Hjälp med vattenkylning av CPU/GPU, passar delarna ihop?

Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning av CPU/GPU, passar delarna ihop?

Hallå det är så att jag lagt ihop ett vattenkylnings system och jag ber er om tips. För detta är första gången jag kommer att sätta ihop ett system.
Tror ni allt passar eller vet ni om allt passar!.
http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/e4...

Mina spec är
En msi gtx 760 twin frozr 2gb
en i5 proccesor
750 watt agg

Jag kommer troligtvis byta ägget om det inte räcker.
Hör av er! detta är min första tråd förlåt för min slarviga svenska.

ps. och om ni vet hur man kan få det billigare på något sätt skulle det vara skitbra !

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på att uppgradera datorn istället, inte värt att vattenkyla ett 760 IMHO.
Vad har du för chassi?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

Hallå det är så att jag lagt ihop ett vattenkylnings system och jag ber er om tips. För detta är första gången jag kommer att sätta ihop ett system.
Tror ni allt passar eller vet ni om allt passar!.
http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/e4...

Mina spec är
En msi gtx 760 twin frozr 2gb
en i5 proccesor
750 watt ägg

Jag kommer troligtvis byta ägget om det inte räcker.
Hör av er! detta är min första tråd förlåt för min slarviga svenska.

ps. och om ni vet hur man kan få det billigare på något sätt skulle det vara skitbra !

Vad skall du använda för fläkt på kylaren?

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Välkommen till Sweclockers! Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, se §3.1
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En corsair någonting har den här hemma den är bra låter lite också men passar anslutningarna och sånt!

Skrivet av lowngcawt:

Lägg pengarna på att uppgradera datorn istället, inte värt att vattenkyla ett 760 IMHO.
Vad har du för chassi?

Big tower haf x måste modda den för att sätta i radiatorerna. för det finns bara plats för 200mm fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

En corsair någonting har den här hemma den är bra låter lite också men passar anslutningarna och sånt!

Big tower haf x måste modda den för att sätta i radiatorerna. för det finns bara plats för 200mm fläktar

Säger som föregående talare, uppgradera datorn i stället.

Men, för att kyla ser jag inget fel med din kundvagn, dock kan det vara värt att tänka på att 16/13 är ett lite "udda" mått för anslutningar. Det finns betydligt större utbud av 13/10, 16/10 eller 19/13-anslutningar, så det kan vara svårare att hitta passande delar om du vill ändra din loop i framtiden.

Edit: noterar att du har 3x120mm radiatoryta, men bara två fläktar, kanske medvetet för att du redan har en fläkt liggandes någonstans?

Edit 2: En kommentar om vätskan/slang, du har både uv-reaktiv slang och vätska, kan tyckas lite overkill med både-och, ett alternativ för att spara några kronor är ju att bara köra på destillerat vatten (köps billigt på biltema), eftersom släangen ändå kommer lysa om du har en uv-ljuskälla tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Säger som föregående talar, uppgradera datorn i stället.

Men, för att kyla ser jag inget fel med din kundvagn, dock kan det vara värt att tänka på att 16/13 är ett lite "udda" mått för anslutningar. Det finns betydligt större utbud av 13/10, 16/10 eller 19/13-anslutningar, så det kan vara svårare att hitta passande delar om du vill ändra din loop i framtiden.

Edit: noterar att du har 3x120mm radiatoryta, men bara två fläktar, kanske medvetet för att du redan har en fläkt liggandes någonstans?

Du tänkte helt rätt med att jag har en fläkt liggandes. Men har du något tips för uppgradering. har msi z87-g45 moderkort, msi gtx 760 2gb twinfrozr, i5 3,2 ghz, 16 gb corsair vengance 1333 mhz av någon anledning så funkar de inte med 1600..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

Du tänkte helt rätt med att jag har en fläkt liggandes. Men har du något tips för uppgradering. har msi z87-g45 moderkort, msi gtx 760 2gb twinfrozr, i5 3,2 ghz, 16 gb corsair vengance 1333 mhz av någon anledning så funkar de inte med 1600..

Du måste in i BIOS och ändra till 1600MHz.
Vettig uppgradering vore väl bättre grafikkort och kanske en i7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Jag skulle skippa XSPC pump/res för de är svåra att få ur all luft ur systemet. Och XSPC har fått på tafsen i vissa trådar här på forumet förr. Nä kör på en D5 pump direkt Och separat reservoar istället det sparar så mycket arbete.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du måste in i BIOS och ändra till 1600MHz.
Vettig uppgradering vore väl bättre grafikkort och kanske en i7?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är fel på rammen för jag har testat och ändra men datorn kraschar efter 15 min i bf3/bf4
Jag funderar på i7 ram och ett likadant grafikort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

Du tänkte helt rätt med att jag har en fläkt liggandes. Men har du något tips för uppgradering. har msi z87-g45 moderkort, msi gtx 760 2gb twinfrozr, i5 3,2 ghz, 16 gb corsair vengance 1333 mhz av någon anledning så funkar de inte med 1600..

Tja, ett GTX 970 skulle ge dig bra skjuts framåt för samma peng.

Och det det är ju inget fel i sig att vilja vattenkyla sin dator, det är jätteroligt att pilla med :), men i ditt fall gissar jag du nog bli mer nöjd med ett fläskigare grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

Tror det är fel på rammen för jag har testat och ändra men datorn kraschar efter 15 min i bf3/bf4
Jag funderar på i7 ram och ett likadant grafikort

Köp ett starkare grafikkort istället, bättre med ett starkt än två svaga kort!
Måste vara något annat fel om de inte går i 1600, har du ställt in timings och spänningen manuellt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag skulle skippa XSPC pump/res för de är svåra att få ur all luft ur systemet. Och XSPC har fått på tafsen i vissa trådar här på forumet förr. Nä kör på en D5 pump direkt Och separat reservoar istället det sparar så mycket arbete.

Jag är ganska så ny det finns många d5 pumpar skicka gärna ett kit för gtx 760 twinfrozr bara gpu funderar på att köpa cpu senare jag har mer behov att få mitt grafikort lite kallare. Jag har ett väldigt isolerat rum som lätt blir 40 grader. max 3 k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

Jag är ganska så ny det finns många d5 pumpar skicka gärna ett kit för gtx 760 twinfrozr bara gpu funderar på att köpa cpu senare jag har mer behov att få mitt grafikort lite kallare. Jag har ett väldigt isolerat rum som lätt blir 40 grader. max 3 k

40 grader?? Låter som att både du och datorn skulle må bättre av att ventilera ditt rum bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

40 grader?? Låter som att både du och datorn skulle må bättre av att ventilera ditt rum bättre.

Jag la kanske på en lite överdrift men jag tror ärligt att det blir 29-30 grader i mitt rum har ett stort rum. men jag är fortfarande intresserad av att köpa vattenkylning för tillfället fast jag ändrade lite Tror det blir mycket bättre http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/bf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

Jag la kanske på en lite överdrift men jag tror ärligt att det blir 29-30 grader i mitt rum har ett stort rum. men jag är fortfarande intresserad av att köpa vattenkylning för tillfället fast jag ändrade lite Tror det blir mycket bättre http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/bf...

Ja 40 grader låter lite väl mycket

Två kommentarer:
1. Du har lagt till den röda uv-reaktiva vätskan, tänk på att aldrig blanda olika sorters vätskor, kemikalier i de färdigblandade vätskorna kan reagera med varandra. Så mixa inte den där röda med det som följer med kittet.

2. Du har uv-reaktiv vätska, men har lagt till röda CCFL-lysrör. Kom ihåg att de inte kommer göra att din vätska lyser, det gör den endast om den utsätt för UV-ljus (vilket har en blålila-färg), de ljuskällor som avger UV-ljus har det i sin spec, ex:
http://www.aquatuning.se/moddning/cathodes/13168/revoltec-ccf...

Permalänk
Medlem

Vattenkylning Cpu/Gpu Hjälp med slang och anslutning

http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/8b...

så billigt som möjligt jag behöver hjälp med slangarna och anslutningarna till gpu blocket
/filip

Permalänk
Medlem

Jag har nu gjort min sista ändring och undrar där med kommer mitt nättaggregat klara detta..
http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/8b...
Mitt nättaggregat ligger på 700 watt. Och om någon snäll människa kunde hjälpa mig med kablarna till gpu och anslutningar är ny på detta som sagt svårt för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter flera trådar om samma ämne. Korspostning gör ju att andras trådar trycks undan, vilket inte är fair.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/mdorator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

Jag la kanske på en lite överdrift men jag tror ärligt att det blir 29-30 grader i mitt rum har ett stort rum. men jag är fortfarande intresserad av att köpa vattenkylning för tillfället fast jag ändrade lite Tror det blir mycket bättre http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/bf...

Vattenkylning skulle inte hjälpa dig med att ditt rum blir varmt, snarare tvärt om.
Det är fortfarande lika mycket värme som måste bort men skillnaden är att vatten är mer effektivt än luft ( därav låga temps på komponenter) men vart tar värmen vägen? Jo den hamnar fortfarande i ditt rum

Skrivet av Flink90:

Jag har nu gjort min sista ändring och undrar där med kommer mitt nättaggregat klara detta..
http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/8b...
Mitt nättaggregat ligger på 700 watt. Och om någon snäll människa kunde hjälpa mig med kablarna till gpu och anslutningar är ny på detta som sagt svårt för mig.

Att kyla både CPU och GPU på en ensam 240 radiator kan bli tight, du kommer behöva köra fäktarna i ganska hög fart för att de ska hållas svalt.

Kan du ge oss mer info om ditt nätagg än att det är 700W?
Antalet W är inte lika intressant att veta som vad det är för kvalité på det, finns ju faktiskt agg som är "700W" men bara klarar att leverera det i någon sekund innan det smäller

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Vattenkylning skulle inte hjälpa dig med att ditt rum blir varmt, snarare tvärt om.
Det är fortfarande lika mycket värme som måste bort men skillnaden är att vatten är mer effektivt än luft ( därav låga temps på komponenter) men vart tar värmen vägen? Jo den hamnar fortfarande i ditt rum

Att kyla både CPU och GPU på en ensam 240 radiator kan bli tight, du kommer behöva köra fäktarna i ganska hög fart för att de ska hållas svalt.

Kan du ge oss mer info om ditt nätagg än att det är 700W?
Antalet W är inte lika intressant att veta som vad det är för kvalité på det, finns ju faktiskt agg som är "700W" men bara klarar att leverera det i någon sekund innan det smäller

Jag har nog inte det bästa kvalitets ägget då jag köpte de på kejl och company för ett tag sen. Men man kan väl lägga till en liten 120 mm radiator. Men klarar mitt nätägg det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

Jag har nog inte det bästa kvalitets ägget då jag köpte de på kejl och company för ett tag sen. Men man kan väl lägga till en liten 120 mm radiator. Men klarar mitt nätägg det ?

Behöver veta vad det är för nätagg för att kunna säga om det kommer klara det.

Inget illa menat nu, men du verkar inte vara så erfaren när det gäller datorer och då skulle jag avråda dig från att bygga vattenkylning, det är mycket jobb att ha en customloop.
Det ska tömmas, rengöras, bytas vätska, bytas slangar ibland; det är inget man ska ge sig in på om man inte har ett brinnande intresse för det så att säga

Om jag vore du så skulle jag som sagt lägga pengarna på att uppgradera datorn istället för vattenkylning, du kommer säkerligen bli mer nöjd med det än att du har en customloop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Behöver veta vad det är för nätagg för att kunna säga om det kommer klara det.

Inget illa menat nu, men du verkar inte vara så erfaren när det gäller datorer och då skulle jag avråda dig från att bygga vattenkylning, det är mycket jobb att ha en customloop.
Det ska tömmas, rengöras, bytas vätska, bytas slangar ibland; det är inget man ska ge sig in på om man inte har ett brinnande intresse för det så att säga

Om jag vore du så skulle jag som sagt lägga pengarna på att uppgradera datorn istället för vattenkylning, du kommer säkerligen bli mer nöjd med det än att du har en customloop.

Skickades från m.sweclockers.com

tor mej jag har ett brinnande intresse för just bygge. Nätagregatet heter plexgear 700 w, Jag köpte det av en rush när jag skulle lana för längesedan då mitt nättagregat la av... Men jag funderar på att köpa ett corsair 750 w 80 guld. Modulärt är gött men har du något chassi och rekomendera? har nu coolermaster bigtower haf x men är inte riktigt nöjd med de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

tor mej jag har ett brinnande intresse för just bygge. Nätagregatet heter plexgear 700 w, Jag köpte det av en rush när jag skulle lana för längesedan då mitt nättagregat la av... Men jag funderar på att köpa ett corsair 750 w 80 guld. Modulärt är gött men har du något chassi och rekomendera? har nu coolermaster bigtower haf x men är inte riktigt nöjd med de.

Skulle byta ut det nätagget snarast till ett bra agg t.ex EVGA Supernova G2 (http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-...)
Grymt prisvärt agg av bra kvalité med 10 års garanti!

När det kommer till chassi för vattenkylning så skulle jag säga att ett bra chassi är NZXT H440 (http://www.inet.se/produkt/6911798/nzxt-h440w-silent-ultra-vi...)
det är ett väldigt tyst chassi med möjlighet för ganska stora rads, tror man får plats med två 360 rads och en 120/140 rad i det chassit.

Så jag skulle säga att om du har en tight budget just nu så borde du fokusera på dessa två grejer och ett bättre grafikkort innan du börjar vattenkyla, för det är svårt att motivera ett vattenblock för ~1000:- på ett grafikkort som inte kostar mer än 1800:- (kanske börja med en enkel CPU loop istället?) Twin frozr kylaren är ju ganska bra och 760 är inte direkt ett varmt kort så du kommer inte vinna mycket (om något) på att sätta ett vattenblock på det.
Personligen skulle jag inte sätta ett vattenblock på ett kort som inte är i High-end segmentet (i dagsläget typ 780, 780ti, 970, 980, 290 eller 290x) för det är helt enkelt inte värt det

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Skulle byta ut det nätagget snarast till ett bra agg t.ex EVGA Supernova G2 (http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-...)
Grymt prisvärt agg av bra kvalité med 10 års garanti!

När det kommer till chassi för vattenkylning så skulle jag säga att ett bra chassi är NZXT H440 (http://www.inet.se/produkt/6911798/nzxt-h440w-silent-ultra-vi...)
det är ett väldigt tyst chassi med möjlighet för ganska stora rads, tror man får plats med två 360 rads och en 120/140 rad i det chassit.

Så jag skulle säga att om du har en tight budget just nu så borde du fokusera på dessa två grejer och ett bättre grafikkort innan du börjar vattenkyla, för det är svårt att motivera ett vattenblock för ~1000:- på ett grafikkort som inte kostar mer än 1800:- (kanske börja med en enkel CPU loop istället?) Twin frozr kylaren är ju ganska bra och 760 är inte direkt ett varmt kort så du kommer inte vinna mycket (om något) på att sätta ett vattenblock på det.
Personligen skulle jag inte sätta ett vattenblock på ett kort som inte är i High-end segmentet (i dagsläget typ 780, 780ti, 970, 980, 290 eller 290x) för det är helt enkelt inte värt det

tack för svaret bästa hitils jag köper nog de chassit och de nättagregatet! och ett alphacool kit med en 360 rad blir nog bäst så !:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

tack för svaret bästa hitils jag köper nog de chassit och de nättagregatet! och ett alphacool kit med en 360 rad blir nog bäst så !:D

http://www.aquatuning.de/wasserkuehlung/sets-und-systeme/inte...
Detta kittet verkar vettigt.
Sen kan du ju bara lägga till en till 360 rad när det är dags att kyla grafikkort!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

http://www.aquatuning.de/wasserkuehlung/sets-und-systeme/inte...
Detta kittet verkar vettigt.
Sen kan du ju bara lägga till en till 360 rad när det är dags att kyla grafikkort!

http://www.inet.se/produkt/6300097/alphacool-nexxxos-cool-ans...
funkar denna lika bra tro ? annledningen till att jag bytte var för den du skicka var inte i lager jag fyller år den 8onde därför jag vill ha delarna så fort som möjligt!
alltid kul att öppna lådor HEHEH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

http://www.inet.se/produkt/6300097/alphacool-nexxxos-cool-ans...
funkar denna lika bra tro ? annledningen till att jag bytte var för den du skicka var inte i lager jag fyller år den 8onde därför jag vill ha delarna så fort som möjligt!
alltid kul att öppna lådor HEHEH.

Funkar säkert bra det med, men där får du en DDC pump istället för D5 som är en grymt mycket bättre pump.
Skulle faktiskt inte beställa det kittet från inet, köper du det som jag länkade så kommer du inte behöva byta pump senare. (jag köpte en EK DCP 4.0 till min första loop som jag fick byta ut till en D5 i mitt bygge jag har nu för att den skulle orka!)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Funkar säkert bra det med, men där får du en DDC pump istället för D5 som är en grymt mycket bättre pump.
Skulle faktiskt inte beställa det kittet från inet, köper du det som jag länkade så kommer du inte behöva byta pump senare. (jag köpte en EK DCP 4.0 till min första loop som jag fick byta ut till en D5 i mitt bygge jag har nu för att den skulle orka!)

Skulle inte säga att D5 är grymt mycket bättre än DDC...

Hade jag byggt mitt system med den kunskapen jag har idag hade jag kört på en DDC istället för en D5a.
Just för att DDC är bra nog, tystare och du kan på vissa modeller PWM styra dem, vilket inte går med en D5a.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flink90:

http://www.inet.se/produkt/6300097/alphacool-nexxxos-cool-ans...
funkar denna lika bra tro ? annledningen till att jag bytte var för den du skicka var inte i lager jag fyller år den 8onde därför jag vill ha delarna så fort som möjligt!
alltid kul att öppna lådor HEHEH.

reservoaren i det paketet fungerar inte i h440

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear