Byta till ett nyare kort eller köra SLI?

Permalänk
Medlem

Byta till ett nyare kort eller köra SLI?

Hej!
Länge sen man var inne på sidan och jag har sett att utvecklingen har gått fram ganska mycket på grafikkort (iallfall vad jag tror).
Har just nu ett Geforce GTX 670 OC och jag har märkt just nu att jag måste dra ner grafiken lite för att nå upp till 144 FPS på vissa nya spel.
För det mesta värkar det ju vara att Video minnet tar slut som gör att det börjar lagga, och som jag har förstått det spelar det ingen roll ifall jag kör SLI då, för att båda tar upp lika mycket så jag har fortfarande bara 2 GB istället för 4GB.

Jag är lite utav en grafik nörd och vill gärna kunna maxa grafik inställningarna men vill inte häller gå under 144 FPS, annars känns det ju lite meningslöst med 144Hz skärm ju

Men vad tipsar ni om? Ska jag skaffa ett nytt kort eller komemr det bli bra ifall jag kör SLI ändå?

Ska man sattsa på ett 970? och kommer det bli stor skillnad från vad jag redan har? eller äre så att man ska ha ett 780 med 3GB minne?

Skulle vara tacksam för svar och hjälp!?

Mvh// Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Entusiast

Om du är säker på att det är videominnet som slukas upp i spelen du spelar så är ju SLI helt klart ovärt då det blir samma visa.
2GB VRAM börjar faktiskt bli lite i underkant och om du köper ett GTX 970 så får du hela 4GB vilket borde vara nog för 1080p i flera år framöver.

Jag tycker att du säljer 670't och köper ett GTX 970, GTX 970 är förresten bättre än GTX 780 på alla sätt och vis men kostar lika mycket helt enkelt på grund av att sådana som jag som redan sitter på ett GTX 780 kanske vill ha ett till för SLI.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

Håller med uzanar. 970 är ett grymt prisvärt kort som ger dig de extra fps du vill ha på 1080p

Permalänk
Medlem

Skulle nog också rekommendera ett 970 om du är grafiknörd, skulle du behöva ännu mer kräm så kan du ju framöver köpa ett till 970 och köra dom i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Hej!
Länge sen man var inne på sidan och jag har sett att utvecklingen har gått fram ganska mycket på grafikkort (iallfall vad jag tror).
Har just nu ett Geforce GTX 670 OC och jag har märkt just nu att jag måste dra ner grafiken lite för att nå upp till 144 FPS på vissa nya spel.
För det mesta värkar det ju vara att Video minnet tar slut som gör att det börjar lagga, och som jag har förstått det spelar det ingen roll ifall jag kör SLI då, för att båda tar upp lika mycket så jag har fortfarande bara 2 GB istället för 4GB.

Jag är lite utav en grafik nörd och vill gärna kunna maxa grafik inställningarna men vill inte häller gå under 144 FPS, annars känns det ju lite meningslöst med 144Hz skärm ju

Men vad tipsar ni om? Ska jag skaffa ett nytt kort eller komemr det bli bra ifall jag kör SLI ändå?

Ska man sattsa på ett 970? och kommer det bli stor skillnad från vad jag redan har? eller äre så att man ska ha ett 780 med 3GB minne?

Skulle vara tacksam för svar och hjälp!?

Mvh// Melker S

Beror en hel del på vad du spelar för spel också. Du kan t.ex få ett begagnat 690 för dryga 2500kr i dagsläget. Sen kan jag tycka att 1080p räcker gott och väl, och att kantutjämning är väldigt onödigt för allt över 1080p. Ser inte poängen i det längre. 1080p utan kantutjämning är 2GB Vram är tillräckligt. Men sen om du vill mosa på ordentligt så krävs det nog mer Vram, och det finns inte i ett 690 tyvärr. Då ska du titta på 780, och då kan du lika gärna titta på ett 970.

Så det beror helt på spelen.

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla rekomendationer! Jo jag ska ta en titt på 970. Kör mycket spel som har mods (Där folk är lite dåliga på att göra models så de lätt får för många polygons å liknande). Har varit med om att mitt V-ram har slukats ett antal gånger då.

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro