Permalänk
Medlem

Mäta radiovågor?

I dagens samhälle då i princip varje lägenhet har en egen ständigt uppkopplad radiosändare i form av en trådlös router (för att inte tala om alla mobiltelefoner) så vore det intressant att mäta hur denna radiovågsaktivitet ser ut på olika platser.

För att mäta detta skulle jag vilja använda något spektrumanalysatorprogram, men har inte direkt någon erfarenhet av sådana så jag skulle behöva lite hjälp. Jag vill alltså mäta hur stark strålningsintensiteten är vid olika frekvenser. Vilket program passar för denna typ av mätningar? Och hur ställer man in att det ska ta in och analysera data från den inbyggda antennen i datorn?

Någon som har erfarenhet av detta som kan ge tips?

PS. Jag vet att en dedikerad antenn/mottagare vore att föredra för att göra en vettig analys, men till att börja med så vore det intressant att testa bara med den inbyggda antennen i datorn och se vad man får fram.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

WiFi Analyzer till Android funkar bra för att leta upp lediga/mindre upptagna kanaler

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö program och appar som mäter signalstyrkan på de olika wifi-kanalerna.
Och signalstyrkan är samma sak som "strålningsintensiteten"

Permalänk
Medlem

Om du bara vill mäta wifi styrka finns det mängder med program du kan använda. Mobiltelefoni är svårare.

Du kan skaffa en rtlsdr usb dongel för några hundra kronor och mäta med den. Rtlsdr är ett chipset till en typ av digital tv mottagare som kan användas till allt möjligt med modifierade drivrutiner. Mer info här http://www.rtl-sdr.com/about-rtl-sdr

Här är en mätning jag gjorde i min lägenhet för ett tag sedan.

Rtlsdr mottagare går inte upp till 2.4ghz så du kan inte mäta wifi styrka med den.
Med en gps loggare och laptop i sportbag kan du vandra runt och mäta signalstyrka på olika platser.

Här är en karta med signalstyrka för fm radio P1 på 88MHz i min stad. Sändaren är pricken långt nere till sydöst.

Här är 929MHz vilket används för mobiltelefoni. Jag har genererat liknande kartor för alla frekvenser mellan 60-1000MHz.

För mer info och annat kolla in denna sidan http://superkuh.com/rtlsdr.html