Permalänk
Medlem

CPU-Z/HWMonitor och bios Volt

Hej!

Jag håller på att få pli på mina volt-värden då jag ska överklocka lite var det tänkt. Kliar mig lite på skallen och försöker lista ut lite saker.

För det första verkar inte det värde jag ställer in i BIOS stämma överens när jag kollar i CPU-Z/HWMonitor.

Jag har nu 1.323500 V i bios -
Volten i CPU-Z/HWM visar 1.376 i idle.

I bios så står volten på 1.456 - hur kommer det sig att volten skiljer sig så pass mycket?

När jag kör stresstest i Prime95 går volten upp i 1.520, är inte detta extremt högt eller ska testet göra detta?
Kör jag stresstest i AIDA64 så går det upp till 1.432

Detta är oklockat.

Jag undrar vilka värden jag skall gå efter, ska jag sänka volten så att den sänks i BIOS eller ska jag gå på värdena inne i Windows?
Vad jag har läst på diverse forum så är tydligen både CPU-Z och BIOS rätt. Men enligt andra så kan sensorerna visa fel och man ska följa BIOS.

Sitter förövrigt med AMD FX8350, MSI 990FXA-GD65 990FX, Noctua NH-D15, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Tacksam för svar

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densetsu:

Hej!

Jag håller på att få pli på mina volt-värden då jag ska överklocka lite var det tänkt. Kliar mig lite på skallen och försöker lista ut lite saker.

För det första verkar inte det värde jag ställer in i BIOS stämma överens när jag kollar i CPU-Z/HWMonitor.

Jag har nu 1.323500 V i bios -
Volten i CPU-Z/HWM visar 1.376 i idle.

I bios så står volten på 1.456 - hur kommer det sig att volten skiljer sig så pass mycket?

När jag kör stresstest i Prime95 går volten upp i 1.520, är inte detta extremt högt eller ska testet göra detta?
Kör jag stresstest i AIDA64 så går det upp till 1.432

Detta är oklockat.

Jag undrar vilka värden jag skall gå efter, ska jag sänka volten så att den sänks i BIOS eller ska jag gå på värdena inne i Windows?
Vad jag har läst på diverse forum så är tydligen både CPU-Z och BIOS rätt. Men enligt andra så kan sensorerna visa fel och man ska följa BIOS.

Sitter förövrigt med AMD FX8350, MSI 990FXA-GD65 990FX, Noctua NH-D15, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Tacksam för svar

MVH

Det du ställer in i BIOS är inte alltid exakta värdet den håller sig till.
Jag kan t.ex ställa in min på 1,38 V men i själva verket matas 1,4 V. Stänger jag av LLC kan det bli ännu roligare med värdena.

Kan vara så att du har andra inställningar som anger max/min värden vid load och idle. Inte vara Vcore som som spelar roll.

Prova med att stänga av alla C-State och alla typer av Speedsteps, samt slå på LLC på högsta värdet.

Sen ställer du in Vcore på värde X och kommer antagligen få värde X- eller X+ i verkligheten, men kolla nu stabilitet på Vcore jämfört med förut. Jag vet att min CPU ungefär matas med 0,2 V mer än mitt BIOS värde. Så följ inte din inställning, utan följ vad som visas i realtime när du stressar CPUn och när du idlar.

Överklockar du? Vad har du för frekvenser o.s.v.? Andra komponentet i datorn?

Tänk också på att Turbo funktioner kan också vara en orsak till att CPUn ökar frekvens och Vcore. Stäng av allt sådant när du ska hitta max O.C med stabila värden.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |