Flimmer på skärmen efter byte av grafikkort!

Permalänk

Flimmer på skärmen efter byte av grafikkort!

Hejsan! Jag bytte nyligen till ett Asus 970 och har efter det upplevt flimmer på skärmen. Inte bara när jag spelar spel utan även i Windows. Nån som kan tänkas veta vad detta beror på?

Jag länkar ett litet klipp där det syns tydligt i BF4.

https://www.youtube.com/watch?v=EQVejg_vr-4&feature=youtu.be

MVH // Erik.

Permalänk
Medlem

Jag lägger inte märke till något flimmer i din film. Har du dubbelkollat att sladden till skärmen sitter i ordentligt? Dra ut och sätt in den igen.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stabbzorz:

Hejsan! Jag bytte nyligen till ett Asus 970 och har efter det upplevt flimmer på skärmen. Inte bara när jag spelar spel utan även i Windows. Nån som kan tänkas veta vad detta beror på?

Jag länkar ett litet klipp där det syns tydligt i BF4.

https://www.youtube.com/watch?v=EQVejg_vr-4&feature=youtu.be

MVH // Erik.

Vad har du för saker i burken? Nätagg? Var det likadant innan med det gamla kortet? Kollat med olika drivisar? Vilket OS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Bra frågor ovan men skulle tilläga vad du har för skärm och hur den är kopplad för jag kan inte se nått på videon...

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Jag såg nu jag med att det inte syns något på klippet! Extremt irriterande. Det är som väldigt tunna horisontella vita rullande linjer. Dom uppstår inte förrän jag har startat ett spel. Jag har kontrollerat alla kablar. Jag har aktiverat V-sync i spel. Det var inte så här med mitt gamla Grafikkort. Nätagget är ett Corsair 850 Gold, Jag har endast provat med senaste drivrutinerna till kortet och jag kör på Windows 7.

Skärmen är en BenQ G2420HDBL som är kopplad med DVI-I.

Permalänk
Entusiast

Ser inte heller något flimmer på den filmen. Bara massa komprimeringsartefakter. Det betyder alltså att det troligtvis inte är mjukvarufel utan hårdvarufel någonstans. Får du samma flimmer om du kopplar skärmen till en annan källa? Har du en annan dator du kan testa med eller har du ett integrerat grafikkort du kan köra med? Det kan också vara sladden som bråkar. Får du samma problem om du byter sladd? Har du möjlighet att testa de andra utgångarna från kortet. Är det samma problem över DVI, HDMI och Displayport?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ser inte heller något flimmer på den filmen. Bara massa komprimeringsartefakter. Det betyder alltså att det troligtvis inte är mjukvarufel utan hårdvarufel någonstans. Får du samma flimmer om du kopplar skärmen till en annan källa? Har du en annan dator du kan testa med eller har du ett integrerat grafikkort du kan köra med? Det kan också vara sladden som bråkar. Får du samma problem om du byter sladd? Har du möjlighet att testa de andra utgångarna från kortet. Är det samma problem över DVI, HDMI och Displayport?

Efter mycket om och men och att ha provat det mesta du rekommendera så kan det vara min kabel mellan skärm och grafikkort. Skärmen var för det första kopplad med VGA till VGA med DVI adapter. Och då jag inte har hdmi på monitorn eller en ren dvi kabel så var jag tvungen att slita ut datorn i vardagsrummet för att prova med HDMI på min tv! Där funkade det kanon. Alla vita linjer var som bortblåsta. Men då uppstår ju följdfrågan. Kommer det bli bättre om jag skaffar en ny VGA kabel? Eller blir det bättre med en ren DVI till DVI Eller måste jag helt enkelt köpa en ny skärm med HDMI utgång?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stabbzorz:

Efter mycket om och men och att ha provat det mesta du rekommendera så kan det vara min kabel mellan skärm och grafikkort. Skärmen var för det första kopplad med VGA till VGA med DVI adapter. Och då jag inte har hdmi på monitorn eller en ren dvi kabel så var jag tvungen att slita ut datorn i vardagsrummet för att prova med HDMI på min tv! Där funkade det kanon. Alla vita linjer var som bortblåsta. Men då uppstår ju följdfrågan. Kommer det bli bättre om jag skaffar en ny VGA kabel? Eller blir det bättre med en ren DVI till DVI Eller måste jag helt enkelt köpa en ny skärm med HDMI utgång?

Ren DVI skulle jag tagit, men det kan funka med HDMI också naturligtvis.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stabbzorz:

Efter mycket om och men och att ha provat det mesta du rekommendera så kan det vara min kabel mellan skärm och grafikkort. Skärmen var för det första kopplad med VGA till VGA med DVI adapter. Och då jag inte har hdmi på monitorn eller en ren dvi kabel så var jag tvungen att slita ut datorn i vardagsrummet för att prova med HDMI på min tv! Där funkade det kanon. Alla vita linjer var som bortblåsta. Men då uppstår ju följdfrågan. Kommer det bli bättre om jag skaffar en ny VGA kabel? Eller blir det bättre med en ren DVI till DVI Eller måste jag helt enkelt köpa en ny skärm med HDMI utgång?

Vga är skräp, DVI och HDMI är mer eller mindre samma sak, köp hem en DVI-DVI kabel

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk

Otroligt mycket tack för så pass snabba svar till er alla! Får hoppas det blir bättre efter man varit till affären imorgon då!

Permalänk
Medlem

testa att byta resolution, frostbite engine har 2 versoiner av 1080 för mej, en flimmrar och en är skarp

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stabbzorz:

Efter mycket om och men och att ha provat det mesta du rekommendera så kan det vara min kabel mellan skärm och grafikkort. Skärmen var för det första kopplad med VGA till VGA med DVI adapter. Och då jag inte har hdmi på monitorn eller en ren dvi kabel så var jag tvungen att slita ut datorn i vardagsrummet för att prova med HDMI på min tv! Där funkade det kanon. Alla vita linjer var som bortblåsta. Men då uppstår ju följdfrågan. Kommer det bli bättre om jag skaffar en ny VGA kabel? Eller blir det bättre med en ren DVI till DVI Eller måste jag helt enkelt köpa en ny skärm med HDMI utgång?

DVI utan att tveka. Undvik adaptrar om du kan för det ställer bara till det. Har både grafikkortet och skärmen DVI så är det bäst att köra DVI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Stabbzorz:

Efter mycket om och men och att ha provat det mesta du rekommendera så kan det vara min kabel mellan skärm och grafikkort. Skärmen var för det första kopplad med VGA till VGA med DVI adapter. Och då jag inte har hdmi på monitorn eller en ren dvi kabel så var jag tvungen att slita ut datorn i vardagsrummet för att prova med HDMI på min tv! Där funkade det kanon. Alla vita linjer var som bortblåsta. Men då uppstår ju följdfrågan. Kommer det bli bättre om jag skaffar en ny VGA kabel? Eller blir det bättre med en ren DVI till DVI Eller måste jag helt enkelt köpa en ny skärm med HDMI utgång?

Det är vga->dvi adaptern som spökar. Kör dvi istället, det är mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Definitivt adaptern som spökar. Jag hade samma skit tidigare på mitt förra grafikkort.

Permalänk

En liten uppdatering för er som har hjälpt mig! Jag har nu kopplat med en ren DVI-D kabel mellan monitor och grafikkort. Alla konstiga linjer är som bortblåsta. Det funkar numer kanon. Skönt att det kunde för en gångs skull vara en billig lösning.

Tack igen till alla som kommit med tips.