Extern router och 3g router samtidigt på samma dator, hur?

Permalänk
Medlem

Extern router och 3g router samtidigt på samma dator, hur?

Hej alla. Tror detta är mitt första inlägg någonsin men gör ett försök...

Jag har problem med mitt hemnätverk. I dagsläget har jag en Stationär dator som inte har ett trådlöst nätverkskort, endast ett nätverkskort för sladdanslutning. Datorn är ansluten till en 3G-router med USB och övriga enheter i hemmet ansluter till internet via WLANet i 3G-routern. Jag vill kunna streama film och musik via min stationära dator till min TV och/eller PS3, vilken inte går i dagsläget, då enheterna i hemmet inte talar med varandra via 3Groutern

Jag har därför införskaffat en Netgear router som jag vill koppla med sladd till min stationära dator och som övriga enheter skall kunna ansluta till, allt för att kunna få ett stabilt hemnätverk och skicka media mellan den och andra enheter i hemmet. Problemet är att jag vill att det enbart ska finnas ETT nätverk i hemmet men jag vill alltså få internet till min Netgearrouter, från 3G-routern och att det ska bete sig som ett och samma nätverk.

Hur gör jag så att mitt bredband via 3G-routern blir sammansvetsat med Netgearrouterns nätverk?

Jag använder PLEX mediaserver för att streama men det går inte eftersom min tv/ps3 inte hittar servern, trots att alla enheter är anslutna till samma 3grouter.
Jag tänker att med Netgearroutern så borde alla enheter kunna bilda ett nätverk som via min stationära dator delar signalen till internet från 3G-routern.

Hoppas jag har varit tillräckligt tydlig. Är det några funderingar så är det bara att fråga.

Är mycket tacksam för all hjälp.
Är inte superkunnig gällande just nätverk, så jag ber om förståelse för eventuella "dumma" frågor.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

De flesta moderna routrar har stöd för att koppla in ett usb-modem direkt. Gör du det så fungerar allt som du tänkt. Det går förstås att dela ut anslutningen från den stationära till de övriga och så men det är bra mycket krångligare och ger inga fördelar alls egentligen och en del nackdelar som att den stationära måste vara igång hela tiden osv.

Permalänk
Medlem

Har för mig att vissa 3G-routrar ex. Huawei har en inställning som isolerar Wi-Fi-nätverket från det trådade. Se om du hittar någon inställning typ AP isolation eller liknande och avaktivera.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD