Problem med OC av 4690k, inte ens 3,9 GHz är stabilt...

Permalänk
Medlem

Problem med OC av 4690k, inte ens 3,9 GHz är stabilt...

Nytt system med i5 4690k, asrock z97x, 16 gb corsair minnen som är gjorda för och körs i 2400 MHz. Har en Noctua NH-D15 fläkt.

Jag har deliddat och lappat processorn. Jag har testat att överklocka processorn med UEFIs rekommendationer, dels de högre hastigheterna 4,6 och 4,5, men även ända ner till den lägsta 4,0. Systemet är inte stabilt på någon av de hastigheterna.

Jag har även försökt att själv sätta nivåerna med bl.a. 4,0 GHz med 1,3 V. Den blir då ganska varm, typ 65c när jag kör IntelBurnTest i maximum, men datorn ger mig en blåskärm vad jag än gör.

Win 7 Ultimate, 64 bit, IBT körs också i 64 bit... Vet inte om det är några fler parametrar som är av intresse?

Hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Nytt system med i5 4690k, asrock z97x, 16 gb corsair minnen som är gjorda för och körs i 2400 MHz. Har en Noctua NH-D15 fläkt.

Jag har deliddat och lappat processorn. Jag har testat att överklocka processorn med UEFIs rekommendationer, dels de högre hastigheterna 4,6 och 4,5, men även ända ner till den lägsta 4,0. Systemet är inte stabilt på någon av de hastigheterna.

Jag har även försökt att själv sätta nivåerna med bl.a. 4,0 GHz med 1,3 V. Den blir då ganska varm, typ 65c när jag kör IntelBurnTest i maximum, men datorn ger mig en blåskärm vad jag än gör.

Win 7 Ultimate, 64 bit, IBT körs också i 64 bit... Vet inte om det är några fler parametrar som är av intresse?

Hjälp!

65c är inte varmt med intel burntest! testa annars prime95 har lite mer erfarenhet ur hur varma processorer brukar bli i det. Men i intel's test så pressas processorn absolut max!

edit: 4,0ghz på 1.3v är rätt högt ioförsig. polaren har en likadan (eller 4670k) och han kör 4,7ghz på 1,25 (vilket är otroligt jävla bra) men du förstår vad jag vill få fram

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Nytt system med i5 4690k, asrock z97x, 16 gb corsair minnen som är gjorda för och körs i 2400 MHz. Har en Noctua NH-D15 fläkt.

Jag har deliddat och lappat processorn. Jag har testat att överklocka processorn med UEFIs rekommendationer, dels de högre hastigheterna 4,6 och 4,5, men även ända ner till den lägsta 4,0. Systemet är inte stabilt på någon av de hastigheterna.

Jag har även försökt att själv sätta nivåerna med bl.a. 4,0 GHz med 1,3 V. Den blir då ganska varm, typ 65c när jag kör IntelBurnTest i maximum, men datorn ger mig en blåskärm vad jag än gör.

Win 7 Ultimate, 64 bit, IBT körs också i 64 bit... Vet inte om det är några fler parametrar som är av intresse?

Hjälp!

Dra ner minnena till 1333 MHz och se hur det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

saken är ju den (efter vad jag lärt mig) att volten är ingen fara i sig. för volt=värme och så länge du har schysta temps så ska det ej vara någon fara. jag kör min 4670k i 4.4ghz med 1.34v och den ligger runt 68-70 grader under full belastning!
men för att återgå till ditt problem, som tidigare talare nämnt så kan du testa sänka frekvensen på minnena.
funkar inte det så kanske du borde prova att återställa allt i bios och sedan börja från grund.

Permalänk
Medlem

Som andra har varit inne på så tror jag inte det är CPU som är boven i det hela alls, utan minnet.

Skulle vara bra att veta lite mer precis vilka minnen du har, men man kan misstänka att det är dessa http://www.inet.se/produkt/5322168/corsair-16gb-4x4gb-cl9-240...

Att få dessa helt stabila med alla 4 stickor i 2400Mhz är nog en utmaning att få till på ett Z97 system, blir otroligt viktigt med kompatibilitet moderkort/minnen samt kvalitet på desamma, ditt valda moderkort är också bara av mellanklass på dessa punkter....
Sänk minnet till 2133 eller lägre och testa, om fortfarande samma problem, ta ur 2 stickor och testa igen.

Vill du köra 2400Mhz eller mer, bör man inte ha mer än 2 stickor..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Som andra har varit inne på så tror jag inte det är CPU som är boven i det hela alls, utan minnet.

Skulle vara bra att veta lite mer precis vilka minnen du har, men man kan misstänka att det är dessa http://www.inet.se/produkt/5322168/corsair-16gb-4x4gb-cl9-240...

Att få dessa helt stabila med alla 4 stickor i 2400Mhz är nog en utmaning att få till på ett Z97 system, blir otroligt viktigt med kompatibilitet moderkort/minnen samt kvalitet på desamma, ditt valda moderkort är också bara av mellanklass på dessa punkter....
Sänk minnet till 2133 eller lägre och testa, om fortfarande samma problem, ta ur 2 stickor och testa igen.

Vill du köra 2400Mhz eller mer, bör man inte ha mer än 2 stickor..

Skrivet av kalleteodor:

saken är ju den (efter vad jag lärt mig) att volten är ingen fara i sig. för volt=värme och så länge du har schysta temps så ska det ej vara någon fara. jag kör min 4670k i 4.4ghz med 1.34v och den ligger runt 68-70 grader under full belastning!
men för att återgå till ditt problem, som tidigare talare nämnt så kan du testa sänka frekvensen på minnena.
funkar inte det så kanske du borde prova att återställa allt i bios och sedan börja från grund.

Skrivet av immutable:

Dra ner minnena till 1333 MHz och se hur det går.

Tack alla ovanstående!

Minnena jag har är https://www.komplett.se/corsair-vengeance-pro-ddr3-2400mhz-16... - 2 stickor.

Jag har testat att dra ner minnena till 1333, sätta CPU till 3,9 GHz och volten till 1,3 adaptive. Det är stabilt f.n. och volten lägger sig på 1,13, max temp när jag kör maximum i IntelBurnTest är 50c. Testar högre på CPU nu, brb!

Edit: 4,1 GHz med 1,3 V adaptive core, 1,2 V override cache och 1333 MHz minnen. När jag kör IBT maximum går temperaturen upp till 60c, core snor hela 1,3 V och det blir en blåskärm.

Permalänk
Medlem

Höjer du vanliga frekvensen eller turbo frekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Höjer du vanliga frekvensen eller turbo frekvensen?

Jag vet inte om man kan göra båda på mitt system. Jag höjer cpu freq bara.

4,0 GHz med 1,3 V adaptive core, 1,2 V override cache och 1333 MHz minnen. När jag kör IBT maximum går temperaturen upp till 60c, core snor hela 1,3 V och det blir en blåskärm.

Permalänk
Medlem

Nej, verkar som att 3,8 GHz är stabilt med minnena i 2400 MHz, eller 3,9 GHz med minnena i 1333 MHz.

Ingen som har någon revolutionerande tanke? Tycker det ser väldigt klent ut

Permalänk

Då har jag tur för jag kan köra 4 stickor i 2400mhz plus att cpu är klockad till 4.8Ghz på en Z97 bräda. Har även varit uppe på 5.0 och testat. O det funkar också det är synd
Att det inte ska funka för TS.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Då har jag tur för jag kan köra 4 stickor i 2400mhz plus att cpu är klockad till 4.8Ghz på en Z97 bräda. Har även varit uppe på 5.0 och testat. O det funkar också det är synd
Att det inte ska funka för TS.

Ja Jag vet inte om jag hade enorm otur med att jag fick en dålig CPU, eller om det är någon inställning jag borde göra som löser "allt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag vet inte om man kan göra båda på mitt system. Jag höjer cpu freq bara.

4,0 GHz med 1,3 V adaptive core, 1,2 V override cache och 1333 MHz minnen. När jag kör IBT maximum går temperaturen upp till 60c, core snor hela 1,3 V och det blir en blåskärm.

Bara nu för kolla, du ändrar på mulipelern för CPU? så du inte är på Base klock, (CBLK) och pillar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Bara nu för kolla, du ändrar på mulipelern för CPU? så du inte är på Base klock, (CBLK) och pillar.

Ja precis, jag rör inte CBLK. Det enda jag rör är CPU multipeln, core V och cache V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Jag vet inte om man kan göra båda på mitt system. Jag höjer cpu freq bara.

4,0 GHz med 1,3 V adaptive core, 1,2 V override cache och 1333 MHz minnen. När jag kör IBT maximum går temperaturen upp till 60c, core snor hela 1,3 V och det blir en blåskärm.

Det låter helt klart som att du ändrar fel multipel. Man skall ändra de "adaptiva" frekvenserna inte stock.

Hur som helst, om du är osäker, ladda ner en mjukvara som automatiskt klockar din processor bara för att testa, sedan om du märker att det fungerar kan du efter det gå in och justera själv i uefi. Jag inser att det låter lite löjligt, men det är som sagt bara ett test, tar inte mer än 10 minuter att göra.

Permalänk

Är det så här uefi ser ut typ.

Det är cpu ratio du ska klocka med. Om du nu inte gör det redan.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Är det så här uefi ser ut typ.

http://forumbilder.se/DE9U6/asrock-z97-extreme4-1.png

Det är cpu ratio du ska klocka med. Om du nu inte gör det redan.

Exakt, där CPU Ratio => All core, så ändrar jag till 42 eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7487:

Det låter helt klart som att du ändrar fel multipel. Man skall ändra de "adaptiva" frekvenserna inte stock.

Hur som helst, om du är osäker, ladda ner en mjukvara som automatiskt klockar din processor bara för att testa, sedan om du märker att det fungerar kan du efter det gå in och justera själv i uefi. Jag inser att det låter lite löjligt, men det är som sagt bara ett test, tar inte mer än 10 minuter att göra.

Men om jag ändrar fel multipel så ändrar ju även den inbyggda överklockningen samma värden. Jag tror inte det finns några andra multiplar att ändra än de jag är inne och pillar på...

Permalänk

Nu vet inte jag men har du senaste bioset till moderkortet. Kan vara läge att köra in det senaste. Sen när du delidade cpun gick det bra eller hände något där tro.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Nu vet inte jag men har du senaste bioset till moderkortet. Kan vara läge att köra in det senaste. Sen när du delidade cpun gick det bra eller hände något där tro.

Jepp senaste bioset, kom ut ett nytt i slutet av september.

När jag deliddade processorn tappade jag den i golvet varpå hörnet blev något skadat. Processorn fungerar ju uppenbarligen så tror inte det är det som är problemet.

Är det mycket ovanligt med en så här dålig processor i överklockningshänseende?

Permalänk

Eller så har du haft en jäkla otur och fått en dålig cpu helt enkelt. Jag hade en 4770k förut som jag tyckte var dålig men den klockade iallafall till 4.4 men blev varm som fn även fast den var delidad.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Tack alla ovanstående!

Minnena jag har är https://www.komplett.se/corsair-vengeance-pro-ddr3-2400mhz-16... - 2 stickor.

Jag har testat att dra ner minnena till 1333, sätta CPU till 3,9 GHz och volten till 1,3 adaptive. Det är stabilt f.n. och volten lägger sig på 1,13, max temp när jag kör maximum i IntelBurnTest är 50c. Testar högre på CPU nu, brb!

Edit: 4,1 GHz med 1,3 V adaptive core, 1,2 V override cache och 1333 MHz minnen. När jag kör IBT maximum går temperaturen upp till 60c, core snor hela 1,3 V och det blir en blåskärm.

Vart kollar du tempen ? På nån medföljande app för moderkortet eller liknande, eller använder du coretemp ?

utav alla CPUer jag avverkat (och det är rätt så många) i modern tid så har jag nog inte haft någon som klarat 50C under full belastning med luftkylning.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
99:e percentilen

Vad kör du för klock på cachen? Den kan vara väldigt känslig, så ha den på 3,9 GHz till att börja med. Du kan också prova att dra upp spänningen till den lite.

Och ett tips: spänning ≠ volt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid stoppa in ett usb minne och ta printscreens på dina bios inställningar och sedan lägga upp bilderna här. Det kan hända att någon ser någonting du missat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Du kanske helt enkelt har fått ett måndagsex också?

Permalänk
Skrivet av Fall:

Jepp senaste bioset, kom ut ett nytt i slutet av september.

När jag deliddade processorn tappade jag den i golvet varpå hörnet blev något skadat. Processorn fungerar ju uppenbarligen så tror inte det är det som är problemet.

Är det mycket ovanligt med en så här dålig processor i överklockningshänseende?

Kan vara detta som ställt till det. vissa ex går klocka sämre också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Vart kollar du tempen ? På nån medföljande app för moderkortet eller liknande, eller använder du coretemp ?

utav alla CPUer jag avverkat (och det är rätt så många) i modern tid så har jag nog inte haft någon som klarat 50C under full belastning med luftkylning.

Skrivet av Alling:

Vad kör du för klock på cachen? Den kan vara väldigt känslig, så ha den på 3,9 GHz till att börja med. Du kan också prova att dra upp spänningen till den lite.

Och ett tips: spänning ≠ volt.

Skrivet av kevve1:

Du kan ju alltid stoppa in ett usb minne och ta printscreens på dina bios inställningar och sedan lägga upp bilderna här. Det kan hända att någon ser någonting du missat.

Många svar

Jag kollar temp med coretemp. Jag utgår från att den är korrekt, men jag vet ju såklart inte.

Det var ju iof full belastning i IBT för 3,9... Bara 1,13 V då ju.

Klock på cachen var satt till 3,9 GHz när jag körde mina tester på CPU Freq 39-46. Bara 39 är stabil, och bara med minnena i 1333. Sen är jag ganska dålig på el, länge sen man gick i skolan

Bra idé med printscreen på bios, testar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Nytt system med i5 4690k, asrock z97x, 16 gb corsair minnen som är gjorda för och körs i 2400 MHz. Har en Noctua NH-D15 fläkt.

Jag har deliddat och lappat processorn. Jag har testat att överklocka processorn med UEFIs rekommendationer, dels de högre hastigheterna 4,6 och 4,5, men även ända ner till den lägsta 4,0. Systemet är inte stabilt på någon av de hastigheterna.

Jag har även försökt att själv sätta nivåerna med bl.a. 4,0 GHz med 1,3 V. Den blir då ganska varm, typ 65c när jag kör IntelBurnTest i maximum, men datorn ger mig en blåskärm vad jag än gör.

Win 7 Ultimate, 64 bit, IBT körs också i 64 bit... Vet inte om det är några fler parametrar som är av intresse?

Hjälp!

har du dubbelkollat så att det inte är nätagget som spökar och skickar ut fel spänning på ATX-12V? +/- 1,5% tror jag är ATX-speccen och om den droppar mer än så kan det vara där dina problem börjar?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

har du dubbelkollat så att det inte är nätagget som spökar och skickar ut fel spänning på ATX-12V? +/- 1,5% tror jag är ATX-speccen och om den droppar mer än så kan det vara där dina problem börjar?

Bra tänkt, tack! Hur testar eller ser jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Du kan ju alltid stoppa in ett usb minne och ta printscreens på dina bios inställningar och sedan lägga upp bilderna här. Det kan hända att någon ser någonting du missat.

Fattade inte hur jag skulle göra till slut, så jag tog kameran.

Bilder

Bild 5 är inte aktuell beträffande CPU voltage osv, endast den undre nivån "Voltage Configuration".

Bild 6 la jag bara upp för att visa hur jag testar en viss hastighet, tempsen är inte korrekta då jag bara haft igång den i någon sekund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fall:

Bra tänkt, tack! Hur testar eller ser jag det?

nyttja valfritt program typ speedfan eller Gigabyte SIV (system info nånting). finns hundratals. håll koll på alla voltnivåer, gärna med en graf och kör IBT/p95/whatever och se hur volten pendlar mellan idle och load.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.