Permalänk

Sitter mina fläktar bra för bra kylning?

Halloj.

Så här sitter mina fläktar och drar in luft just nu.

De röda klossarna indikerar fläktar, 140/120mm. Och pilarna är hur luften går.
Fick höra av en kille på Inet att det var så här jag skulle sätta allt, i och med nu att jag har H100i med stor radiator samt referenskort.
Blir det någon skillnad sen om man INTE kör referenskort och kan jag ändra på någon fläkt?

Tempsen på min GPU är runt 26-30 grader idle, CPUn runt 20-28.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Det blir enorm skillnad om du inte kör referenskort. Referenskorten kör med radialfläktar vilka skjuter ut all luft bakåt mot chassits utkant, därmed rakt ut ur chassit. Tredjepartskylare däremot jobbar mer mot att blåsa rakt på kortet och därmed spädas nästan all varmluft in i chassit. Och då du inte har en enda fläkt som blåser ut öppet utan vattenblock i vägen så skulle det göra enorm skillnad.

Vad många inte inser är att en GPU i dagslägets speldatorer ger ifrån sig mycket mer värme än vad en processor gör.
Vill du köra på tredjepartskylare rekomenderar jag att du iaf byter fläkthåll på din bakre fläkt bredvid din I/O-plåt så den blåser utåt.

EDIT: Vill bara lägga till att tredjepartskylare används av en anledning. Referenskylare kyler inte lika bra direkt på korten vilket resulterar i högre temperaturer. Dock så kommer inte en tredjepartskylare hjälpa utan att du fasar ut all varm luft den dumpar i chassit.

Det är ett val mellan dessa två:
* Luftcirkulation i chassit och ett grafikkort med tredjepartskylare (detta gör att du stressar kortet mindre genom lägre temperaturer)
* Ha en referenskylare som spottar ut all varmluft direkt ut ur chassit. Detta resulterar i högre temperaturer på din GPU och mindre livslängd.

Men om du redan har ett referenskort så kör på det och hur killen från INET beskrev. Det är inte ett dåligt tips från honom i så fall.

//Henrik

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Halloj.

Så här sitter mina fläktar och drar in luft just nu.

http://i.imgur.com/rIU192M.jpg

De röda klossarna indikerar fläktar, 140/120mm. Och pilarna är hur luften går.
Fick höra av en kille på Inet att det var så här jag skulle sätta allt, i och med nu att jag har H100i med stor radiator samt referenskort.
Blir det någon skillnad sen om man INTE kör referenskort och kan jag ändra på någon fläkt?

Tempsen på min GPU är runt 26-30 grader idle, CPUn runt 20-28.

Tycker det ser lite konstigt ut. Just nu har du 4 intag och 2 uttag. Det blir turbulens i chassit. Med andra ord så värms luften upp i chassit sakta men säkert och sen kyler man radiatorn med det.

Jag säger som alltid. Negativt eller liiite positivt tryck är bra, men inte som du kör nu.

Du ska ta in luft front botten och släppa ut luft top bak och tak.
Egentligen borde du alltså vända på bakfläkten. Så du har 3 in och 3 ut. Annars tar du in mer luft i chassit än du får ut, och då blir det turbulens i chassit. Den luften värms upp och det kyler du sen GPU och radiator med. Låter väldigt konstigt.

Själv kör jag 3 in i fronten, top, mid, bot.
H100i i toppen uttag. och 140 ut bak. 2 st gtx 690 och dom går aldrig över 70C i full load med folding. Hade jag kört bak 140n som intag hade chassit värmst upp ganska fort.

Viktigare att du dumpar varmluften så fort du kan för att du använder luften i chassit för att kyla allt. Mer intag är inte nödvändigtvis bättre.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt, ändra bak fläkten så den kör utblås.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gugel:

Tycker det ser lite konstigt ut. Just nu har du 4 intag och 2 uttag. Det blir turbulens i chassit. Med andra ord så värms luften upp i chassit sakta men säkert och sen kyler man radiatorn med det.

