Permalänk

Koppla in TVn till datorn, hur?

Hej,

Jag har ett litet dilemma.

Jag har en Panasonic 50" plasma som inte är SMART. Så har inget internet till den.

Jag har en desktop i ett annat rum, som inte är inom kabellängd.

Hur ska jag koppla ihop dom så att jag kan visa datorns innehåll på TVn?

Till förfogande har jag följande:

Xbox One
Apple TV
Chromecast
Powerline Adapter för att skicka internetsignalen genom eluttaget.

Något av detta jag använda eller något jag kan köpa in?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

om det gäller filmer osv så kan du sätta upp Plex Media server på datorn och streama till chromecast, funkar super!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

om det gäller filmer osv så kan du sätta upp Plex Media server på datorn och streama till chromecast, funkar super!

Funkar det att streama 1080p filmer utan något som helst lagg?

Min erfarenhet med Chromecast är inte bra, laggar alltid. Går knappt att spela upp YouTube utan lagg.

Apple TV är i så fall bättre, men fortfarande inte helt smärtfritt.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Hej,

Jag har ett litet dilemma.

Jag har en Panasonic 50" plasma som inte är SMART. Så har inget internet till den.

Jag har en desktop i ett annat rum, som inte är inom kabellängd.

Hur ska jag koppla ihop dom så att jag kan visa datorns innehåll på TVn?

Till förfogande har jag följande:

Xbox One
Apple TV
Chromecast
Powerline Adapter för att skicka internetsignalen genom eluttaget.

Något av detta jag använda eller något jag kan köpa in?

Tack för hjälpen!

Hur långt bort har du datorn? räcker 15m?

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Medlem

En lång HDMI är ju det bästa men det var väll inte aktuält nu.
Chromecast är det monga som rekomenderar har jag läst (inte använt den skälv) men kan tängka mig att den behöver bra täckning altså hälst inga väggar i mellan eller stora avstånd.

Vad är det du ska göra på tvin? är det väbbsörfing så kan du väll göra det på X doxet och video är ju apple tv och Chromecast bra till. Är det spel du hade tänkt dig så är det HDMI som hjäller inget snack om saken!

Om inget åvan är till hjälp så kanske en typ sådan här är är sista möjligheten http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/asus-.... om du inte vill flytta din villsiga

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Max.021:

Hur långt bort har du datorn? räcker 15m?

Jo men som jag sa, kabling är inte ett alternativ. Är en vägg emellan, och har inte tänkt borra hål i väggen då jag inte äger lägenheten. Letar efter andra lösningar.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Blir icke bra utan kabel. Flytta datorn till samma rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Funkar det att streama 1080p filmer utan något som helst lagg?

Min erfarenhet med Chromecast är inte bra, laggar alltid. Går knappt att spela upp YouTube utan lagg.

Apple TV är i så fall bättre, men fortfarande inte helt smärtfritt.

Har inte haft några problem med att streama på chromecasten, dock har jag ju router, TV och dator i samma rum..
Kanske har något med ditt wifi å göra som orsakar lagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Jo men som jag sa, kabling är inte ett alternativ. Är en vägg emellan, och har inte tänkt borra hål i väggen då jag inte äger lägenheten. Letar efter andra lösningar.

Köp billig laptop/mini pc

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Har inte haft några problem med att streama på chromecasten, dock har jag ju router, TV och dator i samma rum..
Kanske har något med ditt wifi å göra som orsakar lagget?

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, tror inte det är mitt Wifi, har 200mbit fiber och visserligen så har wifi en lägre hastighet med runt 50, men borde inte vara några problem. Tror bara det är jag som är kräsen.

Vad jag undrar är inte det inte går via Xbox'et på något sätt att använda den som media center?

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Kan du inte spela upp filmer över nätverket?

Permalänk
Skrivet av Genell:

Kan du inte spela upp filmer över nätverket?

Det är det jag hoppas mitt Xbox kan göra på något sätt, men jag vet inte hur. Eller om det finns något annat alternativ.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Det är det jag hoppas mitt Xbox kan göra på något sätt, men jag vet inte hur. Eller om det finns något annat alternativ.

Om du ordnar ett stabilt wifinät, dvs kanske behövs det en brygga i xboxen om dess eget inte orkar med (vet inte hur dina förutsättningar ser ut) så går det att köra winmediacenter och ansluta xboxen som en extender.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Det är det jag hoppas mitt Xbox kan göra på något sätt, men jag vet inte hur. Eller om det finns något annat alternativ.

Om du kan tänka dig jailbreaka din apple tv så borde du kunna köra in xbmc eller plex på den. Annars är nog bästa alternativet en billig minipc att köra som mediacenter och installera ex. OpenELEC. Det kommer ju förvisso kosta en par tusenlappar.

Jag har kört OpenELEC på en raspberry pi, men det laggar förjäkligt i menyer (dock inga problem spela upp hd-format) så det är nog sämre än din chromecast.

Eller tänker du att du ska ex. spela på datorn med teven som skärm? Då borde ju steam in-home streaming funka om du fixar en billig dator med något operativ som klarar steam.

Permalänk

Ska testa med WinMediaCenter ikväll och se om jag kan fixa nåt där. Med hjälp av min powerline adapter så kommer min dator ha kabel och mitt xbox har också kabel så behöver inte lita på mitt wifi.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Ska testa med WinMediaCenter ikväll och se om jag kan fixa nåt där. Med hjälp av min powerline adapter så kommer min dator ha kabel och mitt xbox har också kabel så behöver inte lita på mitt wifi.

Du kan ju köra Netflix/Youtube/HBO/Viaplay m.m. via Xboxen, men misstänker att det inte är vad du är ute efter?

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk

Vilken panasonic plasma är det? Det behöver inte vara en "Smart" för att den ska ha inbyggd media-spelare

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Max.021:

Du kan ju köra Netflix/Youtube/HBO/Viaplay m.m. via Xboxen, men misstänker att det inte är vad du är ute efter?

Nä precis, vill kunna använda VLC bland annat på datorn.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Nilsson:

Det är det jag hoppas mitt Xbox kan göra på något sätt, men jag vet inte hur. Eller om det finns något annat alternativ.

Innan kunde jag koppla in TVn i nätverket och högerklicka på en film -> play to "tvns namn"