Permalänk

Låg hastighet på kvällarna med ADSL

Under några månader har jag haft låg hastighet under kvällarna.
20 Mbit trådlöst på dagarna byts till 0-4 Mbit på kvällarna.
Efter midnatt fungerar allt bra igen. Jag har lika låg hastighet om jag kör med tråd eller trådlöst.
Vi har inte gjort några ändringar, bytt utrustning hos oss.
Vi bor i en villa, så det borde inte störas av något från grannarna.
Alltele som är vår ISP har skickat nya modem, bytt port i teleskåpet.
Enligt dem ser allt bra ut, inga fel på ledningarna.
Enligt dem bör jag ha 24 Mbit som modemet visar.
Några förslag?

Permalänk
Medlem

Vad händer efter midnatt? Är det någon i familjen som då gått och lagt sig?
Jag gissar att det är ni själva som fyller er lina.

Stäng av wifi i routern, koppla ut alla enheter utom en som du ansluter med kabel.
Mät igen.

Permalänk

Har gjort precis det.
Har bara en dator igång som loggar med ett TP-test.
Samma sak varje kväll. Oavsett om vi är hemma eller inte.
någonstans mellan 16 och 18 fram tills strax efter midnatt sjunker hastigheten drastiskt.
Spelar ingen roll om bara den datorn används eller om flera datorer eller Ipads används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmeleinen:

Har gjort precis det.
Har bara en dator igång som loggar med ett TP-test.
Samma sak varje kväll. Oavsett om vi är hemma eller inte.
någonstans mellan 16 och 18 fram tills strax efter midnatt sjunker hastigheten drastiskt.
Spelar ingen roll om bara den datorn används eller om flera datorer eller Ipads används.

Då låter det som om det är överbelastat hos din ISP.
Ta kontakt med dem och bifoga dina TPtest-mätningar.

Permalänk

har varit i kontakt med dem sen i början av april.
Enligt dem är det inget problem, allt ser bra ut.
De tror att något ev stör hos mig.
I rummet där modemet står finns ett fjärrvärmeskåp (ingen skillnad med det avstängt), en tvättmaskin, torktumlare,en frys och en apple extreme-router.
I rummet bredvid är det kök, men inga vitvaror i närheten av modemet.
Det går en antennsladd i taket.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du loggar in i modemet och håller koll på värdena på teleledningen, ändras de beroende på klockslag?
Ändrar modemet synk hastighet eller ökar felen, ändras signal/brusförhållandet eller går det att se nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Enligt modem ligger hastigheten konstant runt 24 mbit.
Jag har först denna vecka börjat kolla på brus och signalförhållanden.
Vad betyder de?

Permalänk
Medlem

ISPer översäljer överlag sin kapacitet till privatkonsumenter och under prime-time kan det bli trångt i näten när både dygnetrunt-brukare (t.ex. fildelare) och vanliga kvällskonsumenter (t.ex. strömmande video) behöver dela på utrymmet som finns.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk

hur kan jag påvisa att det är så?

Permalänk

Många som drar igång sina TV-apparater också kanske med IPTV?

Permalänk

Har faktiskt samma problem! Hastigheten sänks från 12 mbit till 4-10mbit och sen får jag en massa packet loss. Händer runt klockan 19-20 och fortsätter ända tills 22-23. Har kontaktad supporten angående detta och de ville skicka hem en tekniker till mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hemmeleinen:

Enligt modem ligger hastigheten konstant runt 24 mbit.
Jag har först denna vecka börjat kolla på brus och signalförhållanden.
Vad betyder de?

Det är ett mått på kvaliten på ledningen och störningar, om det tex börjar visa fel på kvällen kan det bero på nån extern störning, jämför värden mellan bra och dåligt och se om det skiljer nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmeleinen:

Enligt modem ligger hastigheten konstant runt 24 mbit.
Jag har först denna vecka börjat kolla på brus och signalförhållanden.
Vad betyder de?

Du bör hålla koll på räknarna för bitfel, de kan heta CV- eller CRC-fel eller något liknande.
Vilket modem har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmeleinen:

Under några månader har jag haft låg hastighet under kvällarna.
20 Mbit trådlöst på dagarna byts till 0-4 Mbit på kvällarna.
Efter midnatt fungerar allt bra igen. Jag har lika låg hastighet om jag kör med tråd eller trådlöst.
Vi har inte gjort några ändringar, bytt utrustning hos oss.
Vi bor i en villa, så det borde inte störas av något från grannarna.
Alltele som är vår ISP har skickat nya modem, bytt port i teleskåpet.
Enligt dem ser allt bra ut, inga fel på ledningarna.
Enligt dem bör jag ha 24 Mbit som modemet visar.
Några förslag?

Du nämner trådlöst, är det samma fenomen om du kör trådat? (för att utesluta eventuell annan störande utrustning på wifi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmeleinen:

I rummet där modemet står finns ett fjärrvärmeskåp (ingen skillnad med det avstängt), en tvättmaskin, torktumlare,en frys och en apple extreme-router.
I rummet bredvid är det kök, men inga vitvaror i närheten av modemet.
Det går en antennsladd i taket.

eftersom du haft återkommande problem och inget länkrelaterat pekar på problemen ni upplever tycker jag absolut du ska fundera på placering av modemet. prova flytta modemet från fjärrvärmeanläggningen för att utesluta störningar, anslut nätverkskabel samt brygga modemet. kör sedan tptest OM det blir problem igen och skicka till dem så får teknikeravdelnignen felsöka.

Permalänk

Ingen skillnad om det är tråd eller trådlöst.
Jag har provat tre olika modem, ingen skillnad.

Modemet har stått på samma plats i ett år innan problemet dök upp.
Om jag flyttar ut det i rummet bredvid (1-1,5 meter ifrån värmeskåpet) är inte heller någon skillnad.
Om det är något som stör tycker jag att det borde störa dygnet runt och inte bara på kvällarna.

Permalänk

Jag ska hålla koll på routern för att se om det är skillnader mellan dag och kväll.

Varför ska jag brygga modemet?

Permalänk

Hur gör jag för att infoga en bild på forumet?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min fiber uppkoppling när den var ny gick från 100Mbit/s till ~5Mbit/s ringde in till Universal Telecom och de fixade det direkt (Gissar på att det var överbelastat nät så de höjde nog min prioritet då jag klagade).

Det kan ju vara något annat än överbelastning just på kvällen även om det är troligast. Det är inget som går igång då eller liknande? Inga ombyggen sen förra sommaren som kan ha ändrat temperatur/luftfuktighet eller liknande under sommarhalvåret?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hemmeleinen:

Hur gör jag för att infoga en bild på forumet?

Ladda upp bilden på nån bildhost typ www.ladda-upp.se sedan länkar du in bildens adress med img taggar endera manuellt eller från knappen som finns i "avancerat läge" då ska det se ut nått sånt här om du gör rätt:

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemmeleinen:

Jag ska hålla koll på routern för att se om det är skillnader mellan dag och kväll.

Varför ska jag brygga modemet?

Det behöver du inte, helt meningslös åtgärd.

Permalänk

Det är ingen störning..bara skitsnack från ISPn. Ladda hem tptest. Gör en lång mätning under några dagar dygnet runt (ej trådlöst) så kommer en trend att visas. Använd den informationen som hävstång mot ISPn att bygga ut eller prioritera din trafik. Du skall få vad du betalar för. Det är väl någon i din station som tokladdar på kvällarna.

Permalänk
Medlem

tptest visar inte så mycket. ladda ned pingplotter och sätt igång och testa

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Borde det hjälpa att byta ISP?
att jag inte bytt ISP beror på att jag inte vill börja om med samma problem hos ny operatör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hemmeleinen:

Borde det hjälpa att byta ISP?
att jag inte bytt ISP beror på att jag inte vill börja om med samma problem hos ny operatör.

Det kan hjälpa ja.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vi körde Bredbandsbolaget förut funkade väldigt bra med ADSL där ifrån. Vi bodde ca 800 meter från närmaste station och vi kunde ha 60 mbit ner funkade bra även med Thomson routern man fick med och funkade bra via WIFI. Sen flyttade vi till en annan lägenhet och vi kunde bara få 24 mbits men det funkade fortf bra och då fick vi en liten vit router som funkade riktigt bra även via WIFI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bazisten:

Vi körde Bredbandsbolaget förut funkade väldigt bra med ADSL där ifrån. Vi bodde ca 800 meter från närmaste station och vi kunde ha 60 mbit ner funkade bra även med Thomson routern man fick med och funkade bra via WIFI. Sen flyttade vi till en annan lägenhet och vi kunde bara få 24 mbits men det funkade fortf bra och då fick vi en liten vit router som funkade riktigt bra även via WIFI

Okej. Bra att veta.. Relevansen dock?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag led själv av detta när jag hade ADSL för tio år sedan. Klockan 18 när folk kom hem och började tanka dog hastigheten och jag fick hemska packet losses. Det finns inget du kan göra på din sida jacket.

Hade för övrigt en mätning sparad, exakt tio år gammal, men där man kan se precis det fenomenet...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Prova STP nätsladd

"STP, en förkortning av Shielded Twisted Pair. Vanligen avses en kabel med fyra par tvinnade koppartrådar varav varje par har en skärm runt sig för att motverka störningar, samt en yttre skärm runt hela gruppen för att förstärka skyddet. Nackdelen med STP-kabel är att den måste jordas och är dyr att tillverka, men den har bäst skydd mot elektriska störningar. Ett skäl att välja denna slags kabel, i stället för fiberoptisk kabel, är att den kan leverera strömförsörjning, så väl som datasignal, Power Over Ethernet. Vill man bara ha störningsokänslighet, så är den optiska fibern det vanligare alternativet.

Det är viktigt att jordningen görs korrekt, annars ökar, snarare än minskar risken för att drabbas av störningar "

Det är väl knappast troligt att du har någon störningskälla som påverkar själva modemet utan då är det väl mer troligt att det är just själva nätverkskabeln som kan bli utsatt för yttre störning.

Ett tips. Prova att kontakta någon annan ISP och nämn att du funderar på att byta leverantör eftersom nuvarande inte kan leverera bra kvalitet under prime time. Samt fråga om du kan få ett konto/modem från dem för test under en vecka. För att slippa teckna avtal med bindningstid i onödan.

Permalänk
Medlem

Då jag arbetade för en ISP i Norge, så hade vi problem med överbokade kopplingspunkter. Det var för lite kapacitet från kopplingen ut mot coret att det kunne fungera bra för alla.

Och på kvällen när alla surfade och drog i gång sina torrent klienter, så blev det dåligt hastighet på alla.

Nu har Sverige mycket bättre infrastruktur, men om du bor lite avsides, så kan det vara en möjlig förklaring. Det är sällan att en ISP äger linjen hela vägen. Stor sannolikhet att de köper kapacitet från Telia.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W