Permalänk
Medlem

Ipad "förgiftar" etern?

Min systerson fick låna (antar jag) en ipad från skolan nu i höst. Jag vet inte vilken modell men troligtvis ny (billig?) och bara WIFI.

Nu märkte vi ganska snabbt att det trådlösa blev vansinnigt långsamt, även att bläddra i routerns inställningar gick segt via WIFI (500 - 2000ms).

Nu kör grabben sin dator + ipad på egen accesspunkt (kanal1) och resten av huset kör på huvudroutern (kanal 11).

Men fortfarande blir det skyhög ping på BÅDA trådlösa nätverken om ipaden är uppkopplad.

Routern pingar PING.SUNET.SE helt opåverkat i princip om man via kabel begär ping utav routern till denna adress.

Hur i hela friden kan ipaden förgifta radiorummet i deras hus nåt såpass att detta fenomen uppstår, för den har ju tydligen ingen trafik över deras 8/1 ADSL?
Den bara förgiftar 2,4GHz-bandet på nåt vis?

En slutsats:
Det verkar inte vara någon mer med detta problem, iaf inte på SweC på en lördagseftermiddag så jag tar och söker vidare efter ursprunget till fenomenet, jag hittar inte direkt nån liknande information i ämnet på Google heller så...

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk

Oklart. Men släng upp en 5 GHz-punkt och testa (om ni har möjlighet).

Vad är det för router? Att surfa i en routers gränssnitt brukar alltid vara otroligt långsamt

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Oklart. Men släng upp en 5 GHz-punkt och testa (om ni har möjlighet).

Vad är det för router? Att surfa i en routers gränssnitt brukar alltid vara otroligt långsamt

Jag har bara några 802.11n att testa med och TP-LINK TL-WR841ND med extra stora antenner på brukar alltid vara blixtsnabb annars. Problemet har uppstått efter grabben kom hem med den senaste apparaten (IBAD'en) och slår man av WIFI på den så återgår pingen till vanliga 1-3ms till routern.

Tillägg, grabben har egen accesspunkt kopplad med kabel till huvudroutern och både hans dator och ibad är uppkopplad på den. Och eftersom han huserar på nedervåningen är antennen på den AP'n liggandes för att täcka hans rum precis under.

Tillägg 2. Det kan ju slumpa sig så att huvudroutern faktiskt "tagit slut" och därför krånglar det, detta är faktiskt TL-WR841ND nummer 2 och den första de hade "tog slut" efter nästan 2 år vilket denna nummer 2 nu närmar sig...

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Avstängd

Otroligt många som köper TP-LINK numera märker jag, det är vår tids D-Link, skit rakt igenom.

Köp en ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Otroligt många som köper TP-LINK numera märker jag, det är vår tids D-Link, skit rakt igenom.

Köp en ASUS.

Här handlar det om IPAD, inte om routern! Jag har konstaterat ett fel och felsökningen gav svaret att ipaden förgiftar radiorummet för BÅDA trådlösa nätverken som är av olika tillverkare. Jag litar inte på dina åsikter. Jag har en TP-LINK sittandes UTOMHUS i över 1 år som funkar klockrent fortfarande.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk

Kan tyvärr inte hjälpa till med problemlösningen, men jag måste instämma med föregående. OM du ska köpa ny router rekommenderas ASUS. Har inte behövt starta om den sen jag köpte den (~2år), bara rullar på. Första routern jag är nöjd med på länge.

Visa signatur

CPU: 12900K (H150i Elite LCD) | GPU: ASUS ROG STRIX 3080 ti OC | MB: ASUS PRIME Z690-A
PSU: ASUS ROG Thor 1200 | DDR5: G.SKILL Trident Z5 6000Mhz | CHASSI: Lian Li 011 EVO
SSDs: 2x Samsung 970 Pro (2+1TB) | LJUD: GoXLR + Beyerdynamic DT 770 PRO + Shure SM7B
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / AW3423DW OLED | OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av HvDumle:

Jag har bara några 802.11n att testa med och TP-LINK TL-WR841ND med extra stora antenner på brukar alltid vara blixtsnabb annars. Problemet har uppstått efter grabben kom hem med den senaste apparaten (IBAD'en) och slår man av WIFI på den så återgår pingen till vanliga 1-3ms till routern.

Tillägg, grabben har egen accesspunkt kopplad med kabel till huvudroutern och både hans dator och ibad är uppkopplad på den. Och eftersom han huserar på nedervåningen är antennen på den AP'n liggandes för att täcka hans rum precis under.

Tillägg 2. Det kan ju slumpa sig så att huvudroutern faktiskt "tagit slut" och därför krånglar det, detta är faktiskt TL-WR841ND nummer 2 och den första de hade "tog slut" efter nästan 2 år vilket denna nummer 2 nu närmar sig...

Inte vara sån, men det är inget batteri du tömmer

TP-link har jag knappt sett än mindre tester på. netgear/casio eller asus (dock kostar vettig asus router närmare 1000kr och uppåt). netgear vettig går från 400kr och uppåt

Om han testar utan datorn och bara ipaden vad händer då?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Otroligt många som köper TP-LINK numera märker jag, det är vår tids D-Link, skit rakt igenom.

Köp en ASUS.

Jag köpte en TP-LINK och installerade hos en vän, hjälpte sätte up en liten nas och så.

Jag hade aldrig hört om märket förut men killen i butiken rekade den, själv blev jag faktiskt impad. Den var lätt att intallera, bra gränssnitt och funkade klockrent.

Kanske inte cisco/linksys klass direkt... men definitiv ett snäpp upp över d-link.

Permalänk
Medlem

Efter ha varit med om detta fenomen många gånger så är det vanligaste att Routern har problem på grund av mixade wifi-signaler och att olika nätverksband används. Låt os säga att du har 3 enheter som alla arbetar på ett band så fungerar allt utmärkt. När sedan en ytterligare en enhet som använder ett annat band ansluter då blir det stora problem.

Protocol Frequency Data Rate Indoor range
IEEE 802.11b 2.4GHz 1Mbps to 11Mbps 35m(115ft)
IEEE 802.11g 2.4GHz 6Mbps to 54Mbps 38m(125ft)
IEEE 802.11n 2.4GHz 7Mbps to 72Mbps 70m(230ft)
IEEE 802.11n 5.0GHz 15Mbps to 150Mbps 70m(230ft)

Så låt os säga att dina enheter kör på 802.11n 2.4GHz och någon ansluter med 802.11g så byter många billigare routrar till 802.11g för alla enheter även om de inte skall göra det. Och även om hastighetsskillnaden inte kan se så stor ut kan den bli väldigt stor när man räknar med att räckvidden för 802.11g är så mycket lägre och mycket lättare att störa ut.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Efter ha varit med om detta fenomen många gånger så är det vanligaste att Routern har problem på grund av mixade wifi-signaler och att olika nätverksband används. Låt os säga att du har 3 enheter som alla arbetar på ett band så fungerar allt utmärkt. När sedan en ytterligare en enhet som använder ett annat band ansluter då blir det stora problem.

Protocol Frequency Data Rate Indoor range
IEEE 802.11b 2.4GHz 1Mbps to 11Mbps 35m(115ft)
IEEE 802.11g 2.4GHz 6Mbps to 54Mbps 38m(125ft)
IEEE 802.11n 2.4GHz 7Mbps to 72Mbps 70m(230ft)
IEEE 802.11n 5.0GHz 15Mbps to 150Mbps 70m(230ft)

Så låt os säga att dina enheter kör på 802.11n 2.4GHz och någon ansluter med 802.11g så byter många billigare routrar till 802.11g för alla enheter även om de inte skall göra det. Och även om hastighetsskillnaden inte kan se så stor ut kan den bli väldigt stor när man räknar med att räckvidden för 802.11g är så mycket lägre och mycket lättare att störa ut.

Här kan jag klargöra att både G och N-enheter ansluter och routern är nåbar c:a 100 meter bort när jag kör en stor riktantenn och farten ligger på 15-20Mbit vid test.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte vara sån, men det är inget batteri du tömmer

TP-link har jag knappt sett än mindre tester på. netgear/casio eller asus (dock kostar vettig asus router närmare 1000kr och uppåt). netgear vettig går från 400kr och uppåt

Om han testar utan datorn och bara ipaden vad händer då?

Jag har efter ett antal år "gjort slut" på ett antal routers, de fungerar till sist mycket dåligt så nog tar de slut alltid. Den enda som höll bra var min P3 450 med ClarkConnect på.

Sen finns det ju faktiskt flera alternativ till många TP-LINK ifråga om mjukvara, min som sitter i en låda utomhus i en mast kör jag Gargoyle på.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Skrivet av HvDumle:

Jag har efter ett antal år "gjort slut" på ett antal routers, de fungerar till sist mycket dåligt så nog tar de slut alltid. Den enda som höll bra var min P3 450 med ClarkConnect på.

Sen finns det ju faktiskt flera alternativ till många TP-LINK ifråga om mjukvara, min som sitter i en låda utomhus i en mast kör jag Gargoyle på.

Märkligt när jag köpt routers har dom fungerat i flera år utan tapp. Provat dra ur strömmen och på så vis tömma den?
För om en router ska fungera sämre över tid är om den blir varmare än den ska och börjar gå sönder lite i taget.

I mina öron låter det mer som kvalitén inte är som det ska på TP-link, speciellt om du behöver köpa en ny inom 2 år. Man kan köra annan programvara även på asus och netgear om man vill (det flesta modeller har stöd för det).

Men prova bara ipad och inget annat trådlöst, för att se om det blir bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Märkligt när jag köpt routers har dom fungerat i flera år utan tapp. Provat dra ur strömmen och på så vis tömma den?
För om en router ska fungera sämre över tid är om den blir varmare än den ska och börjar gå sönder lite i taget.

I mina öron låter det mer som kvalitén inte är som det ska på TP-link, speciellt om du behöver köpa en ny inom 2 år. Man kan köra annan programvara även på asus och netgear om man vill (det flesta modeller har stöd för det).

Men prova bara ipad och inget annat trådlöst, för att se om det blir bättre.

TS ville ha hjälp med en fråga som gällde ipaden INTE routrarna (som det förövrigt inte är något fel på).
Jag har samma problem såfort någon med Iphone/ipad 1-3 kopplar upp sig.. Det slöar ner nätverket helt och hållet för min stationära (som är trådbunden).

har ingen lösning på problemet, men du är iaf inte ensam... haft samma problem i två hushåll med olika routrar. och 4-5 olika stationära

Tagit bort citat
Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det är inte så att iPaden försöker synka en massa data via iCloud och/eller Dropbox?

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa inlägg och otrevligheter, vänligen håll diskussionen på en saklig nivå.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

TS ville ha hjälp med en fråga som gällde ipaden INTE routrarna (som det förövrigt inte är något fel på).
Jag har samma problem såfort någon med Iphone/ipad 1-3 kopplar upp sig.. Det slöar ner nätverket helt och hållet för min stationära (som är trådbunden).

har ingen lösning på problemet, men du är iaf inte ensam... haft samma problem i två hushåll med olika routrar. och 4-5 olika stationära

Jo, men har själv haft ipad på mitt nät utan problem.

Men hur som, det borde ju gå att hitta felet så att säga. bör ju inte vara ipadens fel helt i alla fall. Som jag skrev han bör ha så lite inkoppplat som möjligt för att felsöka.

Om ipaden hade knäat nätet, hade det blivit stora rubriker på det

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar