Vilken mobotillverkare har mest options i bios?

Permalänk
Medlem

Vilken mobotillverkare har mest options i bios?

Hej. Jag är en sån som bygger slipstreamade datorer gjorda för att endast utföra typ 1 uppgift ljud.
Eller nått annat. Jag stör mig på att MSI tillexempelvis inte låter en stänga av alla USB portar som man inte använder och liknande saker. Hört att det ska vara bättre på e.x Gigabyte eller Asrock? Kan det stämma?
MSI känns lite som ett gamingbrand... huyr är det med Asus?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ch1llone:

Hej. Jag är en sån som bygger slipstreamade datorer gjorda för att endast utföra typ 1 uppgift ljud.
Eller nått annat. Jag stör mig på att MSI tillexempelvis inte låter en stänga av alla USB portar som man inte använder och liknande saker. Hört att det ska vara bättre på e.x Gigabyte eller Asrock? Kan det stämma?
MSI känns lite som ett gamingbrand... huyr är det med Asus?

Självklart kan du inte stänga av alla USB-portar bara för att du inte använder dessa. Du får nog minska på kraven lite för ingen har den funktionaliteten. Dock kan nästan alla moderkort stänga av kontrollers som inte används.

Alla kontrollers som sitter i CPU är dock nästan alltid låsta till "på". T ex PCIe kontroller och även USB 3 som sitter i chipsetet som kommer från Intel måste t ex nästan alltid vara igång. Det som läggs till går oftast att stänga av så som extra USB chip, ljudchip och även extra SATA kontrollers.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Självklart kan du inte stänga av alla USB-portar bara för att du inte använder dessa. Du får nog minska på kraven lite för ingen har den funktionaliteten. Dock kan nästan alla moderkort stänga av kontrollers som inte används.

Alla kontrollers som sitter i CPU är dock nästan alltid låsta till "på". T ex PCIe kontroller och även USB 3 som sitter i chipsetet som kommer från Intel måste t ex nästan alltid vara igång. Det som läggs till går oftast att stänga av så som extra USB chip, ljudchip och även extra SATA kontrollers.

all right, så allt som är på i chipset... jag hajjar...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ch1llone:

all right, så allt som är på i chipset... jag hajjar...

Detta är nästan alltid fallet. Beror såklart på vilken generation du har grejerna ifrån och tillverkare till viss utsträckning men aldrig har jag sett möjlighet att stänga av den integrerade sata kontrollern eller USB kontrollern till exempel, ljud och nätverk går dock nästan alltid att stänga av då de sitter utanför chipset.

Vill du ha absolut mest möjligheter så tror jag nog ASUS Workstation serie är ett ganska säkert kort. Men även där sitter samma limitation på chipset. Där kostar även moderkortet en rejäl slant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag fattar. du verkar duktig så jag slänger iväg en fråga till.. INTEL nic som sitter på mobot har alltid funkat att fulhackat in i windows server (bara o köra inf) filen och skippa .,exe filen... borde väl fungera lika bra för broadcom? vad jag föerstår är broadcom och intel de bästa och realtek lite sämre? eller är alla lika bra prestandamässigt?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ch1llone:

Jag fattar. du verkar duktig så jag slänger iväg en fråga till.. INTEL nic som sitter på mobot har alltid funkat att fulhackat in i windows server (bara o köra inf) filen och skippa .,exe filen... borde väl fungera lika bra för broadcom? vad jag föerstår är broadcom och intel de bästa och realtek lite sämre? eller är alla lika bra prestandamässigt?

Ingen aning om hur bra broadcom är men då det är en driver så behöver du egentligen bara få in den lilla assemble snutten som behövs för att datorn ska kunna köra igång enheten. Inte heller koll på om det går bra med en inf fil men testa och ha exe filen till hands om det stökar?

Intel är trevligast i dagsläget då det sitter direkt tilldelat i de moderna Intelplattformarna. Alla andra chip sitter på PCIe bussen och tar upp en 1x lane, oftast kombinerar man LAN NIC och USB hubb samt eventuell extra Satakontroller på samma enhetsbuss, låt säga en 4x buss.

Det är främst trevligare med Intels då man slipper använda PCIe bussens banor till LAN NIC.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag kan på mitt Asus z97 sabertooth inaktivera inviduella usb&sata portar.
Ska du bygga en dator för ljuduppspelning så kör INTE på det integerade intel grafiken.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag kan på mitt Asus z97 sabertooth inaktivera inviduella usb&sata portar.
Ska du bygga en dator för ljuduppspelning så kör INTE på det integerade intel grafiken.

På grund av I/O till GPU-delen menar du?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

På grund av I/O till GPU-delen menar du?

Nej. Får hemska DCP-latency spikar av det integrerade så jag får random knäppljud när jag spelar upp musik.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Nej. Får hemska DCP-latency spikar av det integrerade så jag får random knäppljud när jag spelar upp musik.

Sounds ill..

Vad för Moderkort har du samt OS?
Vad kör du för ljudkort?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Sounds ill..

Vad för Moderkort har du samt OS?
Vad kör du för ljudkort?

Kör Windows 8.1 och har ett Asus Sabertooth z97 Mark2.
Ljudkort är min Weiss Dac 202 ansluten via firewire.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Kör Windows 8.1 och har ett Asus Sabertooth z97 Mark2.
Ljudkort är min Weiss Dac 202 ansluten via firewire.

Du ska köpa ett PCI-E Firewire kort så kan det nog med rätt förutsättningar lösa sig för dig.
***bort/moderator***

(Sen ska du sätta den i en port som går direkt till CPU:n) och inte till chipset
du kan dock testa chipset också
Även med interngrafik. Firewire-stödet på Windows har varit konstigt sen många år tillbaka.

på USB har jag haft tvärtom erfarenhet jag fick mindre dropouts när jag böt till CPU-GPU vs PCI-E grafikkort.
Så det är lite från chipset till chipset och drivrutiner till generation till generation coh hej och hå.

§9
Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Jag kör redan med ett pci-e firewire kort då mitt moderkort inte har firewire.
Körde du Nvidia när du hade problem? Har tidigare fått hög dcp latency med Nvidia, men aldrig haft problem med AMD.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Jag kör redan med ett pci-e firewire kort då mitt moderkort inte har firewire.
Körde du Nvidia när du hade problem? Har tidigare fått hög dcp latency med Nvidia, men aldrig haft problem med AMD.

Okej så det funkar nu m.a.o? Det var ett AMD kort som fucka ur min latency. Samma sak med Nvidia iofs.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Japp, det har fungerat bra med de 3 senaste AMD korten som jag ägt.

Vad är det du vill uppnå med din dator?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Japp, det har fungerat bra med de 3 senaste AMD korten som jag ägt.

Vad är det du vill uppnå med din dator?

Ska ha den o producera musik på. Just personligen.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Ok. Har ingen större koll på inspelning och hur kritiskt det är med låg latency, men det jag kommer och tänka på är väl att fimpa allt vad störmsparning heter och använda komponenter som har bra drivurtiner som inte ger en massa interrupts och latency.
Testat om du märker någon skilnad på att köra med eller utan hpet?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Ok. Har ingen större koll på inspelning och hur kritiskt det är med låg latency, men det jag kommer och tänka på är väl att fimpa allt vad störmsparning heter och använda komponenter som har bra drivurtiner som inte ger en massa interrupts och latency.
Testat om du märker någon skilnad på att köra med eller utan hpet?

Oj oj, det här har jag lagt ned över 500 timmar på senaste åren.
Finns mycket o säga om saken. Allt börjar med 1. Bra moderkort med låg DPC latency.
2. Koppla alla saker rätt så inga flaskhalsar finns. 3. Ha bra skrivna drivrutiner till ljudkortet 4. Ha bra headroom i CPU:n och köra en flertrådad CPU med mycket cache.

HPET on off gör ingen skillnad på min I7a, men eftersom det inte finns något bra sätt att mäta "knäpp" på så är det lite oklart.... men det är ingen biggie det där med HPET, det påverkar mer timingen tycker jag.

Kör specialtweakad Windows Server med några få services igång.

Edit: att spela in är inga problem. Det är i mixfasen när du kanske pressar CPU:n mot 70% och den ska leverera ljud på 128 buffer det börjar bli crazy

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

F.ö har MSI och kanske andra börjat med "hard-off" nu så man kan stänga av portar med en hardswitch så det inte ligger och slukar ström (inte soft off) som används i dagens moderkort...
mindre läckström, mindre EFI = bättre ljud, grönare jord

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

OCD deluxé :). Har du kollat manualen för ditt moderkort så du vet vilka PCI-E platser det är du ska använda. Vissa delar resuser med annan hårdvara på moderkortet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

OCD deluxé :). Har du kollat manualen för ditt moderkort så du vet vilka PCI-E platser det är du ska använda. Vissa delar resuser med annan hårdvara på moderkortet.

Jo har full koll på det där. Ska köpa ett nytt MOBO snart så.
Jag sveper med handen över ledningsbanorna och suger i mig den mörka materian med baksidan av handen....

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag sveper med handen över ledningsbanorna och suger i mig den mörka materian med baksidan av handen....

http://www.lessloss.com/blackbody-p-200.html ?
XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT