Ny router gör så websidor tror jag bor i Tyskland

Permalänk
Medlem

Ny router gör så websidor tror jag bor i Tyskland

Min förra router gick sönder så precis skaffat en ny. D-link dir-636L.

Problemet är att nu när jag surfar typ på youtube etc så kommer jag in på tyska versioner som youtube.de. Får t.ex. tyska reklamer etc på youtube. Det är som om sidorna tror jag är i Tyskland.

Testat byta till en gammal långsam backup router och då är det normalt igen med svenska annonser etc.

Är så både på dator och mobiler och det fixar sig så fort jag byter router så är typ 100% på att det är routern som gör det.

Tar jag min ip från routerstatus och kollar den står det den är i Sverige. Enda landsinställningen jag hittar är tidszon inställningen där Berlin och Stockholm är i samma zon.

Vet ngn vad som kan vara fel? D-links supportsida verkar ej funka heller så får lämna tillbaka den annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Fyndvara/begagnad? VPN-tjänst inlagd i routern från tidigare ägaren.
Vad säger bredbandskollen om din ISP med ny resp gammal router?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nej det är en helt ny router. Har testat reseta den med ifall där skulle varit ngn konstig fabriksinställning med.
Testade bredbandskollen och den säger Leverantör: Bahnhof Internet AB och Mätserver: Malmö
så verkar den känner av det som om jag är i Sverige men ändå tror den jag är i Tyskland?

Kollat igenom alla inställningssidor i routern igen nu men hittar ingenting som är inställt då jag bara satt ett lösen på routern och konfigurerat wifi. Bytar router och direkt kommer jag till t.ex. youtube SE och inte youtube DE. Jäkligt märkligt. Kollade ip, gateway, dns servrar och alla visar de på Sverige i ip locator så hur kan sidorna tro jag är i Tyskland?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har du fast IP eller DHCP? Är dina IP-inställningar olika på den nya och den gamla routern?

Om du använder DHCP så kan din ISP's DHCP-server spara den förra adressen som din gamla router använde och ge den samma adress varje gång den startar upp, medans din nya router har fått en ny, tidigare oanvänd adress.

Tjänster på webben som vill veta vilket land man kopplar upp sig ifrån brukar kolla din utgående adress mot spann av adresser i en databas, och den databasen måste tjänsteleverantören uppdatera på något sätt, vilket inte alltid sker hur snabbt som helst.
Jag tänka mig att din ISP relativt nyligen kanske har skaffat ett spann IP-adresser från Tyskland som din nya router hamnat i, och att t.ex. Google inte uppdaterat sin databas ännu medans andra tjänster redan gjort det.

Tja... det är min hypotes i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Har du fast IP eller DHCP? Är dina IP-inställningar olika på den nya och den gamla routern?

Om du använder DHCP så kan din ISP's DHCP-server spara den förra adressen som din gamla router använde och ge den samma adress varje gång den startar upp, medans din nya router har fått en ny, tidigare oanvänd adress.

Tjänster på webben som vill veta vilket land man kopplar upp sig ifrån brukar kolla din utgående adress mot spann av adresser i en databas, och den databasen måste tjänsteleverantören uppdatera på något sätt, vilket inte alltid sker hur snabbt som helst.
Jag tänka mig att din ISP relativt nyligen kanske har skaffat ett spann IP-adresser från Tyskland som din nya router hamnat i, och att t.ex. Google inte uppdaterat sin databas ännu medans andra tjänster redan gjort det.

Tja... det är min hypotes i alla fall.

Kan ligga ngt i det. Fast ipn visade på jag var i Sverige.
Men jag har fått rätt på problemet och tror det låg hos ISPn.

Jag fick en ny beta firmware från dlink men den hjälpte ej. Sen clonade jag min dators mac adress i routern så den körde datorns mac adress mot ISPn och då fick jag ipn min dator brukar få gissar jag och då fungerade det igen.

Så var nog ISPn som gav den nya mac adressen i min nya router ngn skum uppkoppling. Iaf kontakta dem om det då jag hade problem och sen när de svara och tyckte det var konstigt och frågade om VPN etc, men problemet var redan var löst och nu kunde jag inte återskapa det fast jag återställde routerns mac adress. Så känns som ISPn fixade ngt men ej erkände då jag innan haft felet i två veckor och nu när de hörde av sig kunde jag inte återskapa felet igen.

Jaja fick löst det iaf så tack för hjälpen här det gav några ledtrådar på vägen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync