Permalänk
Medlem

Hur ser polisen fildelning?

Kanske inte rätt forum del för detta. Men har iaf suttit och funderat ett tag på hur polisen ser fildelning? Bara som exempel: Om jag tankade ner nått säg 2012 hur skulle polisen kunna se det nu? Kanske dum fråga men inte så kunnig inom detta och är bara nyfiken

Permalänk
Medlem

Den data som "regeringen" sparar är enbart meta data, och det sparas bara en viss tid.
alltså kan ingen i enligt regeringen se vad som laddades ner eller vad som står i emails osv. praktiken ser annorlunda ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikdatalagring
http://www.dn.se/nyheter/politik/datalagringsdirektivet-infor...

Datalagringsdirektivet är enl EUs domstol olagligt, men sverige kör på endå.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Inaktiv

I teorin är det möjligt, men i praktiken nej.

Att tänka på är att så fort du laddar ner någonting olagligt från exempelvis piratebay så får din leverantör epost från företag som äger filmen eller spelet (typ Disney etc) där det står att de kräver dem på pengar.

Det är imponerande hur fort det går, ofta kommer posten nästa dag.

Permalänk
Medlem

De som alla andra ser fildelningen genom att de också laddar ned filen. Alla som laddar upp kommer alltså att skicka delar av filmen till dem. Då kan de se vilka ip-adresser som skickar datat till dem. Det är enkelt att veta vilken operatör som äger vilka ip-adresser (offentliga uppgifter). Har man sedan möjlighet att tvinga en operatör att ge en personuppgifter på en ip-adress vid en viss tidpunkt så man man få reda på vem det är bakom. Det betyder alltså att den centrala delen i detta är att din ISP sparar data om vem som har vilken ip-adress vid vilka tidpunkter.

Alternativt så har de fått tips om att du delar med dig av film och kan få igenom en husrannsakan där de tar din utrustning och på så sätt bevisar att du fildelat.

Risken är liten, men inte obefintlig.

Permalänk
Inaktiv

Hur många har blivit dömda för dessa delningar/nedladdningar? Hittar själv bara 4-5 fall vara av 3 dömda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

I teorin är det möjligt, men i praktiken nej.

Att tänka på är att så fort du laddar ner någonting olagligt från exempelvis piratebay så får din leverantör epost från företag som äger filmen eller spelet (typ Disney etc) där det står att de kräver dem på pengar.

Det är imponerande hur fort det går, ofta kommer posten nästa dag.

What? Seriously?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Skrivet av anon186265:

Hur många har blivit dömda för dessa delningar/nedladdningar? Hittar själv bara 4-5 fall vara av 3 dömda.

Endast de som erkänt har dömts, så vitt jag vet

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186265:

Hur många har blivit dömda för dessa delningar/nedladdningar? Hittar själv bara 4-5 fall vara av 3 dömda.

Nja, det är 35+ st som blivit dömda för fildelning (eller relaterad verksamhet), och det är ytterligare en bunt rättegångar på väg, och det är även en hel bunt utredningar aktiva inom området.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wille1504:

Endast de som erkänt har dömts, så vitt jag vet

jaha

Skrivet av PowerNet:

Nja, det är 35+ st som blivit dömda för fildelning (eller relaterad verksamhet), och det är ytterligare en bunt rättegångar på väg, och det är även en hel bunt utredningar aktiva inom området.

oj det var rätt många. Men är det bara fildelare som åkt dit? Verkar konstigt annars...
Har du någon skyst länk för mer info?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186265:

oj det var rätt många. Men är det bara fildelare som åkt dit? Verkar konstigt annars...
Har du någon skyst länk för mer info?

Många? Nej.

Tänk efter hur utbrett det är med piratkopiering...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wille1504:

Endast de som erkänt har dömts, så vitt jag vet

Fel, det finns de som nekat med men blivit dömda.

Skrivet av Peterpanik:

jaha

oj det var rätt många. Men är det bara fildelare som åkt dit? Verkar konstigt annars...
Har du någon skyst länk för mer info?

Beror på hur man definierar fildelare, det är fler än de som laddat upp film, ex de som administrerat/ drivit hemsidor, ftp servrar etc med, och även nedladdare.
Ex:
http://5101.se/sammanstallda-domar/
och
http://5101.se/kommande-rattegangar/

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

hm så om dom skulle ladda ner samma fil under tiden "jag laddarner/ seedar den får dom tag på ip numret?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hgfbjorn:

hm så om dom skulle ladda ner samma fil under tiden "jag laddarner/ seedar den får dom tag på ip numret?

Ja, då man i torrent programmen kan se de andra användarnas IP-adresser.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, då man i torrent programmen kan se de andra användarnas IP-adresser.

men inte vem som laddar ner filen vid datorn?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

aha okej, men om dom skulle laddaner samma fil som jag gjort för exempelvis nått år sedan kan dom inte se ip nummret va? om jag inte fortfarande skulle seeda förstås.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Haptic:

Den data som "regeringen" sparar är enbart meta data, och det sparas bara en viss tid.
alltså kan ingen i enligt regeringen se vad som laddades ner eller vad som står i emails osv. praktiken ser annorlunda ut.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trafikdatalagring
http://www.dn.se/nyheter/politik/datalagringsdirektivet-infor...

Datalagringsdirektivet är enl EUs domstol olagligt, men sverige kör på endå.

Detta är felaktigt formulerat och således är ett syftningsfel.

Direktivet kan inte vara olagligt då EU inte kan avtvinga lagar eller stifta lagar för individuella länder. Det EU har sagt är att direktivet strider mot EUs grundläggande principer. Huruvida Sverige faktiskt står i denna fråga står hos domstol i dagsläget och utreds fortfarande.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plapo:

men inte vem som laddar ner filen vid datorn?

Jo, Polisen (eller ja, mest sannolikt så är det Antipiratbyrån/Rättighetsalliansen Europa AB som båda drivs av Henrik Pontén) kan gå till operatören och begära ut det, och operatören kommer med största sannolikhet direkt neka, vilket gör att det går till domstol, domstolen tvingar sannolikt operatören att lämna ut uppgifterna, operatören överklagar, det går vidare och till slut så måste operatören ändå lämna ut uppgifterna då det oftast slutat i det.

Skrivet av hgfbjorn:

aha okej, men om dom skulle laddaner samma fil som jag gjort för exempelvis nått år sedan kan dom inte se ip nummret va? om jag inte fortfarande skulle seeda förstås.

Inte sannolikt idag nej, om inte servern (trackern) du kopplade upp dig emot har dig lagrad i listan över seed/leech och råkar skicka ut den till förfrågan. Men det är en sannolikhet som är närmst 0.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Som jag har fått det förklarat för mig.
Polisen sitter inte och kollar av oss som surfar etc. Men däremot har publiceringsbolag som t ex. Sony EMG, Paramount Pictures sina egna spioner som försöker jaga illegala fildelare. När dessa har några bevis på att någon stor bakom fildelningen så skickar de en anmälan till polisen som sedan får tillgång till datadirektivet på begäran.

Jo, de gör det, både FRA och SÄPO gör det, det vill säga övervakar våran trafik, vad vi surfar på, vila vi mailar, vad de innehåller, etc.
Sen så är det i främsta hand inte skivbolagen/filmbolagen själva som sköter "spioneriet" utan det sköts (i Sverige) oftast av Antipiratbyrån/Rättighetsalliansen Europa AB vilka leds/ägs av Henrik Pontén.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

okej, Men om tex en som laddatner en fil sammtidigt som jag laddatner/seedat den åker fast syns det då på nått sätt att jag varit med och delat filen till/med den personen eller är det högstosanolikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo, Polisen (eller ja, mest sannolikt så är det Antipiratbyrån/Rättighetsalliansen Europa AB som båda drivs av Henrik Pontén) kan gå till operatören och begära ut det, och operatören kommer med största sannolikhet direkt neka, vilket gör att det går till domstol, domstolen tvingar sannolikt operatören att lämna ut uppgifterna, operatören överklagar, det går vidare och till slut så måste operatören ändå lämna ut uppgifterna då det oftast slutat i det..

Tänkte mer den fysiska personen.
Bor man själv så kan det vara svårt att motbevisa att det var någon annan som begick brottet. Men är man fyra personer i hushållet med kompisar på besök så kan man nog diskutera ifall vem det som begick brottet.
Eller går de alltid på den som betalar räkningen?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Fel, det finns de som nekat med men blivit dömda.
Beror på hur man definierar fildelare, det är fler än de som laddat upp film, ex de som administrerat/ drivit hemsidor, ftp servrar etc med, och även nedladdare.
Ex:
http://5101.se/sammanstallda-domar/
och
http://5101.se/kommande-rattegangar/

Tackar

Permalänk
Skrivet av anon81912:

I teorin är det möjligt, men i praktiken nej.

Att tänka på är att så fort du laddar ner någonting olagligt från exempelvis piratebay så får din leverantör epost från företag som äger filmen eller spelet (typ Disney etc) där det står att de kräver dem på pengar.

Det är imponerande hur fort det går, ofta kommer posten nästa dag.

Är så fallet skulle jag inte vilja jobba på någon operatörs inbox, måste ju till 95% bli fylld av brev där de blir krävda på pengar, dagligen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

När detta ändå diskuteras kan jag ju passa på att fråga; Vad ligger böterna på? Är det kostnaden på det kopierade som ska betalas? Eller som uppladdare antalet man delat till, multiplicerat med kostnaden på filmen/spelet/musiken? Eller är det helt enkelt bara en helt orelaterad summa?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186265:

Hur många har blivit dömda för dessa delningar/nedladdningar? Hittar själv bara 4-5 fall vara av 3 dömda.

Inte många. Pga. resurser så måste polisen prioritera och de går oftast efter de stora fiskarna som laddar upp material vanligtvis. T.ex. TPB grundarna.

Skrivet av Lasergurka:

När detta ändå diskuteras kan jag ju passa på att fråga; Vad ligger böterna på? Är det kostnaden på det kopierade som ska betalas? Eller som uppladdare antalet man delat till, multiplicerat med kostnaden på filmen/spelet/musiken? Eller är det helt enkelt bara en helt orelaterad summa?

När skadeståndet bestäms så brukar det vara en beräkning mellan pekfingret och tummen på den skada du har gjort. Denna skada finns det dock inget tak för egentligen så lobbyisterna hittar bara på en summa. Vanligtvis är den oskäligt hög och skadorna man gjort är aldrig ens i närheten men pajasar som Ponten ser ju ett sätt att tjäna pengar på detta. Hört summor som varierar allt från hundtratusentals kronor för en film till miljonbelopp.. Detta dock oftast mot stora fildelare och inte "småpirater" som drar hem två-tre filmer och ett spel per vecka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

I teorin är det möjligt, men i praktiken nej.

Att tänka på är att så fort du laddar ner någonting olagligt från exempelvis piratebay så får din leverantör epost från företag som äger filmen eller spelet (typ Disney etc) där det står att de kräver dem på pengar.

Det är imponerande hur fort det går, ofta kommer posten nästa dag.

Källa på det tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

I teorin är det möjligt, men i praktiken nej.

Att tänka på är att så fort du laddar ner någonting olagligt från exempelvis piratebay så får din leverantör epost från företag som äger filmen eller spelet (typ Disney etc) där det står att de kräver dem på pengar.

Det är imponerande hur fort det går, ofta kommer posten nästa dag.

Nej. Bara nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

I teorin är det möjligt, men i praktiken nej.

Att tänka på är att så fort du laddar ner någonting olagligt från exempelvis piratebay så får din leverantör epost från företag som äger filmen eller spelet (typ Disney etc) där det står att de kräver dem på pengar.

Det är imponerande hur fort det går, ofta kommer posten nästa dag.

Är du go på riktigt eller?

OT.
Klart det går att spåra det mesta man gör/tankar.
Frågan är ju hur dom/det/NSA ska hitta just dig i djungeln?

Några (många?) kör VPN och tror dom är säkra. Så är det knappast.

Mina 2cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Endast de som erkänt har dömts, så vitt jag vet

Det är enbart eftersom du inte vet så mycket.

Mycket tyckande och tramsande i tråden.

De som inte tycker VPN-tänst som t.ex. Anonine gör en IP-adress anonym får gärna utveckla detaa, enligt mig så är det snudd på omöjligt att gå tillbaka och få ut IP-adresser i klartext om man inte missat något med sin uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

När detta ändå diskuteras kan jag ju passa på att fråga; Vad ligger böterna på? Är det kostnaden på det kopierade som ska betalas? Eller som uppladdare antalet man delat till, multiplicerat med kostnaden på filmen/spelet/musiken? Eller är det helt enkelt bara en helt orelaterad summa?

Min kompis bror tror jag hade blivit dömd och tror att det gick på 15kkr men sen har jag läst om nån i tidningen som fick ca 2-3 kkr för ca 20 låtar så det kan variera... Sen fins det nog skräck också exempel. Men som jag fattat det så är det den som delar som ligger sämst till.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Efter 5 år preskriberas det. Du kan därefter inte dömas till böter eller fängelse.

I rättsfall så har folk som jobbat för eller i utbyte mot att inte bli åtalad av APB laddat ner filerna från den åtalade. Givetvis är också detta brott om någon som äger någon av rättigheterna i verken vill åtala.

Polisen kan inte väcka åtal så det bygger helt på påtryckningar från intresseorganisationer och att upphovsrättsägarna vill stämma.

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Min kompis bror tror jag hade blivit dömd och tror att det gick på 15kkr men sen har jag läst om nån i tidningen som fick ca 2-3 kkr för ca 20 låtar så det kan variera... Sen fins det nog skräck också exempel. Men som jag fattat det så är det den som delar som ligger sämst till.

Jaha...varför tror han det, och vad baserar han det på? Och 15k för vadå?

Undrade mest hur de kommer fram till summan man ska betala, om det var på något sätt relaterat till vad och i vilken utsträckning man kopierat/delat, eller om det bara är en fantasisiffra på hur mycket de har förlorat.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |