sätta chassifläkten på "Disabled" eller "Enabled". På CPU-fläkten kan jag välja mellan "Disabled", "Auto" eller "Advance mode".

På "Disabled" så kör fläktarna i full hastighet och det låter så det hörs till Afrika. På alla övriga inställningar blir det som det var från början, d.v.s. konstant ca 1450 RPM på CPU-fläkten och ca 1150 på chassifläkten.

Jag kan inte någonstans (om jag inte är blind..) hitta något om procenttal som du pratar om.

Jag tackar så hemskt mycket för att du hjälper mig! Men nu är det kanske dags att ge upp. Enda chansen är väl om Asus skickar ut en ny biosversion.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Jag har nu provat alla inställningar som finns under "Monitor" i mitt bios. Jag kan antingen sätta chassifläkten på "Disabled" eller "Enabled". På CPU-fläkten kan jag välja mellan "Disabled", "Auto" eller "Advance mode".

På "Disabled" så kör fläktarna i full hastighet och det låter så det hörs till Afrika. På alla övriga inställningar blir det som det var från början, d.v.s. konstant ca 1450 RPM på CPU-fläkten och ca 1150 på chassifläkten.

Jag kan inte någonstans (om jag inte är blind..) hitta något om procenttal som du pratar om.

Jag tackar så hemskt mycket för att du hjälper mig! Men nu är det kanske dags att ge upp. Enda chansen är väl om Asus skickar ut en ny biosversion.

Vänta på deras svar och se va de säger. Annars känns det väldigt konstigt att du inte har fler alternativ än de få du hitta.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Vänta på deras svar och se va de säger. Annars känns det väldigt konstigt att du inte har fler alternativ än de få du hitta.

Nytt svar:

Jag skulle tro att en ominstallation kommer räcka faktiskt. Skulle det inte göra det så är det ända jag rekomendera annars är en service

Dold text

Vad jag svarade på det:

Saken är den att jag kan i bios ändra chassifläkten till "Disabled" eller "Enabled och CPU-fläkten till "Disabled", "Auto" eller "Advance mode".

På "Disabled" så kör fläktarna i full hastighet och det låter så det hörs till Afrika. På alla övriga inställningar blir det som det var från början, d.v.s. konstant ca 1450 RPM på CPU-fläkten och ca 1150 på chassifläkten.

Jag fasthåller vid min teori att ni låst funktionalitet för att okunniga personer inte ska stänga av fläktarna eller låta dem snurra förlångsamt vilket skulle leda till att folk lämnat in datorerna på service när de blir överhettade och då skulle ni behöva betala för service. Därför är det ur ert perspektiv lättare att låsa funktionalitet. Men detta medför missnöje hos de kunder som vet vad de håller på med. Som sagt: om detta inte fixas var detta min sista dator från er, Asus!

Jag hoppas på en ny biosversion där jag kan ställa in mer alternativt en ny version av AI Suite där all funktionalitet inklusive Fan Xpert finns med!

Dold text

Att ominstallera Windows eller lämna in datorn på service är inte ett alternativ, då har jag hellre kvar det som det är.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB