Två frågor ang. random död av moderkort.

Permalänk
Medlem

Två frågor ang. random död av moderkort.

Tjena Sweclockers.

Byggde en dator för ett tag sedan till en polare som har fungerat utan problem, kanske att moderkortet var 400kr overkill, annars var det mesta bra. Problemet kommer till för ett par helger sedan, och lyder;

Vi hade lan och lirade hos mig, allting gick som smort. När allt sedan var slut och han stoppat in datorn i bilen, fick sig frontpanelen en skaplig smäll (från sidan, den åkte av lite, ingen dödlig smäll så att säga), så direkt när han kom in för dörren hemma stoppade han i strömkabeln och testade om datorn gick igång, vilket den gjorde. Han ställde datorn sedan på mitt på golvet i hans sovrum och kopplade inte in den förens ca. två veckor senare, då han knappt sov hemma någon natt.

När han väl kopplar in och startar datorn så händer ingenting, inte ens någon fläkt går igång. Han ringer till mig och jag kommer förbi och kikar på den. Testar en del saker (t.ex. om det är nätagget som lagt av, vilket det inte hade gjort, om startknappen inte fungerar etc..), men kommer inte fram till någonting. Jag googlar runt lite och läser någonstans att jag ska testa starta med enbart moderkort, processor, minne & nätagg (vilket jag ioförsig borde kunnat räkna ut själv...), jag gör det och ingenting startar, som vanligt. När jag sedan är påväg att dra ut kabeln ur moderkortet händer det sjuka; Den startar! Helt random går CPU-fläkten igång och datorn är startad. Det dröjer dock inte mer än 10 sekunder innan jag ser att någonting ryker från moderkortet och det luktar bränt. Jag drar ur strömkabeln ur väggen direkt och börjar kika på moderkortet, där jag hittar något liknande ett hål, i en, ursäktar min okunskap, sånhär svart fyrkantig sak på moderkortet.

Min första fråga är då, hur tror ni att detta kan ha skett? Är det p.g.a. att någon kabel blev glapp vid smällen av frontpanelen? Eller dör bara moderkort ibland?
...och min andra lyder; Tror ni att någon annan komponent har tagit stryk av detta? Räcker det bara med att kirra en nytt moderkort eller behövs det en helt ny dator?

Tack så hemskt mycket på förhand och ursäktar min svenska denna extremt trötta lördagskväll.
Ha det bra!
/Måns

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

Bränner man ett hål i en krets så har det ju blivit en ganska ordentlig kortslutning heller alternativt en väldigt stor volt ökning.
Då är ju frågan vilket är boven? är det nätagget som börjat skicka ut x antal volt på nån av linorna (3.3v,5v,12v)? heller är det kortis nånstans?

Kabel glapp tror jag inte det är då det gör felet ingen ström alls.
Nätagget ger ut åt helvete för hög volt kan det vara då burken har transporterats och även fått en smäll så nåt inne i nätagget kan ju ha lossnat.
Men det samma kan ju sägas om övriga datorn nåt kan ju ha lossnat vid smällen/transport och ligger o kortsluter nåt.

Det kan även vara (om än lite långsökt) att chassit fick sig en smäll i framkant som gör att chassit blev lite snett och av den anledningen så tryckets moderkorts plåten (om den är tunn) in i moderkortets baksida.
Sen kanske det inte var 100% kontakt vid den kortslutna punkten när datorn startades i hallen under en kort (antar jag) stund men kontakten blev bättre under den korta testen och sen vid nästa startförsök var så pass bra att datorn inte startade.
Ni höll på med den en stund och chassit kanske rörde sig en del och kontakten försvann tack vare det heller att det brändes bort och datorn startades och kortslutningen blev värre igen.

I vilket fall som helst är det nästan helt omöjligt att svara på vad som kan ha gått fel.
Kan ni plocka ur moderkortet och ta bra bilder på allt och att man även hittar var kortslutningen var så kanske man kan ge ett bättre svar.

Det enda ni kan göra är att prova alla delar i annan fungerande dator heller köpa en ny del åt gången och då en dator med nätagg som klarar av cpu/gpu och detsamma gäller för nätagget även om det inte var det som dödade moderkortet då det efter denna pärs kan ha tagit skada.
Detta för att det är 100% omöjligt att svara på om några andra delar är hela heller trasiga har man tur så är enbart moderkortet dött har man otur så har ALLT som är inkopplat till moderkortet åt helvete och det gäller då ALLT (cpu,minne,gpu,hd,ssd,fläktar,mus,tbord,skärmar,usbhubbar,usbskit,osv,osv).
Visst att en skärm går sönder samtidigt är ju inte stor men risken finns och om vi tar enbart ingången (dvs bara hdmi/dvi/vga) på skärmen så kan den ha bränts sönder men skärmen funkar i övrigt.

Köper man en del åt gången, provar i annan dator så finns det en risk (oftas väldigt liten risk men den finns) att om nåt annat är trasigt så kan den nya delen gå sönder igen (SÄRSKILT om det är ett nätagg som kan vara trasigt).
Jag tycker att när det handlar om ett nätagg (som är det som sitter imelllan datorns 3.3v,5v,12volts prylar och väggens 240volt) så finns det den minsta risk för att det kan vara trasigt så bör man ej använda det alls och det bör därmed bytas ut enda undantaget är om man kan testköra nätagget under belastning och samtidigt mäta hur det uppför sig (vilket i princip betyder minst en dyr multimeter och någonting som kan belasta nätagget helst utan att förstöras OM det är trasigt vilket är lika med dyra prylar)x antal tusen).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Bränner man ett hål i en krets så har det ju blivit en ganska ordentlig kortslutning heller alternativt en väldigt stor volt ökning.
Då är ju frågan vilket är boven? är det nätagget som börjat skicka ut x antal volt på nån av linorna (3.3v,5v,12v)? heller är det kortis nånstans?

Kabel glapp tror jag inte det är då det gör felet ingen ström alls.
Nätagget ger ut åt helvete för hög volt kan det vara då burken har transporterats och även fått en smäll så nåt inne i nätagget kan ju ha lossnat.
Men det samma kan ju sägas om övriga datorn nåt kan ju ha lossnat vid smällen/transport och ligger o kortsluter nåt.

Det kan även vara (om än lite långsökt) att chassit fick sig en smäll i framkant som gör att chassit blev lite snett och av den anledningen så tryckets moderkorts plåten (om den är tunn) in i moderkortets baksida.
Sen kanske det inte var 100% kontakt vid den kortslutna punkten när datorn startades i hallen under en kort (antar jag) stund men kontakten blev bättre under den korta testen och sen vid nästa startförsök var så pass bra att datorn inte startade.
Ni höll på med den en stund och chassit kanske rörde sig en del och kontakten försvann tack vare det heller att det brändes bort och datorn startades och kortslutningen blev värre igen.

Aha, därserman.. Då hade jag superfel om vad problemet kunde vara! Ska höra lite med honom hur moderkortsplåten ser ut, om den är böjd eller liknande. Nätagget är ett Corsair CX600M 600W, vilket ioförsig är ett billigt agg, tror du det kan ha någonting att göra med om den skulle gå sönder lite vid smällen?
(Kanske väldigt dumt val av nätagg från min sida, då du har sagt år mig förut att inte köpa billiga, hehe...)

Citat:

I vilket fall som helst är det nästan helt omöjligt att svara på vad som kan ha gått fel.
Kan ni plocka ur moderkortet och ta bra bilder på allt och att man även hittar var kortslutningen var så kanske man kan ge ett bättre svar.

Förstår det. Igen, jag hör lite med honom se om han kan fixa fram lite bilder!

Citat:

Det enda ni kan göra är att prova alla delar i annan fungerande dator heller köpa en ny del åt gången och då en dator med nätagg som klarar av cpu/gpu och detsamma gäller för nätagget även om det inte var det som dödade moderkortet då det efter denna pärs kan ha tagit skada.
Detta för att det är 100% omöjligt att svara på om några andra delar är hela heller trasiga har man tur så är enbart moderkortet dött har man otur så har ALLT som är inkopplat till moderkortet åt helvete och det gäller då ALLT (cpu,minne,gpu,hd,ssd,fläktar,mus,tbord,skärmar,usbhubbar,usbskit,osv,osv).
Visst att en skärm går sönder samtidigt är ju inte stor men risken finns och om vi tar enbart ingången (dvs bara hdmi/dvi/vga) på skärmen så kan den ha bränts sönder men skärmen funkar i övrigt.

Köper man en del åt gången, provar i annan dator så finns det en risk (oftas väldigt liten risk men den finns) att om nåt annat är trasigt så kan den nya delen gå sönder igen (SÄRSKILT om det är ett nätagg som kan vara trasigt).
Jag tycker att när det handlar om ett nätagg (som är det som sitter imelllan datorns 3.3v,5v,12volts prylar och väggens 240volt) så finns det den minsta risk för att det kan vara trasigt så bör man ej använda det alls och det bör därmed bytas ut enda undantaget är om man kan testköra nätagget under belastning och samtidigt mäta hur det uppför sig (vilket i princip betyder minst en dyr multimeter och någonting som kan belasta nätagget helst utan att förstöras OM det är trasigt vilket är lika med dyra prylar)x antal tusen).

Skulle vilja testa i annan dator, men har tyvärr ingen möjlighet till det då nästan alla jag känner kör på laptops.. Jag tänkte som du sa att köpa en del i taget, men då sa han precis som du säger, det finns ju kanske en chans att den komponenten går sönder på direkten, vilket skulle suga. Så det är alltså nätagget som kan vara boven, låter ju inte omöjligt.

Tack så jättemycket för svaret, uppskattas
Men igen, jag hör av mig när jag fått tag på lite bilder så får vi väl undersöka vidare på något sätt

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem

2-3år är ju en ganska normal livslängd för CX serien finns ju även fall där dom dött efter 6mån så hur gammalt är det?
Modulära CX serien är enbart bättre än dom övriga på det sättet att dom mäter bättre i testbänk i övrigt så är det samma skit.

En mindre smäll/vibrationer bör nätaggen klara av men risken finns ju alltid.
När datorn testades i hallen antar jag att det gjordes direkt efter dörren stängdes vid hemkomsten då finns det ju en chans att det kan ha varit fukt som spelat en roll (även om det inte regnat) och datorn startade men tog skada under den snabba testen (inte så troligt att det är detta dock men omöjligt är det inte).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!