Permalänk

Tappar anslutningen med WiFi

Hej jag har 100/10 stadsnät från bredband 2 och en asus rt-ac66u router. Har ett problem som är otroligt frustrerande när jag streamar film och serier så stannar streamen upp stundtals för att sen hoppa igång igen . När jag spelar hearthstone på min ipad air buggar det ihop och jag får reconnect. Trotts att jag sitter någon meter ifrån routern. När jag kollar med bredbandskollen har jag 129/15... Vad kan det bero på ?

Permalänk
Medlem

Du har så klart kört tracet och sett att problemet inte är hos dig?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur många andra nätverk finn det i närheten ?
Skanna av med Inssider och posta en skärmdump om du inte förstår den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

2 andra nätverk finns i närheten

Permalänk
Legendarisk

Kom ihåg att välja en rubrik som tydligt beskriver din frågeställning; det gör det lättare både att få svar och för andra att hitta den i sökningar.

*** Rubrik förtydligad ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JMannfolk:

2 andra nätverk finns i närheten

Jaha, men har ni överlappande kanaler eller liknande ? En bild från Inssider vore bra, men kan du byta kanal så du undviker överlapp så prova det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tappar anstlutning med WiFi

Permalänk
Rekordmedlem

Det ser ju exemplariskt ut det kanske egentligen är för bra så att du på nått sätt överstyr radiodelarna, går det att minska signalnivån lite, typ -10 dB och prova ? Du kör dessutom 40MHz kanalbredd och det är egentligen inget som ska köras på 2,4GHz (även om det går) så du skulle kunna prova att låsa den till 20MHz och se om det påverkar, minskar du till 20MHz kan du även prova att byta kanaler mellan 6- 13 utifall det finns nån lokal störningskälla som inte är nätverksrelaterad så att den syns på inssiderbilden.

Det kunde ju även vara vettigt att lämna 2,4GHz och köra på 5GHz i stället så ett 802.11 ac kort i datorn är ett bra sätt att utnyttja routern, om du nu lagt ut pengar på ac är det ju dumt att inte använda tekniken, sitter du så nära som du verkar göra med tanke på signalnivåerna så bör ac funka snabbt och bra, eller varför inte en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

med min pc har jag inga problem med internet med tanke på att jag sitter precis bredvid routern.. det är med ipaden problemet kommer räcker att jag sitter några meter ifrån routern så får jag disconnect i spel och dålig stream.. jag ska prova byta frekvens i routern till 5ghz och se om det blir nått bättre.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JMannfolk:

med min pc har jag inga problem med internet med tanke på att jag sitter precis bredvid routern.. det är med ipaden problemet kommer räcker att jag sitter några meter ifrån routern så får jag disconnect i spel och dålig stream.. jag ska prova byta frekvens i routern till 5ghz och se om det blir nått bättre.

Menar du att ipaden tappar anslutning eller att den gör så att datorn tappar anslutningen?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk

Jag har provat spela hearthstone hos andra med wifi nätverk. Och det är aldrig några problem . Så det är ingenting med ipaden det är något med mitt hemnätverk

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att byta mellan 2,4 och 5 GHz wifi, hur ansluter du idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.