Luften värms inte upp över tid om flödet är tillräckligt. Turbulens får du oavsett hur du har fläktarna, det är oundvikligt inuti ett chassi.

4 in och 2 ut är absolut inga problem, så länge det inte finns några fickor där det samlas varmluft (lätt att hitta genom att känna på chassit...blir ofta väldigt varmt på ett sånt ställe).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

rekommenderar aldrig någon att köra golvfläktar, det är där dammet brukar sugas in mest effektivt. personligen skulle jag vänt nätagget uppochner istället och haft det som utsug ur chassit och tagit bort den golvfläkten.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Så kör jag min dator. Ut med värmen!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Så här ser de ut i mitt chassi: (Utan den övre hårddiskburen)

Specs
Windows 8.1 64 bit | Adata 16gb 1600Mhz | Intel i7 4790k | Silverstone Argon AR01 med 2x Corsair SP120 Quiet Edition | MSI Geforce GTX 970 4GB | Samsung 840 PRO 128GB | Western Digital Blue 1TB | Asus Z97-A | Fractal Design R4 Black | EVGA Supernova G2 750W | NZXT Sentry 2

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Luften värms inte upp över tid om flödet är tillräckligt. Turbulens får du oavsett hur du har fläktarna, det är oundvikligt inuti ett chassi.

4 in och 2 ut är absolut inga problem, så länge det inte finns några fickor där det samlas varmluft (lätt att hitta genom att känna på chassit...blir ofta väldigt varmt på ett sånt ställe).

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att få ett 'flöde' när msn trycker in dubbelt så mycket luft än vad man tar ut. Luften som kommer ut kommer bara ut slumpmässigt, och vare sig det är kall luft eller varm luft kan man då inte kontrollera. Med negativt tryck vet man att varmluften alltid kommer ut, och att man definitivt har ett konstant flöde där varmluften tas ut så snabbt som möjligt.

Som du ser på de senaste inläggen, så har man antingen lika stort uttag som intag eller större uttag än intag.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Svårt att få ett 'flöde' när msn trycker in dubbelt så mycket luft än vad man tar ut. Luften som kommer ut kommer bara ut slumpmässigt, och vare sig det är kall luft eller varm luft kan man då inte kontrollera. Med negativt tryck vet man att varmluften alltid kommer ut, och att man definitivt har ett konstant flöde där varmluften tas ut så snabbt som möjligt.

Som du ser på de senaste inläggen, så har man antingen lika stort uttag som intag eller större uttag än intag.

Jag hade hållit med dig om det inte var för att chassin i dagens läge för det mesta har ventilationshål där överflödig luft kan ta sig ut. Ett positivt tryck är det absolut inget fel på så länge luften har någonstans att ta vägen.

Jag har själv en liknande fläktpositionering som TS, fem in och tre ut. I mitt fall är det däremot "värre" eftersom tre av inblåsen och tre av utblåsen är genom radiatorer. Jag var tvungen att positionera fläktarna för ett positivt tryck, annars skulle radiatorerna tappa väldigt mycket av sin kylningsförmåga.

Som hoski nämnde tidigare så är det absolut inget fel på ett positivt tryck så länge det inte finns några uppenbara värmefickor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

http://i.imgur.com/AmDiOnW.jpg

Så kör jag min dator. Ut med värmen!

Erkänn att du var tvungen att signera bilden med ditt nickname.:D

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i mitt CM Cosmos 1000. De övre fläktarna var ursprungligen vända utåt och det satt ytterligare en utblåsande fläkt där bak. Då detta gav väldigt mycket damm i lådan vilket korkade igen CPU-kylaren så testade jag att vända de övre fläktarna inåt samt förse dem med luftfilter. Samtidigt plockade jag bort den bakre fläkten då den väsnades mer än övriga. Resultatet blev en tystare dator med mindre damm inuti lådan och jag har inte märkt någon skillnad alls på temperaturerna.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd

Så kör jag i mitt 540 AIR. 120mm radd bak, 360fram och 280 i toppen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

http://i.imgur.com/AmDiOnW.jpg

Så kör jag min dator. Ut med värmen!

Ditt nätagg blåser inte ut värmen nedåt utan det suger nedifrån och blåser ut luften bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag hade hållit med dig om det inte var för att chassin i dagens läge för det mesta har ventilationshål där överflödig luft kan ta sig ut. Ett positivt tryck är det absolut inget fel på så länge luften har någonstans att ta vägen.

Jag har själv en liknande fläktpositionering som TS, fem in och tre ut. I mitt fall är det däremot "värre" eftersom tre av inblåsen och tre av utblåsen är genom radiatorer. Jag var tvungen att positionera fläktarna för ett positivt tryck, annars skulle radiatorerna tappa väldigt mycket av sin kylningsförmåga.

Som hoski nämnde tidigare så är det absolut inget fel på ett positivt tryck så länge det inte finns några uppenbara värmefickor.

Skickades från m.sweclockers.com

De flesta chassina har luft hål idag, men det betyder inte att varm luften tar sig ut så enkelt. Speciellt inte när man har fläktar i taket som blåser in och trycker ner den varma luften som stiger, eller en fläkt bak som trycker fram varmluften i chassit som sedan trycks tillbaka av front fläktarna mer, som i sin tur går igenom en radiator. När man har betydligt dominant positivt tryck i chassit så börjar det med att man fyller chassit med luft, sen pyser det ut där det vill eller kan.
Varm luft stiger, och sedan trycks tillbaka i chassit av bakfläkten.
Om det är kall eller varm luft som pyser ut kan man inte kontrollera under 'kraftig' turbulens utan att ha dominanta uttag. Det jag försöker säga är att, ja luften kan definitivt komma ut, men sen om det är varm eller kall luft kan man inte kontrollera i det fallet.

Men om man skapar en bana för hur frisk luft kommer in och hur varm luft kommer ut med negativt tryck i chassit, är man garanterad till att om det finns någon varm luft alls i chassit så kommer det att dumpas omgående i samband med det enda alternativa luftflödet och trycket som man skapar i chassit. Även om man har mycket lufthål i chassit skapas det ett tryck beroende på hur man placerar fläktar, och luft kommer att pressas eller sugas ut, jag föredrar sugas ut för då kontrollerar jag var och vilken luft som sugs ut.

Har man radiator fram och tak så har man inte speciellt mycket val som du, men TS har ett val tycker jag.

Skrivet av MaxWarp:

Så här ser det ut i mitt CM Cosmos 1000. De övre fläktarna var ursprungligen vända utåt och det satt ytterligare en utblåsande fläkt där bak. Då detta gav väldigt mycket damm i lådan vilket korkade igen CPU-kylaren så testade jag att vända de övre fläktarna inåt samt förse dem med luftfilter. Samtidigt plockade jag bort den bakre fläkten då den väsnades mer än övriga. Resultatet blev en tystare dator med mindre damm inuti lådan och jag har inte märkt någon skillnad alls på temperaturerna.

http://i.imgur.com/TnhgOOa.jpg

Tro mig när jag säger att ditt dammproblem absolut inte löste sig av att du vände fläktarna neråt. Dammfilter gör all skillnad i världen, men öven hämmar hur mycket luft fläktarns flyttar in i chassit. Faktum är att när takfläktarna är vända neråt dammar det mer än om de är vända uppåt.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Tro mig när jag säger att ditt dammproblem absolut inte löste sig av att du vände fläktarna neråt. Dammfilter gör all skillnad i världen, men öven hämmar hur mycket luft fläktarns flyttar in i chassit. Faktum är att när takfläktarna är vända neråt dammar det mer än om de är vända uppåt.

Det har du naturligtvis rätt i och jag menade inte att den ökade dammfriheten enbart berodde på att jag vänt fläktarna. Jag skulle aldrig få för mig att köra insugande fläktar utan filter. Faktum kvarstår dock att när det bara fanns en insugande fläkt och tre utblåsande så var det undertyck i lådan vilket gjorde att en del ofiltrerad luft sögs in genom alla små glipor som finns, så trots luftfilter var det mycket dammigare förr.

Att ha ett antal insugsfläktar i fronten och lika många ut där bak och i toppen borde vara det optimala men den möjligheten har jag inte så det bästa jag kan göra tror jag är att undvika undertryck. Kylningen är trots allt fullt tillräcklig ändå.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Det har du naturligtvis rätt i och jag menade inte att den ökade dammfriheten enbart berodde på att jag vänt fläktarna. Jag skulle aldrig få för mig att köra insugande fläktar utan filter. Faktum kvarstår dock att när det bara fanns en insugande fläkt och tre utblåsande så var det undertyck i lådan vilket gjorde att en del ofiltrerad luft sögs in genom alla små glipor som finns, så trots luftfilter var det mycket dammigare förr.

Att ha ett antal insugsfläktar i fronten och lika många ut där bak och i toppen borde vara det optimala men den möjligheten har jag inte så det bästa jag kan göra tror jag är att undvika undertryck. Kylningen är trots allt fullt tillräcklig ändå.

Okej Sorry, lät som det hehe. Men det har du helt rätt i, i ditt fall är positivt tryck bättre med tanke på ditt chassie. Försöker lösa mitt system också för tillfället och funderar starkt på positivt tryck också då jag har 2 GTX 690s i lådan (Corsair 540) och är hatisk mot dammfilter så dom är bortagna från fronten. Nu återstår problemet om var jag ska montera H100i, front eller top med diverse storlekar på fläktar. Har faktiskt skapat en tråd om det under Kylning O.C tråden. Vore fint att få lite input på den från folk i denna tråd då många har olika åsikter.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Erkänn att du var tvungen att signera bilden med ditt nickname.:D

Haha ja! Annars syns det ju inte att jag lagt ner tid på bilden

Skrivet av soulis:

Ditt nätagg blåser inte ut värmen nedåt utan det suger nedifrån och blåser ut luften bakåt.

Tänk vad lite färg kan förvilla..Jag är väl medveten om hur ett nätagg kyler sig själv som sagt färgmiss.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Tycker H100i-radiatorn ska sitta i framkant på p/p. Om den når dvs. Det gjorde den i mitt R4 iallafall.
Så att den inte värms upp av varmluften som genereras inuti chassit över tid.

Sen en fläkt i golvet med filter på undersidan som suger in kalluft, samt två stycken fläktar som suger ut värme ur chassit i toppen.
Då har du övertryck i chassit och slipper onödigt damm i chassit.

Samt så ska nätaggregatet sitta precis som det gör. I ett eget omlopp!

Men det är bara vad jag tycker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Tycker H100i-radiatorn ska sitta i framkant på p/p. Om den når dvs. Det gjorde den i mitt R4 iallafall.
Så att den inte värms upp av varmluften som genereras inuti chassit över tid.

Sen en fläkt i golvet med filter på undersidan som suger in kalluft, samt två stycken fläktar som suger ut värme ur chassit i toppen.
Då har du övertryck i chassit och slipper onödigt damm i chassit.

Samt så ska nätaggregatet sitta precis som det gör. I ett eget omlopp!

Men det är bara vad jag tycker

Intressant. Måste då modda botten på chassit men det är bäbisgöra. Frågan är dock hur det blir med NB kylningen. Har en fläkt riktad på NB och då kommer det numera bli varmluft som träffar det kylflänset. Har nämligen redan problem med NB och SB temps, men ska lossa hela kylflänset och lägga om pasta på chipen. Är ganska säker på att det är det som är problemet på det moderkortet.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |