Permalänk
Medlem

3570k på 5GHz 1.395 volt, skadligt?

Har en 3570k som jag kör på 5GHz med 1.395 volt

Är detta skadligt för cpun eller går det bra att fortsätta köra på?
Kör med vattenkylning på både cpu och gpu.

Länk till cpu-z: http://valid.canardpc.com/s8jics

Permalänk
Medlem

Så länge temperaturen är okej så är det nog lugnt, under 1.4 har jag hört angående volten så det borde vara lugnt

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Vad e det för kylning?
Grattis till ett riktigt fint ex ifall din oc är 24/7. Hade en likande processor som var som en dröm att klocka.

Permalänk
Medlem

Kommer inte döda den så mkt snabbare än värme och konstant belastning gör då det är lungt med 1,4v även om det är lite högt enligt de flesta.
Dock så har intel satt det som övre gräns på 1,5v volt på processorn och då sitter du nog på ganska ordentligare kylning än de flesta.

men i värsta fall blir överklockning instabil efter ett tag pga degraderingen 3 - 5 år.
tror dock du hinner byta processor innan du behöver oroa dig om att den inte längre går över 4,6 ghz
Varför så hög överklockning btw ?

Du driver nog ganska lätt något som gtx 970 sli på 4,5 ghz i de flesta spel skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Är den delidad? Vad har du övrigt för inställningar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Vad e det för kylning?
Grattis till ett riktigt fint ex ifall din oc är 24/7. Hade en likande processor som var som en dröm att klocka.

Tackar! Vad är det man ska testa för att se så den e 24/7 oc'n?
Kör med Alphacool block på cpu och gpu samt en Alphacool ST30 240mm radiator tillsammans med en EK-D5.

Skrivet av mini-z1994:

Kommer inte döda den så mkt snabbare än värme och konstant belastning gör då det är lungt med 1,4v även om det är lite högt enligt de flesta.
Dock så har intel satt det som övre gräns på 1,5v volt på processorn och då sitter du nog på ganska ordentligare kylning än de flesta.

men i värsta fall blir överklockning instabil efter ett tag pga degraderingen 3 - 5 år.
tror dock du hinner byta processor innan du behöver oroa dig om att den inte längre går över 4,6 ghz
Varför så hög överklockning btw ?

Du driver nog ganska lätt något som gtx 970 sli på 4,5 ghz i de flesta spel skulle jag tro.

Jag lirar för det mesta World of Warcraft och BF4.
Läser man runt lite så påstår många att wow är cpu krävande och därför tänkte jag testa att klocka lite för att se om det flyter på bättre.

Går den inte stabilt med superhöga temps så blir det att gå ner till 4.5GHz