Permalänk

4790k konstant boost?

Cha cha!

Snabb fråga, är det normalt att en 4790K konstant kör 4.4ghz? I början av windows installationen så hoppade den som den brukar göra men nu rör den sig inte:

Och tempsen:

Nästan 50c i idle, min 5820k gick inte över 46 grader i load ens en gång.
Måste också tillägga att jag sitter i ett kallt rum och har inte satt på sidopanelerna på chassit.

Är detta normalt för en 4790k eller är något galet?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Cha cha!

Snabb fråga, är det normalt att en 4790K konstant kör 4.4ghz? I början av windows installationen så hoppade den som den brukar göra men nu rör den sig inte: http://i.imgur.com/eEAmz4y.jpg

Och tempsen: http://i.imgur.com/xkEGm6N.jpg

Nästan 50c i idle, min 5820k gick inte över 46 grader i load ens en gång.
Måste också tillägga att jag sitter i ett kallt rum och har inte satt på sidopanelerna på chassit.

Är detta normalt för en 4790k eller är något galet?

Jag hade samma problem och det visade sig vara någon sort maximum performance inställning i samsung magician som orsakade det. Stängde av det och nu klockar den ner i idle.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Ingen fara! tuta och kör! 80 grader inga problem heller

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

"Load 27.6%". Det är väl inte konstigt att den kör i 4.4GHZ då och blir varm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av swecop:

Ingen fara! tuta och kör! 80 grader inga problem heller

När jag kom hem från affären så såg jag detta:

En maxade 54c i idle, och en kort stund senare var den nere på 23c igen.

Kan inte minnas att någon annan cpu hoppade så här mycket för mig tidigare.

Kan detta vara? haha

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av drakelito:

När jag kom hem från affären så såg jag detta:
http://i.imgur.com/tfQL7HN.jpg

En maxade 54c i idle, och en kort stund senare var den nere på 23c igen.

Kan inte minnas att någon annan cpu hoppade så här mycket för mig tidigare.

Kan detta vara? haha

Detta betyder inte att den är i idle, kan ju vara en operativsuppdatering som skall installeras, uppackningen är ganska CPU tung på paketen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta betyder inte att den är i idle, kan ju vara en operativsuppdatering som skall installeras, uppackningen är ganska CPU tung på paketen.

Ja, ska testa lite spel och sånt och se om jag kliver över 54c igen.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Min 4790K har aldrig gått över 50 grader även om jag spelar mycket

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av drakelito:

Ja, ska testa lite spel och sånt och se om jag kliver över 54c igen.

Ja spelar du spel går du nog över 60°C ska du se. Du ska inte oroa dig för än du närmar dig 80-90°C med en icke stockkylare och närmare 100°C när du har stockkylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DanielMannen96:

Min 4790K har aldrig gått över 50 grader även om jag spelar mycket

Jaså? Vad kör du med för kylare?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Cha cha!

Snabb fråga, är det normalt att en 4790K konstant kör 4.4ghz? I början av windows installationen så hoppade den som den brukar göra men nu rör den sig inte: http://i.imgur.com/eEAmz4y.jpg

Och tempsen: http://i.imgur.com/xkEGm6N.jpg

Nästan 50c i idle, min 5820k gick inte över 46 grader i load ens en gång.
Måste också tillägga att jag sitter i ett kallt rum och har inte satt på sidopanelerna på chassit.

Är detta normalt för en 4790k eller är något galet?

Det har med energisintällnignarna att göra, från början är Windows inställt på Balanserat Schema, och då är Energisparfunktioner för processorn inställd på Minsta Processortillstånd 5%, ändrar man till Hög Prestanda ändras denna till 100%, så det är bara att gå in och ställa ner den till 5% igen.

Det roliga är att jag skulle precis skapa en tråd om det, när jag såg ditt inlägg, det var som "HallonsyltarN" sa, men Samsung magician länkar ju till Windows energiinställningar

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *